Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Z4 Roadster (B58 rekke sekser med turbo) skal vinter lagres ved første frost. Tipper det blir en dag i oktober.

Har kjørt 8,000 km. denne sesongen, og selv om BMW påstår at motoroljen skal rekke i 25,000 km. vil jeg ha fersk olje i motoren under vinterlagringen.
Har gjort det i ''alle år'' med mine MC'er.

Her er mitt spørsmål til forumet:
👉Er det likegyldig om det settes inn ''0W'' kontra ''5W''?

Bilia & Bavaria tilbyr 0W - 30. De har ikke noe annet å tilby.
Bilia Lier / Drammen er den eneste som tilbyr 5W - 30. (hvis jeg kan tro på dem. Nordmenn har avslørt seg som kanskje noe ....🤔)

Forespurte 3 verksted;  Prisen varierer fra kr. 4.500,- til kr. 5.500,-
Lier det dyreste!

Så vidt meg bekjent er ''0W'' en helårs greie, mens ''5W'' er beregnet for mer tempererte strøk, som vil gi bedre effekt på smøringa. 
''0W'' gir lettere start ved frost! Min Roadster skal ikke startes ved frost!

Legger ved som en kuriositet; bildet av BMWs reserve olje flaske i bilens bagasjerom, som fulgte med min forrige BMW, en F13 650ix.
BMW opplyste at 650 V8ern brukte olje....
Noe jeg aldri opplevde,
Men her ser du kvalitetene ''0W - 30'' .... beregnet for helårs drift.

Siste bilde er av BMWs Z4 evolusjon.
På tur i Sverige.
Den første er en ekte  ''M'' modell på 330 hk, mens min bak er en fake ''M'' med 14 ''M-emblemer'', men dog 340 hk.
Hvorfor USA får den samme motor med nesten 400 hk. forstår jeg ikke.
Ikke det at den trenger det. De 340 hester må behandles forsiktig ved ''bånn aks'' ( spinner!)🙄

IMG_0371.JPG

IMG_0373.JPG

509439288_3864985093645884_8205677178328966529_n.jpg

Endret av Mr. Erling
ytterligere opplysninger
Skrevet

Spiller liten rolle. Du kan bruke begge deler. For ren lagring kan du strengt tatt bruke det meste av syntetisk olje, men greit å holde seg til spec. 0w-30 og 5w-30 er begge innenfor til det jeg tipper er en B58?

Skrevet

Poengløst og bytte olje for og lagre bilen, som Makky123 skriver så er det like greitt og bytte olje etter lagring, mesteparten av oljen vil jo renne ned i bunnpanne uansett, bortsett fra den oljen som står i toppen over tilbakeslagsventilene og den filmen som vil legge seg rundt de forskjellige motor delene.

Så sånn sett kunne du nesten ha brukt matolje også. (Selfølgelig ikke anbefalt :P )

Skrevet
21 minutter siden, Makky123 skrev:

Bilen skal uansett bare stå under lagring, og med såpass lite kjørte km, ville jeg bare beholdt nåværende olje og skiftet når du tar den ut igjen.

Slik er det jeg gjør det. Skifter når den blir hentet ut fra vinterlagring

Skrevet
49 minutter siden, Haug530D skrev:

Poengløst og bytte olje for og lagre bilen, som Makky123 skriver så er det like greitt og bytte olje etter lagring, mesteparten av oljen vil jo renne ned i bunnpanne uansett, bortsett fra den oljen som står i toppen over tilbakeslagsventilene og den filmen som vil legge seg rundt de forskjellige motor delene.

Så sånn sett kunne du nesten ha brukt matolje også. (Selfølgelig ikke anbefalt :P )

Kan jo bare bruke Biltema olje da :D

Skrevet
1 time siden, Haug530D skrev:

Haha, må ikke begynne på noe oljediskusjon her nå, da blir vi aldri ferdig 😂

Først, takk for kommentarer, . .tror jeg, for jeg er ikke her for å starte motorolje diskusjon, det ser du ved å lese hva som står i topic og hva jeg spør om tips om.

Kort sagt hvorfor jeg vil ha fersk olje;
- Oljen samler opp all slags forurensinger og korrosive stoffer!
- Drivstoff lekker forbi ringene og kommer inn i oljen de normalt opererer. 
- Det må da være en fordel å få ut brukt olje med de forurensinger den inneholder  før vinter lagring. Hjelper med å holde det rent. Det ''greiene'' som står over vinteren,  vil sette seg i bånn på olje pannen og bli til et ''vanskelig å fjerne slam'' for fremtiden. Preventivt tror jeg det kalles?!😉

Og siden jeg er i gang:
Aldri start opp en motor som står vinter lagret!
Skaper kondens innvendig ( kaldt kontra varmt) og du får innvendig korrosjon!
Bare lad batteriet jevnlig og du er trygg!

Dere får ta det som det er ...
Jeg kommer ikke til å bli med på noen diskusjon om dette. Det er avsporing av tråden!
👉Vennligst les min tråd start om hva jeg spør om!😁

Skrevet
9 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Først, takk for kommentarer, . .tror jeg, for jeg er ikke her for å starte motorolje diskusjon, det ser du ved å lese hva som står i topic og hva jeg spør om tips om.

Kort sagt hvorfor jeg vil ha fersk olje;
- Oljen samler opp all slags forurensinger og korrosive stoffer!
- Drivstoff lekker forbi ringene og kommer inn i oljen de normalt opererer. 
- Det må da være en fordel å få ut brukt olje med de forurensinger den inneholder  før vinter lagring. Hjelper med å holde det rent. Det ''greiene'' som står over vinteren,  vil sette seg i bånn på olje pannen og bli til et ''vanskelig å fjerne slam'' for fremtiden. Preventivt tror jeg det kalles?!😉

Og siden jeg er i gang:
Aldri start opp en motor som står vinter lagret!
Skaper kondens innvendig ( kaldt kontra varmt) og du får innvendig korrosjon!
Bare lad batteriet jevnlig og du er trygg!

Dere får ta det som det er ...
Jeg kommer ikke til å bli med på noen diskusjon om dette. Det er avsporing av tråden!
👉Vennligst les min tråd start om hva jeg spør om!😁

For og svare på spørsmålet ditt da, 0W er jo tynnere i kaldere temperaturer og fungerer greitt med til minus 40 ca mens 5w til minus 30 ca, det er ikke så veldig stor forskjell på de oljene og de fleste BMW'er kjører rundt med begge viskositeter, når det gjelder lagring som i ditt tilfelle og at du ikke skal starte opp betyr det iallefall ingenting.

Det beste hadde kanskje vært og kjørt oljen gjennom og tappet bunnpanne helt, men da er jo risken at man plutselig kan glemme at den er tom og starte opp.

Men ja du har jo forøvrig ett poeng med bunnpanna selv om jeg ikke tror det blir så mye avleiringer neddi der på en godt vedlikeholdt bil.

Skrevet (endret)

Bytter aldri olje før vinterlagring på min S54. Kjøre 4-5 tusen km i løpet av sommeren. Bytter olje når jeg tar den ut etter vinterlagring...

Og hvorfor kjører du så tynn olje når bilen bare blir brukt om sommeren. Den motoren har det garantert mye bedre med 5w-40 olje.

Og det blir ikke noe avleiring av olje som er så godt som ny.. Den oljen jeg tapper av min S54 etter vinteren er jo som ny. Jeg kunne garantert bare byttet oljen annen hvert år.

Endret av Øyvind L.
Skrevet

Bestilt time hos Bilia Høvik!
Proffe,  som Bavaria Oslo.

Dette er min tredje BMW jeg fortrekker å benytte meg av BMWs service tjenester uten for ''bygda'' vår.🤔
God salgsavdeling ved Z4 kjøpet, men.....

Takk for alle tilbakemeldinger.
Og ja, de leverer kun 0W-30 syntetisk olje! 

Bildet er i fra sommer på Road Trip med 4 andre Z4 til Sverige.
NB. den første! En ekte(!) ''M'' modell, ikke den fake min med 14 ''M'' badger😁

509344003_3864984806979246_1069256135186764803_n.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Opprett ny...