Otis Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Hallo, For den MEGET observante leser, så har man fått med seg at jeg er "plaget" med oljelekkasje/stor svetting av olje fra min girkasse på min E70 (X5). Jeg tenkte jo at det sikkert var noe muffens med bunnpanna/pakningen på bunnpanna, så jeg bare tok et oljeskifte kit fra ZF og gjorde den jobben. Denne gangen er jeg helt sikker på at alt ble gjort korrekt av meg, og jeg inspiserte nøye bunnpanna og skruehull, girkassehuset/flensen. Montert alt sammen korrekt, strammet med 10nm. Alt etter boka. Stor var jeg i øynene når jeg observerer at det er nøyaktig likedan lekkasje. Ved en ganske nøye inspeksjon av girkassa, med olje i seg, så ser jeg at det kommer olje rundt bunnpanne og girkasse. Det lekker rundt boltene og drypper fra bolthodene. Hva i alle dager kan skyldes dette? Boltene er jo plassert på utsiden av selve pakningen til bunnpanna. Jeg dristet meg til å stramme boltene til 12nm, men ingen forskjell. Har noen noe tips eller burde jeg bare smøre godt med silikon pakning på bunnpanne og gjøre jobben på nytt?
eivi91 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Det hørtes jo litt merkelig ut ja. Jeg har hatt av bunnpanna to ganger på min, men har ikke sett noe til svetting etterpå. Eneste tipset jeg kan komme på, er jo dette stoffet som M539 Restoration bruker der anleggsflaten til pakningen er ujevn, for å være sikker på at det tetter ordentlig. https://www.eurodel.no/tetningsstoff-loctite-mr-5923-450ml Endret 12 timer siden av eivi91
Ingvaldsen Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Helt sikker på at det ikke kommer fra et sted lenger opp? Lett for at det vil krype langs hele bunnpanna.
Ingvaldsen Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Har du evt skader eller grov pakningflate å vil oppgradere så kan du bruke alupanne fra x5M å bruke papirpakning eller silikon.
Otis Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden 2 timer siden, eivi91 skrev: Det hørtes jo litt merkelig ut ja. Jeg har hatt av bunnpanna to ganger på min, men har ikke sett noe til svetting etterpå. Eneste tipset jeg kan komme på, er jo dette stoffet som M539 Restoration bruker der anleggsflaten til pakningen er ujevn, for å være sikker på at det tetter ordentlig. https://www.eurodel.no/tetningsstoff-loctite-mr-5923-450ml Ja, tenkte kanskje noe sånt, men jeg tror akkurat denne varianten er litt for tynn, uten at jeg selvsagt vet det. Så for meg silikon for å tette hele anleggsflaten helt. Tenker å legge en ganske tykk stripe evt. Men jeg vet ikke. 2 timer siden, Ingvaldsen skrev: Helt sikker på at det ikke kommer fra et sted lenger opp? Lett for at det vil krype langs hele bunnpanna. Ganske sikker på at det er enten mellom bunnpanne å girkasse, eller mellom bolter eller selve bunnpanne. For det er ganske tørt rett over bunnpanne. 1 time siden, Ingvaldsen skrev: Har du evt skader eller grov pakningflate å vil oppgradere så kan du bruke alupanne fra x5M å bruke papirpakning eller silikon. Jeg sjekket som sagt overflaten meget godt, og kunne ikke se noe skader. Jeg burde kanskje ha målt bunnpanna med en rettholt for å se om den er skje, dog så er den plastikk og vil jo la seg dras flatt av skruene mot girkassen. Veldig usikker på hele greia. Men har lyst til å fikse det da. Mulig jeg skal se på alupanne fra x5m.
dopus Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Er ikke disse girkassene kjent for at det kan komme olje ut den kontakten som er til elektronikk tilkobling/kabel tilkobling? Tror det er denne delen som av og til forårsaker oljelekkasje fra pluggen: https://www.bimmerworld.com/Driveline-Shifter/Transmission-Service/AT-Plug-Sealing-Sleeve-24347588725-OEM.html Endret 9 timer siden av dopus
Otis Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden 25 minutter siden, dopus skrev: Er ikke disse girkassene kjent for at det kan komme olje ut den kontakten som er til elektronikk tilkobling/kabel tilkobling? Tror det er denne delen som av og til forårsaker oljelekkasje fra pluggen: https://www.bimmerworld.com/Driveline-Shifter/Transmission-Service/AT-Plug-Sealing-Sleeve-24347588725-OEM.html Joda, det er forsåvidt ikke ukjent problem, men der er det tørt hos meg. dopus reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg byttet nylig bunnpanne på E60-en min, som også svettet fra noe sted. Det dryppet ca. fra dreneringspluggen i plast, men nå er også det ca. laveste punkt, så ikke så rart. Alt på girkassa som havner utenfor pakningen til bunnpanna så ut til å være litt korrodert i aluminiumen. Jeg rengjorde med mikrofiber uten å skrape. Spent på å se om det er helt tett nå eller ikke. Alu blir spist opp av elementene det også, sett det på bl.a. toppdeksel på N52. Tror kanskje man må til med silikon i disse tilfellene. Ellers mener jeg at dreneringspluggen ikke var strammet hele veien på ny bunnpanne, så måtte stramme litt der, men det hørtes ikke ut som at det var der det kom ut hos deg. Otis reagerte på dette 1
Otis Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Ser pris på alle synsing/info. Jeg skal under en gang til snart, før jeg bestiller nytt kit. Alupanne var passelig dyrt så jeg tror jeg dropper det foreløpig.
Ingvaldsen Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 3 timer siden, Otis skrev: Veldig usikker på hele greia. Men har lyst til å fikse det da. Mulig jeg skal se på alupanne fra x5m. Husk at du å må ha et løst filter da. for å helgardere seg kunne du jo brukt penetrant på hele flensen, hørt om 8hp som har sprukket.
Otis Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Penetrant? Det høres mer ut som noe skal flyte overalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå