Gå til innhold

X3 bensin 2013 vs 2016


525TDSA
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer 2 biler med bensinmotor som har gått ca 100k. Den nyeste har vel Euro 6 motor og 8-trinns kasse, men er det verdt 70.000 NOK mere? (Den eldste har 184 hk den andre har 245hk). 
Og er ikke bensinmotorene litt mere problemfrie enn diesel? Selv om de er litt dyrere i drift? Noen synspunkter i menigheten?

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vurderer to vidt forskjellige biler i mine øyne.

Pre-facelift 20i mot facelift 28i. Er flere forskjeller her enn motor og girkasse, men det det avhenger jo litt av hva du ønsker å bruke.

Videre er ikke N20 direkte skuddsikker heller, men vet ikke med B48 som sikkert står i den nyeste.

Jeg ville bok uansett vurdert en 2015+ med B47-motoren også (altså diesel). Disse er nok en del mer lettsolgte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, awt said:

 

Jeg ville bok uansett vurdert en 2015+ med B47-motoren også (altså diesel). Disse er nok en del mer lettsolgte.

Ja, det er sant, de er nok mere lettsolgte. Har bare inntrykk av at det er mye tull med EGR ventil, men det koster vel ikke alt for mye? Uansett, takk for innspill 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/11/2023 at 5:31 PM, awt said:

Jeg ville bok uansett vurdert en 2015+ med B47-motoren også (altså diesel). Disse er nok en del mer lettsolgte.

Hvordan ser man om bilen har B47 motoren? Kan det leses i chassisnummeret? Lurer på en 15 modell som er reg. midt i 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, 525TDSA skrev:

Hvordan ser man om bilen har B47 motoren? Kan det leses i chassisnummeret? Lurer på en 15 modell som er reg. midt i 2014.

LCI har B47, pre-LCI har N47. Mener skillet kom på biler prod 07/2014 basert på chassisnummerinfo på  denne, men bilen er regga 08/2014 så mulig August er måneden å passe på her. 
Utifra hva jeg ser så er tåkelysene er rød tråd her. LCI fikk LED tåkelys, derhvor pre-LCI har vanlige halogen. Har du LED (som ikke er ettermontert) så bør bilen ha B47 motor, men dette kan alltids bekreftes via vin dekodere eller en kjapp titt under motorrommet. 

F25 N47:
bmw x3 2.0d

X3 B47:
BMW-X3-xDrive20d-2014-F25-LCI-B47-Diesel-Motor-022.jpg

 

LED tåkelys vs Halogen:
Name:  1.jpg Views: 92355 Size:  236.7 KB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, awt skrev:

Skillet kom faktisk allerede i mars 2014. Hovedlyktene på facelift har et helt annet design, det er den største forskjellen rent utseendemessig.

Såpass tidlig ja.

Ble litt lurt av denne Denne som stod oppført med 1.gangsreg 06.2014... Vin dekoderen avslører den som 01/2014 bil - ergo Pre Lci. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

…eller bare se på bilen. Som det nevnes over her. Hovedlyktene er de største forskjellene - de har et helt annet design og går helt inn til nyrene på LCI. Alle LCI 20d har B47-motoren. Ang. EGR så fikk vi byttet den en gang (på garanti) på vår 420d med B47 pga den ble tilkokset. Nå skal den inn igjen for bytte av ventil og kjøler på recall. Det gjelder nok de fleste B47 ute der, så dersom du kikker på en slik bil vil nok bilen enten 1) ha fått byttet EGR på recall ganske nylig eller 2) ha et planlagt bytte i nær framtid. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg var bare ikke sikker på om alle LCI med de nye lyktene har B47 moteren.

Og hvis EGR er byttet vil sansynligvis ikke tilkoksing skje igjen? Ingen som har hatt problemer med dette etter recall?

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 525TDSA skrev:

Og hvis EGR er byttet vil sansynligvis ikke tilkoksing skje igjen? Ingen som har hatt problemer med dette etter recall?

Koksingen har vel mer med kjørestil å gjøre, så kan absolutt skje igjen. Men kjøper du en som nylig er bytta, så har du mange ti-tusener med km å kjøre før den er koksa ned i den grad at den må byttes, selv med "uheldig" kjørestil. 

Recall går mer på brannfare som følge av den gamle typen kan lekke kjølevæske internt. Dette var kjølere produsert av Korens. De nye fra BorgWarner skal visst rette på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/15/2023 at 2:20 PM, ///M-ini95 said:

Koksingen har vel mer med kjørestil å gjøre, så kan absolutt skje igjen. Men kjøper du en som nylig er bytta, så har du mange ti-tusener med km å kjøre før den er koksa ned i den grad at den må byttes, selv med "uheldig" kjørestil. 

Recall går mer på brannfare som følge av den gamle typen kan lekke kjølevæske internt. Dette var kjølere produsert av Korens. De nye fra BorgWarner skal visst rette på dette. 

Vet du hva som er vanlig å betale for skifte av EGR hvis den er kokset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 9/13/2023 at 3:16 PM, awt said:

Skillet kom faktisk allerede i mars 2014. Hovedlyktene på facelift har et helt annet design, det er den største forskjellen rent utseendemessig.

Det ser ikke ut som de nye lyktene betyr ny motor også. Her er en 2015 modell med nye lykter, men fortsatt N47 motoren.

Finn kode 321348662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...