Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 timer siden, Olaandref skrev:

Det har en tendens til å balle på seg ja, men dette blir meget bra 🙂👌

At det baller på seg, er helt sikkert 😅 hele det opprinnelige budsjettet ligger i den ene bremseskiva.. 

Skrevet

Her ligger mye av forstillingen. Valgte og gå for Febi Bilstein, i håp om at dette holder. Bakstillinga blir litt mere forskjellige merker pga jeg ikke fant helt sett, men det blr jo holde det også. Det mest kritiske blir jo uansett satt inn med powerflex. Hjullager fremme ble komplett med M5 nav fra SKV, mens bak er SKF. Valgte og prøve SKV, siden det tydeligvis er produsert i tyskland, og ikke kinavare. Så vi prøver. Har lave forventninger. 
Den lille Elring eska der, er ventiltettninger
IMG_2144.thumb.jpeg.24100a292f79a1e10854fdd088763c1e.jpeg
 

har også valgt og bytte ut alle pakninger jeg er innom i motor, samt alt av skruer og muttere som blir demontert, blir byttet ut med ny oem hardware. 
IMG_2145.thumb.jpeg.7df9559f457e5972fde8bd91febd53dd.jpeg

M5 speila jeg fikk tak i! Automatisk avblendbare, oppvarmede og innfellbare! Selvfølgelig org M5. 
IMG_2146.thumb.jpeg.74505b2dd8438928dd906aef1ca83314.jpeg

Her et alt fra forstillingen som ikke er nytt. Dette skal sendes til vannpolering, sammen med det som snart blir demontert i bakstilling. Inkludert travers. Hørt at sandblåsing åpner porer i aluminium, mens vannpolering holder detta lukket, og fører til bedre holdbarhet. Blir nok uansett behandlet med noe før det blir montert igjen. 
IMG_2147.thumb.jpeg.9302e892c182f22c805a0ab12a233311.jpeg

har også fått lånt meg verktøy av @idapederse og @CHNilsen for og få ut foringer fra traversen bak. Tenker at når det finnes et verktøy som er egnet til kun traversforinger på E6X, så sier det seg selv at detta er greier jeg også bør bruke riktig verktøy til, så tusen takk for lånet der. 
IMG_2148.thumb.jpeg.3f34a4131c3ae2787f55c69450ab923f.jpeg

Skrevet

Her var det skjedd mye både med handel av biler osv .😊

Ellers så blir denne bilen meget bra nå vil jeg tro og gøy å se litt herifra igjen .

Skrevet
På 31.12.2024 den 12.09, CHNilsen skrev:

Blir rått dette! Godt å se pengener og arbeid som puttes i gamle BMWer 😍

m5 speilene kommer virkelig til å bli toppen av herligheten 

Tror det blir bra ja! 😂 M5 speilene gjør så utrolig mye med looken 🤠

På 31.12.2024 den 18.39, sveigis skrev:

Her var det skjedd mye både med handel av biler osv .😊

Ellers så blir denne bilen meget bra nå vil jeg tro og gøy å se litt herifra igjen .

Blir litt kjøp og salg når man har muligheten til og sikre seg en bra deal, som man kan få litt ut av og legge i prosjektet. 😁

godt vi er flere som har troa på at dette blir bra! Nå er det jo tross alt bare resten igjen! 

Skrevet

Haha, herregud som jeg koser meg med å bla gjennom denne tråden her jeg ligger med en liten en som har formiddagsluren sin. Humoren er så tørr og midt i blinken for min del at det nesten er vondt, skremmende hvor like vi er der. Holdt på å le mini av puppen her når jeg leste om bøtta med kjølevæske og hvordan du greide å treffe denne både ved tapping og ved demontering av radiator. Og tørrfisken… Gud hjelpe meg. 
 

Spennende prosjekt som jeg virkelig gleder meg til å se ferdigstilt. Og morsomt med disse kuppene av noen biler (og interiør) du kommer over og flipper videre. 

Skrevet
9 minutter siden, idapederse skrev:

Haha, herregud som jeg koser meg med å bla gjennom denne tråden her jeg ligger med en liten en som har formiddagsluren sin. Humoren er så tørr og midt i blinken for min del at det nesten er vondt, skremmende hvor like vi er der. Holdt på å le mini av puppen her når jeg leste om bøtta med kjølevæske og hvordan du greide å treffe denne både ved tapping og ved demontering av radiator. Og tørrfisken… Gud hjelpe meg. 
 

Spennende prosjekt som jeg virkelig gleder meg til å se ferdigstilt. Og morsomt med disse kuppene av noen biler (og interiør) du kommer over og flipper videre. 

Humoren er jo rent knekkebrød, er faktisk bekymringsverdig. Men jeg skylder på gode gener og dårlige holdninger. Har foresten også gått til innkjøp av ny bøtte. 
 

setter pris på gode og motiverende ord. når det kommer til at man har gjort seg noen scoop på biler og deler, så er det jo ikke uten en pris. Når jeg drar for og hente noe som jeg har fått en god pris på, så tar jeg det ikke som en selvfølge at jeg drar hjem uten og ha fått meg juling, pga skambud.

Har gått tom for unnskyldninger på hvorfor jeg ikke har fått gjort mere, så tror jeg går ut og rydder garasjen. Så jeg får ut traversen og kan få vekk alt jeg skal ha vekk til vannpolering. For det også, er jo noe jeg ikke trenger og vente med. Jeg venter jo bare på ventilfjører nå. 

Skrevet

Var det fra E60 eller E61 de M5-bremsene du kjøpte? E60 og E61 har litt annen innfestning på calipere bak, så litt spent på hvordan det evt. blir med E60 M5 caliper bak (som er litt enklere å få tak i enn E61 M5 sin). Og hvordan det blir med felger. Jeg kjøpte Style 135 i 18" fra en kar som nettopp hadde gått over til M5-bremser og da passet visst ikke de lengre. Så interessant å se om det finnes noe i 18" som passer eller om man må over på 19". (Style 184 i 18x8J ser ut til å være original vinterfelg på E60 M5, så mulig noen få i 18" går).

Skrevet
2 timer siden, E.C. skrev:

Var det fra E60 eller E61 de M5-bremsene du kjøpte? E60 og E61 har litt annen innfestning på calipere bak, så litt spent på hvordan det evt. blir med E60 M5 caliper bak (som er litt enklere å få tak i enn E61 M5 sin). Og hvordan det blir med felger. Jeg kjøpte Style 135 i 18" fra en kar som nettopp hadde gått over til M5-bremser og da passet visst ikke de lengre. Så interessant å se om det finnes noe i 18" som passer eller om man må over på 19". (Style 184 i 18x8J ser ut til å være original vinterfelg på E60 M5, så mulig noen få i 18" går).

Dæven, det var godt du sa ifra, for da passer det helt sikkert ikke 😅 får legge nye i handlekurven på KOED da.. når det kommer til felgvalg, så er det ikke opp til diskusjon om jeg får på 18" uansett. Jeg skal jo ha 400x36 skiver fremme, med F10 M5 kaliper, og da må jeg lete litt etter riktig felg for og i det heletatt få på 19" 😅 men jeg skal ha 19". 
Kan slenge med et bilde av E60 med samme bremser jeg har gått for. Denne står også med 19"

IMG_1455.thumb.jpeg.a288002cd6eaa1f68519d8ef80354ea2.jpeg

Skrevet

Ser bra ut det der.

Her har du E60 og E61 bakre caliper (ikke M5). Braketten/klaven er nå lik mener jeg, og det er vel mulig å ordne til med lengre slange vil jeg tro, men greiest å ha riktig med en gang.

