Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
På 30.10.2025 den 15.38, Mr. Erling skrev:

Hvor går turene neste år?
Mer nordover er håpet, .. trur eg🙄.
Har lenge vert ''sugen'' på Finnmark, men det er en 2 til 4.000 km. tur (minst) alt etter som om du kjører ''innom'' Finland....

Jeg fikk rett.
I fjor høst 2025 postet jeg en ''rapport'' over  eie en Roadster en sommer sesong, og avsluttet med et ønsker om å kjøre ''Nordpå''.

2026 Årets langtur ble hele 3.500 km.
Midt i August i år kjørte jeg Drammen - Bergen via Hardangervidda i strålende sol og varme.
6 døgn seilas for Roadsteren og meg med Hurtigruten opp til Honningsvåg.

Planen var å besøke Nordkapp platået, men det var regn og svært lavt skydekke, så jeg kutta det ut og kjørte hele Finnmark i regn. Dvs. kalesjen oppe.
Veiene er veldig bra.
Og fartsdumper, min ''kjepphest'', ikke i Finnmark og dukket ikke opp før jeg entret Norge igjen
Fartsgrensene var befriende.
Ikke som Norge med e virvar av 30-40-50-60-70
Nord Finland; 80 eller 100. 
Sverige nordpå også mye likt nord Finland

Bilen ble skitten i Sverige.
Håndvask før jeg la meg på hotellet.
Ha alltid med utstyr for bilvask på langturer.

Tok med ''pølseboden'' i Tromsø.
Eneste pølsebod jeg vet om i Norge med skjenkeløyve for brennevin vin og øl!
hvorfor er ikke dette gjennomført sydpå blant oss ''Søringa'' ;-) 

-2027 - neste år?
I år var værmeldinga elendig for Troms og Finnmark, men jeg måtte bare dra allikevel. Ventet på sol og utsatte det til sent August.
Hvis det blir en lang solfylt periode før St. Hans, går turen Drammen til Trondheim.
Hurtigruta opp til Svolvær og ligge der  som base i 3-4 dager på hotell og kjøre opp og ned Lofoten, Vesterålen.
Retur hjem er ikke gjennomtenkt enda....
 Hurtigruta – Store norske leksikon

7053a8ef-559e-4438-b128-4d753c3a3ef7.jpg

a5798ca7-6c1c-4fb7-85f4-b942e12aed2c.jpg

427b280b-79a6-4e16-b551-bf80ae3856af.jpg

dae61421-1b74-43bc-934f-ac098a0161b9.jpg

Endret av Mr. Erling
Skrevet (endret)

Glemte å nevne i siste ovenfor innlegg:  Z4 = formidabel GT bil!

En langtur bil av virkelig  mester klasse, ...men kun for 2 da.
Du sitter lavt, nærmest rett foran bakakselen og skuer utover det lange panser.
En perfekt vektfordeling 50/50 gjør den svært god til å kjøre svinger med, for du føler ikke at den krenker i svinger.
Den er lav, og og når du bremser, dukker den ikke ned foran, men hele bilen senker seg.
Lurer på hva det kommer av?

Dette tror jeg er viktig info for dere Bimmer fans?

BMW kan det med å lage seter, ekte skinn seter, og Z4's sports seter gjør meg ikke sliten å sitte lenge i.
Romslig for de 2 for kupeene og Z4  er iflg. eksperter 2 cm. bredere enn en 5 serie.

Jeg hadde en F13 med 4hjulstrekk, (Komfort seter deLuxe) hvor chassiset er bygd på F10 5 serie.
Den girkassa i kupéen er massiv stor pga. 4trekket. Dvs. det var trangt for mitt høyre ben, som fører.

Brune seter er Z4.
u ser kanskje på det andre bildet at girkasse på F13 skråner betydelig inn mot fører beinet, og at komfort sete gjør det ikke bedre, romslig sett, kontra sports sete på Z4.

IMG_0239.JPG

interior.jpg

innvendig skrått ba kfører.jpg

Endret av Mr. Erling
Skrevet

Fabelaktig lekker bil, og må være en perfekt langturskamerat! Hadde gleden av å ratte en Z4 av samme generasjon på Mallorca en uke i 2019, interiør i samme farge, men 20i-varianten. Den var sprek nok, så kan tenke meg hvordan M40i flyr avgårde. Opplevde samme som deg ang komfort - nydelige seter, perfekt sittestilling, romslig kupé og på ingen måte ukomfortabel. Den oppleves som fast, men like fullt komfortabel.

Skrevet
2 timer siden, papertiger skrev:

Fabelaktig lekker bil, og må være en perfekt langturskamerat! Hadde gleden av å ratte en Z4 av samme generasjon på Mallorca en uke i 2019, interiør i samme farge, men 20i-varianten. Den var sprek nok, så kan tenke meg hvordan M40i flyr avgårde. Opplevde samme som deg ang komfort - nydelige seter, perfekt sittestilling, romslig kupé og på ingen måte ukomfortabel. Den oppleves som fast, men like fullt komfortabel.

Takk, ja jeg mener at dette er en ypperlig GT maskin.
Fast, i kombinasjon med komfort!

Apropos din kommentar om din opplevelse med en Z4 20i, legger jeg ved denne linken, hvor detaljert forskjellen på kjøreopplevelsen med en 4 sylindra kontra en 6 sylindre.
Da mener jeg ikke krefter!
- hør hva han har si, jeg vet ikke om hans påstander stemmer, men det er interssant....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...