Gå til innhold

Bmw 530e


 Share

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om 530e 2019 ,2020 modell, har hatt 525i i mange år ,er de 530e bra biler ,evt svakheter, bør jeg kjøpe eller holder meg til 525 eller 540?har prøvd men føles ikke som rekkesekser. Litt veiledning takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valget står mellom G30 540i og G30 530e, så hadde jeg lett valgt 540i. B58 motoren er noe av det mest skuddsikre som har blitt produsert av BMW.
530e er mye bil for penga, men kan ærlig talt ikke si at jeg er noe fan av hybridbiler etter å ha eid en 530e i tre år. Tyngre bil, dårligere plass i bagasjerommet, potensielt dyrere verkstedregninger pga komplisert drivlinje, dårlig rekkevidde på el og liten bensintank. Hybridbilene er på en måte ikke gode på noe som helst. Det mest irriterende er at motoren skrur seg av og på ørten ganger i løpet av en kjøretur.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

530e deler vel motor og drivverk med 330e. Som en eier av en eldre 330e så kan ikke jeg si jeg har hatt noe dyrere verksted regninger enn på noen andre biler i familien. Og man kan lett sette girkassa og motoren i sportsmodus, så skrur ikke motoren seg av selv når bilen står helt stille i drive.

Men rekkevidde på strøm er ikke veldig imponerende på noen BMW hybrider fra 2022 og eldre, skal man ha ok rekkevidde så må man oppi 2022 530e eller 545e. 
Hvis du har penger til en 540i så er det et obvious choice. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/12/2024 at 4:58 AM, MagnusAG99 said:

530e deler vel motor og drivverk med 330e. Som en eier av en eldre 330e så kan ikke jeg si jeg har hatt noe dyrere verksted regninger enn på noen andre biler i familien. Og man kan lett sette girkassa og motoren i sportsmodus, så skrur ikke motoren seg av selv når bilen står helt stille i drive.

Det jeg mente med potensielt dyrere verkstedregninger er at man både må vedlikeholde en forbrenningsmotor og et batteri. Det er derfor jeg er større tilhenger av enten ren el eller ren bensin, da man kun har én drivlinje å forholde seg til.

Det stemmer at man kan tvinge bilen til å ikke skru seg av ved å sette bilen i Sport, men dette var et daglig irritasjonsmoment da jeg eide 530e. Det hadde vært mye bedre om BMW hybridene hadde hatt muligheten til å skru av Auto Start/Stopp som resten av bilene deres med forbrenningsmotor.

Endret av BrokeBoi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, BrokeBoi said:

Det stemmer at man kan tvinge bilen til å ikke skru seg av ved å sette bilen i Sport, men dette var et daglig irritasjonsmoment da jeg eide 530e. Det hadde vært mye bedre om BMW hybridene hadde hatt muligheten til å skru av Auto Start/Stopp som resten av bilene deres med forbrenningsmotor.

Det er min hovedinnvending mot de bilene. Burde vært en av-knapp for auto start/stop, som i de rent fossile variantene. Samt firerlyden da, men lukker man ørene og setter den i sport så oppleves de som en sterk sekser, og kjører godt i forhold til vekt/vektfordeling. Går billig gjør de også, om man tar seg bryet med å lade de.

Det er riktig at det er 2 drivlinjer som kan ryke, og dobbel risk, sånn sett, men med unntak av N20-motoren i X5 40e. så har BMW fått til god driftssikkerhet på disse drivlinjene. Det virker å være relativt få feil selv om bilene er komplekse. 

Selvsagt er en 540i langt mer riktig for en petrolhead. De koster mer å kjøpe og bruke, men vil nok ha et lavere verditap også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valget står om 530e eller 540i og prisforskjellen ikke spiller noen rolle så ville jeg jo gått all inn på 540i. Det er en fantastisk bil som det er umulig å ikke like, B58 motoren er utrolig bra og ikke minst driftssikker. 530e er først og fremst mye bil for pengene, man får en lekker og supercomfy premiumbil for prisen av en forferdelig VW ID. Sånn sett så er 530e helt topp, men det har jo vært litt havarier på disse motorene. Først og fremst knyttet opp til feil bruk og tuning. Videre så synes jeg rekkevidden er for kort til å kunne fungere bra som hybrid. 

Også en kommentar til de som mener at ladbar hybrid ikke funker. Da vil jeg si at enten bruker du bilen feil eller så har du kjøpt feil/utdatert bil. For at ladbar hybrid skal fungere bra så er det noen forutsettinger som må ligge til grunn:

Lang elektrisk rekkevidde:

Rekkevidden på ren strøm må være på 70 km pluss, da har du bra rekkevidde selv om vinteren. Da vil man kunne gjøre unna det meste av daglig kjøring på ren strøm, uten å måtte plage bensinmotoren med hyppige oppstarter. Med 70 km rekkevidde eller mer så kan man også gjøre gjøre unna kortere pendling på ren strøm. Da kan man kanskje klare seg med en bil i stede for to, hvor den ene må være en liten elbil til pendling til jobb i nabobyen.

Riktig bruk: 

Driver du med mye langkjøring så skal du ikke ha ladbar hybrid, da skal du ha diesel eller elbil med god rekkevidde. Ferdig diskutert! De som driver å pendler lange strekk med f eks Outlander PHEV kan like gjerne sette fyr på pengene. Driver man derimot med mye lokal kjøring, sånn typisk hit og dit som vi småbarnsforeldre driver med samt litt langturer inn i mellom så funker ladbar hybrid helt topp. Da er vi inne på at en forutsetting er lang rekkevidde og at man passer på å lade bilen egentlig her gang man parkerer hjemme. Min X5 45e som er oppgitt til ca 80 km rekkevidde bruker egentlig kun på bensin når vi kjører på tur. I hverdagen her hjemme så kjører jeg bare elektrisk, lader hver kveld. Sist jeg fylte drivstoff så hadde jeg kjørt 2400 km på en tank med drivstoff (70 liter). Når man som meg kjører så mye elektrisk så må man av og til ta en tur med bensinmotor i gang, da kjører jeg i Sport og de kjøreturene er alltid en sann glede. Da har man plutselig en helt annen bil med herlig lydbilde og herlige krefter.

Så sier mange at i en hybridbil så er det dobbel fare for at noe kan gå galt. Det er jo selvsagt komplekse biler med to drivlinjer, men så galt som så mange skal ha det til er det nok ikke. Ta Toyota Prius f eks, de ser man som drosjer stort sett over hele verden...jeg har ikke hørt at dette er dårlige biler selv om den har to drivlinjer. BMW har vist seg å ha ganske god kvalitet på sine hybridsystemer, det kommer vel kanskje av at BMW og Toyota har hatt ett langvarig samarbeide her. Servicene er ikke noe dyre enn andre biler, fossilmotoren er jo gjerne den samme enten bilen har ett batteri eller ikke. Det gjøres jo ikke noe med elmotor eller batteri på en service, jeg skjønner ikke hvor folk tar dette fra. 

For all del, jeg foretrekker ren fossil fremfor alle andre drivlinjer. Man når man ikke orker tanken på elbil og de fossile bilene du kunne tenkt deg ligger langt utenfor ditt budsjett...eller rett og slett ikke eksisterer så er ladbar hybrid et veldig...VELDIG bra kompromiss :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Fredrik 90 said:

Sånn sett så er 530e helt topp, men det har jo vært litt havarier på disse motorene. Først og fremst knyttet opp til feil bruk og tuning.

Også en kommentar til de som mener at ladbar hybrid ikke funker. Da vil jeg si at enten bruker du bilen feil eller så har du kjøpt feil/utdatert bil.

 

Helt enig i synspunktene dine, men det blir vel litt eplekjekt å skylde på helt normale mennesker når BMWene deres får motorhavari. Det finnes tusenvis av Toyota hybrid-eiere ute på norske veier med samme kjøremønster som aldri opplever problemer, så synes det blir litt tynt å skylde på feil bruk og at de har kjøpt en utdatert (5-6 år gammel bil akkurat utenfor garanti) bil. Det er ikke deres feil at BMWene får motorhavari etter få år og lite km, det er fabrikanten som har lagd et ræva produkt.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Werther said:

 

Helt enig i synspunktene dine, men det blir vel litt eplekjekt å skylde på helt normale mennesker når BMWene deres får motorhavari. Det finnes tusenvis av Toyota hybrid-eiere ute på norske veier med samme kjøremønster som aldri opplever problemer, så synes det blir litt tynt å skylde på feil bruk og at de har kjøpt en utdatert (5-6 år gammel bil akkurat utenfor garanti) bil. Det er ikke deres feil at BMWene får motorhavari etter få år og lite km, det er fabrikanten som har lagd et ræva produkt.   

Feil bruk er vel litt definisjonssak. Men et aspekt er dersom man bruker bilen som en ren elbil, fordi man har et bruksmønster der man kan gjøre 98% av kjøringen sin helelektrisk. Husker jeg snakket med Jæger om dette, og det var et par eksempler der kundene knapt hadde hatt bensinmotoren i gang. Slike kunder burde da selvsagt kjøpt en ren elbil.

330e bruker for øvrig 0.55-0.6 på langkjøring, så de tåler slik bruk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...