MBiMMer Skrevet Torsdag kl. 19:15 Skrevet Torsdag kl. 19:15 Har fått feilmelding på drivlinje. Kjøpte obd2 verktøy for bmw fra biltema. Det dpf som gir feilmelding. Er det noen som har erfaring med regenerering av dpf med biltema obd2? Jeg får startet regenerering, men synes det er vanskelg å finne noen status? Prøvde å starte i dag, med påfølgende kjøretur på ett par timer. Prøvde da å kjøre på litt høyt turtall og belaste motor. Får ikke noen melding om at regenerering er fullført, noen som vet om det blir bekreftet? Får ihvertfall ikke bort feilnelding.
Otis Skrevet Torsdag kl. 19:29 Skrevet Torsdag kl. 19:29 Det er jo ikke sikkert at problemet er at dpf ikke vil la seg kjøre regen. Problemet er jo sannsynligvis på en annen del som hindrer regen. Dpf er jo en mekanisk ting og kan, nesten ikke, gå i stykker. Så. Hva er feilkoden(e)?
Makky123 Skrevet Torsdag kl. 19:34 Skrevet Torsdag kl. 19:34 Hadde hjulpet med å poste feilkoden du får. Litt usikker på om regenering gir en feilkode i seg selv. Hvis bilen ikke klarer å starte eller fullføre, så kan det være symptom på noe annet. Mulig du burde få tatt en diagnose med ett bedre verktøy, f.eks. ISTA.
///M-ini95 Skrevet Torsdag kl. 20:13 Skrevet Torsdag kl. 20:13 (endret) 1 time siden, MBiMMer skrev: Jeg får startet regenerering, men synes det er vanskelg å finne noen status? For min F10 525d, så merker du at DPF er aktiv ved at andre giret tøyes litt lenger ved normal belastning (23 km/t vs 28km/t). Så har du også en dypere lyd fra eksos ved regenering, samt at det lukter veldig åpenbart brent. Viftene vil også gå på full kraft om du stopper motor rett før/rett etter DPF regenereringen er fullført. Du vil dog ikke merke de siste kjennetegnene om du kjører flere timer uten å stoppe i mellomtiden. Ellers er bilen ganske smart når det kommer til regenerering. Å tenke på turtall og belastning er ikke så viktig når bilen først går aktivt inn i en DPF regenerering. Har opplevd min regenere på tomgang mens den har stått på en parkeringsplass, men det er mer effektivt å gjøre det under kjøring. Hva starter du DPF med? Er du sikker på at den klarer å starte? Gode diagnoseapparat kan lese av status for DPF regen, og når sist suksessfulle ble utført. Endret Torsdag kl. 20:25 av ///M-ini95
MBiMMer Skrevet Torsdag kl. 21:54 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 21:54 Feilkodene jeg får er 244800 og 244900. Så det er vel bare km det går på. Jeg starter regenering fra diagnoseverktøy fra biltema. Får beskjed om at kommando for regenererung blir sendt. Det står også at den er aktiv når jeg sjekker. Har prøvd dette flere ganger. Feilkodene firsvinner ikke. Får heller ikke slettet de.
Otis Skrevet Torsdag kl. 21:58 Skrevet Torsdag kl. 21:58 Men du fikk beskjed i idrive? Om drivlinje feil? Hva er mbar på differensialtrykket, ved tomgang.
MBiMMer Skrevet Torsdag kl. 22:13 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 22:13 Det stemmer ja. Den verdien vet jeg ikke, men tror den skal kunne leses av med det verktøyet. Vet du hva som er "normal" verdi?
540is Skrevet Fredag kl. 00:29 Skrevet Fredag kl. 00:29 Dette er vel de vanlige kodene som kommer på "nyere " BMW med dpf hvor bilen mener at levetiden/km på dpf er nådd. Da skal egentlig dpf byttes og levetid resettes i motorstyring, men bare resetting med egnet diagnoseapparat går sikkert godt i mange km til
MBiMMer Skrevet Fredag kl. 07:22 Forfatter Skrevet Fredag kl. 07:22 Fant ut jeg hadde ett bilde fra display på diagnoseverktøy. Exhaust gas pressure 6,94mbar.
Otis Skrevet Fredag kl. 09:45 Skrevet Fredag kl. 09:45 Om du bare ikke liker feilkodene som finnes, og det idrive sier, så må du registrere nytt DPF, som dermed sletter de 2 feilkodene du har. For 6.94 mbar på tomgang er helt kurant verdi. Ikke perfekt, men helt greit. Man vil nok helst se under 20mbar, men som EC skrev, såsier BMW alt under 35 mbar --> OK. En annen ting du kan gjøre, for å være HELT sikker på at DPF er helt OK, er å se på live verdier under pådrag, å se hvilke verdier du får da. Da helst i 4. gir. Der burde du helst være under 400 mbar.
MBiMMer Skrevet Fredag kl. 10:35 Forfatter Skrevet Fredag kl. 10:35 Takker for alle tips! Så da kan manregistrere ny dpf for å nullstille km? Får ta en kjøretur å lese av i 4gir. Hvis det da er <400mbar, så er det trygt å registrere ny dpf? Skal snart på ppk. Da antar jeg feil på dpf gir 2er feil?
Lars89 Skrevet Fredag kl. 11:06 Skrevet Fredag kl. 11:06 Er bare å nullstille hvis verdier er ok. Det er mange merker som har skiftintervall på dpf, helt ned i 120k km. Så lenge du ikke har motorlampe og avgassverdier er ok skal den stå på PKK. Det eneste er at det blir ekstra arbeid for verksted med avgasstest da bilen har lagret feilkoder og ikke står på selvtest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå