Gå til innhold

Bytte av ABS-sensor - kalibrering påkrevd?


Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutes ago, F11 alpinhvit said:

Er Febi-sensorer jeg tenker gå til innkjøp av, og de skal vel ikke være å kimse av (GS Bildeler selger de, i tillegg til originalene). Dessuten en kjensgjerning, at for å få utstyr som er likt det som var på bilen originalt, må man begå innbrudd på fabrikken, da såkalte "originaldeler" til salgs ikke er i nærheten av kvaliteten på det som sendes ut ferdig montert fra fabrikken. 😉

Det siste må du gjerne komme med en henvisning til. Jeg har kjøpt enkelte originaldeler som er stemplet med produksjonsdato såpass langt bak at de trolig stammer fra nøyaktig samme parti som gikk på bilene fra fabrikk. 

Det kan diskuteres om kvaliteten på orignale deler fra BMW har gått ned i senere tid, det er en helt fair diskusjon. Det gjør dog ikke at Febi seiler opp som premium og tilsvarende originalkvalitet, bare fordi GS selger det til 3x prisen Autodoc skal ha.

Skrevet

Jeg bistod en kar, for ett års tid siden, med diagnose. For han hadde skiftet begge sensorer bak på sin bil. Men fremdeles var det feil.

Det viste seg at de sensorene han hadde kjøpt var produsert feil, så begge sensorene sa til bilen at den kjører bakover, når den kjører fremover. Husker dog ikke merket, men jeg mener det var noe rimelige saker.

Skrevet

Febi gjør forresten som bilprodusenter gjør, kjøpe store partier med visse krav og så selge videre i Febi eske.

Kan fint få SKF nav eller Bosch sensor  i Febi eske ;) 

Skrevet
2 minutter siden, mr.pingu skrev:

Febi gjør forresten som bilprodusenter gjør, kjøpe store partier med visse krav og så selge videre i Febi eske.

Kan fint få SKF nav eller Bosch sensor  i Febi eske ;) 

Som betyr at det kan gå begge veier. Jeg kjøpte motorfester fra Febi, som hadde nedslipt BMW logo på. Skifta de originale grunnet mistanke, og de fra Febi holdt ikke mer enn noen år før ene siden hadde sunket såpass at du merket vibrasjonene fra motor. Etter min erfaring, så er ikke kravene Febi stiller til delene særlig høye. Har bare negativ erfaring med deler fra Febi Bilstein, spesielt understellsdeler. 

Skrevet
14 minutes ago, ///M-ini95 said:

Som betyr at det kan gå begge veier. Jeg kjøpte motorfester fra Febi, som hadde nedslipt BMW logo på. Skifta de originale grunnet mistanke, og de fra Febi holdt ikke mer enn noen år før ene siden hadde sunket såpass at du merket vibrasjonene fra motor. Etter min erfaring, så er ikke kravene Febi stiller til delene særlig høye. Har bare negativ erfaring med deler fra Febi Bilstein, spesielt understellsdeler. 

Jeg kjøper ikke Febi akkurat av den grunn, noen ganger får du kvalitet, nesten gang kan det være kinavare. 

Skrevet
11 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Kan også være ledningsbrudd. På min hadde ledningen til sensor V.F ryki rett før ledningen går bak locariskjermen.

 

Det er nettopp slikt jeg har tenkt å se etter. Takk for at du deler. 🙂

Skrevet
11 timer siden, Otis skrev:

Jeg bistod en kar, for ett års tid siden, med diagnose. For han hadde skiftet begge sensorer bak på sin bil. Men fremdeles var det feil.

Det viste seg at de sensorene han hadde kjøpt var produsert feil, så begge sensorene sa til bilen at den kjører bakover, når den kjører fremover. Husker dog ikke merket, men jeg mener det var noe rimelige saker.

Takk for info. Skal ha det i bakhodet. Blir nok så jeg tar av hjulene først for å forsøke å finne ut om det er brudd / slitasje på en av ledningene.

Skrevet
55 minutter siden, F11 alpinhvit skrev:

Takk for info. Skal ha det i bakhodet. Blir nok så jeg tar av hjulene først for å forsøke å finne ut om det er brudd / slitasje på en av ledningene.

Du sparer deg for mye tid, gjetting og arbeid (og potensielt penger) ved å få tatt en diagnose. 

Skrevet (endret)
På 26.3.2025 den 20.17, Lars89 skrev:

Abs-feil sletter normalt sett seg selv når man fikser problemet. 

Men ville tatt en diagnose først.

Kan også være mekanisk feil, feil med abs-sentral osv

 

Endret av Sprinten
Skrevet
På 26.3.2025 den 20.17, Lars89 skrev:

Abs-feil sletter normalt sett seg selv når man fikser problemet. 

Men ville tatt en diagnose først.

Kan også være mekanisk feil, feil med abs-sentral osv

Lyser abs lyset hele tiden eller kun når du overstiger 40 kmt?og lyser også antispinn 3 kanten og håndbrekklyset også gult?Da hjelper det ikke bare og slette feilkodene for så snart du ved ett senere tidspunkt skal ut og kjøre igjen så kommer lysene tilbake igjen.Det kan være feil i abs kontakten som du finner under fremskjermene for de er laget av plast og lever ikke evig:-)Det er veldig skjelden at abs sentralen må overhales.Du må da demontere din egen for så og levere den inn til overhaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...