Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har bremse  oppgradering  -større bremseskiver og kalipere med 4 stempel forran -det vil antageligvis sees vis det er en våken mekaniker:)

Ingen papirer.

Lurer på om vegvesenet bryr seg og henger seg opp i dette når jeg skal få senking forran godkjent i vognkort?

Alle papirer til senk OK...

Innspill? :)

Skrevet

Spørs nok på hvem du møter på tipper jeg. 

Jeg godkjente senk på min F10, og kontrolløren sa ingenting på at bakre del av eksosen var bygget om til "535 variant", eller at bremsene ikke var av "fabrikkstandard".

Kjører med G30 4 stemplede kalipere fremme på 535d skiver, og F10 535d/550d kalipere/skiver bak. 

Han som så på bilen var i 20 årene og godt kjent med BMW, men han gjorde ingenting annet enn å bare se på det jeg var inne for. 

Skrevet

Møter du opp med noe K-Sport eller noe tydelig aftermarket som ikke har TuV er det mer sannsynlig å få en mangel. Har du originale BMW-bremser fra en annen modell, med BMW-stempel på calipere så vil jeg tro at sannsynligheten for å bli oppdaget og få påskrevet en mangel blir betydelig lavere. Fasiten får du når du møter opp til godkjenning.

Skrevet

Jeg har oppgradert til 50d skiver og kalipere på min x5, og det er jo ingen andre enn kjennere som ser det. Dermed er det ingen som bryr seg.

Dermed støtter jeg begge de to andre her i sine innlegg.

Ser det uoriginalt ut, da reagerer de sannsynligvis. 

Skrevet

Har du bilder? Og hvilken modell har du?

Vegvesenet kan umulig vite hvilke bremser allverdens biler kommer med originalt så er det bare satt på originale bremser fra en modell med større motor går det sannsynligvis greit. 

Men er det f.eks åpenbart uoriginale kalipere uten støvmansjett er oddsene langt dårligere. 

Har du fått utført hjulstillingskontroll og lysjustering med papirer etter montering av senk?

Husk å ha lovlige, gjerne originale felger og dekk da dette garantert blir sett på. 

Generelt alt som er åpenbart uoriginalt bør settes tilbake til standard. 

Skrevet

@Otis Ja, og i tillegg så har BMW enkelte utstyrskoder som

Usable load increase
or
Reinforced brakes
or
Chassis, officials utility vehicle

som gjør at man får større bremser via en utstyrskode og ikke pga. større motor, så originale oppgraderinger tror ikke jeg SVV vil henge seg opp i.

Skrevet

1000 takk for alle innspill! Kommer et spørsmål til her til dere som tydeligvis har peiling her👍

Det er en E90 og jeg kan si så mye som at bremsekaliperene er ill- røde, det står ikke BMW på de og det ser faktisk ganske heftig ut fra utsiden av felgene...

Blir å montere original bremser før visning, samt lysjustering og 4 hjulskontroll så klart...

Spørsmål om hjul med det samme:

Fra vognkort:

Alternative dekk foran
225/35R19
Alternative dekk bak
255/30R19

Dette står på bilen, men det er alt for mye strekk i dekkene (for brede felger iforhold til dekk, ikke innenfor det som er anbefalt)

Vil mekaniker se dette?

Dette skal ordnes opp i, men lurer likevel på om mekanikeren Klarer å se det?

Og hvis jeg skulle komme med 235/30R19 dekk bak - henger de seg opp i det? Både vegvesenet og spessielt EU-kontroll?

235/30R19 er det jeg har lyst til å sette på bak på smalere felger som er innenfor det som er anbefalt...

Skrevet
47 minutter siden, Bimme90 skrev:

Vil mekaniker se dette

Ja. 

48 minutter siden, Bimme90 skrev:

Og hvis jeg skulle komme med 235/30R19 dekk bak - henger de seg opp i det? Både vegvesenet og spessielt EU-kontroll?

Sett på like dekk og felger femme og bak så slipper du å lure på dette på både kommende og fremtidige PKK. 

Skrevet (endret)

Det kan være lurt å kjøpe et sett med "visningshjul" hvis du ikke har originale felger.

Disse trenger ikke koste mer enn en tusenlapp eller to. Så lenge dekk er lovlige, dvs tilstrekkelig lasteindeks og nok mønster (3mm på vinter) og innpress osv er lett å lese av.

Pass på at det er originale dekkdimensjoner og innpress er innenfor 7,5mm avvik pr side fra det som står i vognkortet.

Vær obs på at også mange originale felger har tildels store avvik med tanke på innpress i forhold til vognkort.

Disse vil da kreve at du har dokumentasjon fra BMW. 

Dette kan sikkert oppleves som firkanta, men Vegvesenet må følge reglene og er generelt på jakt etter ulovlige/ettermonterte ting.

Vær derfor obs på alt av lys er lovlig og ta av evt soting av lykter eller vinduer osv

Endret av Lars89
Skrevet

Jeg har Supersprint fra midten av eksosen og bakover, bråker en del mer. Hadde EU forrigee uke hos BMW, og fikk på videogjennomgang kommentar på at den er modifisert men det er helt innafor alle krav, uten at det ble målt lyd, sjekket papirer, skulle egentlig vært i vognkort etc... 

Skrevet

Fra vognkort:

Alternative dekk foran
225/35R19
Alternative dekk bak
255/30R19

235/30R19 er det jeg ønsker bak, men dette er altså ulovlig?

Skrevet

Det er i utgangspunktet ok, men hvilken dimensjon har du foran? Og hva er bredde på felgene?

Er de tydelig merket med innpress som er innenfor 7,5mm fra det som står i vognkortet? 

Her er reglene i klartekst

Screenshot_20250213-053358.thumb.png.e219e629058da2951b08bf877519872e.pngScreenshot_20250213-053940.thumb.png.885f870a6142beb4fa4045808b6ec3ef.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...