Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er OEM leverandør for hjullager til x3 e83? Lemforder? Ser ikke ut som at hjullager er en jobb man vil gjøre to ganger. Er vel anbefalt å bytte på begge sider samtidig, eller? 

Fikk feil på EU og derfor må jeg bytte på den ene siden.

Skrevet

Jeg brukte fag når jeg byttet hjullager bak på X3'en vi hadde. Hjullagrene var så billig at jeg like gjerne kjøpte to stykk, hadde allerede bilen oppe på bukk uansett. 

Er det foran eller bak?

Skrevet

Som regel er SKF og FAG OE.

Byttes på til og med så kommer an på produksjonsår. Når jeg sist byttet spindel framme på grunn av sprekk på min F48, så jeg at på den ene side var det en FAG lager og på andre side SKF.
Begge med BMW delenummer og BMW logo også. Det var fra 2 forskjellig biler, fra 2 forskjellig år. 

Om du vil gjøre begge sider er opp til deg men er litt avhengig av km-stand. 

Høyre bak røyk hos meg rundt 82k km, mens alle andre har holdt det hvertfall til 152k km.

Venstre bak er fortsatt original og den har gått nå 155k og virker fortsatt fint. 

Skrevet
1 minute ago, HakonLimseth said:

Jeg brukte fag når jeg byttet hjullager bak på X3'en vi hadde. Hjullagrene var så billig at jeg like gjerne kjøpte to stykk, hadde allerede bilen oppe på bukk uansett. 

Er det foran eller bak?

Foran. AI mener FAG er oem.

Skrevet

image.png.6be93127b3f3e723d69aaf1e8e262db9.png

Tror dere det er mulig å bruke en slik for å presse ut lageret eller må man av med hele spindelen og bruke verkstedpresser?

Skrevet

Jeg brukte et sånt sett på en Ford smax, uten problemer. Ikke direkte sammenlignbart, da det er et annet merke, men konstruksjon er lik. 

Skrevet

Utvendig diameter på hjullageret er 90mm, den største koppen i settet er 80mm så det blir for lite. Hvis du har verkstedpresse så slipper du å bruke settet i det hele tatt. Ulempen med å bruke presse er at du må løsne muttere på endeledd, casterstag, bærekule og bolten mellom demper og spindel. Forhåpentligvis sitter ikke de rustet fast.

Når jeg byttet hjullageret på X3'en brukte jeg denne fra biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/hjullagerverktoy/verktoysett-for-forhjulslager-2000021491

Den passet heller ikke, men kjøpte en hullsag som jeg slipte ned tennene på og brukte den istedenfor, ikke helt optimalt. Brukte ikke den lille trykkplaten på bilde, men snudde heller den store koppen i settet på hodet. 

image.png.50f294cf9ab1fcc1dd79723d5f97deb7.png

Skrevet

Jeg måtte også kjøpe egen kopp for hjullager bak på E91, det lageret var på 85 mm i diameter og koppene fra Biltema i et hjullagersett var for små. Den koppen kosta meg 450 spenn hos Sulland, original BMW del. Også lurt å tenke på at stikkaksling kan sitte fast i navet, bak på min bil måtte jeg opp i 11 tonn på den ene siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...