Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & e91 318i.E61 og resultatet der .Mandagen .

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har man fått landet all skruingen på e61 inntil videre ,jeg skriver inntil videre og mer om det nå straks .😊

Vel det ble sent igår kveld ,vi satte igang kl 18 og da skulle gløderele ,kabel ,innsug på .

Andre siden ny manifold med tilhørende pakninger ,nye pakninger på injektorer samt en shine oppi der de skal stå 😊

Alt dette høres jo easy ut men alle vet jo hvor kronglete det er og ting tar tid .

Gløderele og kabel et jævla styr men kom på .

Her var det så mye møkk og gammel olje så motorvask må taes .

Nye pakninger :

IMG_9409.thumb.jpeg.eb358f0253807f6283118cc1171391e4.jpeg

Nye pakninger på dekslet som ble badet i Avfetning ,såpe og svamp :

IMG_9411.thumb.jpeg.11b051a3d97026ee36ae541af7b78ecc.jpeg

Manifold på plass :

IMG_9410.thumb.jpeg.162105292154e954acb1072d1ef17d44.jpeg

Vi måtte ha ned platene under bil pga der lå skruer til diverse .

Etter intens skruing og deksler på plass var det oppstart kl 21.10 .

Spent og inn og dra starter rundt …

Første som møter meg er motorlampe og følgende beskjed :Increased jækelskap 🤬

Hvertfall bil startet lett og vi måtte ut og teste .

En positiv ting er at eksos er tett og fin men stopper der .

Bil er lik…

Altså drar på som juling til 3000 så stopper den dvs akkurat som den har mistet all kraft ,slipper pedal og drar på opp til 3000 igjen.

Om bil står stille og trår pedal i bunn så drar den som et uvær opp til 4000 så orker den ikke mer..

Motorlampe har det aldri vært på den så det er rart .

Hva skjer videre ?

Bil skal hjem nå idag ,lese av feil .

Mest sannsynlig så er det tett dpf trolig .

Lese av feilminnet ,så skal bil opp på Bmw ,måle motrykk ?.

Så tar vi det derifra .

Alt dette skjer til neste uke for nå vil jeg ikke mer skruing på den eller dvs ,er ikke tid heller .

Han som hjelper meg er opptatt og jeg at jeg orker ikke noe voldsomme greier jeg heller ,blitt mye de siste par ukene .

Derimot så er visst planen og se på lys på denne idag :

IMG_0049.thumb.jpeg.fb78067802fc2a27fe6400c7427d2e0c.jpeg

Mer koslig en diesel og sot .😊😊

• sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & e91 318i.E61 og resultatet der .Upd
Skrevet

Ser bra ut med ny manifold. 😊 Du fjernet ikke swirl flaps mens du var der altså? Disse lekker jo ofte olje som griser til området under noe voldsomt.

Her er noen som har hatt lignende symptomer, og hos en var det for lite dieseltrykk i rail som var årsaken:

https://www.bimmerforums.co.uk/threads/bmw-e60-power-loss-above-3k-rpm.145138/

Skrevet
59 minutter siden, sveigis skrev:

Da har man fått landet all skruingen på e61 inntil videre ,jeg skriver inntil videre og mer om det nå straks .😊

Vel det ble sent igår kveld ,vi satte igang kl 18 og da skulle gløderele ,kabel ,innsug på .

Andre siden ny manifold med tilhørende pakninger ,nye pakninger på injektorer samt en shine oppi der de skal stå 😊

Alt dette høres jo easy ut men alle vet jo hvor kronglete det er og ting tar tid .

Gløderele og kabel et jævla styr men kom på .

Her var det så mye møkk og gammel olje så motorvask må taes .

Nye pakninger :

IMG_9409.thumb.jpeg.eb358f0253807f6283118cc1171391e4.jpeg

Nye pakninger på dekslet som ble badet i Avfetning ,såpe og svamp :

IMG_9411.thumb.jpeg.11b051a3d97026ee36ae541af7b78ecc.jpeg

Manifold på plass :

IMG_9410.thumb.jpeg.162105292154e954acb1072d1ef17d44.jpeg

Vi måtte ha ned platene under bil pga der lå skruer til diverse .

Etter intens skruing og deksler på plass var det oppstart kl 21.10 .

Spent og inn og dra starter rundt …

Første som møter meg er motorlampe og følgende beskjed :Increased jækelskap 🤬

Hvertfall bil startet lett og vi måtte ut og teste .

En positiv ting er at eksos er tett og fin men stopper der .

Bil er lik…

Altså drar på som juling til 3000 så stopper den dvs akkurat som den har mistet all kraft ,slipper pedal og drar på opp til 3000 igjen.

Om bil står stille og trår pedal i bunn så drar den som et uvær opp til 4000 så orker den ikke mer..

Motorlampe har det aldri vært på den så det er rart .

Hva skjer videre ?

Bil skal hjem nå idag ,lese av feil .

Mest sannsynlig så er det tett dpf trolig .

Lese av feilminnet ,så skal bil opp på Bmw ,måle motrykk ?.

Så tar vi det derifra .

Alt dette skjer til neste uke for nå vil jeg ikke mer skruing på den eller dvs ,er ikke tid heller .

Han som hjelper meg er opptatt og jeg at jeg orker ikke noe voldsomme greier jeg heller ,blitt mye de siste par ukene .

Derimot så er visst planen og se på lys på denne idag :

IMG_0049.thumb.jpeg.fb78067802fc2a27fe6400c7427d2e0c.jpeg

Mer koslig en diesel og sot .😊😊

Shot in the dark, men har du prøvd den med antispinn frakoplet?

Skrevet
1 time siden, eivi91 skrev:

Ser bra ut med ny manifold. 😊 Du fjernet ikke swirl flaps mens du var der altså? Disse lekker jo ofte olje som griser til området under noe voldsomt.

Her er noen som har hatt lignende symptomer, og hos en var det for lite dieseltrykk i rail som var årsaken:

https://www.bimmerforums.co.uk/threads/bmw-e60-power-loss-above-3k-rpm.145138/

Jada ble bra dette og godt og ha gjort .

Nei ikke denne gangen og det pga jeg ikke har det og enda verre ,tenkte ikke på det 😅.

Så det var kommet olje der ved swirl flaps ja men litt usikker på om det var ved pakningene eller hvor det var .

Takk for tips ,skal sjekkes ut dvs når bil skal opp på bmw 😊

46 minutter siden, Haug530D skrev:

Shot in the dark, men har du prøvd den med antispinn frakoplet?

Nei men det kan jeg gjøre 😊

Skrevet

Da er det ny uke men ikke nye muligheter på e61 .

Avsluttet jo med og fortelle om motorlampe og bil som stopper på 3000 omdr.

Hvertfall så fikk jeg lest av feilkoder og her var mengder noe som sikkert har med å gjøre når man skrudde .😊

Fikk slettet de og nå er det ikke motorlampe ,men man måtte jo ut og teste bil og får opp feil på dieselpartkkelfilteret her gang på gamg ,så er nok det som er i uorden .

Men nå skal jeg levere bil på Bmw så får de sjekke alt der som jeg nevnte .😊

Noe som og skjedde på torsdag når jeg testet den var at jeg fikk en voldsom turbo / suselyd så her må noe ha hoppet av helt klart .

Var etter jeg dro på det jeg kunne med den .

Helgen kom og gikk og nå er vi idag 😊

Idag har jeg vasket den og gjort den ren igjen etter de siste 14 dagers skruing .

Ren :

IMG_9437.thumb.jpeg.e02262bc7401d909b38d5a91e0d79ef1.jpeg

Bak:

IMG_9435.thumb.jpeg.223ff39e03695679474bb5b95df64f7c.jpeg

Må ha nye lykter ja :

IMG_9436.thumb.jpeg.f27cc8c09e0ff87e60794a18c9e77015.jpeg

Her er det nå ikke er tegn til diesel ,eksos eller olje nå :

IMG_9434.thumb.jpeg.c97d4604b09f9c441cfd54c5a337e8fa.jpeg

Så ja som sagt så er et nå og få den til og dra ut turtallet så er den iorden ,men vet ikke helt hvordan jeg skal løse det med denne dpfen .

Ser der er verksteder som renser de så de blir som nye sier de ,men om de blir det det vet jeg ikke 😊

E91 går nå atter som den skal og vi var ute på tur med den istad meg ,fruen og minsten 😊.

Rart med det og bil hvordan det setter sine spor .

Jeg sa at jeg evnt ville kvitte meg med e91en om jeg ikke fikk den til forrige uke pga jeg har ikke tid eller ork ikke minst økonomi til og styre med alt dette .

Minsten ble utafor og blid når den var friskmeldt 😊.

Jeg for min del er inne i et punkt for tiden der jeg har bil oppi halsen desverre .

Når man synes det er gøyere og kjøpe nytt gulvteppe til stuen enn deler til bil ,så sier det sitt .

Tipper det vil slippe når e61 er friskmeldt håper jeg .😊

• sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & e91 318i.E61 og resultatet der .Mandagen .
Skrevet
On 9/10/2026 at 8:28 AM, eivi91 said:

Du fjernet ikke swirl flaps mens du var der altså? Disse lekker jo ofte olje som griser til området under noe voldsomt.

Satt og tenkte akkurat det samme. Lekker nok mer derifra enn fra toppdekselpakninga. De blir nå bra sprø med alderen disse også, men ikke i nærheten av like mye lekk som BMW med bensinmotor.

Skrevet
6 minutter siden, E.C. skrev:

Satt og tenkte akkurat det samme. Lekker nok mer derifra enn fra toppdekselpakninga. De blir nå bra sprø med alderen disse også, men ikke i nærheten av like mye lekk som BMW med bensinmotor.

Som sagt så hadde jeg ikke deler der og da ,men ser at jeg må gjøre det.

Noen sier at man ikke skal gjøre det pga et eller annet men jeg må jo si at dette må derved bare være fordeler med .

Skrevet

Det har lenge vært en slags myte på internett om at man får lavere dreiemoment på lavt turtall uten disse og det finnes folk på internasjonale forum som hevder å ha opplevd dette, men om man leser BMW TIS så står det at swirlflaps kun hjelper på utslipp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...