Gå til innhold

Sveigdalens BMW E39 prosjekter


 Share

Anbefalte innlegg

Fort gjort å bli lurt av brukte deler som er defekt.. har vært borti å få enkelte deler som ikke virker fra fabrikk også viss det har vært en dårlig batch på ett produkt (rettnok annet bilmerke)😅 

Bra det ordnet seg til slutt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post 4

Utover sommeren 2017 var det meste av småfeila fra kjøpet utbedret, så utover høsten kunne jeg begynne å se på litt oppgraderinger. Det var dog igjen en ting, nemlig toppdekselpakningene. Så pakninger ble innkjøpt, og jeg bestemte meg for å bytte tennpluggene når de samme delene var av likevel. Jobben var grei, og det var artig å se hvordan det så ut inni motoren. Det var ikke noe særlig brune avleiringer, og jeg fant ikke noe urovekkende inni der. Registerkjeder og skinner var ikke byttet på denne, så det var noe jeg visste jeg måtte se på før eller senere.

 

image.thumb.jpeg.ce605912fee991032078197e695052f8.jpeg

Toppdekslene av og pakninger og tennplugger blir byttet.

 

Og snart var denne første sesongen over. 523i M-Sporten hadde jeg fortsatt, og det var bilen som ble brukt til treff og turer, så det ble ikke mange milene med 535’n dette første året. Det ble bestemt at 523’n skulle selges våren etter, da det ble for mye å ha to hobbybiler. Men først skulle den tilbringe vinteren på vinterlagring. Så 535’n ble stående hjemme, og jeg hadde fin tilgang til den for å gjøre diverse.

 image.thumb.jpeg.1180f36b959708b38b18db1ab3717047.jpeg

523i og 535i oppstilt. 523’n var en fin bil, og den ble solgt til Bergen våren 2018. Senere ble den solgt til Stavangerkanten, hvor den visstnok er fortsatt.

 

Interiørdetaljer i skinn var noe som var med i planene mine over oppgraderinger, og da en ombygd M5 skulle hugges lokalt, fikk jeg tak i dørtrekkene med skinnarmlener fra den. Styresnekka fra M5’n var også igjen, så jeg tok med den også. Dessverre er dette er en del jeg til dags dato fortsatt ikke har fått montert. Armlenene ble borret løs fra donortrekkene, og hull ble borret opp i festene slik at de kunne skrus tilbake på dørtrekkene i 535’n. Armlenet på førersiden var dog litt slitt, så dette avventet jeg litt. Som prikken over i’n fikk jeg også tak i høyttalerdeksler med kromring rundt.

 image.thumb.jpeg.1679626bfbc4cc326cdf3d5e7ac5dbcf.jpeg

Skinnarmlener og høyttalerdeksel på plass.

 

Midtkonsoll i skinn ville jeg også ha, og nok en gang hadde @Evenlode deler til meg. Så en dag fikk jeg en diger pakke i posten, og midtkonsollen dukka opp, sammen med noen flere armlener. Blant annet et førerarmlene i perfekt stand, så da var armlenene komplette. Og da det ble litt bedre temperatur ute ble også midtkonsollen montert.

 image.thumb.jpeg.f279095a3f23b10db136722e9a2eeb0d.jpeg

Midtkonsollen er på plass. Setene er ute for en rens av interiøret, og av en eller annen grunn er også rattet tatt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt av en herlig bil med herlig motor. 535i er kanskje ikke den sprekeste bilen, men gud bedre for et lydbilde det er. Kjenner savnet etter min tidligere E39 535i når jeg ser tråder som dette. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Saltkjelen said:

Spennende prosjekt av en herlig bil med herlig motor. 535i er kanskje ikke den sprekeste bilen, men gud bedre for et lydbilde det er. Kjenner savnet etter min tidligere E39 535i når jeg ser tråder som dette. :) 

Irriterte meg litt før at den ikke var  sprekere. Men nå går jo til og med  bruksbilen til kona som en 540i. 😄 Så da er jeg mer fornøyd med at det er lite penger bundet opp i 535'n, og at jeg kan beholde den selv om jeg kjøper noe annet. Og ja, det var lyden som frelste meg. 

1 hour ago, Ingvaldsen said:

Ser fram til poster om 2018 sesongen 😎

De kommer. Og du er med. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, B. Sveigdalen skrev:

Irriterte meg litt før at den ikke var  sprekere. Men nå går jo til og med  bruksbilen til kona som en 540i. 😄 Så da er jeg mer fornøyd med at det er lite penger bundet opp i 535'n, og at jeg kan beholde den selv om jeg kjøper noe annet. Og ja, det var lyden som frelste meg. 

Jeg irriterte meg over det samme, men trøstet meg med at lydbildet er noe av det vakreste fra BMW (definitivt en av de vakreste V8-lydene). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gøy 😃👍 Hadde en 523i 1998-modell og det var en herlig bil å cruise rundt i 🥹 Synd den var så rusten på de feile stedene og det ville kostet flesk å fikse, så da gikk den videre til noen jeg antar bare brukte den opp 🥹

Gleder meg til fortsettelsen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post 5

Lyktene som satt på bilen var dessverre begynt å bli litt matte, og en justeringspinne i ene lykta var gåen. Men siden dette var 11/02 lykter, så gikk de ikke an å åpne. Så jeg kjøpte meg likegodt et sett med brukte lykter. Jeg ville helst beholde originalglassene fra dem, så jeg sendte avgårde disse til pussing og lakkering. Selve lyktene plukka jeg i stykker, og bestilte meg et sett med Morimoto Evo XR-2 prosjektorer direkte fra Morimoto.

 image.thumb.jpeg.b2e2426ecfd2fecfce6d3c4acbd982c7.jpeg

Mye deler. Tydeligvis var dette rundt juletider, ref juletreet.

 

Jeg leste meg (heldigvis) litt opp på dette, så før jeg tok lyktene helt fra hverandre, satte jeg opp en testrigg i et kjellerrom hjemme. Jeg plasserte lyktene på et oppmerket sted, satte på strøm og merka så opp på en stor papplate hvordan nærlysprosjektoren lyste i forhold til fullyset. Med bixenon prosjektoren på plass satte jeg lyktene tilbake i samme oppmerkede posisjon, og justerte det inn så det ble likt. Dette er greit å gjøre før man setter på glasset igjen. Når den sitter ferdig montert på bilen, og nærlyset er riktig, mens fjernlyset lyser opp tretoppene, eller omvendt, er det litt for sent. Og lyset ble mye bedre, så dette var en virkelig bra oppgradering. Både disse og de andre xenonlyktene jeg har bygd om i ettertid har alle hatt reflektorer med mer eller mindre avskalling av forkrommingen. Så lyset har på enkelte av dem vært veldig dårlig.

 image.thumb.jpeg.3de0dadf55a3ba8df6727fcb26fb672d.jpeg

Den enkle men effektive testriggen i kjelleren

 

Jeg kjøpte også inn et M5 instrument, men med alt potensielt styr med å få oljetemperaturen og turtellerfeltene til å virke, så fant ut at jeg ville nøye meg med røde nåler i det originale instrumentet. Istedenfor å lakkere dem, kjøpte jeg et sett med røde nåler fra en X5 på eBay. Jeg tok heller ikke sjansen på å begynne å nappe av nålene med endestoppen direkte på nåla, så jeg sendte instrumentet bort for å få gjort dette. Og det kunne gått skikkelig skeis. Pakka ble nemlig borte på vei tilbake, og var borte i over tre uker, før den dukka opp på et posthus et stykke unna. Jeg hadde allerede priset et nytt instrument med koding hos BMW, men da slapp jeg det. Firmaet, hvis navn skal være usagt, hadde heller ikke satt tilbake nålene for temperatur og tankmåler riktig. Heldigvis har akkurat disse to målerne interne endestoppere, så du kan dytte nålene til de stopper mot anslag, og så vri forsiktig slik at man vrir nåla på akslingen. Så jeg åpna opp instrumentet og vrei nålene bittelitt, til det ble riktig igjen. Alt i alt ble dette veldig mye styr for lite, men resultatet ble bedre enn hjemmelakkerte nåler.

 image.thumb.jpeg.05045e3c74f18a6c2cda4865877e9948.jpeg

Instrumentet da det endelig kom tilbake. Merk tank og temperaturnåler som helt klart ikke står der de skal.

 

Og jeg var greit fornøyd med 17'' felgene jeg hadde, men Style 37 felger er liksom felgene jeg alltid hadde hatt lyst på. Og bilen hadde allerede disse alternative 18" dimensjonene i vognkortet, så den hadde kanskje hatt slike felger på ett eller annet tidspunkt. Så da Hans Fredrik Teiseths gamle Style 37 kom opp for salg, så slo jeg til. De så ok ut, selv om jeg så at en renovering måtte til før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med flere E39 prosjekt her inne! Skal få lest mer i posten her senere. Ser ut som et fint eksemplar du henta i 2017 😀 Savner litt min E39, selvom det bare var en utslitt 520i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden 535’n sto hjemme vinteren 2017/18, var jeg ute og kjørte den et par ganger på lokalveiene da det begynte å li mot våren og det var fint føre.

 image.thumb.jpeg.d42ad3ba393b3b1816e74bc4ddde5414.jpeg

535’n etter en piruett, på det som nok blir den siste turen på snø i mitt eie.

 

I mars 2018 var jeg ute på en av disse småturene, og jeg lot den stå litt på tomgang ute da jeg kom hjem igjen. Plutselig høres et smell, og 535’n var borte i en dampsky. Ekspansjonstanken hadde revnet, og kjølevæska blåste av. Jeg var klar over at den elektriske kjølevifta ikke virket, og den var på lista over ting som skulle gjøres. Men nå hadde tydeligvis mangelen på vifte, høy driftstemperatur og morken plast provosert frem en feil som jeg var glad skjedde hjemme og ikke ute på veien.

 image.thumb.jpeg.e98bc6289b0ccc3ba7cebe6d450f8cd0.jpeg

Restene av en kjernefysisk eksplosjon ute på gårdsplassen.

 

Så planene jeg hadde om å se over kjølesystemet ble fremskyndet. Radiatoren virket nokså ny, men jeg bestilte ekspansjonstank, vannpumpe, termoststat med lavere temperatur, elektrisk vifte, radiatorslanger, primærkjedestrammer og overhalingskit for dynamoen. Siden jeg ikke visste om vannrørene fra vannpumpa som går under innsuget ville løsne i riktig ende, så tok jeg også med innsugspakninger og den såkalte Valley Pan. Jeg gikk på med friskt mot, og noen dager senere var motoren relativt nedplukket. Ene røret fra vannpumpa ble med ut, men i og med at delene var innkjøpt, så hadde nok innsuget blitt tatt av uansett.

 image.thumb.jpeg.cd0f97d8ab98dfc95ea3e828691e3b19.jpeg

Motoren, med vannpumpe, innsug og Valley Pan fjernet.

 

Dette var første gangen jeg hadde skrudd på M62, men det gikk greit å sette sammen igjen. Dynamoen fikk seg også nye lager og likeretter. Jeg hadde tidvis hørt en skurrelyd som jeg mistenkte kom fra dynamoen, og det viste seg at det fremre lageret var dårlig. Dette er TU-motoren med den spesielle vannkjølte dynamoen, så jeg ville helst slippe å kjøpe denne ny.

 image.thumb.jpeg.cc3f7ca2b1cbd4413b313e68959aaf31.jpeg

Montering av nytt lager i dynamo.

 

Etter et par uker ute av drift var bilen satt sammen igjen, og det er alltid spennende når man starter opp igjen en motor etter at den har vært demontert. Men ting hadde heldigvis gått bra.

Angående termostaten jeg monterte, så er det også her litt etterpåklokskap. Originaltermostaten på M62TU er elektronisk styrt, og holder temperaturen på over 108C, med mindre man har høy belastning. Da spenningssettes et varmelement inni termotstaten, og den åpner og senker temperaturen litt. Jeg bestilte først erstatningstypen hvor man simpelthen sager av den originale termostatventilen, og legger på en vanlig termostat med lavere åpningstemperatur, som sandwiches inn mellom noen metallplater. Abbes eller noe i den dur. Denne termostaten gav lavere temperatur på motoren, slik den skulle, men temperaturen gikk veldig opp og ned. Og ved nærmere ettersyn så gjør ikke den termostaten helt den samme jobben som den originale. For den originale går tydeligvis over og lukker mot en kanal i fremkant når den åpner for gjennomstrømning mot radiatoren. Rett og slett en change over ventil. Så løsningen ble en 88C termostat fra ECS Tuning. Denne er helt lik den originale, minus varmeelementet, og at den åpner på 88C. Så med denne termostaten, ligger temperaturen på motoren jevnt mellom 91 og 95C ved kjøring, og på tomgang en sommerdag går den opp til rundt 100C før kjølevifta slår inn. En motstandsplugg som settes i kontakten til varmeelementet ble også satt inn, selv om det manglende varmeelementet ikke gav motorlampe på bilen min.

 image.thumb.jpeg.c8b5bd6b256c9da2d768346379cd1671.jpeg

Jukse-typen termostat øverst, og den ordentlige 88C termostaten nederst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Post 7

535’n ble levert fra fabrikk med et handfreesystem, Option 644, bestående av en såkalt ULF modul og et Snap-In adapter for telefon i midtarmlenet. ULF / Universal Ladefreisprechelektronik er det tyske navnet på denne modulen som du kobler telefonen til med Bluetooth. Det fantes Snap-In adaptere som passet en rekke av datidens telefoner, både fra Nokia, Sony Ericsson og Motorola. Denne ladet telefonen og koblet telefonen til en antenne i bilen. Virkelig cutting edge i 2002, med telefonboka fra en Nokia 6310’n rett i 16:9 naviskjermen. Jeg husker hvor imponert jeg var over dette da jeg så det hos BMW forhandleren. Og 535’n min hadde adapteret til en Nokia 6310 i armlenet.

Da jeg kjøpte 535’n hadde jeg en Samsung S5, og jeg fikk paret denne mot ULF modulen, men forbindelsen brøt når jeg ringte ut. Etter litt forskning fant jeg at modulen var for gammel for de nyere Bluetooth protokollene. Heldigvis var ULF modulen en såpass ny teknologi at den ble levert i andre E-modeller lenge etter at E39 gikk ut av produksjon. Så jeg fikk tak i en 13. generasjons modul, datert Juli 2008. Med denne montert virket ting mye bedre, og jeg kunne bruke en ny telefon mot den.

 image.thumb.jpeg.763a70ce3c62a162e260b53a6cde1fb0.jpeg

13. generasjons ULF modul. Og noen kabler..

Du kan ikke streame musikk over ULF modulen, men det hadde jeg Bluetooth adapteren på BM54’n til. Og med Dual Bluetooth på telefonen så kobler man seg til begge. Når man ringer pauser telefonen musikkavspillingen, og navien muter lydkilden uansett og går til telefonmodus. Og omvendt når man legger på. Så dette fungerer helt sømløst selv om det går over to forskjellige adaptere. ULF modulen jeg fikk tak i har også såkalt SES, dvs. stemmestyring. Ikke helt perfekt stemmeforståelse, men hvis man bevisst feiluttaler enkelte ting litt, så kan man få den til å ringe ut for seg, og til og med spille inn et lydklipp. Sikkert fint i pre-smarttelefon tiden, hvis eieren plutselig kom på noe han absolutt måtte huske mens han satt og kjørte.

Jeg ville også se om jeg kunne om jeg kunne sette inn en nyere lysmodul type LCM4B, da disse har en setting for bixenon. B måtte det være på grunn av lysautomatikken. Så jeg fikk tak i en fra en 2005 modell X5, og kodet inn denne med VIN og konfigurasjon. Valget for bixenon gjør at høydejusteringen går litt ned og så opp igjen når man skrur på fullys. Ellers mener jeg også å huske at LCM4 har noen valg som LCM3’n ikke hadde. Artig å pusle med.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...