Anders BK Skrevet November 16 Share Skrevet November 16 Hei, Håper noen kan hjelpe. Har en 2012, F11, 520. Har vært til EU kontroll og fått feilkode 2 på innstilling av hovedlykter på begge sider. Noen gode forslag til hva som kan være feil? Det er luftfjæring bak. På verkstedet snakket de at det muligens kunne være et rustent stag, men ikke noe var sjekket. Jeg kan for lite om dette til å forstå dette selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 16 Share Skrevet November 16 Det er nok ingen dum ide å lese ut feilminnet og sjekke at stag til høydesensorer er ok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet Søndag kl. 13:07 Share Skrevet Søndag kl. 13:07 På min 530 2012mod byttet jeg disse stagene bak som justerer høyden, pga av mye rust. Var verkstedet som anbefalte det på en service. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Søndag kl. 13:11 Share Skrevet Søndag kl. 13:11 Enten er stagene intakt, eller så er de knekt. Det ser du lett ved hjulskift. Er stagene intakt ligger feilen et annet sted. Da må du få lest ut noen koder ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Søndag kl. 13:36 Share Skrevet Søndag kl. 13:36 Har du fått feil på punkt 4.1.2 instilling eller punkt 4.1.5 automatisk nivåregulering? Hvis du bare har fått på punkt 4.1.2 holder det at verkstedet justerer lyktene. Her er det også slingrinnsmonn så det holder at hellingsprosent er i området 0,5-2% hvis bilen skal ha 1%. Werther og *MrB* reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andre_86 Skrevet Søndag kl. 22:37 Share Skrevet Søndag kl. 22:37 Har bilen org xenon har du potmetere(regulerings sensorer ) bak og ofte foran også sjekk at ikke noen av stagene er knekte og smør opp kulene når du først er der. Det er plast stag mot plast kule så vist disse er tørre står de fast og kan begynne å lage jævla knirkelyder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders BK Skrevet Mandag kl. 08:06 Forfatter Share Skrevet Mandag kl. 08:06 Takk for mange gode innspill og forslag. verkstedets første innspill var også stag til høydesensor. Må vel på verksted for å få dette sjekket og eventuelt byttet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Mandag kl. 08:22 Share Skrevet Mandag kl. 08:22 Klarer du å bytte hjul, klarer du å bytte stag til sensor også. I verste fall er det 1 time på verksted. Men sjekk kommentaren fra @Lars89 også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders BK Skrevet Mandag kl. 09:10 Forfatter Share Skrevet Mandag kl. 09:10 Feilkode fra verksted er 4.1.2. Men har Xenon lys så jeg forstod det slik at det var automatisk nivåinnstilling av lys (?). Verkstedet hadde ikke sjekket med nevnte rustent stag som mulighet. Ser også det er noe som heter Xenon nivåsensor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Mandag kl. 09:59 Share Skrevet Mandag kl. 09:59 (endret) Ved Xenon og LED-lys (egentlig er antall lumen som bestemmer dette) er automatisk høyderegulering påkrevd men dette står løst fra justering av selve lyktene. Lyktene sitter fast med justeringsbolter som bestemmer om hele lyktehus er 'i vater'. Så I teori problemet kan ligge 3 fysiske steder og 1 elektronisk sted: 1) Justeringsbolter av lyktehus 2) Høyderegulerings mekanikk i lykten 3) Høydenivå/regulerings sensorer på fram- og/eller bakaksel. 4) Kalibrering (litt usikker om det trengs på din bil) Ved 2) Får du ofte opp feilkode / feil på lyktene så mest i din tilfelle er det mest logisk at det er enten 1 eller 3. Selv like jeg den videoen godt, forklarer mye av jeg snakker om ved 1), og hvordan man kan evt gjøre det hjemme Endret Mandag kl. 10:00 av mr.pingu E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mandag kl. 11:56 Share Skrevet Mandag kl. 11:56 Hvis begge lyktene kommer ut av justering samtidig (uten at lykter har vært demontert) så er det mest nærliggende å mistenke sensorer under bil, fordi disse er kun foran og bak, uten å skille på h. og v. side. Hadde justering på kun én lykt feilet er det mer sannsynlig med feil på mekanisk innfestning eller internt på lykta. Werther og mr.pingu reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders BK Skrevet Tirsdag kl. 18:47 Forfatter Share Skrevet Tirsdag kl. 18:47 takk for gode svar. det er begge lykter som var feil innstilt (xenon). Er det da både sensor foran og bak ( må skifte begge?) samt skifte stag til høydesensorene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Tirsdag kl. 19:03 Share Skrevet Tirsdag kl. 19:03 (endret) Du må ikke skifte noe hvis systemet fungerer. Da verkstedet ikke har anmerket at systemet for automatisk høydejustering er ute av funksjon må man anta at dette fungerer som det skal. En enkel mekanisk justering av hovedlyktene er gjort på ett minutt. Relativt normalt at lysbildet flytter litt på seg i løpet av et par år. Det er en av de vanligste feilene på PKK. Endret Tirsdag kl. 19:04 av Lars89 mr.pingu, ///M-ini95 og Otis reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå