TRF Skrevet Desember 26, 2024 Skrevet Desember 26, 2024 Det ser for meg ut til at rotårsaken er et målt betydelig fall i luftmasse. Dette kan naturligvis føre til tilsvarende reduksjon av innsp mengde, som fører til nedjustert railtrykk og ladetrykk. I områdende dere beskriver vil den nok gå mot eller nære røykbegrenser. Derfor - har du et fall i luftamsse? Er dette reelt? Eller har du en signalfeil fra MAF? Har du forsøkt å kjøre adapsjon av MAF sensor? (funksjon i ista).
leading edge Skrevet Desember 28, 2024 Forfatter Skrevet Desember 28, 2024 På 26.12.2024 den 17.39, TRF skrev: Det ser for meg ut til at rotårsaken er et målt betydelig fall i luftmasse. Dette kan naturligvis føre til tilsvarende reduksjon av innsp mengde, som fører til nedjustert railtrykk og ladetrykk. I områdende dere beskriver vil den nok gå mot eller nære røykbegrenser. Derfor - har du et fall i luftamsse? Er dette reelt? Eller har du en signalfeil fra MAF? Har du forsøkt å kjøre adapsjon av MAF sensor? (funksjon i ista). Takk for veldig godt innspill @TRF! Feilsignal fra MAF er absolutt et hett spor (evt fra MAP). Har ikke ISTA men bare den Autel maxicom 908 pro som du ser på bildene så tror ikke jeg kan adaptere nye verdier men skal sjekke litt. Kan jo bytte Evt. ny MAP og MAF på mistanke men jeg liker svært dårlig å bare bytte deler uten en klar konklusjon på diagnosen. Litt lite tilfredsstillende, billigst også så lenge jeg ikke tar timesbetaling av meg selv Du sier den vil gå mot røykbegrenser. Hva tenker du på her? Er ikke MAF´s eneste funksjoner 1. Å begrense maks dieseltilførsel ift luftmende for å hindre høyk og 2. Sammen med MAP måle differansen på luftmassen før og etter EGR ventil og dermed indikere massen av EGR tilført? Problemet mitt her er at i mine målinger av luftmasse som faller (i grafen på bildene) så vet jeg ikke om det er luftmassen fra MAF eller MAP som indikeres eller et snitt av disse. Hadde jeg vist det så hadde konklusjonen vært noe nærmere. mr.pingu reagerte på dette 1
TRF Skrevet Desember 28, 2024 Skrevet Desember 28, 2024 Det fallet du ser er utelukkende fra MAF sensor, MAP brukes ikke til dette her. Da ville du også sett det samme på data fra MAP, og det gjør du ikke. Endringen er også for brå til å være "en faktisk endring i luftamsse som følge av en endring i trykk som MAP ikke plukker opp fordi det er en feil med MAP" om det er det du mistenker. mr.pingu reagerte på dette 1
leading edge Skrevet Desember 28, 2024 Forfatter Skrevet Desember 28, 2024 Var en liten langtur i dag og da fikk jeg testet bilen litt mer og lest av data fra O2 sensorene før og etter kat/DPF som jeg har i senere tid mistenkt for å være en mulig årsak til "nøkkeproblemet". Nedenfor ser man grafen for sensorspenningen til lambdasonden før kat (blå linje) og lambdasonden etter kat (grønn linje). Vi kan se at når det "nøkker" så går begge like mye opp, noe som indikerer magrere blanding eller mere O2 i eksosen. Sonden før katalysator øker først spenningen så kommer den bakre sonden rett etter. Jeg ser denne forsinkelsen som en indikasjon på tiden det tar for eksosen å strømme gjennom katalysatoren. Siden begge sensorene reagerer likt så er det svært usannsynlig at det er en av disse som initierer feilen. Utslaget er nok heller en følge av at innnsprøytningsmengden reduseres grunnet fallet i railtrykk og dermed stiger Lambda verdien og gir dette utslaget på begge sensorene. Dermed vil jeg utelukke feil ved O2 sensorene. Etter det som @TRF skrev i sitt siste innlegg så sitter jeg da igjen med en konklusjon som jeg føler gir meg relativt god sikkerhet for å hevde at feilen må ligge i forstyrrelser i MAF signalet. Da tenker jeg tiden er kommet til å bestille ny MAF sensor så håper jeg at denne tråden stopper her. Skal imidlertid love å komme tilbake med en konklusjon når jeg har byttet MAF. Takk for alle innspill så langt. mr.pingu reagerte på dette 1
leading edge Skrevet Februar 27 Forfatter Skrevet Februar 27 Plugget fra kontakten på MAF sensor for å prøve om det ville ta vekk et eventuelt feilsignal fra denne. Merker ingen forskjell med MAF frakoblet. Bilen oppfører seg helt normalt og setter ikke motorlampe før etter noen mils kjøring når bilen stoppes og startes på ny. Nøkkingen virker imidlertid også å være uforandret. Dette skulle vel frikjenne MAF som problemet. Står da igjen med teorien om veivhusventilasjon men det er jo også rart da en pluttselig dump fra veivhus ventilen jo ikke vil kunne registreres av MAF siden den er frakoblet. Hmm..
leading edge Skrevet Lørdag kl. 14:34 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 14:34 Koblet fra veivhusventilasjon ved å løsne slangen som går fra toppdekslet og inn på sugesiden før turbo. Dette gav ingen endring og feil med veivhusventilasjon er dermed. utelukket som årsak til problemmet
leading edge Skrevet Lørdag kl. 14:38 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 14:38 Koblet fra MAP sensor for å se om det var et signal fra denne som inspirerer motorstyringen til å dumpe trykket i rail. Dette hadde imidlertid ingen effekt. Uten MAP sensor virker motoren like greit. Ingen endring op motoroppførsel. Motor fungerer helt normalt men kan av og til oppleve at den "nøkker" i et tidels sekund ved lav jevn belastning (rundt 0,5l/m på forbruksmåleren) akkurat som det var med MAP tilkoblet. MAP sensor er dermed også utelukket som årsak.
leading edge Skrevet Lørdag kl. 14:53 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 14:53 Etter at MAP sensor også var friskmeldt mistet jeg litt av motivasjonen og mye annet overtok fokus og tid så det ble lite tid til å forske på problemet. Nå gikk tiden fra mars til desember og det nærmet seg julaften og det ble tid til å sette seg ned og gjøre opp en status for videre etterforskning av problemet. Bilen har vært lite brukt i hele perioden men noen langturer har det blitt og noen småturer. Bilen blir imidlertid ikke brukt til daglig da vi har to andre biler for daglig kjøring til og fra jobb etc. Tenker jeg har kjørt ca.4-5000 i perioden.
leading edge Skrevet Lørdag kl. 15:52 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 15:52 Etter å ha gjort opp status for problemet så kom jeg frem til følgende: - Motorstyring kommanderer et fall i railtrykk og motoren trekker av effekt i brøkdelen av et sekund. Dette skjer kun ved veldig lav og jevn jevn belastning. Det settes ingen feilkoder i motor eller girkasse. - Dette må komme av at motorstyring mottar signal fra en eller annen sensor som medfører at den vil redusere torque/effekt for å oppnå noe. - Følgende sensorer/komponenter er utelukket ifølge tidligere forskning på problemet og er dokumentert i denne tråden: EGR ventil (byttet til komplett ny original av BMW på recall) Hull i innsugningsstuss / falskluft (Innsugningsstuss byttet grunnet brent hull fra EGR) Veivhusventilasjon (Koblet ut uten resultat) Alle dekk byttet for lik rulleomkrets (utelukker transfer feil pga dekkslitasje) DSC koblet helt ut ved å holde knappen inne i ti sek (utelukker DSC signal fra transfer kasse) MAP sensor koblet ut (ingen forskjell) MAF sensor. koblet ut (Ingen forskjell) Begge Lambda sensorer utelukket grunnet normal og synkron oppførsel på begge sensorer Trykkrør til partikkelfilter (ved eksosmanifold) sjekket for sot/tilstopping Ledningsbrudd utelukket grunnet ingen feilkoder ------------------------------------ Etter en inngående studie og tenkeprosess sitter jeg da igjen med følgende tre alternativer: 1. Slitne Dyser (Smooth Running Control) DDE overvåker hvert enkelt sylinderslag via veivakselsensoren for å sikre jevn gange. Hvis en eller flere dyser har et ujevnt sprøytebilde ved lav belastning, vil én sylinder bidra med mer eller mindre moment enn de andre. For å beskytte motoren eller redusere vibrasjoner, senker DDE momentet (og dermed railtrykket) et tidels sekund for å prøve å re-synkronisere sylinderbalansen. Dette vil kunne sjekkes da det finnes en "Smooth Running Values" i ISTA. Verdier som avviker mer enn +/- 1.5–2.0 mg/slag indikerer en dyse som trigger disse korrigeringene. Ved å måle live under kjøring vil det kunne oppdages om en dyse "stikker seg ut" i det øyeblikk bilen nøkker. Usikker på om jeg kan få til en måling av dette med min Autel men det må sjekkes nærmere da det kan virke som en sannsynlig årsak til mitt problem. 2 Veivakselsensor – Periodisk signalstøy Dette kan være en sannsynlig årsak når det ikke settes feilkoder. Hvis sensoren har et mikroskopisk brudd eller det er smuss/spon som har satt seg på tannkransen, kan signalet forsvinne eller forstyrres i noen få millisekunder. DDE vil da miste oversikten over nøyaktig hvor veivakselen er. For å unngå feiltenning eller mekanisk skade, kommanderer DDE umiddelbart et fall i railtrykket (kommandert signal) for å kutte momentet til den har synkronisert signalet på nytt. Dette signalutfallet er så kortvarig at DDE tolker det som en "ujevnhet" heller enn et sensorhavari og vil følgelig ikke sette feilkode. 3. Momentbegrensning fra xDrive (Fordelingskassen) Hvis fordelingskassen detekterer mekanisk vibrasjon eller ulik hastighet mellom for- og bakaksel som overstiger toleransen, sender den en kommando via CAN-bus til DDE om å redusere momentet umiddelbart. DDE svarer med å senke specified railtrykk for å fjerne belastningen på drivverket. For å være helt sikker på at ikke det kommer noe signal transfer kassen må man da trekke ut sikringen til xDrive-modulen (VTG) eller koble fra kontakten på selve fordelingskassen under bilen. Hvis nøkkingen forsvinner når bilen kun trekker på bakhjulene, ligger feilen i fordelingskassen eller dekkene. Siden dekkene er sjekket ut da jeg har testet både med helt nye sommerdekk og helt nye vinterdekk vil det i tilfelle være selve fordelerkassen som er synderen.
leading edge Skrevet Lørdag kl. 18:13 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 18:13 -------LØST!!!------- Det enkleste å sjekke av de tre mulige feilene var å koble ut VTG (fordelerkassen) ved å ta sikringen som forsyner VTG styreenheten med strøm. Dette er sikring 176 bak i høyre side i bagasjerommet. Denne er på 30Amp. Ved testkjøring av bilen etter å ha tatt sikringen begynner DSC å lyse med beskjed kjør forsiktig kontakt verksted. Bilen går nå uten strøm inn på clutchen til fordelerkassen som dermed ikke er koblet inn og bilen går kun med bakhjulstrekk. Etter å ha testkjørt 50km kan jeg si at bilen oppfører seg helt eksemplarisk. Ingen tegn til nøkking og helt nydelig smooth kjøreopplevelse. Vi er tilbake til BMW´s slagord "ren kjøreglede!" Da gjenstår bare en rep av fordelerkasse. En deilig følelse å endelig ha løst mysteriet mr.pingu, Kolstad Jr., papertiger og 4 andre reagerte på dette 5 2
Iv3rs3n Skrevet Søndag kl. 02:02 Skrevet Søndag kl. 02:02 3 timer siden, leading edge skrev: -------LØST!!!------- Det enkleste å sjekke av de tre mulige feilene var å koble ut VTG (fordelerkassen) ved å ta sikringen som forsyner VTG styreenheten med strøm. Dette er sikring 176 bak i høyre side i bagasjerommet. Denne er på 30Amp. Ved testkjøring av bilen etter å ha tatt sikringen begynner DSC å lyse med beskjed kjør forsiktig kontakt verksted. Bilen går nå uten strøm inn på clutchen til fordelerkassen som dermed ikke er koblet inn og bilen går kun med bakhjulstrekk. Etter å ha testkjørt 50km kan jeg si at bilen oppfører seg helt eksemplarisk. Ingen tegn til nøkking og helt nydelig smooth kjøreopplevelse. Vi er tilbake til BMW´s slagord "ren kjøreglede!" Da gjenstår bare en rep av fordelerkasse. En deilig følelse å endelig ha løst mysteriet Jeg rakk ikke engang lese meg til side 3 av denne tråden før jeg var inne på mistanke fra fordelingskassen ut ifra beskrivelsen du ga Jeg har akkurat vært igjennom det samme, gikk ikke lang tid før jeg nappa samme sikring, og kunne kjøre helt uten nøkking i drivverket. Åpnet fordelingskassa, "merkbar" slakk i kjede sammenlignet med den nye som ble montert. Byttet også clutch diskene+plater. Tips, kjøp det komplette kittet som inkluderer alle lagrene samt simmering! Så gjør du ikke samme feilen som meg
leading edge Skrevet Søndag kl. 08:39 Forfatter Skrevet Søndag kl. 08:39 6 timer siden, Iv3rs3n skrev: Jeg har akkurat vært igjennom det samme, gikk ikke lang tid før jeg nappa samme sikring, og kunne kjøre helt uten nøkking i drivverket. Åpnet fordelingskassa, "merkbar" slakk i kjede sammenlignet med den nye som ble montert. Tror ikke det er kjede i min kasse men at det er den nye med et ekstra tannhjul for overføring fra clutch til front diff. Kassen er bare gått 60.000 siden overhaling så det er mulig det holder med oljeskift og ny adaptering av clutch.
Kolstad Jr. Skrevet Søndag kl. 09:08 Skrevet Søndag kl. 09:08 27 minutter siden, leading edge skrev: Tror ikke det er kjede i min kasse men at det er den nye med et ekstra tannhjul for overføring fra clutch til front diff. Kassen er bare gått 60.000 siden overhaling så det er mulig det holder med oljeskift og ny adaptering av clutch. Flott du kom til bunns i saken, tenkte også på VTG da jeg leste gjennom tråden din. Spørsmål: Merket du noen gang noe nøkking/kutting i nedoverbakke, på motorbrems?
sveigis Skrevet Søndag kl. 09:18 Skrevet Søndag kl. 09:18 Ingenting er som når man finner årsaken på tingene og bra du gjorde det. Og like godt at du faktisk delte hva årsaken var og her .
leading edge Skrevet Søndag kl. 09:29 Forfatter Skrevet Søndag kl. 09:29 19 minutter siden, Kolstad Jr. skrev: Spørsmål: Merket du noen gang noe nøkking/kutting i nedoverbakke, på motorbrems? Nei aldri. KUN på delbelastning når forbruksmåleren ligger mellom 0,4 til 0,7 på mila. Kolstad Jr. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå