E.C. Skrevet September 23 Skrevet September 23 Ble bra under den der da. Selve innkjøpsprisen på en gammel prosjekt-BMW er jo ofte ens minste utgift mr.pingu reagerte på dette 1
sveigis Skrevet September 24 Skrevet September 24 Dette var tråd etter min smak 😊 Elsker prosjekter som dette der man redder en bil som egentlig var klar for langt andre ting enn veien . Bilen blir jo knall den og ikke minst ,er jo så gøy å se forandringene når man holder på . Her må du bare oppdatere og legge ut etterhvert som du holder på .
Haug530D Skrevet September 24 Forfatter Skrevet September 24 1 time siden, sveigis skrev: Dette var tråd etter min smak 😊 Elsker prosjekter som dette der man redder en bil som egentlig var klar for langt andre ting enn veien . Bilen blir jo knall den og ikke minst ,er jo så gøy å se forandringene når man holder på . Her må du bare oppdatere og legge ut etterhvert som du holder på . Blir nok flere godbiter her ja, har 2 E87 som jeg også har berget fra pressa, den ene er solgt mens den andre er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med, en 116I registrert første gang i desember 2008 så en 2009 modell kjørt knapt 120k og byttet register, oljepumpe, coiler, toppakning, ventiltettinger, bunnpanne og slipt ventilseter++ lurte jo egentlig på og selge den, men det ble nylig solgt en på finn som lå ute til 40k, hvor selger satte prisen ned til 34k og hva den til slutt gikk for vet jeg ikke, men jeg har ikke lyst og selge denne for mindre, da den er ganske bra i lakken og ellers i god teknisk stand, så vi får se,egentlig kunne jeg tenkt meg og bygd om til 130I eller noe, men det er den plassen da, jeg har tilgang til garasje med løftebukk hos svigerfar, men jeg kan jo ikke okkupere den i flere uker/mnd, i tilegg så koster det vel litt om man skal ha tak i en N52 motor også vil jeg tro. Drømmen er jo og få tak i en E39 igjen, jeg angrer jo på ennda at jeg solgte min gamle 523I, så noe med mindre motor enn M52B25 vil jeg ikke ha. sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet September 24 Skrevet September 24 43 minutter siden, Haug530D skrev: Blir nok flere godbiter her ja, har 2 E87 som jeg også har berget fra pressa, den ene er solgt mens den andre er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med, en 116I registrert første gang i desember 2008 så en 2009 modell kjørt knapt 120k og byttet register, oljepumpe, coiler, toppakning, ventiltettinger, bunnpanne og slipt ventilseter++ lurte jo egentlig på og selge den, men det ble nylig solgt en på finn som lå ute til 40k, hvor selger satte prisen ned til 34k og hva den til slutt gikk for vet jeg ikke, men jeg har ikke lyst og selge denne for mindre, da den er ganske bra i lakken og ellers i god teknisk stand, så vi får se,egentlig kunne jeg tenkt meg og bygd om til 130I eller noe, men det er den plassen da, jeg har tilgang til garasje med løftebukk hos svigerfar, men jeg kan jo ikke okkupere den i flere uker/mnd, i tilegg så koster det vel litt om man skal ha tak i en N52 motor også vil jeg tro. Drømmen er jo og få tak i en E39 igjen, jeg angrer jo på ennda at jeg solgte min gamle 523I, så noe med mindre motor enn M52B25 vil jeg ikke ha. Mao du har litt du og ja ,det liker jeg 😊 Og spesielt biler som er bannlyste som feks 116 i osv 😊 Ingen vits og selge med mindre du får mer eller mindre det du ønsker . Ja og bygge om disse er jo ingen gratisvare helt klart og legg gjerne ut bilder av disse og .
Haug530D Skrevet September 24 Forfatter Skrevet September 24 Tenker vi fortsetter litt videre med E87 116I som jeg var og hentet i 2023, denne visste jeg at register var gåent på men bil så ellers ganske ok ut, registrert første gang 16.12.2008 så en 2009 modell i praksis som var kjørt rundt 120k (Ikke mye det) Jeg ga 10k for bil og fant en gammel tusen lapp i hanskerom som jeg sendte til Norges bank og fikk 1000,- på konto så altså 9000,- for bil da, hehe jeg liker og regne inn litt ting i budsjett. Anyway, her er bilen akkurat komt hjem i tunet. Batteri uttav og på med lading, da det var helt dødt, orginalt BMW batteri (Fungerer fortsatt) Så når bilen va rigget og på plass, ja da starter man med jobben (Registerskifte på den fryktede N43 motoren) Man ser det er litt slakk i register ja Pakker inn bensinrør Låseverktøy Nye deler Litt beskyttelse må til når man skal kappe kjedet. Var litt bekymret for gnister på avveie når man har bensinrør og slikt i nærheten, men det gikk greitt det. Nytt kjede og kjedeguider på vei inn. Låseverktøy Trangt og komme til med kjedelåseverktøy, ikke mange nm dette skal skrues til med Riktig moment og grader er viktig, det skulle jo vise seg senere at her måtte det nye bolter igjen (Mer om det senere) mslello, sveigis og teerex reagerte på dette 3
Haug530D Skrevet September 24 Forfatter Skrevet September 24 Tenke vi fortsetter i dette innlegget. Hadde jo i grunnen fått montert alt, men skulle jo også bytte plugger når jeg først holdt på, det viste seg snart at det var en del vann i ene sylinderen, så da var det jo bare og hive seg rundt og demontere toppen også, samt at ved nærmere inspeksjon så var det en del plastbiter i bunnpanne også. Av med topp. Måling av planhet på topp, max avvik i lengderetning på N43B16 er 0,1mm og i bredde er max 0,05, hadde ikke sjans og få 0,005 under rettholt i noen av retningene, så det ble ikke noe planing av topp (Hadde ikke vært noe problem da jeg er maskinarbeider/cnc operatør) Når vi alikevel var komt så langt da bytter vi ventil tettinger og sliper ventilseter. Viktig og holde orden på hvor løftearmer og løftere skal være osv... Klargjort for rengjøring Før pussing av ventil Etter Viser ikke så godt på bildet her, men jeg utførte en vanntest i ett døgn ca etter ventil sliping, man setter da ventilene løst neddi toppen og heller vann oppi, om det fortsatt er vann der dagen etterpå så er det "Good to go" og resten av montering kan fullføres. Nye ventiltettinger på vei, det røde der er verktøy for og sette de innpå (Følger med i settet) sveigis, mslello og mr.pingu reagerte på dette 3
Haug530D Skrevet September 24 Forfatter Skrevet September 24 Så fastforwarder man litt, etter nærmere vurdering ble det til at bunnpanne ble tatt ned, da må også travers ned, så da må man jo holde motor oppe, løfteåk ble kjøpt inn fra Biltema. Mye grums Masse plastbiter ble også funnet neddi bunnpanne, samt at selve bunnpannen ikke var så veldig fin, så ny ble kjøpt inn, det viste seg også at oljepumpe ikke lenger var i orden. Oljesil/pickup ble også demontert underveis og rengjort, samt alt av solenoider osv... eller hele oljesystemet ble rengjort med gjennomgang av diesel og trykkluft, i en kombinasjon med bytte av toppakning også. Demontert oljepumpe Får si som Bjørn Afzelius sa "Alt ting kan gå i tu" Så da var det og få kjøpt en ny oljepumpe, dette er ikke en del man kjiper på og kjøper brukt, iallefall ikke denne karen, men prisen var nå rimelig høy, selv med 20% hos GS, tror faktisk jeg fikk den billigere hos KOED. Ny bunnpanne, gammel i bakgrunn På plass igjen, kunne sikkert hatt nye bolter også, men de gamle fungerte nå og det er ingen som er under der til vanlig. E.C., sveigis og mslello reagerte på dette 3
Haug530D Skrevet September 24 Forfatter Skrevet September 24 Litt sånn bilder her og der, men i forbindelse med reperasjon av motor. Det sitter en oljetrykksbryter i front av motor på disse, denne byttet jeg i forbindelse med at bunnpanne var av, ikke så lett og få ut hel denne. Så her var det til med borring og rett og slett ødelegging av hele ventilen, før man skrur inn en gjengetapp, jeg skulle egentlig lage meg ett rykkert verktøy, men greidde og få til noe med en sveisetang, slik at jeg fikk ut dritten, etterpå ble det skyllt gjennom oljekanaler med diesel og kjørt trykkluft gjennom, slik at oljekanalene ble rene. Man ser hvor mye dritt som er på filter på oljetrykksbryteren. mslello, Paulus og sveigis reagerte på dette 3
Haug530D Skrevet September 24 Forfatter Skrevet September 24 Tror det var det jeg hadde av bilder på denne bilen, i tilegg så ble det installert Noxem emulator da det var feilmelding på NOX sensor (Kjent feil at disse ryker like kjapt som du bytter truse, men Noxem emu skal være god for 200-300k eller noe slikt) Flex rør på eksos ble byttet ut, da det var fri eksos der, ellers så ble alt av bremser og understell gått over slik at bilen er i veldig god teknisk stand, interiør ble renset og vasket, jeg liker og ha biler som ikke blir fyllt opp med søppel som klær, brusbokser/flasker, verktøy og alt mulig annet dilldall, da får jeg helt noia. Legger nok ut mer, men vet ikke om jeg har så mye mer av denne bilen for øyeblikket.
Haug530D Skrevet September 24 Forfatter Skrevet September 24 Hehe, jo vent litt, ikke bilder men etter at jobben med register og det andre var ferdig og bilen gikk så gikk den som en dass og jeg hadde feilmelding på Vanos solenoidene, så de ble gått over og renset i diesel flere ganger, til og med byttet ut med nye og byttet om på, det tok lang tid før jeg fant ut hva som var problemet og jeg husker ikke 100% sikker på hva det var som fikk meg til og ta av toppdeksel og sjekke vanos enheter, jeg bestilte til og med en ny brukt en som skulle være på eksos siden, men jeg så jo fort at jeg hadde byttet om på enhetene, den som skulle være på innsug side skulle være på eksos og omvendt, jeg hadde til og med to sånne klips poser hvor jeg hadde skrevet eksos og innsug på som de lå i når jeg hadde demontert, men her har jeg nok greidd det kunsttykket og bytte om på de, i tilegg så var jeg jo så obs på at de ikke måtte byttes om på da man får krøll så kan si jeg ble gla da jeg byttet om og alt virket, desverre så må man jo bytte boltene som holder vanosene pga det er strekkbolter, så ble noen unødvendige ekstrakostnader der ja. En annen ting er jo at det er så helsikes trangt og komme til og sette låsebolt i svinghjulet, man må inn under innsug for og komme til, det er også trangt og komme til EGR ventil på disse bilene, så skal man bytte den, vil jeg faktisk anbefale og ta ned forstilling for da er det mye bedre og komme til sveigis, mr.pingu, Otis og 1 annen reagerte på dette 4
sveigis Skrevet September 25 Skrevet September 25 Kjære vene hvor mye innsats du har lagt ned på 1 serien ,en fryd og se 😊 Den motoren må jo være 110% og litt til . Det er når jeg ser sånt at jeg selv har lyst til og fikse og overhale motor . Veldig morro å se her. mr.pingu reagerte på dette 1
Haug530D Skrevet September 25 Forfatter Skrevet September 25 (endret) På 25.9.2025 den 20.15, sveigis skrev: Kjære vene hvor mye innsats du har lagt ned på 1 serien ,en fryd og se 😊 Den motoren må jo være 110% og litt til . Det er når jeg ser sånt at jeg selv har lyst til og fikse og overhale motor . Veldig morro å se her. Ja, hadde jeg hatt garasje her hjemme så hadde det nok blitt mer motoroverhalingsprosjekter. Endret September 27 av Haug530D mr.pingu, teerex, sveigis og 1 annen reagerte på dette 4
Haug530D Skrevet September 26 Forfatter Skrevet September 26 Ble litt skruing i dag, demontering av innsug på E60'n da den som sagt er gått over 300k og jeg ikke aner status på Swirl flaps eller hvordan det ser ut inni der. Er nå alltid ett eller annet som er ødelagt, får se om jeg ikke får taki en slik fra Aliexpress eller Ebay. Litt dritt her ja, gikk overaskende lett og skru av innsug på denne, ikke som på N57 der brukte jeg vesentlig lenger tid, her var det gjort på 10min ca. Beskyttelse må til, slik at ikke støv og dritt faller inni motor. Var knekt her også ja (Må vel se om jeg får taki en slik også da, ikke noe hast sånn egentlig, men liker at ting er på stell ) Er det noe som skal stå her? Ikke så mye og skru av heller her. Knekt "Spring Clip" Enda mer svineri Ene bolten gikk bare torx bit rundt i, men fikk den ut med denne tangen (Nye stinless M4x20 Torx Pan head Skruer bestilt fra Ali) Her så det fælt ut Swil flaps, disse er av stål, så kanskje ikke så lett at de brekker som de plast flapsa? Da ble det en tur neddom jobb for å steame innsug og gjøre rent resten, bilder kommer senere, men litt helg må man jo også ha 22mm Swirl flap delete kit ble også kjøpt inn fra Ali.
Haug530D Skrevet Onsdag kl. 09:31 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 09:31 Så fikk man fikset 2 PDC sensorer som var defekte (Feulmelding 9E3B) Fikk kjøpt 2 stk fra Tyskland på Ebay fra Sensonics-shop i samme farge som bilen, betalte 1050,- for 2 stk, fikk dobbelt opp med mva når pakken kom til posten, men ebay refunderte meg både mva og fortollingsbeløp GS skal til sammenligning ha 1918,- for 1 (1534,- som BMWCCN medlem) Gammel vs ny, også ny lampe i bagasjerom (Kjøpt hos Aliexpress) Ser ut for å være orginal, tror jeg. Så, greitt når alt virker igjen, det er de små gledene her i livet Ikke så kosmetisk fin denne bilen om man ser nærmere, men dette er kun en arbeidsbil med rundt 300k på telleren hvor man knapt finner rust lenger og i teknisk stand tipp topp. sveigis og Otis reagerte på dette 2
Haug530D Skrevet Onsdag kl. 09:34 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 09:34 Innsug og EGR litt renere nå, venter på Swirl flaps kit (Usikker på om det var nødvendig på denne siden den hadde de oppgraderte og i tilegg så har jeg kjøpt meg en Kess V2 så skal kode ut EGR. sveigis og Otis reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå