DrSakke Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 5 timer siden, Saltkjelen skrev: Du har nok rett med lårstøtten, denne har vel aldri vært elektrisk på modeller under 5-serie. Det er bra de har lagt inn en setemenyknapp i døra sammen med hovedjusteringen, men det forteller meg samtidig at de like gjerne kunne laget riktige knapper for de øvrige justeringene på samme plass fremfor å lage en mellomstasjon for å komme til skjermen. Det samme gjelder også lysbrytere (snakker ikke for iX3 nå, men andre nyere BMWer) der man har laget en "lysbrytermeny i skjermen-knapp" fremfor lysbryter. Da har man jo likevel laget knappen til det den skal styre, fremfor å lage en knapp som tar deg til en meny. Jeg ser man ofte gjemmer seg bak at mengden funksjoner gjør betjeningen slik som den er, men der er jeg nok litt uenig. Betjeningen blir som den er, fordi kostnadskutt står i hovedfokus og at HW og SW tilpasses deretter. En kan for eksempel se på G2x 2-, 3- og 4-serie med iDrive 8 - hvor bilen har akkurat den mengde knapper man trenger og skjermen kontrolleres ypperlig med både touch og bruk av iDrive-kontroller. Brukergrensesnittet her er designet for å fungere med begge deler, og det virker - verken det ene eller det andre føles klønete på noe vis. På iDrive 8.5 og 9 ser man konturene av at SW er mer basert på bruk av touch og ikke kontroller, og dermed fungerer iDrive-kontrolleren dårligere. NBT EVO ID6 ("iDrive 6") er også et godt referanseprodukt der touch og mekanikk fungerer i skjønn harmoni. Mulighetene er altså der, men kostnadsfokuset har gjort det umulig. Man kunne fint laget iDrive X for bruk av både touch og kontroller, men når viljen ikke er tilstede, blir det slik. Dessverre. Det er mye i det du sier- men i drive syns jeg er noe dom hører til fortid. det er en del funksjoner som burde flyttes tilbake til fysiske knapper og justeringer, og menysystemet kan bli enda mere intuitivt, men akkurat det mekaniske i drive hjulet savner jeg ikke. istedenfor å trykke rett på skjermen så er dette en omvei med lagvise menyer med både visuel del på skjermen OG knotten. Ser ikke helt poenget med den. mvh sakke Ron Jeremy reagerte på dette 1
teerex Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden 10 timer siden, DrSakke skrev: kjører tesla Y til daglig og synes hoppet fra den til BMW var veldig tydelig- både kjøremessig og interiørmessig(på tross av at Teslaen har nesten ingen overflater med hardplast) bare stengelyden på dørene oser av soliditet. mvh sakari Hvilken årgang Y kjører du? Årets utgave (Juniper) har bl.a. litt forbedret støydemping og fjæringskomfort. Har kjørt den ca 700 mil siden 1. mai i jobb og syns den funker bra.
Saltkjelen Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 7 timer siden, DrSakke skrev: Det er mye i det du sier- men i drive syns jeg er noe dom hører til fortid. det er en del funksjoner som burde flyttes tilbake til fysiske knapper og justeringer, og menysystemet kan bli enda mere intuitivt, men akkurat det mekaniske i drive hjulet savner jeg ikke. istedenfor å trykke rett på skjermen så er dette en omvei med lagvise menyer med både visuel del på skjermen OG knotten. Ser ikke helt poenget med den. mvh sakke Hovedargumentet for iDrive-kontrolleren er vel først og fremst et den fungerer som et trafikksikkerhetstiltak, og det er dette jeg verdsetter med kontrolleren. Ønsker du å bruke touch? Ja, da kan du droppe å bruke kontrolleren. Og vise verca. BMW har vært forkjemper for "power of choice", det samme burde det vært med betjening. I enkelte tilfeller er touch sannsynligvis det enkleste å bruke, men i andre settinger er iDrive-kontrolleren bedre - som når man kjører. Ikke minst ligger armen hvilende på armlenet, fremfor å veive den rundt i luften og ta fokuset vekk fra veien fordi man må se hvor man forsøker å sikte. Personlig mener jeg æraen der BMW hadde stemmestyring, gesture control, iDrive-kontroller og touch er best ettersom man har individuelle valgfriheter - "operation of choice". Bækkmann, DrSakke, Marius2002 og 2 andre reagerte på dette 4 1
DrSakke Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 11 timer siden, teerex skrev: Hvilken årgang Y kjører du? Årets utgave (Juniper) har bl.a. litt forbedret støydemping og fjæringskomfort. Har kjørt den ca 700 mil siden 1. mai i jobb og syns den funker bra. Mai -24, altså rett før juniper. Har og kjørt en del juniper og den er bedre på mange punkter, ja, men hadde faktisk kompis som har en juniper Y siden 1 år tilbake på besøk og hannes reaksjon på BMW var minst like imponert.
DrSakke Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 5 timer siden, Saltkjelen skrev: Hovedargumentet for iDrive-kontrolleren er vel først og fremst et den fungerer som et trafikksikkerhetstiltak, og det er dette jeg verdsetter med kontrolleren. Ønsker du å bruke touch? Ja, da kan du droppe å bruke kontrolleren. Og vise verca. BMW har vært forkjemper for "power of choice", det samme burde det vært med betjening. I enkelte tilfeller er touch sannsynligvis det enkleste å bruke, men i andre settinger er iDrive-kontrolleren bedre - som når man kjører. Ikke minst ligger armen hvilende på armlenet, fremfor å veive den rundt i luften og ta fokuset vekk fra veien fordi man må se hvor man forsøker å sikte. Personlig mener jeg æraen der BMW hadde stemmestyring, gesture control, iDrive-kontroller og touch er best ettersom man har individuelle valgfriheter - "operation of choice". Gesture kontroll har jeg bare prøvd under prøvekjøring, føltes mest som en gimmik- var stort sett volumkontroll jeg fikk brukt den til- det har man jo rattknapper til så slipper man å veive med armen🤗. jo, du har nok et lite poeng med at man kanskje bruker litt mindre fokus på skjermen med hjulet. æ har brukt den litt for lite- ble aldrig helt kompis med organisering og å finne alt. Syns det var for mange lag med menyer og sidemenyer- ble mye titting på skjerm for å finne frem læll. Mvh Sakari
Ron Jeremy Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden 48 minutter siden, DrSakke skrev: Gesture kontroll har jeg bare prøvd under prøvekjøring, føltes mest som en gimmik- var stort sett volumkontroll jeg fikk brukt den til- det har man jo rattknapper til så slipper man å veive med armen🤗. jo, du har nok et lite poeng med at man kanskje bruker litt mindre fokus på skjermen med hjulet. æ har brukt den litt for lite- ble aldrig helt kompis med organisering og å finne alt. Syns det var for mange lag med menyer og sidemenyer- ble mye titting på skjerm for å finne frem læll. Mvh Sakari Helt enig, gesture var en fin ide, men ble en gimmick som fungerte i beste fall middels. Og slik er det ofte, gode ideer kommer og går, implementeringen er gjerne mer halvhjertet. Veien fremover, enten man liker det eller ei, er en blanding av touch og stemmestyring. Nå er det Alexa som BMW bruker på iDrive10 og denne vil nok bli meget bra innen kort tid. DrSakke reagerte på dette 1
DrSakke Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 2 timer siden, Ron Jeremy skrev: Helt enig, gesture var en fin ide, men ble en gimmick som fungerte i beste fall middels. Og slik er det ofte, gode ideer kommer og går, implementeringen er gjerne mer halvhjertet. Veien fremover, enten man liker det eller ei, er en blanding av touch og stemmestyring. Nå er det Alexa som BMW bruker på iDrive10 og denne vil nok bli meget bra innen kort tid. Ja, stemmestyring glemte jeg egentlig - er jo selvfølgelig dette som tar hovedtyngde av interface. Da spiller det egenlig ingen rolle hvordan menyer er lagd da man "altid" finner frem med stemmekommando. det fjnker faktisk veldig bra i tesla.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå