Gå til innhold

Bakstilling, hva bør byttes? E90 318d 03/2007 M47, 280k km


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Skal til å ta noen runder med for og bakstilling. Starter bak, men hvor mye byttes? Kan presse på med brytejern, men hva er «ok» slakk og hva er utafor? Tidsmessig og kostnadsmessig (hjulstillingskontroller) ønsker jeg derfor å bytte typiske slitasjedeler. Fant ikke kit fra Lemförder så jeg trenger tips.. er subframe foringer noe som normalt må byttes på denne bilen på denne km standen, eller holder de ut bilens levetid? Bilen er litt urøddig i rumpa og vil ha ting på plass før vinteren.

5 byttes i forbindelse med støtdemperbytte.

IMG_0131.png.6a30379968d69ca5d47c2239ca185846.png

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Otis skrev:

Du burde jo skifte alt, om du skal ha det tipp topp. Altså nr 2,3,14,18,19.

Det var ett slikt type svar jeg håpet på!

 

11 timer siden, E.C. skrev:

Og alle de eksentriske boltene som trolig kommer til å knekke ved demontering. Du øker i alle fall sannsynligheten for at det blir mulig å justere noenlunde ok i etterkant.

Jeg er jo en gjerrig fyr, men av en eller annen grunn prøver jeg alltid å få bestilt med alt av bolter og muttere når jeg gjør slike ting. Bor ikke timevis unna GS, men en bolt til 150 koster fort 400+tid og som du sier er det jo en viss risiko for at noe ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen er noe lik min E87 der jeg nettopp har "renovert" bakenden så er det bare å stålsette seg. Var et rent helvete.

Eksenterboltene (de som sitter på traversen) på bærebru nr 4 og stag nr 14, der knakk 3 av 4. Den ene bolten på bærebrua (nr 4) satt fast i foringa så den måtte kappes av, foringa var rusta og måtte meisles ut. Stag 14 der satt boltene også fast i foringa, så disse måtte kappes av helt inn, og så måtte jeg splitte foringa på flere plasser rundt og rett og slett ødelegge foringa i biter til jeg kom inn til bolten og fikk kappa den også.

Alt på selve spindelen løsna heldigvis greit, samt boltene på de andre staga. Jeg byttet alt bortsett fra foringene som stag 11 festes til, desse var eira og smuldra opp når jeg prøvde å presse ut. Da hadde jeg allerede hatt 3 mentale brakedowns, og vært inne 5 ganger for å finne fyrstikker for å sete fyr på dritten.
De kjentes grei ut så jeg bestemte meg for å drite i det og beholde vettet.
Du bør har tilgang på varme, da er byttet av knirkeforingene mye enklere.
Men du kan jo legge deg under å prøve å løse boltene inn på traversen og se om du klarer å vri de rundt. Merk posisjonen først så du kan stille tilbake.
Da får du hvertfall en ide om du må ha nye bolter eller ikke. Men du bør prøve å vri de hvertfall en halv omdreining, så du kjenner om de sitter fast i foringa.

Skulle egentlig bare bytte et par stag, men det ene førte til det andre og før jeg viste ordet av det måtte jeg til med nye dempere også for de var skutt, samme med festet i bunn og topp. Men nå er den hvertfall god å kjøre og hjulstillingen perfekt. Mangler bare å bytte dempere, fjærer og fjærbenslager fremme nå så er jeg ferdig for i år.
Neste år blir det alle 4 hjullager, for de synger greit idag. Men nå er jeg (dritt) lei.. :-P 

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Alpejohn skrev:

Om bilen er noe lik min E87 der jeg nettopp har "renovert" bakenden så er det bare å stålsette seg. Var et rent helvete.

Eksenterboltene (de som sitter på traversen) på bærebru nr 4 og stag nr 14, der knakk 3 av 4. Den ene bolten på bærebrua (nr 4) satt fast i foringa så den måtte kappes av, foringa var rusta og måtte meisles ut. Stag 14 der satt boltene også fast i foringa, så disse måtte kappes av helt inn, og så måtte jeg splitte foringa på flere plasser rundt og rett og slett ødelegge foringa i biter til jeg kom inn til bolten og fikk kappa den også.

Det er tydelig at kvaliteten har godt nedover de siste årene. Før i de gode gamle dagene da BMW var vært prisen så brukte de en legering i boltene så de løsnet selv etter 20 år i norsk saltlake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune-K skrev:

Det er tydelig at kvaliteten har godt nedover de siste årene. Før i de gode gamle dagene da BMW var vært prisen så brukte de en legering i boltene så de løsnet selv etter 20 år i norsk saltlake.

Det er godt mulig.. Nå sausa jeg inn alt med kobberpasta, så jeg er sikker på at det løsner om det er jeg som bytter neste gang. Gjorde det samme på E39'en når jeg bytta alt i understellet og der løsner alt lett som bare det selv 10 år etterpå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nyttig info! 

Lurer på ett par ting..

Tegningen tar ikke for seg indre foring til 4 (festes med 9 og 10) ikke noe som skal byttes eller? 

Ser heller ikke hvor indre feste til 14 er? Ser det sikkert når jeg vel får alt fra hverandre, men en heads-up er gull.

Boltsett finner jeg (og har) til front, men finner ingen til bakstilling. I tillegg sier Realoem at 18 og 19 kommer med "Fastening parts enclosed", følger der med på Lemförder der erstatningsnummer matcher?

Endret av PIIIPower
rydda feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2023 den 9.02, PIIIPower skrev:

Mye nyttig info!

Lurer på ett par ting..

Tegningen tar ikke for seg indre foring til 4 (festes med 9 og 10) ikke noe som skal byttes eller? 

Ser heller ikke hvor indre feste til 14 er? Ser det sikkert når jeg vel får alt fra hverandre, men en heads-up er gull.

Boltsett finner jeg (og har) til front, men finner ingen til bakstilling. I tillegg sier Realoem at 18 og 19 kommer med "Fastening parts enclosed", følger der med på Lemförder der erstatningsnummer matcher?

Det var bolten gjennom denne foringa bla. som satt fast på min, så jeg måtte kappe av bolten på begge sider for å få av brua, og så meisla jeg ut foringa.
Var et lite helvete for å si det mildt, hylsa på foringa var ganske tynn og rusta også så den ga bare etter. På andre sida var den heldigvis løs så jeg fikk pressa ut foringa å bytta den forholdsvis enkelt.

Tror jeg ville bytta den uansett da, for den er jo med på å justere hjulvinkel, så er den slitt så kan den påvirke det.
Men om du ikke bytter, og bolten er løs så ta den for guds skyld ut å smør den inn med kobberpasta, så du ikke får problemer når du MÅ bytte.. :-P

Nr 14 er festet på "utsiden" i bakkant på traversen, du ser den nok om du bøyer deg ned å kikker under. :) Går gjennom et blekk som folder seg rundt foringen på staget, så gjennom staget, gjennom traversen og ut på andre siden med en mutter.

Det kom ikke noe festemateriell med mine stag, jeg brukte bare oppigjen boltene. Det står vel muligens at de skal byttes men.

Det kan være utfordrende å stramme boltene på stagene med foring i normal høyde selv uten hjulet på, forbanna trangt inni der.
Jeg satte sammen uten fjæra og jekka opp til oppgitt høyde fra hjulbue til senter nav og stramma alt før jeg tok av bærebroa og monterte fjøra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker mye interflon ht1200 selv hjemme til sånt. bruker det på det meste. på jobb drar vi rustfritt i rustfritt med 7k nm ingen problem :) eneste man må ha med seg hodet når man drar moment beregna for tørre bolter ellers blir det alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blar videre i katalogen og finner bakramma. Stemmer det at 9 på dette bilde tilhører bærebru 4 for bilde i post 1? Oppfølgingsspørsmål blir da om ikke 10 på dette bilde også må byttes?

 

image.png.d6166dea0ecc2b7ed127830a085d75c6.png

3 timer siden, Alpejohn skrev:

Det kan være utfordrende å stramme boltene på stagene med foring i normal høyde selv uten hjulet på, forbanna trangt inni der.
Jeg satte sammen uten fjæra og jekka opp til oppgitt høyde fra hjulbue til senter nav og stramma alt før jeg tok av bærebroa og monterte fjøra igjen.

Dette hadde ikke jeg nok ikke tenkt på umiddelbart så der sparte du meg en nok en time eller to! 

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, PIIIPower skrev:

Blar videre i katalogen og finner bakramma. Stemmer det at 9 på dette bilde tilhører bærebru 4 for bilde i post 1? Oppfølgingsspørsmål blir da om ikke 10 på dette bilde også må byttes?

 

image.png.d6166dea0ecc2b7ed127830a085d75c6.png

Dette hadde ikke jeg nok ikke tenkt på umiddelbart så der sparte du meg en nok en time eller to! 

Foring 9 er den bærebrua festes i ja.
Foring 10 er den det metallstaget sitter i, der er samme foring både på ramma og på spindel.
Disse bytta ikke jeg da de var eira og smuldra opp. Men de kjentes solide ut så jeg satsa på det gikk fint. Og jeg var drittlei. :P 

Jeg satte bare på igjen felgen og målte til nedre kant og så målte jeg senteret før jeg tok av felgen igjen.
Da viste jeg hvor mye det var til senter og jeg kunne justere der etter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...