Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Er på utkikk etter ny bil, men usikker på hva jeg skal velge. Har nå en 1-serie med xDrive som er utrolig gøyal og kjøre, og ser fet ut, men blir dessverre for liten til en på 2m… 

Driver stadig å ser på ny bil, men er usikker på hva jeg skal/burde velge. Eneste krav jeg har er xDrive, da jeg ikke kommer meg hjem uten xD

Budsjett 250k - 300k, men kan selvfølgelig strekke meg litt for riktig bil.

Har sett på følgende biler:

- Alt av 3 serie med xDrive, men føler ofte man betaler for mye i forhold til hva man får…

- 420D/420I xDrive

- F10/F11 520/530D/550D xdrive 

- 6 og 7 serie xDrive

- 330e og 530e

Vil gjerne ha noe økonomisk, men samtidig «kult» og da er vel 3L diesel det beste. 
Er også redd for å kjøpe en hybrid som har gått langt, men føler også det er her man får mest for pengene…

Har null idé om hva som er smart å kjøpe, og tar gjerne imot tips:)

Endret av MNHeimtun
Skrevet

Er et par ting du har glemt: nyest mulig bil, lavest mulig km-stand, mest mulig motor, driftssikkerhet? Hva er prioriteringene? 

For du kan få en 530d for samme pengene som en 320d, men førstnevnte har da gått lengre og er eldre enn sistnevnte (normalt sett).

Jeg har hatt både 1-serie (F20) og 4-serie (F36 420xd) med små barn. Førstnevnte er jeg enig - den er for liten som nr. 1 bil med barnesete i. 420xd'en hadde vi som familiebil fra nyfødt til 3 år. Paradoksalt nok helt til vi slutta med vogn og bæremeis - først da gikk vi over til større bil F11 530xd. Vi kunne fint klart oss med 4-serien fortsatt, men med takboks for ferieturer. 

Noe kult og økonomisk, så vil jeg faktisk slå et slag for 420xd med B47 190hk. Kulere enn både 3 og 5-serie, den går mer enn bra nok, og bruker en del mindre diesel enn 3-liters motoren fra den tiden (N57), plassmessig on par med 3-serie touring, men litt mer trangt i baksetet. En av grunnene til at vi solgte vår var ønsket om større bil med litt mer plass til å få med oss pikkpakk, og guttungen såg litt lite ut av de små sidevinduene bak.

Trenger du mer plass enn det men kan gå på akkord med "kulhetsfaktor" er 3-serie GT et alternativ. Med riktig motor er disse riktig så kjekke, og noe mer voksen og avslappet en 4-serie i kjøreegenskaper.

Skrevet

Jeg har en oppskrift som har funket for meg i alle årene jeg har holdt på med BMW. En oppskrift som har gitt meg forbausende lite trøbbel men derimot gode eier opplevelser.

* Sekssylindret motor, uten unntak alltid sekser! Det er vanvittig gode motorer uansett om vi snakker bensin, diesel, gammel eller ny.

* Service historikk! Denne skal være komplett, er det hull her så styr unna. Kjøp heller en bil med 180 000 km og strøken historikk kontra en som har gått 130 000 km og dårlig historikk. F eks overkjørte servicer, intervallet til BMW er langt nok i utgangspunktet om man ikke skal kjøre over med 10 000 km i tillegg.

* Eierhistorikk. Gå etter de litt kjedelige bilene, de har som oftest vært eid av voksene folk med dertil bedre økonomi. Styr unna stylede biler eiet av yngre folk, sjansen for at pengene har gått til felger, anlegg og karbonlister fremfor service og nødvendig vedlikehold er større.

* Kjøp så ny bil som mulig med så lav km stand som mulig. Kjøp heller en dårligere utstyrt bil hvis den er nyere og har gått mindre. Har ikke mye bruk for en fullspekka bil hvis den bare står på verksted. 

Og hvis jeg skal anbefale en konkret modell så ville jeg sett på F10 530d xDrive. Ikke F11 (stasjonsvogna) for her ryker du på trøbbel med luftfjæring før eller siden. En F10 530d xDrive gir deg ganske mye bra BMW for pengene, god motor, lavt forbruk, går veldig godt og det er en nydelig bil å kjøre. Husk å sjekk dekkene på xDrive biler. De skal enten være stjernemerkede eller ha lik dimensjon foran og bak. Hvis ikke så kan fordelingskassa være sliten. Styr unna alt av hybrid i ditt pris segment, du får heller ikke rekkesekser i 4-serie med ditt budsjett. 6-serie blir for gammelt til at jeg vil anbefale det, ville vel også styrt klar av 7-serie. Gamle komplekse luksusbiler kan gi mye hodebry og trøbbel, en 5-serie med sekssylindret diesel er en skikkelig fin sweetspot i dette pris segmentet.

Lykke til 👍

Skrevet
3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har en oppskrift som har funket for meg i alle årene jeg har holdt på med BMW. En oppskrift som har gitt meg forbausende lite trøbbel men derimot gode eier opplevelser.

* Sekssylindret motor, uten unntak alltid sekser! Det er vanvittig gode motorer uansett om vi snakker bensin, diesel, gammel eller ny.

* Service historikk! Denne skal være komplett, er det hull her så styr unna. Kjøp heller en bil med 180 000 km og strøken historikk kontra en som har gått 130 000 km og dårlig historikk. F eks overkjørte servicer, intervallet til BMW er langt nok i utgangspunktet om man ikke skal kjøre over med 10 000 km i tillegg.

* Eierhistorikk. Gå etter de litt kjedelige bilene, de har som oftest vært eid av voksene folk med dertil bedre økonomi. Styr unna stylede biler eiet av yngre folk, sjansen for at pengene har gått til felger, anlegg og karbonlister fremfor service og nødvendig vedlikehold er større.

* Kjøp så ny bil som mulig med så lav km stand som mulig. Kjøp heller en dårligere utstyrt bil hvis den er nyere og har gått mindre. Har ikke mye bruk for en fullspekka bil hvis den bare står på verksted. 

Og hvis jeg skal anbefale en konkret modell så ville jeg sett på F10 530d xDrive. Ikke F11 (stasjonsvogna) for her ryker du på trøbbel med luftfjæring før eller siden. En F10 530d xDrive gir deg ganske mye bra BMW for pengene, god motor, lavt forbruk, går veldig godt og det er en nydelig bil å kjøre. Husk å sjekk dekkene på xDrive biler. De skal enten være stjernemerkede eller ha lik dimensjon foran og bak. Hvis ikke så kan fordelingskassa være sliten. Styr unna alt av hybrid i ditt pris segment, du får heller ikke rekkesekser i 4-serie med ditt budsjett. 6-serie blir for gammelt til at jeg vil anbefale det, ville vel også styrt klar av 7-serie. Gamle komplekse luksusbiler kan gi mye hodebry og trøbbel, en 5-serie med sekssylindret diesel er en skikkelig fin sweetspot i dette pris segmentet.

Lykke til 👍

530D sedan er noe av det jeg har sett mest på ja…

Vanskelig å finne noen som ikke har gått jorda rundt, men er vel bare å smøre seg med tålmodighet. Noe som er vanskelig da jeg helst skulle ha byttet bil igår🤣

Forsåvidt enig med at det er bedre å kjøpe en bil som er eid av noen eldre, men blir igjen kostbart å skulle kjøpe felger ++
Har til nå sett etter bil som er mest mulig «komplett», men felger, leppe osv er jo selvfølgelig noe som er lett å endre på senere.

Takk for gode tips!

Skrevet

F10 er en fin bil både med og uten M-sport. Om det er den veien du velger å gå, så er det bare å la historikk og tilstand trumfe utstyr. 

Denne så vel mest ryddig ut av de som ligger på finn pdd: https://www.finn.no/mobility/item/386705144?ci=1 Relativt godt utstyrt, men litt dyr. Ser for meg at den burde ligget under 300k, men markedet bestemmer jo....

Skrevet
1 time siden, *MrB* skrev:

F10 er en fin bil både med og uten M-sport. Om det er den veien du velger å gå, så er det bare å la historikk og tilstand trumfe utstyr. 

Denne så vel mest ryddig ut av de som ligger på finn pdd: https://www.finn.no/mobility/item/386705144?ci=1 Relativt godt utstyrt, men litt dyr. Ser for meg at den burde ligget under 300k, men markedet bestemmer jo....

Akkurat den jeg driver å snuser litt på… kjedelig uten comfortseter da…

Skrevet

Comfortsetene i F10 er ikke på samme nivå som i E60, så ville ikke hengt meg for mye opp i det. 

Skrevet
1 time siden, MNHeimtun skrev:

Akkurat den jeg driver å snuser litt på… kjedelig uten comfortseter da…

Den der tror jeg er veldig bra, i tillegg en LCI så den er helt riktig. Enig i at den burde hatt komfortseter, men standard setene i F10 er fortsatt veldig bra å sitte i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...