Gå til innhold

Hjelp til å vurdere bil før ett mulig kjøp


Anbefalte innlegg

Hei.

Har lenge fulgt med på bruktbilmarkedet etter en veteran BMW, og tror/håper jeg muligens har funnet den rette. Bilen er en 81-modell E21 323i, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=124172629

Bilen skal i følge selger være så og si rustfri, samt omlakkert og tectylert i 2014. Det eneste selger har påpekt ved bilen er at motoren har gått varm og at den ikke går som den skal. Motoren som står i bilen er ikke original, men en M20B25 fra en e34 som visst nok skulle kun ha gått 150kkm (Har ikke fått direkte bevis av det enda). Ut i fra denne informasjonen syntes jeg bilen virker veldig attraktiv, og det er ikke så mye å ta den på utseendemessig. Det er kun motoren som bryr meg litt. Den har gått igjennom EU to ganger i følge selger, men hvordan vil dette bli i forhold til forsikring, den er jo ikke godkjent for å ha rundt 30 ish ekstra hestekrefter? Har jo stilt spørsmålet om søknad om ombygging etter det allerede har skjedd her før, men det var tydeligvis veldig vanskelig å få godkjent. 

Står prisen i stil til bilens stand, eller er den for høy? 

Er i dialog med selger allerede, men det er en ca. 5-timers kjøretur unna, så det blir mest sannsynlig kjøp hvis jeg velger å ta turen opp. Setter stor pris på alle svar! 😃

Endret av HakonLimseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • HakonLimseth changed the title to Hjelp til å vurdere bil før ett mulig kjøp

Tja, den er jo ikke godkjent med denne motoren og sånn sett ikke typegodkjent med alt som dette måtte innebærere mtp. forsikring og ansvar ved eventuelle uhell. På en annen side så må det nok en ekstraordinær ulykke til og det i høy fart før noen begynner å grave i motoriseringen på en slik bil. Det er nå fortsatt en M20 og jeg tenker at det begynner å bli langt mellom folk som greier å se forskjeller mellom disse motorene sånn på sparket, så jeg kan ikke se for meg at det plukkes opp på EU at det sitter en M20B25 og ikke M20B23. Og 27 gamp ekstra på en gammel sugemotor, det tror ikke jeg rumpedynoen til en kontrollør plukker opp, men leser man på inngraveringa på blokka så vil det nok være synlig.

Pris? Her er det sikkert mange individuelle meninger, men jeg vil si at for et gammelt karosseri som man selv liker og på en bil som er 40+ år gammel som er +/- rustfri og har et interiør som ikke er smuldret opp så er ikke det noe usaklig beløp å be om i 2024. Det var jo diskutert nylig her på forumet hvor mye det kostet å få sveiset litt kanaler og annet smårust på en e34 og da var prisen i Norge mer enn hva den bilen her ligger ute for. Så å kjøpe noe i verre stand karosserimessig og fikse selv lønner seg neppe, med mindre man kan gjøre alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Tja, den er jo ikke godkjent med denne motoren og sånn sett ikke typegodkjent med alt som dette måtte innebærere mtp. forsikring og ansvar ved eventuelle uhell. På en annen side så må det nok en ekstraordinær ulykke til og det i høy fart før noen begynner å grave i motoriseringen på en slik bil. Det er nå fortsatt en M20 og jeg tenker at det begynner å bli langt mellom folk som greier å se forskjeller mellom disse motorene sånn på sparket, så jeg kan ikke se for meg at det plukkes opp på EU at det sitter en M20B25 og ikke M20B23. Og 27 gamp ekstra på en gammel sugemotor, det tror ikke jeg rumpedynoen til en kontrollør plukker opp, men leser man på inngraveringa på blokka så vil det nok være synlig.

Pris? Her er det sikkert mange individuelle meninger, men jeg vil si at for et gammelt karosseri som man selv liker og på en bil som er 40+ år gammel som er +/- rustfri og har et interiør som ikke er smuldret opp så er ikke det noe usaklig beløp å be om i 2024. Det var jo diskutert nylig her på forumet hvor mye det kostet å få sveiset litt kanaler og annet smårust på en e34 og da var prisen i Norge mer enn hva den bilen her ligger ute for. Så å kjøpe noe i verre stand karosserimessig og fikse selv lønner seg neppe, med mindre man kan gjøre alt selv.

Hvis det skulle hende at jeg kjøper bilen så hadde det være fint å hatt alt på stell. Det skal jo også sies at mest sannsynlig er ikke de 170~ish hestene fortsatt tilstede. Selger mente at det skulle være mulig å godkjenne motor i vognkort når han får gravd frem papirene på motoren, og på grunn av en ny regel der man kan ha ett visst antall hk pr tonn (Aner ikke om hvilken regel han prater om?).  

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå helt sikkert mulig å få denne motoren godkjent i dette karosseriet, men det er som regel verre å gjøre slikt noen år i etterkant. Du vil måtte søke ombyggingen i eget navn og få din søknad godkjent, da blir det litt verre at ombyggingen er gjort av noen andre for mange år siden. Så det spørs om det nesten ikke hadde vært lettere for deg å kjøpe enda en M20B25 og ombygge "en gang til" og denne gangen få ombyggingen godkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at det så vanskelig for SVV å godkjenne en bil hvis papirene er på plass? Har aldri søkt om å bygge om en bil, ei heller bygd om en bil, men kanskje jeg er litt naiv ved å tro at det er så lett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at "papirmølla" er så vanskelig og reglene for ombygging har nå vært klare i evigheter: søk ombygging, få godkjent søknad, utfør ombygging, vis ombygging hos SVV og få den godkjent. Hva skal SVV gjøre ellers da? De kan på en måte ikke oppmuntre til at folk skal bygge om først, for da er SVV i praksis utelatt av vurderingen om ombyggingen er ok eller ikke før den faktisk utføres og bilen er tatt i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som du sier, det står svart på hvitt på nettsiden deres at man må søke først. Hvis jeg derimot skal prøve å tøye strikken litt, er det slik at må inn å vise bilen før en eventuell ombygging? Hvis det ikke er tilfellet, hvordan kan SVV da vite om bilen har blitt kjørt ferdig ombygd allerede i flere måneder, før man søker om ombygging og deretter viser bilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.C. skrev:

Jeg synes ikke at "papirmølla" er så vanskelig og reglene for ombygging har nå vært klare i evigheter: søk ombygging, få godkjent søknad, utfør ombygging, vis ombygging hos SVV og få den godkjent. Hva skal SVV gjøre ellers da? De kan på en måte ikke oppmuntre til at folk skal bygge om først, for da er SVV i praksis utelatt av vurderingen om ombyggingen er ok eller ikke før den faktisk utføres og bilen er tatt i bruk.

Samtidig er det viktig med dokumentasjon på hvor motoren kommer fra. SVV vil ikke oppmuntre til at biler blir stjålet og slaktet, naturlig nok. Inntrykket er at mange er flinkere til og skru enn til og skrive søknad. Det finnes jo godkjente biler med voldsom motorisering så alt går bare man gjør det riktig fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Rune-K skrev:

Samtidig er det viktig med dokumentasjon på hvor motoren kommer fra. SVV vil ikke oppmuntre til at biler blir stjålet og slaktet, naturlig nok. Inntrykket er at mange er flinkere til og skru enn til og skrive søknad. Det finnes jo godkjente biler med voldsom motorisering så alt går bare man gjør det riktig fra starten av.

Selger sa han skulle prøve å hoste opp noen papirer på motoren som sitter i, men venter på at Statens vegvesen skal sende dem 👍 Hadde vært moro og fått motoren godkjent hvis det skulle vise seg å ende i ett kjøp, men jeg må nesten veie opp om det er verdt med tanke på bilens pris, samt frakt av bil og det som måtte følge med av kostnader rundt reparasjon av motor

Endret av HakonLimseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Det er nå fortsatt en M20 og jeg tenker at det begynner å bli langt mellom folk som greier å se forskjeller mellom disse motorene sånn på sparket, så jeg kan ikke se for meg at det plukkes opp på EU at det sitter en M20B25 og ikke M20B23. 

Kan også legge til at selger opplyste at bilen allerede har vært igjennom EU to ganger, og fått den godkjent med motoren som sitter i, mest sannsynlig fordi som du sier at motorene nesten er identiske. Tror ikke jeg nevnte det innledningsvis, men det er ganske betydelig tilleggsinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@HakonLimseth: de kan spørre om å se på bilen før ja.

@Rune-K: helt enig med det om motor og tyveri, men der opplevde jeg at det kunne mangle litt nyanser. Jeg skulle bruke en motor i prisklassen < 10 000 kr fra en bil som var registrert på meg (hos SVV) fram til vrakingstidspunktet. Jeg skrev at motor med motorkode x fra bil y (som jeg har eid fram til vraking og som nå er vraket) skal settes inn i bil z. Det er jo veeeldig sannsynlig at det er nettopp denne motoren. "Neeeei, vi kan vel ikke helt vite at det er akkurat denne motoren, selv om motorkoden stemmer med bilen du har vraket".

Altså, ja, jeg ser den, men hallo. Skal jeg som tilfeldigvis hadde en slik motor dokumentert i mitt eie, i en bil som ble vraket av meg ha mer sannsynlighet for å ha kjøpt en identisk stjålet motor til < 10 000 kr og søkt ombygging? Hvem stjeler motorer i denne prisklassen og deretter er redelig nok til å søke ombygging? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år tilbake så var det mye stjeling og fanteri, det har heldigvis roa seg veldig på gamle biler. Motorene ble vell somregel solgt videre kanskje flere ganger før dem plutslig ble kjøpt av noen som trodde alt var ok. Igjen har jeg inntrykk over at mange har fått godkjent bare ved å spore opp chassinr fra blokknr via bmw og fått det godkjent, så eg tror mange i svv har ett praktisk syn på dette også.

Eg hadde ikke godkjent dette selv ivertfall. I dag kjører jo enkelte nyere biler rundt med langt mye mer effektforskjell bare via tuning, og det på biler som blir kjørt mange ganger mer km på en sesong kontra en bil som dette. SVV er jo egentlig ganske passive til hele greia, det har skjedd mye siste 15 åra på bilfronten så eg tror nok ikke helt fokuset er på de gamle greiene lengre. Kan jo også se det slik, du har en fin gammel veteranbil med m20b23, du får ett haveri og klarer kun oppdrive en b25 ( m20 har faktisk blitt skjelden vare i bra stand) eg kan aldri skjønne at noen gidder lage noe styr på at man ordner bilen.

For å sette det på spissen: En kollega kjøpte av alle verdens ting en ny Suzuki jimny 1.3, og brukte den rett og slett opp over 15 år. Han tok toppakningen på rundt 250k km, og tok seg faktisk bryderiet med å sette inn en brukt motor fra noe vann og brødd suzuki ( liana?) men den var vell 1.6l eller noe i den duren. Uansett, det er ingen i denne verden som hadde brydd seg, og eg trur nesten hadde han komt på svv så hadde dem bare flira av heile greia å bedd han ta det med ro 😅

Ett godt poeng lengre oppe er også at om man hadde benka bilen er det nok i praksis fint liten forskjell fra vognkortet :) Viktigeste på slike gamle biler er at du må huske den faktisk er fra det tallet som står stempla i vognkortet. Dette er desverre mange som kjøper gamle biler som ikke forstår i dag. Se godt over bilen, og tenk med deg selv at det som no blir det blir med deg. Det er ikke for alle å passe på gamle biler, men det er litt gøy å rydde opp i det som dukker opp også. Få bilen på bukk, og se etter rust. Du ser sikkert litt, men det er ok. Er det derimot spor av at rusta bare har blitt tectylert over, da bør du derimot finne deg en annen bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, hsd skrev:

Noen år tilbake så var det mye stjeling og fanteri, det har heldigvis roa seg veldig på gamle biler. Motorene ble vell somregel solgt videre kanskje flere ganger før dem plutslig ble kjøpt av noen som trodde alt var ok. Igjen har jeg inntrykk over at mange har fått godkjent bare ved å spore opp chassinr fra blokknr via bmw og fått det godkjent, så eg tror mange i svv har ett praktisk syn på dette også.

Eg hadde ikke godkjent dette selv ivertfall. I dag kjører jo enkelte nyere biler rundt med langt mye mer effektforskjell bare via tuning, og det på biler som blir kjørt mange ganger mer km på en sesong kontra en bil som dette. SVV er jo egentlig ganske passive til hele greia, det har skjedd mye siste 15 åra på bilfronten så eg tror nok ikke helt fokuset er på de gamle greiene lengre. Kan jo også se det slik, du har en fin gammel veteranbil med m20b23, du får ett haveri og klarer kun oppdrive en b25 ( m20 har faktisk blitt skjelden vare i bra stand) eg kan aldri skjønne at noen gidder lage noe styr på at man ordner bilen.

For å sette det på spissen: En kollega kjøpte av alle verdens ting en ny Suzuki jimny 1.3, og brukte den rett og slett opp over 15 år. Han tok toppakningen på rundt 250k km, og tok seg faktisk bryderiet med å sette inn en brukt motor fra noe vann og brødd suzuki ( liana?) men den var vell 1.6l eller noe i den duren. Uansett, det er ingen i denne verden som hadde brydd seg, og eg trur nesten hadde han komt på svv så hadde dem bare flira av heile greia å bedd han ta det med ro 😅

Ett godt poeng lengre oppe er også at om man hadde benka bilen er det nok i praksis fint liten forskjell fra vognkortet :) Viktigeste på slike gamle biler er at du må huske den faktisk er fra det tallet som står stempla i vognkortet. Dette er desverre mange som kjøper gamle biler som ikke forstår i dag. Se godt over bilen, og tenk med deg selv at det som no blir det blir med deg. Det er ikke for alle å passe på gamle biler, men det er litt gøy å rydde opp i det som dukker opp også. Få bilen på bukk, og se etter rust. Du ser sikkert litt, men det er ok. Er det derimot spor av at rusta bare har blitt tectylert over, da bør du derimot finne deg en annen bil.

 

Tusen takk for et grundig og utfyllende svar! Etter å ha lest det du skrev fikk jeg ett litt annet perspektiv på hele situasjonen. Motoren er nok ikke stjålet (tror jeg 😆), men syntes fortsatt det kan være greit å papirene på den slik at jeg ser at oppgitt kilometerstand stemmer, da har jeg en viss garanti ved kjøp/salg. Nå er det jo ikke prat om noen voldsom endring i effekt, har jo sett 535d'er som kjører rundt med mye verre endring i effekt uten å få noe særlig med konsekvenser. Som du sier så er jo bilen over 40 år gammel, målet mitt er egentlig bare å ta vare på den. Blir derimot noe vanskelig å se etter rust under bilen før kjøp, men kan høre med selger om han har kvitteringene på rustbehandlingen. Vet de her i området operer med en 15 års-garanti på rustbehandlingene sine.

Da blir det mest sannsynlig en tur opp til Molde i helgen for å se på bil 😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Gratulerer 😊

Skikkelig bil med skikkelig motor og i denne .

Tittet mye på den på Finn da e21 med b25 motor er elsk for meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...