Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tja, hvor skulle man begynne her da? har bestemt meg for at jeg vil lage byggetråd på prosjektet mitt, for de som ikke ha evakuert ennå. Husker godt jeg fulgte ivrig med her i mine yngre dager, når folk var veldig aktive . Er vell noe roligere nå, men fortsatt liv! 

det hele starta som en melding på facebook, under pappaperm. en som hadde en taka E61 som ha ønska og selge eller bytte i annet leketøy. Javell, jeg hadde jo en Kawasaki Ninja ZX900R stående som jeg egentlig ikke hadde bruk for, da jeg ikke har mc lappen.

Jeg kasta inn forslaget og samtalen gikk derifra. Fast forward en drøy uke senere fikk jeg lånt meg en henger og fikk med meg en kompis, så dro vi på tur! Fra Larvik til Ålesund. Jeg er ikke så lur av meg, så jeg tenkte jo det at denna godbiten som jeg kun vet at starter og går, den skal ta meg fra Ålesund og hjem. for hengeren jeg hadde leid? Ja den har kun plass til sykkelen. men bilen kom seg hjem den! og denna "slitne" 530`en var betydelig mere tight enn hva min daværende 520D var, og ingenting er skjevt.. men detta var tilbake i sommer, og litt har skjedd siden da. ikke mye, men jeg stresser heller ikke. bilen skal ikke være klar før sommeren 2024 uansett. nå venter den på hellakkering. vent, hæ?

jeg planlegger og komme med oppdateringer underveis, og alt som er gjort fra jeg tok imot bilen, til nå, vil komme iløpet av uka. kanskje morgendagen? 

IMG_6843.JPG

litt skjev i panser 

IMG_6873.JPG

IMG_6883.JPG

utløst airbag

IMG_6891.JPG

mangler vell noe her? ikke bare en ting heller

IMG_6917.JPG

halvveis til Ålesund

IMG_6914.JPG

sykkel og trekkbilen 

IMG_6924.JPG

520 og 530 har et siste bilde sammen før 520 havna på finn og var solgt dagen etterpå. 

Endret av Rullator
endret for og få legge til tekst på bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bilen hjem og fikk gått over skadene. bilen var verre enn frykta. men igjen så var den bedre enn frykta også. fikk proffe til og se på detta, og fant ut at bilen ihvertfall ikke var rammeskjev! noe som var den største frykten min. da hadde jeg partert og solgt i deler 😅

 IMG_6864.thumb.JPG.ac7393c71b5a2d55b3540357e6f7ac03.JPG

her er det jo bulker på bulker.

 IMG_6866.thumb.JPG.1ad2a64b5586fe54a9252507840c7584.JPG

ganske grove bulker også. her kan det ihvertfall ikke masseres ut. 

IMG_6887.thumb.JPG.8b75828891c34b2bc6f0b2a695581f3d.JPG

akkurat her tror jeg det holder med en bra massasje og litt lakkjobb. men hva vet vell jeg, jeg er ikke biloppretter.

IMG_6874.thumb.JPG.5ca117da7137ab4e2bbbfb9dbe4f0b4d.JPG

Til og med dørhåndtaket var knekt av. eneste veien inn i bilen da var jo via passasjerdør, bakdør, eller knapp på nøkkel for og rulle ned ruta. sistnevnte har jeg ikke prøvd, da den da også går på takluke tror jeg? uansett så skulle takluke ennå fungere ifølge selger. noe jeg ennå ikke til dags dato har testet. jeg skal ned med taktrekk og ned med hele ramma for og få smørt opp og bytta pakninger før jeg foretar meg noe som helst der.

 

Men hva var den egentlige planen for bilen på dette tidspunktet? jo, bilen skulle bare fikses kjapt. alt kunne jeg gjøre selv, bortsett fra lakkjobb. Nytt panser, ny framskjerm, nye dører på førersiden, et dørhåndtak og litt småfiks utvendig så skulle bilen leveres til lakk, for og få retta og lakkert opp de skada områdene. etter dette så skulle jeg begynne på interiør. Beltestrammere fremme og bak var utløst, airbag på passasjersiden i dash var utløst, Airbag styreenheter var fritert og måtte byttes. Egentlig bare kosearbeid spør du meg. alt dette inkludert dasbord måtte jo byttes ut. så kunne bilen leveres på eu kontroll, for bilen har vært avregistrert siden juli 2021. pga møtet med en snøfonn vinteren 2020/2021

På sikt så skulle bilen få oppgradert navi fra CCC til CIC med Combox. det var egentlig det største inngrepet jeg skulle gjøre. jeg skulle rett og slett bare ha meg en fin bruksbil med M57 motoren, istedet for den 520en jeg hadde med N47. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

setter veldig pris på at folk viser interesse for prosjektet! det er morro! vetta svarten hvordan jeg svarer på kommentarer, men jeg finner vell ut av det også 😂 Har bare vært skygge tidligere her inne. men uansett! ny dag, ny oppdatering! 

Fikk bilen inn i garasjen, og demonteringen ble påbegynt, for og finne ut hva jeg mangler, og hva som må kjøpes inn.

IMG_695.thumb.jpg.e24d80ca17cae32ab80a5892fb6c60b4.jpg

ALT bak frontfanger, bortsett fra pdc sensorer var revet vekk. gitter, plastdeksel, bunnplate, bunnplate på sidene, luftføring til intercooler og bremser, ALT var borte. til og med temp sensor, som kablene var tvinna sammen på. Det forklarer jo hvorfor bilen viste 70 minusgrader ute, og klimaanlegget kompenserte med og bare blåse varmt.

IMG_6947.thumb.jpg.2033bc4370ecf56c51098f6d012c6f52.jpg

bilen hadde bare en halv multireim, som heldigvis holdt hjem, men ac reima var borte. Detta var det en naturlig forklaring på, da jeg begynte og demontere for og komme til. Fronten har nok også fått seg en liten trøkk for radiator, ac kondenser og intercooler sitter jo i en kassett. Denne kassetten var skjøvet ut av sin "sitteplass", og var da også skjøvet inn mot motor og reimhjul. noe litt bøyd, men ingenting lekker, så da får det holde inntil videre. orker ikke bytte ut fult fungerende deler, før jeg har bytta det som faktisk er ødelagt

IMG_7044.thumb.JPG.2aee59ad7356042e2bddc458382c97bd.JPG

Eller.. det at ingenting lekker er vell løgn. for mot reimhjulet, og det som også spiste på reima var intercooler røret. dette har liggi og gnissa og godgjort seg på hjemturen fra Ålesund

IMG_6954.thumb.jpg.bf7092a6454b007c238d23f0452eb9a4.jpg

Så det var jo bare og få kondemnert. Heldig var jeg med at den lokale huggeren hadde inne to stykk E61 med M57 motor, så der fikk jeg henta nytt rør og intercooler. for intercooleren? ja nei, jeg vet ikke om den er tett eller ei, men den var moden for utbytte den også.

IMG_6951.thumb.jpg.7128ca710028ebaec14ea97a34f064bc.jpg

en brukt intercooler fra huggeren får holde, frem til jeg får på en ny en, av typen big boiii. Det vil trenges.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var jo også og få tak i frontfanger, panser, dører med håndtak og framskjerm. Så her tok jeg fb marketplace til hjelp. Jeg leta vondt og lenge, og der dukka det opp en bil i riktig farge. Jævla deilig tenkte jeg! bilen hadde jo alt jeg trengte, inkludert beltestrammere fremme. fikk lagt inn bestilling og avtalt levering. I mellomtiden mens jeg monterer sammen alt igjen så ser jeg jo at vifta er kake. den skal ikke inn i bilen igjen, så den blir erstattet 

IMG_7045.thumb.JPG.6b930508ff4b9006672e222536043d12.JPG

Når han Endelig kommer med delene til meg, så har han klart og miste førerdøra i bakken mens han har satt detta inn i bilen, så den døra var jo ubrukelig. la uansett merke til at den døra hadde en rustflekk, og rustflekker blir aldri 100%, uansett hvor mye maling man har over det, så den døra ble kassert. Nå skal det også sies at bilen min faktisk er rustfri. Dører, baksjermer, bakluke, aaalt er fakisk fritt for rust, så da velger jeg og fortsette på den rustfrie stien. bilen bærer preg av at den har blitt tatt vare på, før den kalde vinternatta i 2020/2021 når alt gikk galt. selvfølgelig så er det ikke samme regla for understellet, det har sett normal slitasje, og den kjente avstiveren midt under bilen er kjeks. Men understellet skal vi gå mere i dybden på når jeg har fått starta på det. Uansett så var som sagt rust ikke noe jeg skulle ha på bilen. planen var at panser og de delene jeg får tak i, var i såpass god stand at jeg ikke trengte og tenke på lakk av de. det er dyrt nok og lakkere bakskjermer og tak. 

Vell..

 IMG_7169.thumb.jpg.48bd3c5e28561ef0107b4c920f4c311b.jpgIMG_716.thumb.jpg.5e9ca6918cce9ae593ff55e7ae690b58.jpg

panseret ser helt jævlig ut, og må lakkeres. også slår det meg, jeg har fått tak i ny dør, fra en anen bil. Jeg kommer til og ha panser og bakdør fra en bil, førerdør fra en anen bil, og frontfanger fra en tredje bil. Jeg vet ikke helt sikkert, men jeg tror det blir fargeforskjell, så jeg snakker med lakkerer. vi blir enige om at hele bilen må tas. Først var det snakk og bare få pussa lett ned og legge nytt lag, men så kommer lakkereren til meg og sier at han har egentlig lyst til og ta dørkarmer og alt som er når han først er igang. Greit det, da sier vi det sånn, så får vi gjort det skikkelig.

Men da setter huet mitt igang en jævla tankeprosess uten like. og jeg er fortsatt ikke enig med meg selv. Men jeg tror jeg bare gønner på med fargeskifte.(eller ikke?) Problemet er farge.. jeg ville først holde meg til org carbon sort, men så fikk jeg øye på "Individual Twilight Purple". og en drøss andre farger (da kun oem farger da jeg kun er ute etter OEM+). Men jeg blir ikke klok. Jeg har frem til Januar og bestemme meg, Så kom gjerne med innspill 😃

jeg fikk henta ny vite til bilen, og samtidig så fikk jeg tak i ny brakett til lykta på førerside, siden den var knekt 

IMG_6944.thumb.JPG.9a1db91b6682e6cff9c41b362bc4a1af.JPG

og kom jo da også over dashbord, airbag til dash og batterikabler hos samme fyren! så jeg fikk plukka med meg det også. 

IMG_6967.thumb.jpg.f00253fc9922950ea708b0b1905344a1.jpg

batterikablene som var i bilen funka fint, men jeg hadde feilkode på de, og alt annet, så var bare og bytte det uansett. deilig uansett med nytt dashbord og airbag! jeg stressa litt med nettopp det. aner ikke hvorfor. så da var det bare og få påbegynt demontering. Men når man uansett må ut med dash, midtkonsoll og alt som er så er det vell greit og gjøre seg ferdig i det området når man først er igang? 

Jeg fant ikke noe CIC opplegg som ble solgt løst. kun på finn, til fine 30K. men speida litt blandt delebiler, og det fant jeg en bil som hadde CIC, så da var det bare og få lagt inn bestilling og henta det!

 IMG_7322.thumb.jpg.7d38a019d49b78b99d16e6b3f1ce6aba.jpg

så da kunne man jo begynne på interiøret! måtte bare vente på kabler fra Ebay, for de var ikke bare bare og få med seg ut fra delebilen 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt 😁 Sjelden jeg ser en så hærja E61n bli tatt vare på. Det kan jeg like! 

Hiv ut noen bilder av de fargene du vurderer 🤩

Det er absolutt kult med en farge som skiller seg ut fra mengden det høye antallet av E61 med carbonschwarz 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du nevner fargen som du nevner. Jeg vurderer (ish) å omlakkere min i en "kulere" farge en gang langt langt i fremtiden og da har jeg vært innom ulike fiolett farger i tankeprosessen. Madeira violet, techno violet, twilight purple, etc. 

Jeg har forresten en delebil E61 LCI, kan hende jeg har noen deler som kan være aktuelle for deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2023 den 22.39, gnilb skrev:

Kult prosjekt 😁 Sjelden jeg ser en så hærja E61n bli tatt vare på. Det kan jeg like! 

Hiv ut noen bilder av de fargene du vurderer 🤩

Det er absolutt kult med en farge som skiller seg ut fra mengden det høye antallet av E61 med carbonschwarz 

fant ut av detta med og svare på kommentarer 😁 men ja, jo, jeg har endra mening siden sist da. har sett litt mere på twilight purple, og den blir for lilla.. jeg er ute etter en farge som nesten kan se sort ut, men som kan poppe litt i sola. kanskje noe ala samme farge som på den W124en her

11.thumb.jpg.b5de6d930cc41ba32aacc94e801857ba.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2023 den 23.19, E.C. skrev:

Artig at du nevner fargen som du nevner. Jeg vurderer (ish) å omlakkere min i en "kulere" farge en gang langt langt i fremtiden og da har jeg vært innom ulike fiolett farger i tankeprosessen. Madeira violet, techno violet, twilight purple, etc. 

Jeg har forresten en delebil E61 LCI, kan hende jeg har noen deler som kan være aktuelle for deg.  

Det er noe eget med lilla.. men det kan fort bli for mye av det gode også. 

om du har en LCI delebil så er det 99% sikkert at du har deler jeg kan være interessert i 😅 årsmodell? er på utkikk etter 2010 speil, og interiørlister  i treverk for biler med cic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rullator skrev:

fant ut av detta med og svare på kommentarer 😁 men ja, jo, jeg har endra mening siden sist da. har sett litt mere på twilight purple, og den blir for lilla.. jeg er ute etter en farge som nesten kan se sort ut, men som kan poppe litt i sola. kanskje noe ala samme farge som på den W124en her

11.thumb.jpg.b5de6d930cc41ba32aacc94e801857ba.jpg 

Du har eventuelt Audi Exclusive fargen H8H8 PantherBlack Pearl

Kollega har den på sin RS7 og den ser nærmest sort ut før sola treffer og gir fra seg lilla/violett effekt. 

2019-Audi-RS-5-Panther-Edit.thumb.jpg.fe292c156a621196824f9153510453b0.jpg

RS-5-Panther-edition-2-copy.thumb.jpg.6ed1604071baed5806f82f91644b70c4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...