Screenshot_20250105_193301.thumb.jpg.8f40dfe3f0a13089356c6a14ce3da9f6.jpg

Screenshot_20250105_193250.thumb.jpg.03c2deed70d14d0b3d184371f350c5bb.jpg

Skrevet (endret)

Som @E.C. nevner over her så ser det ut til at bremseslange kan bli problematisk. Bilen skal ned på KW V3 og kortere dempere, så tror ikke slangen blir noe problem. Men blir enten nye kalipere eller så bestiller jeg stålomspunnede slanger med en liten 45 grader bend. Prøvemonterte ihvertfall uten stor skuffelse det passa. Så kunne jeg demontere igjen.. planen er jo også F80 kalipere bak, og det møter jeg på samme problemet. Så blir nok en 45, 60 eller 90 graders hardline vinkel på slange. IMG_2194.thumb.jpeg.7e4da933d23b737616917f69290c9213.jpeg
 

pakka ut hjullager fremme for og sjekke status der, og om "pinsa" på M2 skiva matcher M5 pinnene. 
IMG_2191.thumb.jpeg.e8ad9b2c173d9995eeac9144ae87c1bb.jpeg

ble smånervøs da de ikke var symmetrisk, men de skulle vist ikke være det 

IMG_2188.thumb.jpeg.6710a6c78ba3555123ea827ba532a3d4.jpeg

like a glove 🫶🏼 

var snakk om at skiva kanskje måtte dreies i navhull, detta stemmer ikke. Perfekt fitment 

IMG_2195.thumb.jpeg.1f8331a9193a2c2d3fe285fa41b67e36.jpeg

Den 530’en jeg flippa, var jo en 231 hk motor. Aka akkurat samme motor som jeg har i min 235hk. Så jeg fikk med den havarerte motoren. Denne blir bygget opp på siden, så den står klar til jeg gjør noe veldig dumt. Denne blir nok satt opp med litt grommere deler. Topp bolter og boltene til hovedlager i motor blir borret opp fra M12 til M15 osv. blir bygget for og tåle litt mere. Men jeg får fortsette med ryddinga i garasjen. Kanskje jeg får begynt på demontering av bakstilling og travers idag

 

Endret av Rullator
Lita retting
  • 3 weeks later...
Skrevet

Ikke så alt for lenge siden sist nå vell? Har ikke skjedd så mye, men litt er det! Har fått melding om at de nye ventilfjørene er ferdig produsert og sendt avgårde. Forventer at de lander vell her i postkassa om en 2-ukers tid. 
Har fått printa opp en del ventilfjørverktøy til M57, så hvis de holder bra, så kan det hende at jeg kan selge noe, om noen er int i det. Men spørs på kvalitet. Det finner vi ut av først når ventilfjører ankommer. 
IMG_2272.thumb.jpeg.fb7eac9fb622632c2af6922b62b732a4.jpeg

jeg påbegynte videre demontering under bilen. Pga jeg har panorama så har jeg jo slike avstivere under bilen. Den ene har sett bedre dager, og bolten var bøyd.. men kom ut med hele gjenger, da den kun var bøyd frem til gjengene starta. Staget var jo også naturligvis bøyd 

IMG_2290.thumb.jpeg.34142915059181deb1bf931e24b21f1a.jpeg

IMG_2292.thumb.jpeg.5ade27a5c1d9e4c27cb4e066cf2b177a.jpeg
 

ser ut som noe har truffet beint på staget. Jaja, enda mere i handlekurven på KOED, snart klar for neste bestilling.

Men jeg skulle jo ha ned travers bak. Det var jo derfor jeg begynte på dette, så jeg fikk også plukka ut bt modul og satt inn combox 

IMG_2296.thumb.jpeg.8292ab9d1ca8ca2cda7f2f50d662ffc5.jpeg

må bare ha litt hjelp til kabling osv, men det regner jeg med at jeg får god hjelp med av Tommi. Da var det bare og fortsette med travers, så man får alt klart til alt som skal gjøres der. 
IMG_2302.thumb.jpeg.2aab109043e4ace1fa6c079c37d13982.jpeg

jeg begynte derfor og prøve meg på hvor godt ruta sitter. Er mange som sier at denna kommer ikke ut, så er bare og drite i det. Knus og kjøp nytt. Men finnes jo masse brukt, så noen har jo fått det til? Godt utstyrt med kniver, så satte jeg igang. Skjært og skjært. Frem og tilbake. Så løsna det jo etter hvert! 
IMG_2303.thumb.jpeg.356fe0559def1dcd5956589b681841bd.jpeg

og der kom dæven meg ruta også! Men da var det også kveld og leggetid, så den traversen fikk henge på, enda en dag. 

