Kvasi Skrevet Desember 16, 2025 Skrevet Desember 16, 2025 Jeg syns lyden mest av alt høres ut som indre foringer på stabstaget, evt knekt fjær nede i skåla.
thansen Skrevet Desember 16, 2025 Forfatter Skrevet Desember 16, 2025 5 hours ago, Otis said: Det er jo mulig at det er stabstag foringer og ikke selve stagene. Har du sjekket de? Ja foringene så helt fine ut. Hvis det hadde vært foringene ville vel lyden vært litt mer midtstilt, siden stagen går under hele fronten(?) Ifølge chatgpt så er bremsecaliper slitasje kjent problem på e83 og e90.
thansen Skrevet Desember 16, 2025 Forfatter Skrevet Desember 16, 2025 1 hour ago, Kvasi said: Jeg syns lyden mest av alt høres ut som indre foringer på stabstaget, evt knekt fjær nede i skåla. en knekt fjær ser man vel ganske enkelt, eller? Har sjekket alt og er ingen ekspert men ser fint ut.
Kolstad Jr. Skrevet Desember 16, 2025 Skrevet Desember 16, 2025 Deler min erfaring: Hadde veldig lignende lyd på 530'n. Det var indre stabstagforinger.
Kvasi Skrevet Desember 16, 2025 Skrevet Desember 16, 2025 52 minutter siden, thansen skrev: en knekt fjær ser man vel ganske enkelt, eller? Har sjekket alt og er ingen ekspert men ser fint ut. Ikke nødvendigvis så lett å se om det er knekt av en bit nederst nei. Men du kjenner det, er enden på fjæra butt er den ok, er den spiss/kvass er den knekt.
Kvasi Skrevet Desember 16, 2025 Skrevet Desember 16, 2025 1 time siden, thansen skrev: Ja foringene så helt fine ut. Hvis det hadde vært foringene ville vel lyden vært litt mer midtstilt, siden stagen går under hele fronten(?) Ifølge chatgpt så er bremsecaliper slitasje kjent problem på e83 og e90. Ville stolt mer på godt erfarne bilfolk enn chatgpt. thansen og Eystein Ose reagerte på dette 1 1
thansen Skrevet Desember 16, 2025 Forfatter Skrevet Desember 16, 2025 (endret) 30 minutes ago, Kvasi said: Ville stolt mer på godt erfarne bilfolk enn chatgpt. Jeg og. Men alt ser og føles bra ut. Litt usikker på hva indre stab foringer er? Ser man disse? Vet at det er foringer på stab stagen på begge sidene. Hvis det er nr 2 som menes med indre stab foring så er den også hel og fin. Endret Desember 16, 2025 av thansen
E.C. Skrevet Desember 16, 2025 Skrevet Desember 16, 2025 Hvis ulyden er der hver gang du kjører over hump så er det jo rimelig enkelt å skru av hele stabstaget inkl. lenkearmer og kjøre en tur for å teste. Da har du enten 100 % utelukket alt som er relatert til stabstag eller så har du funnet hvor feilen ligger. Kolstad Jr. og thansen reagerte på dette 2
thansen Skrevet Desember 16, 2025 Forfatter Skrevet Desember 16, 2025 28 minutes ago, E.C. said: Hvis ulyden er der hver gang du kjører over hump så er det jo rimelig enkelt å skru av hele stabstaget inkl. lenkearmer og kjøre en tur for å teste. Da har du enten 100 % utelukket alt som er relatert til stabstag eller så har du funnet hvor feilen ligger. kan man bare la selve stabstagen ligge der? Så fjerne begge lenkearmer? Blir ikke stabstagen da å treffe andre ting der ved humper? Bare spør siden jeg ikke vet.
mr.pingu Skrevet Desember 16, 2025 Skrevet Desember 16, 2025 På de fleste biler er det ganske greit å komme seg til de holdere til stabstaget. Tror det er det han mente, ta ut hele og kjør deg en turz E.C. reagerte på dette 1
Kvasi Skrevet Desember 17, 2025 Skrevet Desember 17, 2025 5 timer siden, thansen skrev: Hvis det er nr 2 som menes med indre stab foring så er den også hel og fin. Det er nr 2 ja, og du ser jo ikke på ei foring om det er slakk i den. Det finner du ut med å kjenne, altså rive og røske i stabstaget, når bilen står på hjulene. Er hjulene i lufta har du press på samtlige foringer og kommer ikke til å finne ut om det er slakk noen plass bortsett fra i brokule og endeledd. thansen reagerte på dette 1
thansen Skrevet Desember 17, 2025 Forfatter Skrevet Desember 17, 2025 9 hours ago, Kvasi said: Det er nr 2 ja, og du ser jo ikke på ei foring om det er slakk i den. Det finner du ut med å kjenne, altså rive og røske i stabstaget, når bilen står på hjulene. Er hjulene i lufta har du press på samtlige foringer og kommer ikke til å finne ut om det er slakk noen plass bortsett fra i brokule og endeledd. Skjønner, da kan det godt være at det er de foringene som er dårlig.
thansen Skrevet Desember 17, 2025 Forfatter Skrevet Desember 17, 2025 13 hours ago, mr.pingu said: På de fleste biler er det ganske greit å komme seg til de holdere til stabstaget. Tror det er det han mente, ta ut hele og kjør deg en turz tror ikke det er bare å ta av stabstagen på e83, det jeg så på youtube så måtte man senke hele subframen og løfte motoren.
maggi1810 Skrevet Desember 28, 2025 Skrevet Desember 28, 2025 Sjekket stikkakslingene/drivakslingene? Min aksel på høyre side foran klonker over dumper. (X5). thansen reagerte på dette 1
thansen Skrevet Januar 17 Forfatter Skrevet Januar 17 Byttet stab foringene. Lyden er fortsatt der. Drivakselen er fin. Mye peker mot tårnlager. Men har en annen x3 (G01) som har bekreftet dårlig tårnlager og lyden er veldig annerledes synes jeg. Mer som ett dunk når man kjører over humper med G01’en. Mens på E83’en høres det mer ut som slark
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå