Gå til innhold

Dekkvalg på Xdrive.


sico
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Alle mann og kvinner. Lurer litt på er det mange her som kjører xdrive modeller med dekk som ikke er stjernemerket. Selv kjører jeg med originale 18' felger og stjernemerket Brigestone dekk som jeg krevde at de skulle montere før ekjøpte bilen. Nå har e kikket på 19' GMP felger med dekk som ikke er stjernemerket. Hvor viktig er dette egentlig? Selgeren sier at han aldri har hatt problemer med dette og han har kjørt med disse dekka og felgene?

Takk på forhånd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøre uten stjernemerking, men må passe rulleomkretsen. Den bør være under 1% ihvertfall, i differanse, mellom foran/bak.

Om man har for stor forskjell, vil det slite på oljen i fordelingskassen. Man kan nok redusere problemet ved å skifte olje på fordelingskassen før den er blitt dårlig. Om man kjører med for dårlig olje for lenge, sliter det på clutchene i fordelingskassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må måle fysisk når dekket sitter på felg. F.eks. vha. en lastestropp som du tar rundt hjulet. Hvis du skal kjøpe et brukt hjulsett så lar det seg gjøre før kjøp, men skal du bestille nye dekk og få de montert på felg er det fort mer pes om avviket er for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar. Men hvis man har samme dim på alle 4 hjula..trenger man da å tenke på stjernemerket dekk og alt det tullet der? De jeg ønsker å kjøpe er 245/40-19 foran og 275/35-19 bak. Men hvis jeg går for 245/40-19 på alle 4 med Continental dekk for eksempel. Nå vet jeg ikke om bakfelgene er breiere og st det kanskje ikke går å ha 245 på de..så ekspert på felger er jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Otis said:

Det var litt underlig dimensjon du ville ha.

Det er 255/50/19 som er bmw sitt oppsett, foran og bak.

Men du kan også ha 285/45/19 bak, men da 255/50/19 foran.

Nå er det muligens X5 du sikter til, trådstarter har presentert standard dimensjon for F10 og G30/31 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem å kjøre ulike dimensjoner, men du må (som alle øvrige taler her) måle omkretsen fysisk. Du bør etterstrebe å havne så nær 0% i avvik som mulig. Dekkalkulatorer er kun teoretiske, så et 255/35-20 dekk fra Michelin vil (kunne) gi andre tall enn 255/35-20 fra Falken. Kjører du like dimensjoner foran og bak trenger du ikke hensynta stjernemerking, men kjører du med forskjellige merker foran og bak må du fysisk måle (av grunnen jeg forklarer over mht. Michelin vs. Falken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens.Jeg får se hva jeg gjør..har originsle 18 tommere nå med stjernemerket 245 foran og 275 bak..de fulgte med når jeg kjøpte bilen.men hadde lyst å gå til 19 tommere .synes det stjerne merke greiene er bare no dritt..Aldri vært for budsjett billige dekk. Men at man skjøper Continental michelin.brigstone osv. De kjente gode merkene så synes jeg det burde holde. Men fortsatt anbefaler de stjernemerket dekk.Synes BMW burde revurdere konstruksjonen på sine fordelingskasser hvis de er så jævla følsome..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, sico skrev:

dekk.Synes BMW burde revurdere konstruksjonen på sine fordelingskasser hvis de er så jævla følsome..

Er litt forholdsregler ved xdrive ja, men BMW er nok ikke alene om dette. Det BMW i større grad er alene om, er å tilby et "staggered" hjulsett på de mer normale bilene, og ikke bare de med høy effekt. 

De fleste merker garderer sine 4hjulstrekksystemer ved å kun spesifisere samme dimensjon foran og bak. Audi er et eksempel på dette (unntaket er vel R8).

Mercedes blant annet bruker også noe tilsvarende "☆" merking på deres dekk. Mener det står "MOE" eller "MO1" for AMG biler. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, ///M-ini95 said:

Er litt forholdsregler ved xdrive ja, men BMW er nok ikke alene om dette. Det BMW i større grad er alene om, er å tilby et "staggered" hjulsett på de mer normale bilene, og ikke bare de med høy effekt. 

Det hadde vel gjort ein stor forskjell om dei designa om detta slik at du med eit spesialverktøy kunne suge ut og fylle på den skarve literen med olje på 2minutt og så skifta den oljen på kvar service.

Uansett kva olje det er snakk om, motor eller drivverk forøvrig så går utviklinga i feil veg med lenger og lenger intervallar - om oljen blir skifta i det heile tatt. Treng ikkje ha spesielt mykje erfaring med bil for å sjå at det skapar eit stort ettermarked når bilane dette frå kvarandre etter at garantien går ut og fram til dei ikkje er verdt påkosten lenger.

Så varierar det litt kor godt ingeniørane treffe, ein del ting dette jo fra kvarandre både en og to ganga innanfor garantitida :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...