Skrevet (endret)

Er ikke så dyre de stagene heldigvis, men det skal være mulig å montere E61 M5 avstivere under, spesielt om man ønsker seg større diff med store kjøleribber. Nå leser du kanskje ikke i tråden min, men jeg fant ut litt av dette ifm. bytte av diff. Disse panorama-avstiverne gjør at diffene på E61 har mindre kjøleribber på lokket (de som er pre-lci) enn E60. M5 har derimot lik lokk på begge, både E60 og E61, fordi avstivere går litt annerledes der. E60 har også avstivere som går fra midten på bilen og ut, så lurer på om det går an å putte "dobbelt opp" der på noe måte eller om de krasjer i hverandre. En tanke som du kan sjekke ut i alle fall, når du først holder på med slikt under der. 

PS: Innfestninga bakerst til E61 M5 tror jeg kosta mest av alle disse tinga, men blir jo uansett litt tilsammen.

Endret av E.C.
Skrevet (endret)
2 timer siden, E.C. skrev:

Er ikke så dyre de stagene heldigvis, men det skal være mulig å montere E61 M5 avstivere under, spesielt om man ønsker seg større diff med store kjøleribber. Nå leser du kanskje ikke i tråden min, men jeg fant ut litt av dette ifm. bytte av diff. Disse panorama-avstiverne gjør at diffene på E61 har mindre kjøleribber på lokket (de som er pre-lci) enn E60. M5 har derimot lik lokk på begge, både E60 og E61, fordi avstivere går litt annerledes der. E60 har også avstivere som går fra midten på bilen og ut, så lurer på om det går an å putte "dobbelt opp" der på noe måte eller om de krasjer i hverandre. En tanke som du kan sjekke ut i alle fall, når du først holder på med slikt under der. 

PS: Innfestninga bakerst til E61 M5 tror jeg kosta mest av alle disse tinga, men blir jo uansett litt tilsammen.

Se her ja! Takk for tips! Nå har jeg lært noe nytt, igjen. Prøvde og lete på profilen din, men jeg skjønner ikke helt hvordan bimmers er satt opp, så sliter litt med og finne frem. Kunne du linka til tråd?

så det finnes altså større diff enn jeg allerede har? Tenkte kanskje jeg delte diff med 535D, som har mere moment enn M5. La sammen 2+2 og fikk 4, minus 1 er 3. så for meg var det logisk at jeg som har 530D LCI allerede hadde den største diffen. Men jeg tar feil daglig ifølge upålitelige kilder, så jeg er her for hjelp, tips og råd. Og samtidig kunne føre en tråd på et prosjekt som detta.
 

Avstivere fra M5 skal jeg undersøke nå mens jeg venter på videre respons fra deg 🤠 holder det med kun stag? Eller er det mere som må bygges om? 
 

Edit: jeg sjekka delefilm på KOED, og begge sidene hadde samme delenr på både E61 530D og E61 M5. Begge LCI

Endret av Rullator
Åpenbaring
Skrevet

Her har du tråden min og posten om bytte av diff: https://bimmers.no/forums/topic/825167-ecs-garasjetråd-lær-deg-litt-om-mqs-s27-recap-2024-montert-quaife-diff/?page=28#findComment-3436671

Skrev også litt her: https://bimmers.no/forums/topic/828931-løst-e61-panorama-kjipe-kjøleribber-på-diff/

 

Det er ikke helt riktig på deletegningene, ettersom M5 diff aldri i livet får plass med sine svære kjøleribber og original avstivermontering på E61. Du kan også se litt her: https://5series.net/forums/e60-e61-parts-accessories-mods-22/installed-m5-oem-reinforcement-pull-rod-112880/page8/

Det er 215 diff som er den "store", men litt variasjon på bl.a. inngående flens avhengig av girkasse. Etter det jeg skjønte så ble det en annen baklokk type på LCI (uten kjøleribber), da forsvant også tappepluggen, men til gjengjeld skulle den holde litt mer olje. 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...