Anders BK Skrevet November 16, 2024 Skrevet November 16, 2024 Hei, Håper noen kan hjelpe. Har en 2012, F11, 520. Har vært til EU kontroll og fått feilkode 2 på innstilling av hovedlykter på begge sider. Noen gode forslag til hva som kan være feil? Det er luftfjæring bak. På verkstedet snakket de at det muligens kunne være et rustent stag, men ikke noe var sjekket. Jeg kan for lite om dette til å forstå dette selv.
E.C. Skrevet November 16, 2024 Skrevet November 16, 2024 Det er nok ingen dum ide å lese ut feilminnet og sjekke at stag til høydesensorer er ok.
Maxmek Skrevet November 17, 2024 Skrevet November 17, 2024 På min 530 2012mod byttet jeg disse stagene bak som justerer høyden, pga av mye rust. Var verkstedet som anbefalte det på en service.
*MrB* Skrevet November 17, 2024 Skrevet November 17, 2024 Enten er stagene intakt, eller så er de knekt. Det ser du lett ved hjulskift. Er stagene intakt ligger feilen et annet sted. Da må du få lest ut noen koder ja.
Lars89 Skrevet November 17, 2024 Skrevet November 17, 2024 Har du fått feil på punkt 4.1.2 instilling eller punkt 4.1.5 automatisk nivåregulering? Hvis du bare har fått på punkt 4.1.2 holder det at verkstedet justerer lyktene. Her er det også slingrinnsmonn så det holder at hellingsprosent er i området 0,5-2% hvis bilen skal ha 1%. Werther og *MrB* reagerte på dette 2
Andre_86 Skrevet November 17, 2024 Skrevet November 17, 2024 Har bilen org xenon har du potmetere(regulerings sensorer ) bak og ofte foran også sjekk at ikke noen av stagene er knekte og smør opp kulene når du først er der. Det er plast stag mot plast kule så vist disse er tørre står de fast og kan begynne å lage jævla knirkelyder
Anders BK Skrevet November 18, 2024 Forfatter Skrevet November 18, 2024 Takk for mange gode innspill og forslag. verkstedets første innspill var også stag til høydesensor. Må vel på verksted for å få dette sjekket og eventuelt byttet.
*MrB* Skrevet November 18, 2024 Skrevet November 18, 2024 Klarer du å bytte hjul, klarer du å bytte stag til sensor også. I verste fall er det 1 time på verksted. Men sjekk kommentaren fra @Lars89 også.
Anders BK Skrevet November 18, 2024 Forfatter Skrevet November 18, 2024 Feilkode fra verksted er 4.1.2. Men har Xenon lys så jeg forstod det slik at det var automatisk nivåinnstilling av lys (?). Verkstedet hadde ikke sjekket med nevnte rustent stag som mulighet. Ser også det er noe som heter Xenon nivåsensor.
mr.pingu Skrevet November 18, 2024 Skrevet November 18, 2024 (endret) Ved Xenon og LED-lys (egentlig er antall lumen som bestemmer dette) er automatisk høyderegulering påkrevd men dette står løst fra justering av selve lyktene. Lyktene sitter fast med justeringsbolter som bestemmer om hele lyktehus er 'i vater'. Så I teori problemet kan ligge 3 fysiske steder og 1 elektronisk sted: 1) Justeringsbolter av lyktehus 2) Høyderegulerings mekanikk i lykten 3) Høydenivå/regulerings sensorer på fram- og/eller bakaksel. 4) Kalibrering (litt usikker om det trengs på din bil) Ved 2) Får du ofte opp feilkode / feil på lyktene så mest i din tilfelle er det mest logisk at det er enten 1 eller 3. Selv like jeg den videoen godt, forklarer mye av jeg snakker om ved 1), og hvordan man kan evt gjøre det hjemme Endret November 18, 2024 av mr.pingu E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet November 18, 2024 Skrevet November 18, 2024 Hvis begge lyktene kommer ut av justering samtidig (uten at lykter har vært demontert) så er det mest nærliggende å mistenke sensorer under bil, fordi disse er kun foran og bak, uten å skille på h. og v. side. Hadde justering på kun én lykt feilet er det mer sannsynlig med feil på mekanisk innfestning eller internt på lykta. Werther og mr.pingu reagerte på dette 1 1
Anders BK Skrevet November 19, 2024 Forfatter Skrevet November 19, 2024 takk for gode svar. det er begge lykter som var feil innstilt (xenon). Er det da både sensor foran og bak ( må skifte begge?) samt skifte stag til høydesensorene.
Lars89 Skrevet November 19, 2024 Skrevet November 19, 2024 (endret) Du må ikke skifte noe hvis systemet fungerer. Da verkstedet ikke har anmerket at systemet for automatisk høydejustering er ute av funksjon må man anta at dette fungerer som det skal. En enkel mekanisk justering av hovedlyktene er gjort på ett minutt. Relativt normalt at lysbildet flytter litt på seg i løpet av et par år. Det er en av de vanligste feilene på PKK. Endret November 19, 2024 av Lars89 ///M-ini95, Otis og mr.pingu reagerte på dette 3
Anders BK Skrevet November 24, 2024 Forfatter Skrevet November 24, 2024 Har xenon lykter og luftfjæring så jeg forstår det slik at at hovedlykter har automatisk justering, og at de dermed ikke har mekanisk justering. Derfor var min konklusjon (uten å kunne dette) at sensor / stag måtte byttes eller repareres.
*MrB* Skrevet November 24, 2024 Skrevet November 24, 2024 (endret) Stagene foran og bak er koblet til hver sin sensor. Sammen vet disse sensorene hvilken vinkel bilen har i forhold til underlaget til enhver tid, og justerer dermed lyset opp og ned alt etter hvordan bilen er lastet. Dette var vel et krav når xenon i sin tid kom på markedet, da man var redd for blendingseffekten på disse nye og vanvittig sterke (alt er relativt) lysene. Det er likevel fortsatt mekanisk innstilling på selve lyktene, for det er her nullnivå/referansenivå settes. Med andre ord justeres en xenonlykt på samme måten som en gammeldags halogenlykt. Stagene og sensorene er bare et et automatisert tilleggssystem som erstatter det gamle «hjulet» som var ved siden av lysbryteren på eldre biler med halogen. (Husker min far var nøye med å justere ned her når han hadde campingvogn på). Endret November 24, 2024 av *MrB* mr.pingu, Otis, E.C. og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå