Daniel. Skrevet Lørdag kl. 17:55 Skrevet Lørdag kl. 17:55 (endret) Har en svært plagsom lyd bak i bilen som kommer når bakhjulene kjører over så og si alt av ujevnheter i veibanen som kan gi en antydning til "slag" i understellet. Vet ikke helt hva jeg skal beskrive lyden som, knirkelyd? Klikkelyd? Rakklelyd? I videoklippet her kjører jeg over en fartshump, og lyden kommer først når bakhjulene treffer begynnelsen på humpen, og kommer igjen når bakhjulene treffer veibanen etter fartshumpen. Så det er en lyd som kommer samtidig som "slagene" fra at jeg treffer fartshumpen, om det gir mening. Hører lyden bedre på telefon enn på PC-høytalere. VID_20250628192116.mp4 Med tanke på at jeg hører det såpass godt inni kupéen, og når lyden kommer så tenker jeg litt på topplagre. Men jeg tar gjerne i mot forslag fra andre, kanskje noen har hatt akkurat den samme lyden selv I sammenheng med montering av coilovers i Juni 2024 så ble alt av topplagre + foringen til demper i bunn byttet. Husker ikke konkret når lyden begynte å komme, men vil anta at jeg har kjørt rundt 8-10.000km siden det ble montert til lyden begynte å komme. Har hatt ute alt av ting jeg hadde baki inkludert rollo og platen over oppbevaringsrom og prøvekjørt, men lyden var fortsatt til stede. Endret Lørdag kl. 17:56 av Daniel.
Ingvaldsen Skrevet Lørdag kl. 18:02 Skrevet Lørdag kl. 18:02 defekt støtdemper ? hørtes litt ut som ei sykkelpumpe.
Daniel. Skrevet Lørdag kl. 19:10 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 19:10 1 time siden, Ingvaldsen skrev: defekt støtdemper ? hørtes litt ut som ei sykkelpumpe. Syns det er litt rart hvis de skal være defekt allerede nå, men kan jo selvfølgelig være 🤔
Ingvaldsen Skrevet Lørdag kl. 20:23 Skrevet Lørdag kl. 20:23 1 time siden, Daniel. skrev: Syns det er litt rart hvis de skal være defekt allerede nå, men kan jo selvfølgelig være 🤔 siden du ikke skriver produsent på understell så frykter jeg det kanskje er noe av den billige typen ? Daniel. reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet Lørdag kl. 20:52 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 20:52 32 minutter siden, Ingvaldsen skrev: siden du ikke skriver produsent på understell så frykter jeg det kanskje er noe av den billige typen ? ST Coilovers Lemförder topplagre 🤷♂️
540is Skrevet Lørdag kl. 21:05 Skrevet Lørdag kl. 21:05 3 timer siden, Daniel. skrev: foringen til demper i bunn bytte Har sett at E-Torx boltene som holder denne løsner og lager lyder Daniel. reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet Lørdag kl. 21:10 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 21:10 9 minutter siden, 540is skrev: Har sett at E-Torx boltene som holder denne løsner og lager lyder Ser jeg glemte å skrive det, men begge e-torx boltene, mutter i bunn av demper og mutter på topp av demper har blitt sjekket på begge sider
Ingvaldsen Skrevet Lørdag kl. 23:13 Skrevet Lørdag kl. 23:13 2 timer siden, Daniel. skrev: ST Coilovers Lemförder topplagre 🤷♂️ det er vell billig serien til KW det ? sjeldent noe er bra når det er billigere
Daniel. Skrevet Søndag kl. 00:35 Forfatter Skrevet Søndag kl. 00:35 Det var jo en intelligent kommentar 😐 ST er produsert av og bruker teknologien fra KW sine coilovers. Hovedforskjellen mellom de to er at ST er laget i galvanisert stål, mens KW er laget i rustfritt stål (inox), utover det så er det vel kun forskjellige farger. Når prisen på KW V1 har passert 20k, og jeg kun har sett positive omtaler om ST så var det et enkelt valg for min del. Kan dessverre ikke alltid tilfredstille rikfolket her inne 🥸 Har forøvrig hatt E9x med både AP og Supersport uten at det ble defekte dempere eller ulyder etter knapt ~10.000km/1år. mathiseeen reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet Søndag kl. 12:20 Skrevet Søndag kl. 12:20 (endret) 11 timer siden, Daniel. skrev: Det var jo en intelligent kommentar 😐 ST er produsert av og bruker teknologien fra KW sine coilovers. Hovedforskjellen mellom de to er at ST er laget i galvanisert stål, mens KW er laget i rustfritt stål (inox), utover det så er det vel kun forskjellige farger. Når prisen på KW V1 har passert 20k, og jeg kun har sett positive omtaler om ST så var det et enkelt valg for min del. Kan dessverre ikke alltid tilfredstille rikfolket her inne 🥸 Har forøvrig hatt E9x med både AP og Supersport uten at det ble defekte dempere eller ulyder etter knapt ~10.000km/1år. å spare peng kan ofte være det samme som å tape penger så da er spørsmålet hvem som leker rikfolk da vist man må kjøpe dobbelt opp ? jeg har tapt store summer på å spare penger tidligere på rimeligere alternativ, men jeg har alltid maks uflaks også. vist det er kjøpt fra sider som billigesenkesett.no så sliter du vell også med reklamasjon vist det ikke er montert med kvittering fra verksted, vet de har vært vanskelige tidligere. at noe er laget på samme plassen og har samme teknologi er nok ofte et salgstriks som mange faller for, samme ble vell sagt om supersport også engang i tiden at det var laget hos kw. vist man ikke vil sløse penger så er jo senkefjærer mer en godt nok i fleste tilfeller, og koster en brøkdel samtidig som du beholder en bra demper fra sachs. men nå spurte du om meninger på lyden, så da får vi se om det var skudd i blinde eller fulltreffer. Endret Søndag kl. 12:31 av Ingvaldsen
*MrB* Skrevet Søndag kl. 13:16 Skrevet Søndag kl. 13:16 (endret) Det var en veldig lite "kontant" lyd. Sånn sett henger teorien med defekt demper på greip. Defekt topplager eller foring nede ville jeg trodd gav andre og mer kontante lyder. På den annen side... Kan du ha samme problem som denne karen? (Se fra ca 3 min). Det er denne koppen til 67kr som virker å ta hele lasten fra demperen. Ikke lageret i seg selv. (Forutsatt at dine coilovers også baserer seg på disse delene) Endret Søndag kl. 13:19 av *MrB* Daniel. reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet Søndag kl. 14:14 Forfatter Skrevet Søndag kl. 14:14 57 minutter siden, *MrB* skrev: Det var en veldig lite "kontant" lyd. Sånn sett henger teorien med defekt demper på greip. Defekt topplager eller foring nede ville jeg trodd gav andre og mer kontante lyder. På den annen side... Kan du ha samme problem som denne karen? (Se fra ca 3 min). Det er denne koppen til 67kr som virker å ta hele lasten fra demperen. Ikke lageret i seg selv. (Forutsatt at dine coilovers også baserer seg på disse delene) Nå har jeg ikke hatt defekt demper på coilovers før, men på vanlig M-Sport understell så opplevde jeg ikke slik ulyd men hadde andre tegn til at de var defekt som synlig lekkasje og unormal gynging. Men kan jo selvfølgelig være noe annen form for defekt her da. Disse koppene er ganske så kjent i E9x verden da mange har opplevd det som vises i videoen samt at hele greien mer eller mindre kommer inn i kupéen 😅 Så disse ble også byttet ved montering av coilovers 🙂
warg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det er forferdelig mange foringer i bakenden på en E90. Så en lyd bak kan veldig fort bli rein gjetting via en video på nett og spesielt når man hiver på "performance" deler så endrer man på kjøreopplevelsen på bilen din. Når man gjør slike endringer på bilen din er det greit å lese seg opp på tidligere erfaringer som folk har på ett slikt oppsett. Slik som jeg oppfatter ingvaldsen var det nok ikke ett stikk til deg men en fair warning på å kjøpe billige coilovers. Vi har alle vært unge og funnet ut på den harde måten at når man skal spare penger ender det fort opp med langt dyrere kostnader for å rette opp i skaden meg inkludert. Nå har jeg byttet alt av foringer bak siden bilen min begynner å bli såpass gammel og foringene blir steinhard slik at foringene slutter å fungere slik de var tiltenkt til å gjøre som ny.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå