Ove67 Skrevet Onsdag kl. 16:34 Skrevet Onsdag kl. 16:34 Jeg kjører 7'er-serie (2018 740e) og begynner å tenke på å bytte bil. Da må det for mitt tilfelle bli en i7 M60. Men det er stive priser på disse bilene på Finn for å si det mildt. Billigste i7 M60 der nå er en 2023-modell, 29000 km til kr. 1 090 000. Men hvorfor er konkurrenten fra Mercedes så mye billigere? Tilsvarende bil fra Mercedes må bli en EQS 580. Ca. tilsvarende størrelse, hester, rekkevidde - ja, faktisk litt bedre på både bagasjerom og rekkevidde. Nyprisen på sistnevnte var i 2023 1 457 000, mens nyprisen på i7 M60 var 1 384 000. Men billigste EQS 580 på Finn nå er 820 000 (2022-modell, 27 000 km). Det ligger tilsammen fire slike biler mellom 840 og 820 000, en av disse er også en 2023-modell hvis modellåret skulle være et poeng. Dette forstår jeg ikke. Hvorfor denne himmelropende forskjellen i bruktpris? Jeg har inntil nå avvist EQS 580 fordi bilen ser ut som et stort såpestykke, men nå må jeg faktisk vurdere Mercedes. Noen som har noen god forklaring på dette?
Ingvaldsen Skrevet Onsdag kl. 16:49 Skrevet Onsdag kl. 16:49 8 minutter siden, Ove67 skrev: Jeg kjører 7'er-serie (2018 740e) og begynner å tenke på å bytte bil. må jo være mye mer bil i en g11 745e enn den ny 7 serien ? Marius2002 reagerte på dette 1
Marius2002 Skrevet Onsdag kl. 17:07 Skrevet Onsdag kl. 17:07 (endret) Etterspørsel er ofte svaret? BMW i7 er jo tretten ganger finere enn Mercedesen. Og når i7 høster kritikk for utseende, så sier det mye om MB EQS(jeg liker forøvrig i7, i motsetning til de aller fleste). Dessuten kan i7 M60 trekke 2000kg henger, mens EQS 580 kun 750kg. En annen ting er at BMW har satset hardt på elbil-utviklingen og derfor fremstår BMWs elbiler som gjennomprøvde og solide. Endret Onsdag kl. 17:10 av Marius2002 Ove67 reagerte på dette 1
Ove67 Skrevet Onsdag kl. 17:14 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 17:14 23 minutes ago, Ingvaldsen said: må jo være mye mer bil i en g11 745e enn den ny 7 serien ? Ja, noen mener elbil ikke er "skikkelig bil". Dem om det. Jeg vil ha en nyere brukt. Skal ikke skifte før neste år. En 745e vil da bli minst fem år gammel - og skal jeg ta styret med å skifte bil, så går jeg for noe nyere.
Ove67 Skrevet Onsdag kl. 17:21 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 17:21 9 minutes ago, Marius2002 said: Etterspørsel er ofte svaret? BMW i7 er jo tretten ganger finere enn Mercedesen. Og når i7 høster kritikk for utseende, så sier det mye om MB EQS(jeg liker forøvrig i7, i motsetning til de aller fleste). Dessuten kan i7 M60 trekke 2000kg henger, mens EQS 580 kun 750kg. En annen ting er at BMW har satset hardt på elbil-utviklingen og derfor fremstår BMWs elbiler som gjennomprøvde og solide. Jeg er enig i at i7'en er mye finere enn EQS. Det skal jo ikke mye til! Trist egentlig. Mercedes klassiske S-serie er jo et helt nyyydelig, men EQS er en designtragedie! Jeg syns kanskje i7'en er vel brautende. Det er skikkelig "her kommer jeg"-faktor. Dessuten er det diger bil - må rydde i garasjen for å få den inn 😉 Hadde derfor tenkt å gå for i5, men når man har vent seg til komforten i en 7'er, så kan man ikke gå tilbake til 5'er - og ja jeg har prøvd.
Ingvaldsen Skrevet Onsdag kl. 17:45 Skrevet Onsdag kl. 17:45 30 minutter siden, Ove67 skrev: Ja, noen mener elbil ikke er "skikkelig bil". Dem om det. Jeg vil ha en nyere brukt. Skal ikke skifte før neste år. En 745e vil da bli minst fem år gammel - og skal jeg ta styret med å skifte bil, så går jeg for noe nyere. nå kan jo ikke interiøret og utstyr på den nye sammenlignes den forrige, men klart noen er vell fornøyd bare det er nytt.
Ove67 Skrevet Onsdag kl. 17:56 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 17:56 7 minutes ago, Ingvaldsen said: nå kan jo ikke interiøret og utstyr på den nye sammenlignes den forrige, men klart noen er vell fornøyd bare det er nytt. Hva mener du her? Er det mindre utstyr på en i7? Er ikke alt utstyr som var på g11 tilgjengelig på g70 - eller gjelder det bare el-utgaven? Uansett må man vel gå for noe nyere en gang - eller mener du alt nytt er drit og at man må holde på de gamle bilene i "evighet"?
Lars89 Skrevet Onsdag kl. 17:56 Skrevet Onsdag kl. 17:56 Dette gjelder jo flere modeller enn bare de nyere elbilene. Diverse fossile AMG er jo særdeles gunstige kontra Bmw M selv om nybilprisen gjerne er langt høyere. Strengt tatt koster billigste i7 999999, men er nettopp solgt. Billigste EQS580 koster jo 579000, men er tidligere taxi. Tror mye av forklaringa ligger i image/status. Mercedes er en taxi i manges øyne. Dette er jo heller ikke en skikkelig S-klasse, men noe helt annet. https://insideevs.com/news/765915/used-mercedes-benz-eqs-low-price-ownership/ Marius2002 reagerte på dette 1
flobben Skrevet Onsdag kl. 18:23 Skrevet Onsdag kl. 18:23 Det er mye rart og man kan ikke logisk forklare alt. jeg kjøpte e-tron når den kom og den har vel hatt noe av det største tapet av alle elbiler, men er fortsatt noe av det bedre man kan kjøpe(sett bort i fra rekkevidde) så dette er kun psykologisk. Hadde lett kjøpt Mercedesen i stedet for BMW når prisforskjellen er slik som den er brukt. Den eqs er en veldig bra bil
Ingvaldsen Skrevet Onsdag kl. 18:42 Skrevet Onsdag kl. 18:42 40 minutter siden, Ove67 skrev: Hva mener du her? Er det mindre utstyr på en i7? Er ikke alt utstyr som var på g11 tilgjengelig på g70 - eller gjelder det bare el-utgaven? Uansett må man vel gå for noe nyere en gang - eller mener du alt nytt er drit og at man må holde på de gamle bilene i "evighet"? det er mye som forsvinner nå om dagen, komforstolen som vi kjenner den er vekke. mulig softclose også er vekke eller om det var kun på 5 serie ? det er nok ikke mye som slekter på g11 når du setter deg inn i nye 7 serie, stor sjans for at det føles som å gå fra bmw til en eller annen kinesisk elbil. men kanskje andre oppfatter dette annerledes. facelift g11 må være mye artigere bil iforhold i mine øyner om det skal være så nytt som mulig. ja fra og med siste 2-3 årene så har jeg kommet fram til at alt nytt er søppel og alt fra tidligere er siste bmw har solgt av brukbare biler slik vi kjenner bmw fra før. siste brukbare fra bmw er g20, g30, g05 og g11 osv BrokeBoi reagerte på dette 1
Lars S Skrevet Onsdag kl. 19:17 Skrevet Onsdag kl. 19:17 Har du vurdert nye Audi A6 eller S6? De ser jo bedre ut og har bra rekkevidde, luftfjæring og fin komfort.
Ove67 Skrevet Onsdag kl. 19:20 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 19:20 30 minutes ago, Ingvaldsen said: det er mye som forsvinner nå om dagen, komforstolen som vi kjenner den er vekke. mulig softclose også er vekke eller om det var kun på 5 serie ? det er nok ikke mye som slekter på g11 når du setter deg inn i nye 7 serie, stor sjans for at det føles som å gå fra bmw til en eller annen kinesisk elbil. men kanskje andre oppfatter dette annerledes. i7 har softclose. Det er bare den nye 5'eren som ikke kan leveres med det. Hva jeg har lest, er setene enda bedre i g70 enn g11. i7 har panoramatak som ikke kan åpnes. Akkurat det er noe jeg kommer til å savne, men skal klare å leve med det.
Ove67 Skrevet Onsdag kl. 19:22 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 19:22 2 minutes ago, Lars S said: Har du vurdert nye Audi A6 eller S6? De ser jo bedre ut og har bra rekkevidde, luftfjæring og fin komfort. Det er jo en klasse ned. Er derfor skeptisk. Prøvde i5 nettopp for å sjekke komfort i ny 5'er vs "gammel" 7'er. Det var intet mindre enn knockout for 7'eren!!
BrokeBoi Skrevet Onsdag kl. 19:58 Skrevet Onsdag kl. 19:58 Historisk sett har S-klasse alltid holdt seg bedre i pris enn 7-serie, det samme gjelder stort sett også de dyreste modellene til Mercedes vs BMW. Når det kommer til EQS 580 vs i7 M60 så er nok begrunnelsen her at EQSen ser ut som en premium Leaf, og er ikke i nærheten av å ligne på S580 i det hele tatt hverken innvendig eller utvendig. BMW sin i7 M60 er en 7-serie uten eksosrør, og markedet er nok større for i7 nettopp pga dette. i7en fremstår fortsatt som en representabel bil for statsministre og andre viktigperer på lik linje med fossil 7-serie, mens EQSen ser ut som en hverdagslig pendlerbil med stjerne på panseret. Om EQSen var designet lik fossil S-klasse så hadde den nok vært dyrere enn i7 på bruktmarkedet, så akkurat her har Mercedes bommet noe kraftig. Angående i5 så kan jeg også si at selv G3X slår knockout på denne når det kommer til premiumopplevelse både innvendig og utvendig. laffe, Marius2002, Ove67 og 2 andre reagerte på dette 5
Ron Jeremy Skrevet Onsdag kl. 21:47 Skrevet Onsdag kl. 21:47 Mercedes sliter voldsomt med elbilsalget, spesielt EQS var særdeles tungsolgt. Det gjenspeiler bruktbil prisene. Nettopp EQS skulle være en teknologisk tour de force med sin hyperskjerm, men det har ikke vært noe i nærheten av en suksess. BMW selger mer elbil en Audi og MB selger til sammen. Så elbil er det mange som ikke har mestret, se bare på Ford, tapt 18 milliarder hittil og dette er på VAG sin ID plattformer, galskap! Hvis du kommer fra forrige generasjon 7’er og har lyst på en oppgradering, er det vanskelig å gå ned til en i5. Men når konverterer du? Det er mye spennende som kommer snart, nye iX5 på Clar plattformen med gen6 (Neue klasse) elektrisk drivlinje bl.a. Marius2002 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå