Gå til innhold

Eu kontroll med downpipe tips?


Karlsen2k
 Share

Anbefalte innlegg

Har en e90 320D som det er fjernet dpf og erstattet med downpipe. Har EU kontroll i Mai. Tenkte å peise på med en mengde parafin i tanken samt diesel før kontrollen. 

Kom til å tenke på at vis man ser nøye under bilen så klarer man og se downpipen. Spørsmålet da er om noen har en lur patent på å få dette skjult (en plate over etc?) 

Sånn jeg har forstått det kan de ikke skru noe løst eller fjerne deksler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mekker til provisoriske deksler vil du sannsynligvis bare vekke mer mistanke hos kontrolløren. Enten setter du inn DPF, eller så krysser du fingrene for at den går igjennom slik den er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt tunet bil skal ikke gi utslag på avgass. Bare kjør motor varm og "blås ut" rett før. Det måles jo ikke sotmengde pdd. Mekke til deksler tror jeg de fleste vil gjennomskue ganske fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på DPF. Sikkert noen mekanikere som fortsatt vil godkjenne med downpipe, men de tar jo en risiko. Både for seg selv og for deg hvis BT kommer for å sjekke bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har skiftet til led-pærer i  tåkelys beregnet for halogen har du sannsynligvis ingen lysbilde.

Dette skal en kontrollør oppdage. 

Downpipe utløser punkt "10.1 forvisning for trafikkstasjon". Dette ønsker verken du eller verksted.

Monter originalt filter før kontrollen. 

Generelt anbefaler jeg å reversere alle modifikasjoner som kan tenkes å gi mangel på en eu-kontroll. 

Uoriginale hjul, senkefjører, eksos, sota lykter/ruter, led-pærer osv.

Rydd i bilen og legg vognkort, refleksvest og varseltrekant i passasjersetet så gir det ihvertfall et greit førsteinntrykk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ulike erfaringer rundt om, min er at catless downpipe hos BMW har gått gjennom EU 2 ganger, og Supersprint race eksos har gått gjennom 2 ganger også hos BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye forskjellige meninger om hva som er greit rundt om. 

Dette gjelder forsåvidt både  verksteder og kontrollører fra vegvesenet.

I teorien skal det dømmes likt da alle forholder seg til det samme regelverket, men så lenge det er mennesker som gjør dette så blir det avvik og variasjoner. 

Noen punkt åpner for synsing mens andre er absolutte.

Downpipe og andre modifikasjoner er svært upopulære hos vegvesenet så verkstedet kan få store problemer på en evt stikkprøvekontroll hvis dette ikke blir oppdaget eller i verste fall bevisst ikke blir skrevet mangel på. 

Det er nok dessverre mange verksteder som velger å ikke skrive mangler som utløser punkt 10.1 da man frykter å bli "arrestert" på andre ting. 

 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

tok en sjans å prøvde med downpipe men dem spotta det.

Klovnen som fjerna dpf før mæ hadde klart å miste ene bolten til festet. Noen som vet om man får tak i denne bolten separat?

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...