Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, Håper noen kan hjelpe.

Har en 2012, F11, 520. Har vært til EU kontroll og fått feilkode 2 på innstilling av hovedlykter på begge sider. Noen gode forslag til hva som kan være feil?

Det er luftfjæring bak. På verkstedet snakket de at det muligens kunne være et rustent stag, men ikke noe var sjekket. Jeg kan for lite om dette til å forstå dette selv.

Posted

På min 530 2012mod byttet jeg disse stagene bak som justerer høyden, pga av mye rust. Var verkstedet som anbefalte det på en service.

Posted

Enten er stagene intakt, eller så er de knekt. Det ser du lett ved hjulskift. Er stagene intakt ligger feilen et annet sted. Da må du få lest ut noen koder ja.

Posted

Har du fått feil på punkt 4.1.2 instilling eller punkt 4.1.5 automatisk nivåregulering?

Hvis du bare har fått på punkt 4.1.2 holder det at verkstedet justerer lyktene.

Her er det også slingrinnsmonn så det holder at hellingsprosent er i området 0,5-2% hvis bilen skal ha 1%.

Posted

Har bilen org xenon har du potmetere(regulerings sensorer ) bak og ofte foran også

sjekk at ikke noen av stagene er knekte og smør opp kulene når du først er der. Det er plast stag mot plast kule så vist disse er tørre står de fast og kan begynne å lage jævla knirkelyder 

Posted

Takk for mange gode innspill og forslag. verkstedets første innspill var også stag til høydesensor. Må vel på verksted for å få dette sjekket og eventuelt byttet.

Posted

Klarer du å bytte hjul, klarer du å bytte stag til sensor også. I verste fall er det 1 time på verksted. Men sjekk kommentaren fra @Lars89 også.

Posted

Feilkode fra verksted er 4.1.2. Men har Xenon lys så jeg forstod det slik at det var automatisk nivåinnstilling av lys (?). Verkstedet hadde ikke sjekket med nevnte rustent stag som mulighet. Ser også det er noe som heter Xenon nivåsensor. 

Posted (edited)

Ved Xenon og LED-lys (egentlig er antall lumen som bestemmer dette) er automatisk høyderegulering påkrevd men dette står løst fra justering av selve lyktene. Lyktene sitter fast med justeringsbolter som bestemmer om hele lyktehus er 'i vater'.

Så I teori problemet kan ligge 3 fysiske steder og 1 elektronisk sted:
1) Justeringsbolter av lyktehus
2) Høyderegulerings mekanikk i lykten
3) Høydenivå/regulerings sensorer på fram- og/eller bakaksel. 
4) Kalibrering (litt usikker om det trengs på din bil)

Ved 2) Får du ofte opp feilkode / feil på lyktene så mest i din tilfelle er det mest logisk at det er enten 1 eller 3. 


Selv like jeg den videoen godt, forklarer mye av jeg snakker om ved 1), og hvordan man kan evt gjøre det hjemme :) 

 

Edited by mr.pingu
Posted

Hvis begge lyktene kommer ut av justering samtidig (uten at lykter har vært demontert) så er det mest nærliggende å mistenke sensorer under bil, fordi disse er kun foran og bak, uten å skille på h. og v. side. Hadde justering på kun én lykt feilet er det mer sannsynlig med feil på mekanisk innfestning eller internt på lykta.

Posted

takk for gode svar. det er begge lykter som var feil innstilt (xenon). Er det da både sensor foran og bak ( må skifte begge?) samt skifte stag til høydesensorene.

Posted (edited)

Du må ikke skifte noe hvis systemet fungerer. 

Da verkstedet ikke har anmerket at systemet for automatisk høydejustering er ute av funksjon må man anta at dette fungerer som det skal. 

En enkel mekanisk justering av hovedlyktene er gjort på ett minutt.

Relativt normalt at lysbildet flytter litt på seg i løpet av et par år.

Det er en av de vanligste feilene på PKK. 

Edited by Lars89
Posted

Har xenon lykter og luftfjæring så jeg forstår det slik at at hovedlykter har automatisk justering, og at de dermed ikke har mekanisk justering. Derfor var min konklusjon (uten å kunne dette) at sensor / stag måtte byttes eller repareres.

Posted (edited)

Stagene foran og bak er koblet til hver sin sensor. Sammen vet disse sensorene hvilken vinkel bilen har i forhold til underlaget til enhver tid, og justerer dermed lyset opp og ned alt etter hvordan bilen er lastet. Dette var vel et krav når xenon i sin tid kom på markedet, da man var redd for blendingseffekten på disse nye og vanvittig sterke (alt er relativt) lysene. Det er likevel fortsatt mekanisk innstilling på selve lyktene, for det er her nullnivå/referansenivå settes. Med andre ord justeres en xenonlykt på samme måten som en gammeldags halogenlykt. Stagene og sensorene er bare et et automatisert tilleggssystem som erstatter det gamle «hjulet» som var ved siden av lysbryteren på eldre biler med halogen. (Husker min far var nøye med å justere ned her når han hadde campingvogn på). 

Edited by *MrB*

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...