thansen Skrevet Mandag kl. 23:44 Skrevet Mandag kl. 23:44 Hei, trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg på BMW og bruktbilkjøp. Kjøpte nylig en BMW X3 xDrive30e (2021-modell) fra forhandler. Etter kjøpet tok jeg bilen til BMW-verksted for en gjennomgang, og fikk noen overraskelser som ikke stemmer med det som sto i FINN-annonsen. 1. Hybridbatteri-garantien stemmer ikke I annonsen står det: «Batteri garanti: 21.01.2029.» BMW har nå bekreftet at batterigarantien på denne bilen faktisk ble avsluttet allerede ved 100 000 km, så opplysningen i annonsen er feil. 2. Servicehistorikken var ikke slik som annonsert Annonsen skrev at bilen: «bærer preg av en ryddig og godt dokumentert servicehistorikk» «fremstår som svært godt vedlikeholdt, både kosmetisk og teknisk.» BMW skrev derimot i diagnosepapirene at bilen har dårlig servicehistorikk helt fra ny. Altså stikk motsatt av det som ble skrevet i annonsen. 3. Skade på ladeluken BMW fant også at charge status display / ladeluken er sprukket, noe som ikke sto i annonsen. Kostnad er ca. 1900 kr + 420 km kjøring tur-retur til merkeverksted. Spørsmål til dere: Hva er et realistisk prisavslag i en slik situasjon? Jeg ønsker helst ikke å heve kjøpet, men å få et fornuftig avslag. Har noen erfaringer med lignende saker, særlig rundt batterigaranti eller feilaktig opplyst servicehistorikk? Hvordan ville dere gått frem mot forhandleren? Setter stor pris på innspill fra dere som har vært borti tilsvarende. Fant en lignende sak hos motor.no men tenker det ikke kan skade med innspill fra faktiske erfaringer
laffe Skrevet Tirsdag kl. 06:56 Skrevet Tirsdag kl. 06:56 @thansen Angående servicehistorikk. Hvordan ser servicehistorikk en ut i iDrive? Er noen servicer markert som gule eller røde?
Makky123 Skrevet Tirsdag kl. 07:58 Skrevet Tirsdag kl. 07:58 (endret) Er det noen servicer utført utenfor BMW, slik at de ikke er registrert i BMW sitt system? Greit å få detaljert tilbalemelidng på hva som er feil med historikken, så du kan sjekke opp med forsikringen din om "batteriet" er dekket slik historikken er. Bare å henvise til BMW verksted sin opplysning, og spørre hva selger mener om det i forhold til det som var opplyst i annonsen. Du skriver ikke noe om hvor langt bilen har gått, men antar den har gått mer enn 100k? Igjen, henvis informasjonen du har fått fra BMW, og se hva svaret blir fra selger. Feilen med ladeluken, er dette noe du har sett/merket ikke fungerer etter du kjøpte bilen? (Har ikke lade-bil selv, så er litt usikker på hva som er sprukket hvis du ikke har sett det). Vet ikke om dette går under som "slitedel" og vet ikke hvior lang tid "nylig" er? Uansett, lov å reklamere på det og se hva som blir responsen. Etter at du har fått responsen fra selger, så vil du få en pekepinn på om dette er noe du vil måtte krangle videre om. Kan også kanskje være lurt å lage egen tråd på dette, da det faller litt bort ifra hva denne tråden handler om. Endret Tirsdag kl. 07:59 av Makky123 thansen reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet Tirsdag kl. 19:19 Skrevet Tirsdag kl. 19:19 Har du kjøpt bilen av en autorisert BMW forhandler eller hvem er det som er kontraktspart? Vedrørende serviceheftet, kan det være tatt servicer utenom BMW og som ikke har blitt stemplet i iDrive. Makky123 reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet i går, 08:08 Skrevet i går, 08:08 On 12/9/2025 at 12:44 AM, thansen said: I annonsen står det: «Batteri garanti: 21.01.2029.» BMW har nå bekreftet at batterigarantien på denne bilen faktisk ble avsluttet allerede ved 100 000 km, så opplysningen i annonsen er feil. På hybridlinjen har BMW 6 år eller 100000km. Det er svært synlig info på BMW sine sider, og noe en forhandler enkelt skal kunne få korrekt i annonsen. Servicehistorikken ligger vel i iDrive, som nevnt over. Er det huller her? Evt mye "overdue"? Det er også veldig lett tilgjengelig info for forhandler. Om det er tatt andre servicer "utenfor" iDrive, så må forhandler kunne vise til dette på et vis. Argumentet ditt her er vel primært at de, som profesjonell aktør, har solgt bilen med en garanti som ikke er reell. Så sant det er tilstrekkelig dokumenterbart burde du ha juridisk ballast nok til et prisavslag. Hvor stort det skal være er jeg imidlertid usikker på.
laffe Skrevet i går, 11:11 Skrevet i går, 11:11 På 9.12.2025 den 0.44, thansen skrev: 2. Servicehistorikken var ikke slik som annonsert Annonsen skrev at bilen: «bærer preg av en ryddig og godt dokumentert servicehistorikk» «fremstår som svært godt vedlikeholdt, både kosmetisk og teknisk.» Mulig jeg er djevelens advokat nå, men slik jeg ser det opplyser ikke selger i overnevnte tekst at servicehistorikk er fulgt opp i henhold til BMWs intervaller/krav. Kun at historikk på servicer som er gjennomført er ryddig og godt dokumentert. Men hvis selger i tillegg hadde krysset av for at servicer var fulgt opp slik at noe tilsvarende bilde under stod i annonsen står nok saken din litt sterkere om det faktisk er servicer som ikke er gjennomført slik som de skulle.
thansen Skrevet i går, 14:32 Forfatter Skrevet i går, 14:32 6 hours ago, *MrB* said: Argumentet ditt her er vel primært at de, som profesjonell aktør, har solgt bilen med en garanti som ikke er reell. Så sant det er tilstrekkelig dokumenterbart burde du ha juridisk ballast nok til et prisavslag. Hvor stort det skal være er jeg imidlertid usikker på. Dette er egentlig det jeg prøver å komme frem til. @Saltkjelen Det er en profesjonell aktør ja. Ingen hull eller gule røde markører i iDrive. Men som sagt sier BMW at servicen er dårlig siden ny, som er stikk motsatt av dem som forekommer i annonsen. Teksten ovenfor her er også sendt til forhandleren 8desember men enda ikke fått noe svar. Mistenker dette blir en forbrukerråd (?) sak. Bilen er 99% blitt brukt som lease bil til firmaer, så da er det også 99% sikkert at INGEN servicer utenom nødvendige er utført, dvs som hører til at bilen skal holde på nybilgaranti. Det har vært 1 privat eier av bilen før meg, og han eide vel bilen bare i ett par måneder. @*MrB* "På hybridlinjen har BMW 6 år eller 100000km. Det er svært synlig info på BMW sine sider, og noe en forhandler enkelt skal kunne få korrekt i annonsen." Og ja jeg er helt enig her, men igjen så er det selgerens ansvar å påse at riktig dokumentasjon og info framkommer til kjøper. @laffe det var ingen info under service tabben på finn, men som en tekst i annonsen. "Bilen bærer preg av en ryddig og godt dokumentert servicehistorikk, noe som gir ekstra trygghet for videre eierskap. Den fremstår som svært godt vedlikeholdt, både kosmetisk og teknisk, og har tydelig blitt tatt vare på gjennom hele sin levetid. Sist service er tatt 25.08.2025 147.000km" "Bilen selges med resterende nybil garanti Batteri garanti: 21.01.2029 Neste EU Kontroll:31.01.2027"
thansen Skrevet i går, 14:36 Forfatter Skrevet i går, 14:36 Selgeren skrev også: "Sist service er tatt 25.08.2025 147.000km" men jeg ser tydelig på iDrive at dette kun var bremsevæske service, er dette da godtatt som å si at bilen var sist på service ?? Neste reelle service som er bytte av motorolje og div er om 6000km.
thansen Skrevet i går, 14:42 Forfatter Skrevet i går, 14:42 Just now, Saltkjelen said: @thansen Kan du sende eller poste VIN? Har ikke lyst å poste den her hvis dette skulle bli en forbrukerråd sak osv.
Saltkjelen Skrevet i går, 14:47 Skrevet i går, 14:47 5 minutter siden, thansen skrev: Har ikke lyst å poste den her hvis dette skulle bli en forbrukerråd sak osv. Send på PM da..
Makky123 Skrevet i går, 18:30 Skrevet i går, 18:30 3 timer siden, thansen skrev: Selgeren skrev også: "Sist service er tatt 25.08.2025 147.000km" men jeg ser tydelig på iDrive at dette kun var bremsevæske service, er dette da godtatt som å si at bilen var sist på service ?? Neste reelle service som er bytte av motorolje og div er om 6000km. Bremsevæske service er jo ett servicepunkt, så selger har forsåvidt rett her. Typisk salgssetning vil jeg si. Dette er info du hadde tilgjengelig til å sjekke før kjøp og ved overtakelse, så og klage på denne biten nå tror jeg ikke du kommer noe vei med. Men hadde absolutt vært noe jeg hadde brukt til å enten få inkludert i prisen eller avslag. Er en grunn til at det ikke er skrevet «6000 km til neste service». Saltkjelen reagerte på dette 1
Snagg30 Skrevet i går, 18:54 Skrevet i går, 18:54 19 minutter siden, Makky123 skrev: Bremsevæske service er jo ett servicepunkt, så selger har forsåvidt rett her. Typisk salgssetning vil jeg si. Dette er info du hadde tilgjengelig til å sjekke før kjøp og ved overtakelse, så og klage på denne biten nå tror jeg ikke du kommer noe vei med. Men hadde absolutt vært noe jeg hadde brukt til å enten få inkludert i prisen eller avslag. Er en grunn til at det ikke er skrevet «6000 km til neste service». Enig med deg her, vår bil skal ha service nå på motor og egen service neste år på bremsevæske og som du sier er det et service punkt hvor jeg på lik linje med ordinær service må levere bilen som ellers og få utført arbeidet. I tillegg har man undersøkelse plikt når man kjøper bil og servicehefte er alltid det første man burde sjekke, enten før eller under besiktelse. Noen vil bruke 1 år på å kjøre 6000km og andre 1 måned, de skal selge bil og sann jeg ser det er opplysningene riktig. Kan diskutere om det er ei grå sone eller ikke men kan aldri tenke meg man når fram med noe angående dette. Informasjonen stemmer jo Saltkjelen reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet i går, 18:55 Skrevet i går, 18:55 Jeg har fått tilsendt VIN av trådstarter og har sjekket i de systemer jeg har tilgang til. Poster likevel her uten at bilen kan identifiseres slik at folk kan få et objektivt syn på saken. Jeg antar forhandler har oppgitt 8 år/160 000km som garanti på batteriet. Dette stemmer om bilen hadde hatt Gen5 batteri. Denne bilen har Gen4 batteri og er derfor omfattet av den gamle garantiordningen på 6 år/100 000km. Dette er naturlig nok en (forsettelig eller ei) direkte feil og en kjøpsrettslig mangel. Hva en slik restgaranti er verdt er et annet spørsmål, ikke minst hvorvidt det foreligger hevingsgrunn. Om bilen er solgt fra en autorisert BMW forhandler, tenker jeg en akseptabel løsning kan være at denne aktuelle forhandleren påtar seg garantiansvar for perioden de har lovet. Hva gjelder servicer har bilen blitt fulgt opp iht. hva bilen selv har bedt om. Jeg har sett biler bedre fulgt opp, men dette er på langt nær det verste selv om noe er overskredet med kilometer og tid i enkelte tilfeller. Service datert 6. oktober 2021, 6. september 2022, 10. august 2023 og 8. august 2024 har det blitt utført oljeskift (og annen service). Servicene datert 16. mai 2023 og 28. august 2025 inneholder ingen oljeskift. Det er skiftet olje omtrent hver 30 000km og èn gang i året. Jeg tviler på at servicehistorikken her utgjør noen kjøpsrettslig mangel. Lars89, Maxmek, mr.pingu og 2 andre reagerte på dette 5
thansen Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden (endret) 3 hours ago, Saltkjelen said: Jeg har fått tilsendt VIN av trådstarter og har sjekket i de systemer jeg har tilgang til. Poster likevel her uten at bilen kan identifiseres slik at folk kan få et objektivt syn på saken. Jeg antar forhandler har oppgitt 8 år/160 000km som garanti på batteriet. Dette stemmer om bilen hadde hatt Gen5 batteri. Denne bilen har Gen4 batteri og er derfor omfattet av den gamle garantiordningen på 6 år/100 000km. Dette er naturlig nok en (forsettelig eller ei) direkte feil og en kjøpsrettslig mangel. Hva en slik restgaranti er verdt er et annet spørsmål, ikke minst hvorvidt det foreligger hevingsgrunn. Om bilen er solgt fra en autorisert BMW forhandler, tenker jeg en akseptabel løsning kan være at denne aktuelle forhandleren påtar seg garantiansvar for perioden de har lovet. Hva gjelder servicer har bilen blitt fulgt opp iht. hva bilen selv har bedt om. Jeg har sett biler bedre fulgt opp, men dette er på langt nær det verste selv om noe er overskredet med kilometer og tid i enkelte tilfeller. Service datert 6. oktober 2021, 6. september 2022, 10. august 2023 og 8. august 2024 har det blitt utført oljeskift (og annen service). Servicene datert 16. mai 2023 og 28. august 2025 inneholder ingen oljeskift. Det er skiftet olje omtrent hver 30 000km og èn gang i året. Jeg tviler på at servicehistorikken her utgjør noen kjøpsrettslig mangel. Men igjen, det er jo ikke noe jeg personlig mener. Men BMW som kommer med statement som dårlig service siden ny, da må man jo undres. At servicer er overskredet med nærmere 10tusen på 3gangs service er mye. Det er faktisk så mye at bmw nesten ikke godtok nybilgarantien. Når man plusser på feil info om hybrid batteri garantien som faktisk har gått ut for lenge siden så mener jeg dette er en sak man kan få prisavslag på. Endret 20 timer siden av thansen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå