Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ryggesensor (lyd), beltevarsler (lyd) og radio/ cd er død i min X5 2008. BMW tok bilen inn og sier det skyldes korrosjon i forsterkeren, og at alle feilene går via denne. Jeg fikk et "tilbud" på 16.600 for ny forsterker inkl. arbeid. Den måtte programmeres til bilen, sa de. Derfor kunne det ikke monteres en brukt forsterker.

Har noen av dere tips i saken? Det må da kunne gjøres billigere?

Skrevet

BMW kan ikke kode ny forsterker, men om du finner noen med de rette programmene så skal det fint la seg gjøre.
Eventuelt som Kvasi foreslår (går jeg ut i fra) kjøpe en uorginal bedre en.

Billigeste er sikkert å finne en brukt å få noen til kode den for deg. Bare sørg for at du får rett type.

Skrevet

Kan man skifte ut forsterker i en bil med 677 eller 752 (for de litt eldre bilene) uten å ha original forsterker montert?

Vet at man kan det på "base" og 676.

Skrevet (endret)

SDMI25 er ikke tilgjengelig nei. Alternativet er Audison sin bit DMI, men også en veldig kostbar løsning.

Endret av eivi91
Skrevet (endret)
17 hours ago, eivi91 said:

SDMI25 er ikke tilgjengelig nei. Alternativet er Audison sin bit DMI, men også en veldig kostbar løsning.

Men du kan bruke denne pakken for å skifte ut den originale forsterkeren din med en fra ettermarkedet (denne bypasser MOST):

https://www.bassbrothers.no/biltilpassede-pakker/match-lydoppgraderingspakke-bmw-677/688-nivaa-1

Det finnes også et nivå 2, der du også skifter subbene under setene siden de originale har 8 ohms motstand (anbefalt):

https://www.bassbrothers.no/biltilpassede-pakker/match-lydoppgraderingspakke-bmw-677/688-nivaa-2

Som du ser, ikke så mye å spare på dette kontra tilbudet du har fått. Men med denne løsningen får du vesentlig bedre lyd enn originalt. 😊

Trioma MOST-Toslink 3.0 er vesentlig billigere enn BitDMI ;)Så kan man kjøre det rett inn på de fleste fortsterkere. 

Fordelen med en Mobridge forsterker er at man får justert de separate kanaler(«sinks»)  som PDC og gong. De er nemlig på MOST separat fra musikk :) Så vidt jeg vet er Mobridge det eneste som tilby dette.

Samt bytting av DSPprofil gjennom å skru av og på surround eller studio om man koder B&0 på F-series. Så får man bytte DSP-profil ved å gå på lydinstillinger i iDrive. Ganske kult i mine øyne. 

Og den bypass løsning funker ikke om original forsterker er gåen om jeg har forstått det riktig, siden det virker du tar høy nivå-signal ETTER forsterker. 

Endret av mr.pingu
Skrevet

Ja, det stemmer, der blingset jeg. 😅 Den løsningen tar utgangspunkt i at original forsterker fungerer ja, så da er ikke det et alternativ i dette tilfellet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...