Gå til innhold

Feil på justering av hovedlykter


Anders BK
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, Håper noen kan hjelpe.

Har en 2012, F11, 520. Har vært til EU kontroll og fått feilkode 2 på innstilling av hovedlykter på begge sider. Noen gode forslag til hva som kan være feil?

Det er luftfjæring bak. På verkstedet snakket de at det muligens kunne være et rustent stag, men ikke noe var sjekket. Jeg kan for lite om dette til å forstå dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått feil på punkt 4.1.2 instilling eller punkt 4.1.5 automatisk nivåregulering?

Hvis du bare har fått på punkt 4.1.2 holder det at verkstedet justerer lyktene.

Her er det også slingrinnsmonn så det holder at hellingsprosent er i området 0,5-2% hvis bilen skal ha 1%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilen org xenon har du potmetere(regulerings sensorer ) bak og ofte foran også

sjekk at ikke noen av stagene er knekte og smør opp kulene når du først er der. Det er plast stag mot plast kule så vist disse er tørre står de fast og kan begynne å lage jævla knirkelyder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkode fra verksted er 4.1.2. Men har Xenon lys så jeg forstod det slik at det var automatisk nivåinnstilling av lys (?). Verkstedet hadde ikke sjekket med nevnte rustent stag som mulighet. Ser også det er noe som heter Xenon nivåsensor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Xenon og LED-lys (egentlig er antall lumen som bestemmer dette) er automatisk høyderegulering påkrevd men dette står løst fra justering av selve lyktene. Lyktene sitter fast med justeringsbolter som bestemmer om hele lyktehus er 'i vater'.

Så I teori problemet kan ligge 3 fysiske steder og 1 elektronisk sted:
1) Justeringsbolter av lyktehus
2) Høyderegulerings mekanikk i lykten
3) Høydenivå/regulerings sensorer på fram- og/eller bakaksel. 
4) Kalibrering (litt usikker om det trengs på din bil)

Ved 2) Får du ofte opp feilkode / feil på lyktene så mest i din tilfelle er det mest logisk at det er enten 1 eller 3. 


Selv like jeg den videoen godt, forklarer mye av jeg snakker om ved 1), og hvordan man kan evt gjøre det hjemme :) 

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis begge lyktene kommer ut av justering samtidig (uten at lykter har vært demontert) så er det mest nærliggende å mistenke sensorer under bil, fordi disse er kun foran og bak, uten å skille på h. og v. side. Hadde justering på kun én lykt feilet er det mer sannsynlig med feil på mekanisk innfestning eller internt på lykta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke skifte noe hvis systemet fungerer. 

Da verkstedet ikke har anmerket at systemet for automatisk høydejustering er ute av funksjon må man anta at dette fungerer som det skal. 

En enkel mekanisk justering av hovedlyktene er gjort på ett minutt.

Relativt normalt at lysbildet flytter litt på seg i løpet av et par år.

Det er en av de vanligste feilene på PKK. 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...