RF91 Skrevet September 17 Skrevet September 17 (endret) Ohoy! Som fersk eigar av gammal E70 ser eg så smått etter ting som kan (les: må) oppgraderast med tiden. Då kjem jo koding umiddelbart på dagsordenen og her kjem eg veldig til kort. Eg hadde tidlegare ein gammal PC med XP og ISTA/INPA/NCS Expert installert, men den ser ut til å ha kapitulert totalt. Ikkje fekk eg brukt den noko særleg heller sidan eg solgte E39'en ikkje lenge etter eg fekk installert programma på maskina. Derfor står eg no på bar bakke: Lik null i kode-kunnskap, ingen data til å køyre div. program på og heller ingen program. Kva ville DU gjort for å komme igang med litt diagnosering og koding? Eg kjøper lett ein enkel PC med maskinvaren eg treng, men kva slags program må/bør eg ha? Specs på maskina? I første omgang (og andre, og tredje) so er det berre snakk om å prøva seg fram med småting, sånn som f. eks. lys, men etterkvart kan ein kanskje utvida repertoaret litt. Forslag til kvar eg bør starta? Endret September 17 av RF91 Skriveleif
Reef89 Skrevet September 17 Skrevet September 17 Da hadde jeg gått for apper og gjerne en håndhold nettbrettscanner. De to tingene er blitt såpass bra i dag at en nesten ikke trenger PC lenger. Jeg har selv PC med BMWs prgrammer, men blitt med tiden sjeldent i bruk. Den dras frem når "vanlige" programmer ikke viser så mye mer enn bare ett feilkode nr feks. eller ikke kan kjøre testplan bla. Det er storsett CR MAXen som blir brukt samt Bimmerlink/Bimmercode, sikter meg innover på Bimmerprotocol etterhvert kanskje, men der vet @E.C. mer.. Men alt finnes jo her samt hva en lurer på:
mr.pingu Skrevet September 17 Skrevet September 17 Start med hvilken som helst bærbar PC tenker jeg Jeg gjør alt på en gammel Elitebook fra 2012 men jeg satt inn ekstra minne (16GB) + en 512GB SSD og 1TB hdd (Elitebook hadde på den tida hadde en M2 slot og vanlig 2.5" hdd, om jeg fjerner DVD-sløyfe kan jeg legge til enda en 2.5") Programmene tar mye plass, spesielt de for F-G-series. E-serie i mindre måte. Om du skal bare holde deg til E-series er det vel bare laste ned BMW standard tools 2.12 som inkluder det meste du trenger (INPA, NCS Expert OSV) så har @Otis en link hvor du kan laste ned riktig data husker jeg
E.C. Skrevet September 17 Skrevet September 17 Protool med full lisens er kjempegreier til koding på E-serie. Endrer man noe i utstyrslista (VO) så tar den og default-koder alle modulene som trenger det. Mye enklere blir det ikke. Ellers har den diagnosebit på ProTool med potensielt mye data, men den ene dagen ville den ikke lese ut data fra luftfjæringa her, så det var skuffende. Men full ProTool lisens + CR Max så har man en del, men det blir jo litt penger det også. Sistnevnte er vel rundt 4000 kr og ProTool + dongle kan fort blir 2-3000 kr det også.
Ingvaldsen Skrevet September 17 Skrevet September 17 er godt fornøyd med bimmerlink og bimmercode til enkel coding/utlesning, sammen med mhd/xhp obdtilkobling mr.pingu reagerte på dette 1
Otis Skrevet September 17 Skrevet September 17 Eneste ulempen, såvidt jeg vet, er at når man standard koder de evt moduler som trengs koding, etter en retrofit. Så forsvinner jo all personlig koding også... Men ellers er jeg enig.
Haug530D Skrevet September 17 Skrevet September 17 27 minutter siden, Ingvaldsen skrev: er godt fornøyd med bimmerlink og bimmercode til enkel coding/utlesning, sammen med mhd/xhp obdtilkobling Bruker også Bimmerlink/Bimmercode sammen med ODBLink CX adapter, har i tilegg Bimmer Utility (Basert på Esys, men mer brukervennlig og forklarer mer hva de forskjellige tingene er, kan brukes både via pc og/eller adapter, men jeg bruker det kun med pc) Samt Ista (Både med Enet Adapter og BMW Icom) og Inpa (Brukes sjelden nå lenger) Men i det siste har jeg i grunnen brukt Bimmerlink/Code mest, da det er greiest og bruke til enkel koding/feilsøking. Skal man resette verdier i software eller liknende bør vel Ista brukes (Adapsjoner osv...)
Haug530D Skrevet September 17 Skrevet September 17 7 minutter siden, Otis skrev: Eneste ulempen, såvidt jeg vet, er at når man standard koder de evt moduler som trengs koding, etter en retrofit. Så forsvinner jo all personlig koding også... Men ellers er jeg enig. Ja, blir litt ekstra styr liksom, hver gang jeg legger ting inn på nytt så mister jeg blant annet ryggekamera på F11 pga ettermontert NBT, men er ikke værre enn at jeg har skrevet ned alle verdiene som må endres med Esys etterpå, men skulle vært en enklere måte og gjort det på, hadde man vært såpass ekspert at man hadde kunnet skrevet om hele softwaren i bilen så hadde det jo ikke vært noe problem. mr.pingu og Otis reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet September 17 Skrevet September 17 (endret) 32 minutes ago, Haug530D said: Ja, blir litt ekstra styr liksom, hver gang jeg legger ting inn på nytt så mister jeg blant annet ryggekamera på F11 pga ettermontert NBT, men er ikke værre enn at jeg har skrevet ned alle verdiene som må endres med Esys etterpå, men skulle vært en enklere måte og gjort det på, hadde man vært såpass ekspert at man hadde kunnet skrevet om hele softwaren i bilen så hadde det jo ikke vært noe problem. litt sidespor men siden du har BU kan du jo gjøre en SVT Compare med BU og beregne hva FDL verdiene skulle bli om man legger til noe til VO. Så bare skrive VO til VCM men ikke kode noe modul og så FDL kode NBT eller modulene manuelt. Det har jeg ofte gjort fordi ofte er det egentlig ikke så mye linjer som endres. Ofte mindre enn personlig koding Edit: Bruker her alt i følgende rekkefølge på F-series og G-series, lite koding på E-series på meg. VO-koding; BU på iOS med ENET -> E-sys -> BU på PC FDL-koding: BimmerCode med Vgate BM Linker-> BU på iOS ->BU på PC Diagnose: BimmerLink -> BU på PC og om det er ikke noe utvei, ISTA. Gud jeg hater det trege programmet der. Endret September 17 av mr.pingu
Otis Skrevet September 17 Skrevet September 17 Ja, jeg har skrevet ned alle mine kodinger, så det er vel den beste måten å fikse det på. For når man ettermonterer, så er det bestandig litt vanskelig å vite hvilke verdier man skal sette, og i hvilke moduler.
RF91 Skrevet September 19 Forfatter Skrevet September 19 (endret) Takk for innspel, folkens! Ser eg må setta meg ned og googla litt rundt dei forskjellige forslaga her 😄 Ein ting eg ska få gjort med den tidlegare omtalte E70'en e å få skifta CCC'en med CIC. NBT virka til å gå an, men eg trur da fort blir laaaaangt over min foreløbig låge kompetanse 😂 Håpar CIC retrofit e litt simplare og meir rett fram når eg først kjem i gang 🙂 Endret September 19 av RF91
Otis Skrevet September 19 Skrevet September 19 Det er nesten enklere å ettermontert nbt, tror jeg. Men det er himlanes mye dyrere. Dette forutsetter at man skal ettermontert cic helt rett. Det finnes vel emulator for cic som fikser noen problemer.
Haug530D Skrevet September 19 Skrevet September 19 17 minutter siden, Otis skrev: Det er nesten enklere å ettermontert nbt, tror jeg. Men det er himlanes mye dyrere. Dette forutsetter at man skal ettermontert cic helt rett. Det finnes vel emulator for cic som fikser noen problemer. Har ettermontert NBT I min F11, hadde først med emulator siden jeg har en Pre-Lci bil, men fant ut jeg ville gjøre det skikkelig (Også litt pga alt ikke fungere 100%, som at jeg ikke kunne justere åpning på bakluke) Så jeg hev ut emulator og fikk først tak i en NBT med innebygd Gyro (Siden man da slipper og bytte ICM til versjon 2, samt byttet ZGW til Zgw2 og fikk denne flashet med riktig software, problemet etter dette er at Pdc knapp ikke virker, for og fikse dette så har jeg kjøpt en ICM2 som skal monteres, har fått laget ferdig ledningsnett til dette slik at det bare er pnp, også skal jeg få vannskjært en alu plate/adapter slik at også ICM til ICM2 blir pnp (Ikke samme fester i pre LCI vs facelift her) må bare vente på at vannskjærer på jobb blir fikset. Men sånn alt i alt er det vel egentlig ikke verdt det når alt koker ned, hadde fint klart meg med CiC og Mr12V adapter, har MR12V utgave for NBT og jeg er vel knapt inne på menyene i NBT lenger, eneste grunnen til at jeg gjorde det er vel pga jeg har alltid hatt en slik kløe etter og modifisere alt mulig 😂
Ingvaldsen Skrevet September 19 Skrevet September 19 3 timer siden, RF91 skrev: Takk for innspel, folkens! Ser eg må setta meg ned og googla litt rundt dei forskjellige forslaga her 😄 Ein ting eg ska få gjort med den tidlegare omtalte E70'en e å få skifta CCC'en med CIC. NBT virka til å gå an, men eg trur da fort blir laaaaangt over min foreløbig låge kompetanse 😂 Håpar CIC retrofit e litt simplare og meir rett fram når eg først kjem i gang 🙂 jeg har den dyreste å påstått beste emulatoren for e70 liggende fra bimmerretrofit uten emulator får du ikke brukt gps og ryggekamera, eller fungerer det bra. ettermonterte cic dab+ e den jeg hadde sammen med combox
RF91 Skrevet September 19 Forfatter Skrevet September 19 4 timer siden, Ingvaldsen skrev: jeg har den dyreste å påstått beste emulatoren for e70 liggende fra bimmerretrofit uten emulator får du ikke brukt gps og ryggekamera, eller fungerer det bra. ettermonterte cic dab+ e den jeg hadde sammen med combox E detta ei oppskrift du vil anbefala? Vil jo sjølsagt ha ting mest muleg OEM, men samtidig med mest muleg funksjona 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå