Ron Jeremy Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Heisann. Tok en liten fridag i dag for å prøve den nye BMW iX3’n litt ordentlig. Det er en bil som fortjener det. Så er det deilig med litt spontane dager som gjør at man hoppe av hverdagskarusellen litt. 🐣 Tok samtidig med poden som trenger litt bil kulturell påfyll og inspirasjon. Vi var allerede tidlig i Oktober i Oslo for å bivåne premieren av nettopp BMW iX3, den gav et solid inntrykk den gang, nå var det tid for å prøve den. Det er alltid hyggelig å kunne gjøre noe sammen og samtidig ha noen å drodle med om inntrykkene etterpå. Men først måtte vi kalibrere sansene og satt oss derfor fore med å først teste den etablerte elbilens benchmark, BMW iX. Dagens testbil var en sort 26’ iX60 med M pakke, altså med de nye (og noe mer) sporty setene og med alcantara dashbord, stilig detalj! Den var utstyrt med «fully charged», som med LCI betyr uten luftfjæring, 4 hjuls styring og 360 visning. Rart å ikke ha sistnevnte når man er vandt til det fra vår nøkterne innstegsmodell iX1. Så iX’n var relativ «nøktern» satt opp, den siste iX’en jeg kjøre hadde luft og den husker jeg godt ennå. Dagens iX er jo satt opp ganske likt som vår iX1, men har iDrive hjul som alternativ. Ute på veien bytter vi litt på å kjøre, den må testes på E18 også selvsagt, mot Kragerø. Og her er den jo i sitt ess, ekstremt stillegående i generøse hastigheter. Og med en solidpunch, overraskende frisk og voldsom - men samtidig kattemyk og harmonisk å kjøre. Guttungens umiddelbare kommentar var: kraftfull og særdeles komfortabel luksus. Han trivdes mao. Men tiden rant ut og vi måtte returnere iX’en for å teste bilen vi egentlig skulle prøve. Nye BMW IX3. Bilen vi fikk testet var i sølv, med sorte komfortseter. En svært vellykket kombinasjon. Selv syns jeg disse setene virker litt flate og billige på preproduksjonsmodellen i Oslo i Oktober. Men her sitter jeg overraskende godt faktisk, spesielt ryggen er noe nær perfekt. Seteputen kunne godt vært lenger, men det kunne iX setene også være. Registrerer også at «mesh» dekselet med lys bak på tvers av dashbordet, var av bedre kvalitet her, enn på preproduksjonsmodellen vi så i Oslo, bra! IDrive X er også mer visuelt tiltalende enn forgjengeren 8.5/9. Den er raskere og er mer responsiv enn sitt eldre opphav, den sitter også nærmere føreren, som gjør at det er enklere å betjene denne. Syns det er rart (og synd!) at skjermen ikke er vinklet mot sjåføren som i nye i3. Her er den nemlig vinklet 3 grader mot sjåføren, som BMW alltid har fokusert på. Vi hadde det «vanlige» sportsrattet, med eiker kl 12 og 6, veldig rart. Men lest litt om disse rattene og litt om filosofien bak størrelsen og utformingen, mye er visstnok pga Panoramic visjon. Selger nevnte at det er 50/50 mellom hva kundene velger av sportsrattet og M rattet. Uansett, rattet var fremmed i 2 minutter og etter dette var det en sømløs opplevelse. Og faktisk en av tingene som ble nevnt som en positiv greie etter kjøreturen. Hvertfall av dagens 2 (av 3) sjåfører. Kjæresten til guttungen var blitt plukket opp underveis også. En gjennomgående opplevelse er at dette er en meget gjennomført bil, selv lyden fra blinklysene, lyden fra iDrive X, til føreropplevelsen er på et svært høyt og tiltalende nivå. Man opplever at dette er en kjempesatsing fra BMW, og denne nye klassen vil gi utslag i mange flotte modeller i fremtiden. Her er det lite å frykte, hvis man ikke er konkurrent, eller foretrekker det unike ved tidligere modeller, der man hadde vesentlige mer valgmuligheter. Dagens modeller er mer generiske og dagens elbiler har mindre «personlighet og sjel» Jeg hadde notert meg på forhånd at komfort og vindsus kunne oppleves som potensielle akilles områder. Derfor jeg også ville ratte iX’n først. Det er mer støy i iX3’n, men det er hverken mer eller mindre enn man kan forvente av denne klassen. Kunne den hatt akustisk glass, ja - trenger den det, spørs hvor du kommer fra. Kommer du fra klassen over X3, f’eks iX og kjører mye og fort, kanskje vil du bli muggen? Men generelt i Norske hastigheter, lite å klage på, den er langt mer stille i iX3 enn vår iX1, som det skal være. Komforten var det som overrasket meg mest når jeg kom fra iX (ja, den hadde også stålfjærer) Her var iX3’n satt opp med en fin balanse mellom sport og komfort. Man merker chassi’et håndterer betydelig mer krefter, så den tar alt lekende lett, lite krenging. Når man kjører iX3’n blir man slått av hvor lettkjørt og smidig den er, den har ikke elbilen typiske brutale akselerasjonen som kan gjøre deg uvel, som f.eks ix, i5 eller i4. Den oppleves som adekvat og mer en rask nok, uten å være brutal, men også som utrolig smidig, særlig ved stopp, der den stopper umerkelig, dypt fascinerende - jeg vet det høres banalt ut, men prøv! Så hva sitter man igjen med? Jeg ville nok specet denne bilen med sportssetene, mye pga utseendet, men prisen er - tiltross for at den er billigere enn tilsvarende bilder fra MB og Volvo, litt for tett opp til iX. Så er den verdt 800+? For meg nå, nja. Jeg sitter litt på gjerdet og ser verden gå sin skjeve gang. Har ikke hastverk. Vil først se at iX3 blir komplett med farger, tilvalg og optioner. Den er attraktiv pr i dag og kjører svært bra, man får mye oppmerksomhet i denne og det er absolutt halvannet hakk opp fra generasjon 5. Så her er det mye å se frem til, konkurransen har grunn til å svette! mr.pingu, Fredrik, mslello og 13 andre reagerte på dette 16
Øyvind L. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden BMW har drite seg ut med å ikke ha fysiske knapper på dashbordet og dørhåndtak som ikke stikker ut. Er det mulig å være så idioter. Makky123 og Saltkjelen reagerte på dette 2
mslello Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Takk for en skikkelig sammenligning 😊Jeg fikk en liten kjøretur på fredag. Veldig enig i kjørekomfort. Jeg liker B modus og måten bilen stopper på er helt nydelig. I tillegg til bedre kalibrering av gasspedal blir det veldig mye behageligere å kjøre elbil. Synes også styring ga mer følelse og fjæring imponerte med tanke på at det bare er vanlig stålfjæring Denne hadde også Msport setene, de var veldig behagelige og ga støtte de rette plassene. Likte også at BMW gjør det skikkelig nå og gir mulighet for følge med batteritempratur osv i panoramic vision. Ampera og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Ron Jeremy Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden @mslello Høres ut som vi har en svært lik opplevelse av iX3. Godt å høre at jeg ikke er på bærtur. Bilen fremstår for meg, som mer enn en ny model, sett fra originalen. Den kan bare bli ennå bedre med oppgraderte dempere (ennå mer komfort) og utstyr som pr i dag ikke er klart (kjøling i setene foran, varme i baksetene, V2L osv). Så Neue klasse er ikke bare markedsføring og tomme ord, iX3 leverer også opp til navnet. mslello reagerte på dette 1
mslello Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Ja, det er ikke bare tomme ord. Har sett noen tyske tester av iX3 nå, seneste i dag en som kjørte fra München til litt inni Kroatia. Den leverer bra rekkevidde selv i autobahn fart og lader raskt. Ron Jeremy reagerte på dette 1
F25x3 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Ser dere vil ha bedre dempere og enda mer komfort, men er man ikke da snart over i mercedes-territorium? 😎 Synes bilen ser strålende fin ut. Hvordan fungerer det nye entertainment systemet for oss som er vandt med ix3 og fysiske knapper? Ron Jeremy reagerte på dette 1
Ron Jeremy Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden (endret) 1 time siden, F25x3 skrev: Ser dere vil ha bedre dempere og enda mer komfort, men er man ikke da snart over i mercedes-territorium? 😎 Synes bilen ser strålende fin ut. Hvordan fungerer det nye entertainment systemet for oss som er vandt med ix3 og fysiske knapper? Dette beror seg nok på en liten misforståelse, eller så har jeg ikke vært tydelig nok. Skrevet dette kun på mobilen. Jeg ville gjerne sett at alt av optioner var mulig fra dag 1. Men dette er ingen ideel verden. iX3 klarer kunststykket å levere komfort (nok) samtidig som den er sportslig med stålfjærene som er standard. Med adaptive dempere får noe mer komfort, men det fordyrer samtidig bilen. MB er mer komfort preget, med andre ord, da trenger man luft, der får man på EQC’en. Jeg syns LCI iX har et bedre (mer responsivt) iDrive system enn i vår iX1. Kanskje denne har en mer kapabel (nyere) CPU, jeg så den nettopp hadde fått en SW upgrade. Selv syns jeg overgangen fra iX3 (originale) med iDrive 7 fungerte bra. Å komme til iDrive 8.5 i vår 24’ iX1 uten iDrive hjulet var en overgang, men etter en uke savnet jeg ikke hjulet, det er mer intuitivt å bruke fingeren. 😉 Det å gå fra iDrive 8.5 til iDrive 10 oppleves som en forbedring og oppgradering. Både visuelt men også intuitivt. Der 8.5 føles mer som en ventepølse, er 10 mer påkostet og raskere og tross flere muligheter, kan man skreddersy mer selv. Som tidigere nevnt, ville jeg gjerne at skjermen var noe vinklet mot fører, som i i3. Men skjermen er nærmere fører i nye iX3, så det oppleves mer naturlig enn å rote med skjermen i iDrive 8.5, som nå føles mer som en slags mellomløsning. @mslello Selger hadde testet litt rekkevidde, med sparemodus på (uten ac) var rekkevidden over 1000km. Tallene BMW hadde oppgitt var som vanlig kotyme , nøkterne mente han. Endret 3 timer siden av Ron Jeremy mslello reagerte på dette 1
mslello Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Enig med @Ron Jeremy om fjæringskomfort. Den er som BMW bruker, fin blanding av komfort og sportslig. Demobilen i Trondheim lå på 750 km etter hver lading, selv med 5 - 6 testsjåfører hver dag. De hadde testet hurtiglading leverte som lovet. 35 mil på 10 minutter og 10- 80 prosent på 21 minutter. Rakk ikke å se så mye på idrive. Men godt uti prøveturen fant jeg ut at noen hadde slått av head up. Det sier litt om hvor bra panoramic vision fungerer. Men klarte å finne riktig meny og slå på head up i fart, uten å være trafikkfarlig 😅 Ron Jeremy reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå