Gå til innhold

Skifte batteri fra 90AH til 106 AH

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei måtte til med batteriskifte startbatteri på min bmw f11 2011 modell.Batteriet som stod i var orginalbatteri på 90 ah.Kjøpt nytt sønnak batteri som er litt større,forøvrig 106 ah.Passer fint pga det er laget til gjengehull for større batteri.Skifta batteri og registrert batteribytte og lagt inn matrixcode(qrkode på nyebatteri).Gjorde dette med foxwell diagnoseapparat.Fikk beskjed om at registrering og kode var ok,men fikk ikke opp spørsmål om å endre AH fra 90AH til 106 AH.Er dette riktig?Leser bilen AH utifra batterikode?Håper noen kan svare på dette.

Skrevet

Kode = når man bytter batteri og/eller endrer størrelse eller type fra det som står der fra før.
Registrering av batteri = når man bytter fra gammelt batteri til nytt, altså identisk batteri.

Får du ikke opp ”riktig” ah på leseren koder du til nærmeste under. F. eks. 100ah batteri, kodes til 90ah.

Skrevet

Hei, fikk ikke opp alternativ med ah, men vist du mener det går bra med  100 ah på orginalt med 90ah,så er vel 106 ah som jeg har ok også på orginalt 90 ah? 

Skrevet (endret)

Må kode CAS modulen til riktig størrelse og type (AGM eller EFB)
VCM_BATTERY_CLASS

Endret av mr.pingu
Skrevet

Spørsmålet her er vel heller hva det er Foxwell greier å lese ut av QR-koden, hva koden inneholder og hva som faktisk ender opp med å bli skrevet til bilen. Jeg tenker at hvis apparatet først har slik funksjonalitet til å lese av QR-kode, så greier det sikkert både å lese ut nåværende kapasitet og skrive inn korrekt ny kapasitet og type, samt registrere bytte. Skal være mulig å dobbeltsjekke dette ved å lese ut fra CAS-modulen som nevnt over, men om man kan det med Foxwell-en vet jeg ikke. For så vidt mange ulike Foxwell apparater.

Skrevet (endret)
1 time siden, mr.pingu skrev:

Må kode CAS modulen til riktig størrelse og type (AGM eller EFB)
VCM_BATTERY_CLASS

Endre batteristørrelse er vel enklest med E-SYS

Registrere nytt batteri er vel greit å gjøre med ISTA+

slik som i denne tråden (ikke F11 men samme måte å gjøre programmeringen på)

https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1738900

Ser det er en del apper (i lag med en OBD adapter) som kan gjøre begge deler, både programere om, og registrere nytt batteri. )

E-sys og Ista+ er enkelt å finne online. Ethernet til OBD kabel som vi bruker på F11  til PC finnes rimelig online på ebay / aliexpress osv

Endret av dopus
Skrevet

Ok, takker for god hjelp.Jeg må nok på verksted eller sjekke om noen har ista lokalt her for å programmere inn riktig ah størrelse.Noe problem med å bruke bilen inntil har jeg programmert riktig ah? 

Skrevet
På 27.7.2025 den 11.15, e39en skrev:

Ok, takker for god hjelp.Jeg må nok på verksted eller sjekke om noen har ista lokalt her for å programmere inn riktig ah størrelse.Noe problem med å bruke bilen inntil har jeg programmert riktig ah? 

Det er vel helst det at om du ikke registerer batteriskifte, eller programmerer inn batteristørrelse, så kan du korte inn levetiden til batteriet. Blant annet er alder på batteriet et paramter for hvilken ladespenning batteriet får. nytt batteri, lavere spenning, så om du ikke registerer batteribyttet så kan ladespenningen være for høy, og påvirke levetiden til batteriet.

Skrevet
3 timer siden, dopus skrev:

Det er vel helst det at om du ikke registerer batteriskifte, eller programmerer inn batteristørrelse, så kan du korte inn levetiden til batteriet. Blant annet er alder på batteriet et paramter for hvilken ladespenning batteriet får. nytt batteri, lavere spenning, så om du ikke registerer batteribyttet så kan ladespenningen være for høy, og påvirke levetiden til batteriet.

Som jeg sa tidligere her har jeg registrert batteribytte og lagt inn matrixkode som diagnoseleser ber om. Men har ikke lagt inn ah størrelse pga diagnoseleser henviser til ista/p. Snakket med lokale bmw verkstedet her, de sa at vist du registrere batteribytte så er deIMG_20250726_145910.thumb.jpg.3ebacc88e5e06b4b2801a304d5ddff45.jpgt godt nok. 

Skrevet

Eg vil tru at så lenge du går opp i kapasitet og ikkje ned så skulle det fungere ganske greitt.

I hovedsak vil du få 16Ah større reservekapasitet enn det bilen er klar over og det vil gi lenger levetid. Problemet kan komme dersom du ladar batteriet heilt ut og når bilen registrerar at batteriet er fullt så er det ikkje fullt alikavel. Så då vil du få problem med topplading. Det kan du sannsynlegvis løyse med å lade opp batteriet på "feil" måte, med å sette jordinga på laderen rett på minuspolen sånn at bilen ikkje registrera strømmen som går inn i batteriet.

Så er jo det store spørsmålet kva denne matrix koden egentlig innehelde om den ikkje inneheld Ah klassifiseringa. Du kan scanne den med telefonen og sjå kva den inneheld.

Skrevet
20 minutter siden, TurboJens skrev:

Eg vil tru at så lenge du går opp i kapasitet og ikkje ned så skulle det fungere ganske greitt.

I hovedsak vil du få 16Ah større reservekapasitet enn det bilen er klar over og det vil gi lenger levetid. Problemet kan komme dersom du ladar batteriet heilt ut og når bilen registrerar at batteriet er fullt så er det ikkje fullt alikavel. Så då vil du få problem med topplading. Det kan du sannsynlegvis løyse med å lade opp batteriet på "feil" måte, med å sette jordinga på laderen rett på minuspolen sånn at bilen ikkje registrera strømmen som går inn i batteriet.

Så er jo det store spørsmålet kva denne matrix koden egentlig innehelde om den ikkje inneheld Ah klassifiseringa. Du kan scanne den med telefonen og sjå kva den inneheld.Screenshot_20250726_142947_com.teacapps.barcodescanner.thumb.jpg.47b30cc0880553cde5783edce0ea0a79.jpg

20 minutter siden, TurboJens skrev:

Så er jo det store spørsmålet kva denne matrix koden egentlig innehelde om den ikkje inneheld Ah klassifiseringa. Du kan scanne den med telefonen og sjå kva den inneheld.

Ja scanna den og den såg sån ut:

Screenshot_20250726_142947_com.teacapps.barcodescanner.jpg

Skrevet

Den teksten er ganske klar på at verktøyet ikke registrerer type (agm/wet) eller kapasitet, kun at batteriet er nytt. Om du har byttet likt mot likt (wet-wet eller agm-agm) hadde jeg sagt med fornøyd, selv om kapasiteten er økt. Har du derimot byttet mellom agm og wet hadde jeg fått et annet verktøy til å registrere riktig type, da de lader på litt ulike spenninger.

Skrevet (endret)

Jeg gikk motsatt vei nylig (13. juni som jeg ser av datoen på bildet), og det gjør han i snutten under også.

Har valget mellom 90 eller 105 Ah for min E70 som ble levert med 105 Ah. 

Byttet til 92Ah, forøvrig bilens første batteribytte siden den ble produsert i 2013.

Det originale batteriet var imidlertid ikke så veldig redusert, så kunne nok ha vart et år til eller to.

Etter bytte, registrering og koding/retrofit så det slik ut for mitt vedkommende (utført med Launch scanner):

batteribytte.thumb.jpg.fc95c43c7ac197e78d54b03ab204732b.jpg

Endret av teerex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...