Makky123 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Mulig jeg er blind i dag, men får ikke 10k over på 3. gangs service? 30 884km - Olje 64 679km - Olje Dette blir 3795km over? En bil som er kjørt såpass mye per år må man sjekke opp litt grundigere ved kjøp, selv BMW forhandlere oppgir ofte tekst/info om bil som kan være litt "gråsone". Enig at informasjonen om garantien på batteriet ikke er bra. Antar du har henvendt deg til selger ang. dette? Har du ikke fått svar i løpet av 1 uke, ville jeg ringt og purret på ett svar. Uansett svar, så er det viktig at du får det skriftlig.
Saltkjelen Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden @thansen Service er ikke overskredet med nesten 10 000 km på tredjegangsservice. På service datert 6. oktober 2021 står servicen overskredet med 1 300km. På service 6. september 2022 varsler den overskredet med 1 600km. Den 10. august 2023 er overskridelsen 800 km. 8. august 2024 er overskridelsen 900 km. Om BMW har godkjent garanti til tross for disse overskridelsene, er dette også en innrømmelse om at dette er overskridelser som er akseptabelt. Om du leser innleggene over, fremstår det som åpenbart at den manglende garantien (feil informasjon) åpenbart utgjør en kjøpsrettslig mangel. Du har fått forslag til hvordan dette kan løses om bilen er kjøpt av en autorisert BMW forhandler, men ettersom du ikke kommer med denne opplysningen er det du som må vurdere hvordan du kan bruke tilbakemeldingene videre mot aktuell selger. Dette er du uansett nødt til å reklamere på. Servicehistorikken fremstår - objektivt sett - som helt vanlig og trolig noe som ikke vil utgjøre en kjøpsrettslig mangel. laffe, Makky123 og mr.pingu reagerte på dette 3
thansen Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden 2 hours ago, Saltkjelen said: @thansen Service er ikke overskredet med nesten 10 000 km på tredjegangsservice. På service datert 6. oktober 2021 står servicen overskredet med 1 300km. På service 6. september 2022 varsler den overskredet med 1 600km. Den 10. august 2023 er overskridelsen 800 km. 8. august 2024 er overskridelsen 900 km. Om BMW har godkjent garanti til tross for disse overskridelsene, er dette også en innrømmelse om at dette er overskridelser som er akseptabelt. Om du leser innleggene over, fremstår det som åpenbart at den manglende garantien (feil informasjon) åpenbart utgjør en kjøpsrettslig mangel. Du har fått forslag til hvordan dette kan løses om bilen er kjøpt av en autorisert BMW forhandler, men ettersom du ikke kommer med denne opplysningen er det du som må vurdere hvordan du kan bruke tilbakemeldingene videre mot aktuell selger. Dette er du uansett nødt til å reklamere på. Servicehistorikken fremstår - objektivt sett - som helt vanlig og trolig noe som ikke vil utgjøre en kjøpsrettslig mangel. Det er ikke BMW som har solgt bilen, men av et profesjonellt bruktbil salgs firma.
thansen Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden (endret) 21 hours ago, thansen said: Det er en profesjonell aktør ja. Nevnte det visst her, men glemte å si at det ikke er BMW som har solgt bilen. Mulig jeg også har glemt å nevnte at det var på garantislutt service sjekk disse feilene eller manglene ble oppdaget. Endret 6 timer siden av thansen
thansen Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden (endret) Og hva hadde dere anbefalt videre? Skal man fortsette å feks ta servicer hos BMW - mtp oljeskift osv. Eller er det bra nok å gjøre det hjemme og dokumentere med kvitteringer for filtere, oljer osv. Kan man oppdatere dette i idrive med feks ISTA+ ? Envt så har jeg også CR max. Nybilgarantien går ut i januar 2026. Endret 6 timer siden av thansen
thansen Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden 4 hours ago, Makky123 said: 30 884km - Olje 64 679km - Olje Dette blir 3795km over? Dvs en overskridelse på 12,7% som er over BMW sin 10% grense for garanti.
mr.pingu Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Hæ? 12,7% av hva? Hvordan regnes det ut? Vanligvis er intervallet på 30k km. Så på 60k km, hvis vi regner med 10%, snakker vi om 6000km, med andre som er lang mer enn de 3795km så i mine øyne regnes det innafor. Letteste er vel bare å få på skrift hvorfor BMW mener service historie er IKKE i henholdt til produsentens (BMW sine) retningslinjer.
thansen Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden 7 minutes ago, mr.pingu said: Hæ? 12,7% av hva? Hvordan regnes det ut? Vanligvis er intervallet på 30k km. Så på 60k km, hvis vi regner med 10%, snakker vi om 6000km, med andre som er lang mer enn de 3795km så i mine øyne regnes det innafor. Letteste er vel bare å få på skrift hvorfor BMW mener service historie er IKKE i henholdt til produsentens (BMW sine) retningslinjer. 3975/30000 * 100% = 12,65% overskridelse Men ja, tenker jeg skal be om en mer tydelig beskrivelse av BMW.
*MrB* Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Men dukket det opp reelle garantireparasjoner på garantiutløpstest? Gjorde det ikke det blir det bare prinsippsak å følge det videre. Skadet ladeluke er i hvertfall ikke garantisak. Du er uansett sannsynligvis for sent ute til å fikse evt garantiting nå, dersom garanti går ut januar 2026. Garantisakene må nemlig være ferdigbehandlet når garantien utløper. Som nevnt av flere er det batterigarantisaken du kan hente noe på, og i første omgang må du bare legge frem saken for selger på ryddig vis, og ta det derfra. 1 hour ago, thansen said: Og hva hadde dere anbefalt videre? Skal man fortsette å feks ta servicer hos BMW - mtp oljeskift osv. Eller er det bra nok å gjøre det hjemme og dokumentere med kvitteringer for filtere, oljer osv. Kan man oppdatere dette i idrive med feks ISTA+ ? Envt så har jeg også CR max. Nybilgarantien går ut i januar 2026. Det blir jo helt opp til deg. Jeg tar oljeservice hos BMW for å få det i IDrive, og bytter samtidig olje mellom intervallene selv. Bremser og bremsevæske tar jeg også som regel selv. Dette på en 2014 mod. mr.pingu og teerex reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 48 minutes ago, thansen said: 3975/30000 * 100% = 12,65% overskridelse Men ja, tenker jeg skal be om en mer tydelig beskrivelse av BMW. Å ok, de regner sånn ja. 1 hour ago, thansen said: Og hva hadde dere anbefalt videre? Skal man fortsette å feks ta servicer hos BMW - mtp oljeskift osv. Eller er det bra nok å gjøre det hjemme og dokumentere med kvitteringer for filtere, oljer osv. Kan man oppdatere dette i idrive med feks ISTA+ ? Envt så har jeg også CR max. Nybilgarantien går ut i januar 2026. Man kan ikke legge inn service i iDrive selv på nyere biler, det er nemlig lagret i skyen hos BMW. Verksteder kan be om tilgang (og betale for det) for å logge disse servicer. For drivverkforsikring holder som regel faktura av utført service, trenger ikke nødvendigvis å ligge i iDrive. Så lenge du kan dokumentere at det er utført. Likevel har jeg tatt 30k km service hos BMW de siste årene så det ligger i iDrive Mellomskiftene tar jeg selv eller hos smørepunkt om det er dårlig vær ute. Vurdere faktisk i år også å droppe oljeservice hos BMW og la smørepunkt gjøre det siden jeg har fått betydelig mindre å rute med men vil ikke ta sjansen å miste drivverkforsikring. Jeg har også mer eller mindre bestemt meg at jeg kommer til å ha denne bilen til den dør så evt ekstra restverdi med merkeverksted-servicer vil bli minimalt. Så da har jeg sagt mitt men det er helt opp til deg og hvilken forutsetninger du har for å velge det ene over det andre. teerex reagerte på dette 1
Makky123 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 1 time siden, thansen skrev: Og hva hadde dere anbefalt videre? Skal man fortsette å feks ta servicer hos BMW - mtp oljeskift osv. Eller er det bra nok å gjøre det hjemme og dokumentere med kvitteringer for filtere, oljer osv. Kan man oppdatere dette i idrive med feks ISTA+ ? Envt så har jeg også CR max. Nybilgarantien går ut i januar 2026. Godkjent verksted må som regel utføre dokumentert service for at drivverksforsikring osv skal gjelde. Dersom verksted ikke kan logge i iDrive, så holder det med faktura på arbeidet.
thansen Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden 1 hour ago, *MrB* said: Men dukket det opp reelle garantireparasjoner på garantiutløpstest? Gjorde det ikke det blir det bare prinsippsak å følge det videre. Skadet ladeluke er i hvertfall ikke garantisak. Du er uansett sannsynligvis for sent ute til å fikse evt garantiting nå, dersom garanti går ut januar 2026. Garantisakene må nemlig være ferdigbehandlet når garantien utløper. Som nevnt av flere er det batterigarantisaken du kan hente noe på, og i første omgang må du bare legge frem saken for selger på ryddig vis, og ta det derfra. Det blir jo helt opp til deg. Jeg tar oljeservice hos BMW for å få det i IDrive, og bytter samtidig olje mellom intervallene selv. Bremser og bremsevæske tar jeg også som regel selv. Dette på en 2014 mod. Hva pleier du å betale for oljeservice hos bmw? BMW ringte også meg tilbake, de kunne ikke gi mer informasjon mtp "dårlig service siden ny" siden det strider med GPT regler eller noe i den duren. Har allerede kjøpt full service kit for bilen via Eurodel, tenkte egentlig å gjøre det hjemme siden det ikke er noe vanskelig. Men ble litt usikker nå mtp garnatier osv.
laffe Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden BMW har vel ikke fast serviceintervall for olje bytte på eksakt 2år/30000km på disse, men intervallet er indikasjon som justeres ut i fra div.paramtere slik jeg har forstått det. Så bilen kan be om oljeskift allerede etter 25000km og noen ganger godt over 30 000km. Så det er kilometer overskredet som står skrevet i iDrive som teller og ikke antall kilometer over 30000. Så det blir vel feil å si at det er 12% over.Antar det @Saltkjelen skriver er rett om faktiske overskridelser og da er det vel som regel innafor det spennet BMW har. thansen reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå