thansen Skrevet i går, 12:48 Forfatter Skrevet i går, 12:48 (endret) 22 minutes ago, *MrB* said: Sto bilen annonsert som 100% feilfri i annonsen? Altså ordrett? Uoriginal RDC sensor av kurant merke koster ca 5-600kr. Å få dekket den delekosten er det beste du kan håpe på, og selv det ville vært en goodwill fra selger. 2800kr for kjøp og montering av 2 originale BMW-sensorer er en "oppgradering" du ikke har krav på. Som nevnt over er uoriginale sensorer fullgode alternativer, og ikke en mangel i seg selv. Og alle sensorer kan feile. Også originale. Høres ut som tonen er i ferd med å forsures litt. Ender du i forliksrådet er det stor sannsynlighet for at selgers tilbud består, og du har i tillegg brukt 3000kr ekstra på saksbehandling. Med mindre selger opererer med angrerett vil jeg si du er svært langt unna å kunne heve kjøpet slik jeg ser det, men det er andre her som kan mer om jus enn meg. Jeg har egentlig ikke lyst å heve kjøpet. Men siden det er flere skjulte feil og mangler på bilen enn det som var annonsert, og selger nekter å dekke disse feilene, så er det helt klart innafor å heve kjøpet. Dette finnes det flere eksempler på, feks broom artikkelen jeg har lenket til. Kombinert med feil info om batterigarantien så står jeg nok veldig sterk i saken. Jeg har svært lite peiling på RDC sensorer og må derfor bare gå på det BMW har gitt meg pris på. Det skal heller ikke være nødvendig å kunne så mye om bil når den blir annonsert som: "fremstår som svært godt vedlikeholdt både kosmetisk og teknisk" Da vil man jo tro på at bilen ikke skal trenge verkstedtime etter ett par hundre kilometer? Såklart kan alt feile og gå sunder. Er vel derfor det finnes regler og lovverk i Norge som skal bistå både selger å kjøper i slike tilfeller. Endret i går, 12:50 av thansen
Makky123 Skrevet i går, 12:52 Skrevet i går, 12:52 (endret) Fikk litt "ChatGPT-vibber" av det formatet på den siste mailen din. Ikke at det er "feil", men tonen var litt krass etter min mening Skal du ha BMW til å fikse RDC, så vil de bruke originale, sånn er det bare. Har du en dekksjappe nærmere deg (slippe å kjøre halve dagen til verksted), så kunne du sikkert fått nye sensorer som nevnt til 5-600kr stk, og det hadde vært mer rimelig å be fra selger. Usikker på om det du opplever er nok for å kjøre en langvarig sak gjennom systemet for å heve kjøpet. Eneste "punktet" er vel feil info om garantien på batteriet, men der har du fått ett tilbud. Endret i går, 12:57 av Makky123 sandersander og Saltkjelen reagerte på dette 2
Makky123 Skrevet i går, 12:54 Skrevet i går, 12:54 (endret) Bare for å pirke litt... "Fremstår som svært godt vedlikeholdt både kosmetisk og teknisk".... er ikke det samme som "100% feilfri" etter min mening. Varslet bilen om feil ved RDC sensor når du kjørte fra butikken, siden du sier det var der fra "dag 1"? Endret i går, 12:55 av Makky123
thansen Skrevet i går, 13:03 Forfatter Skrevet i går, 13:03 6 minutes ago, Makky123 said: Bare for å pirke litt... "Fremstår som svært godt vedlikeholdt både kosmetisk og teknisk".... er ikke det samme som "100% feilfri" etter min mening. Varslet bilen om feil ved RDC sensor når du kjørte fra butikken, siden du sier det var der fra "dag 1"? Var samboeren min som hentet bilen. Så ble den kjørt nordover. Hun mener feilen dukket opp når du var påtur fra Oslo.
*MrB* Skrevet i går, 13:47 Skrevet i går, 13:47 42 minutes ago, thansen said: Jeg har egentlig ikke lyst å heve kjøpet. Men siden det er flere skjulte feil og mangler på bilen enn det som var annonsert, og selger nekter å dekke disse feilene, så er det helt klart innafor å heve kjøpet. Dette finnes det flere eksempler på, feks broom artikkelen jeg har lenket til. Kombinert med feil info om batterigarantien så står jeg nok veldig sterk i saken. Jeg har svært lite peiling på RDC sensorer og må derfor bare gå på det BMW har gitt meg pris på. Det skal heller ikke være nødvendig å kunne så mye om bil når den blir annonsert som: "fremstår som svært godt vedlikeholdt både kosmetisk og teknisk" Da vil man jo tro på at bilen ikke skal trenge verkstedtime etter ett par hundre kilometer? Såklart kan alt feile og gå sunder. Er vel derfor det finnes regler og lovverk i Norge som skal bistå både selger å kjøper i slike tilfeller. Fant ingen link fra Broom i tråden når jeg bladde tilbake. Er det denne du mener? Kjøpte bil usett - etter to dager oppdaget de at noe ikke stemte Der fikk de hevet tilslutt, men det satt langt inne, og fremstår som en rotete sak slik den er skrevet. Juridisk sett var ikke premissene for heving oppfylt slik jeg tolker Forbrukerklageutvalget i artikkelen, men selger har likevel gått med på det tilslutt. Uvisst av hvilken grunn. Garantisaken er jo selger villig til å kompensere deg for. Om ikke rundhåndet så i hvert fall rimelig. Det var ditt sterkeste kort, og når den da er landet (sammen med ladeluke og litt kroner for kjøring), så er jeg ikke enig i at du står sterkt. Tvert imot vil jeg si du står ganske svakt. Svært godt vedlikehold både kosmetisk og teknisk er ikke lik feilfri. Bilen er 5 år gammel og har gått 160000km. Bilens tekniske stand må vurderes ut fra dette. (Sånn sett er jeg overasket over at BMW dekket tårnlagre, mansjetter/bumpstop og dempere foran innenfor garanti. Dette er riktignok deler som skal holde en stund, men er fortsatt å regne som slitedeler). Men hey... Det er din sak og ditt valg. Om du vil kjøre dette videre utenom rådene du får fra flere medlemmer her, så kan ingen hindre deg i det. Og bare så det er nevnt: Jeg anerkjenner din frustrasjon. Bilkjøp er en stor investering, og når ting ikke helt står i stil med forventningene så er det veldig kjedelig. ///M-ini95, Makky123 og Saltkjelen reagerte på dette 3
thansen Skrevet i går, 13:53 Forfatter Skrevet i går, 13:53 1 minute ago, *MrB* said: Og bare så det er nevnt: Jeg anerkjenner din frustrasjon. Bilkjøp er en stor investering, og når ting ikke helt står i stil med forventningene så er det veldig kjedelig. Det er nettopp dette som frustrerer meg. Jeg skjønner det er en "merke" bil, men likevel kostet bilen 340tusen, relativt ny vi ljeg si. Da burde man jo kunne forvente litt ansvar fra selger? Eller?
Saltkjelen Skrevet i går, 14:17 Skrevet i går, 14:17 1 time siden, thansen skrev: Det er nettopp dette som frustrerer meg. Jeg skjønner det er en "merke" bil, men likevel kostet bilen 340tusen, relativt ny vi ljeg si. Da burde man jo kunne forvente litt ansvar fra selger? Eller? Jeg forstår at du emosjonelt sett mener at bilen din er relativt ny, men objektivt sett begynner den å bli gammel. Den er produsert i august 2020 og er med det nå nesten fem og et halvt år gammel. I tillegg har den gått 160 000km. 340 000 kr er mye penger, men det er også verdt å bemerke at dette er blant de billigste 2021 X3 30e med rundt 160 000 km på telleren på finn.no. Slik saken står nå har, har du fått dekket manglene og fått et erstatningsbeløp tilsvarende kostnaden av en garanti fra en tredjepart - som attpåtil gjelder hele bilen, og ikke kun batteriet. Du løper en prosessrisiko ved å stevne selger. Juridisk sett er du ikke engang i nærheten av å lukte på hevingsbestemmelsen i forbrukerkjøpsloven. Makky123 reagerte på dette 1
Maverick2002 Skrevet i går, 14:33 Skrevet i går, 14:33 Tror du gjør veldig dumt i å ikke akseptere siste tilbud fra selger. Som mange andre her, tror jeg du har fått et så godt tilbud man kan forvente i en slik sak. Du risikerer en kjedelig lang prosess som ender opp med et dårligere resultat etter min mening. Sier ikke at det nødvendigvis blir slik, men mener tilbudet du har fått er såpass godt at en runde i forliksrådet eller andre instanser fort ender opp i din disfavør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå