Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 👋

Jeg holder på å utvikle en norsk løsning som heter BilArkiv, og tenkte dette var et ganske perfekt sted å få tilbakemeldinger fra folk som faktisk er interessert i bil.

Ideen startet egentlig med et ganske enkelt problem: Historikken til en bil ligger ofte spredt overalt. Litt i serviceheftet, noen kvitteringer i hanskerommet, dokumenter på e-post, verkstedhistorikk forskjellige steder og mye som rett og slett forsvinner når bilen bytter eier.

BilArkiv skal samle dette i én digital bilmappe.

Her kan du blant annet holde oversikt over service og reparasjoner, kvitteringer og dokumenter, kostnader, kilometerstand, dekk og vedlikehold, kommende service og andre hendelser gjennom bilens levetid.

En funksjon jeg selv synes er spesielt viktig er deling av bilhistorikken. Du kan opprette en delingslenke/QR-kode til bilen og selv bestemme hvilken informasjon som skal være synlig. Det betyr at en potensiell kjøper kan få se dokumentert historikk uten å måtte ha BilArkiv-konto eller få tilgang til private dokumenter.

På sikt er målet enda større: At historikken faktisk følger bilen når den skifter eier, og at verksteder og forhandlere skal kunne bidra til den dokumenterte historikken.

Tanken er egentlig:

Bilen skifter eier. Historikken burde ikke.

Jeg legger ved noen bilder av løsningen. Den er allerede oppe og kan testes, og nye kontoer får 50 dager BilArkiv+ gratis uten betalingskort.

Jeg er veldig interessert i tilbakemeldinger fra dere:

Ville dere brukt noe sånt på deres egne biler?
Og kanskje enda viktigere, hva måtte BilArkiv hatt for at dere faktisk skulle brukt det?

Dere finner det på bilarkiv.com 🔵i

IMG_6789.jpeg

IMG_6788.jpeg

Skrevet

Det jeg virkelig savner i Norge er det som man i USA og Sverige kaller Carfax eller Carvertical i EU/UK. Altså en felles database hvor bilens historikk blir registrert uansett. Alt fra servicehistorikk, EU kontroller, om bilen har vært stjålet eller kondemnert. I dag må man være litt av en detektiv for å nøste opp i en Norsk bil sin historikk. Bare det å finne ut om bilen har vært kondemnert eller hatt større skade er neimen ikke lett. Det jeg savner er ett enkelt oppslagsverk hvor hele bilens historikk kan fremlegges, f eks før ett kjøp. Det kan godt koste penger så lenge opplysningene er til å stole på og at ingen med uærlige hensikter kan rapportere inn det som passer dem. Vi trenger ett vanntett system hvor vi kan sjekke opp biler og historikk.

Jeg har ikke troa på ett system hvor eier selv kan legge inn det han ønsker og samtidig utelate noe annet med tanke på fremtidig salg. Jeg har heller ikke troa på at det skal koste penger for at folk skal legge inn historikken, å samle kvitteringer i en bunke i hanskerommet koster ingenting. 

Skrevet

Helt enig med @Fredrik 90 her.

Samt at det er ganske enkelt om dagen å ha en dokumentmappe på skyen eller i innboksen på e-post konto hvor kvitteringer ligger. Selv bruker jeg en onenote side med en tabell per bil (bare 1) hvor jeg legger inn alt arbeid. Enkelt, billig og greit nok.
Eksempel:

Når KM-stand Hva Beløp Link til OD
Jun 2026 152 200 Bilstein B12-kit  9000 NOK Deler: 2026_05_28 - AUTODOC - B12 Kit.pdf
Jul 2026 152 400 Hjulstillingskontroll - Bilia 3000 NOK Arbeid: 2026_07_05 - Bilia - Hjullstillingskontrol.pdf

Jeg hadde nok ikke blitt fristet for 600 kr/år. Tenker for forbrukere må det være gratis, men verksteder kan betale for det, sammen som Boligmappa :) 

Skrevet

Dette finnes det også sikkert flere tilsvarende løsninger på. Jeg har blant annet en bekjent som er med og startet opp https://www.autoregisteret.no/ for noen år siden.

I følge regnskapstall på Proff ser det ikke ut til å gå veldig bra helt enda i hvert fall.

Men jeg ønsker deg uansett masse lykke til. 😊

Skrevet

Jeg liker tanken og tanken er god, men jeg tror ikke produktet vil lykkes der premisset er at bileier skal betale årlig for å vedlikeholde sin historikk. Skal dette ha noe for seg, så bør dette bli en tilsvarende kopi av Boligmappa der både håndverker og boligeier selv kan laste opp dokumenter. Håndverker betaler en liten avgift for å få lagt inn dokumentasjonen direkte, mens det er gratis for boligeier. Jeg ville ikke benyttet meg av produktet slik det foreligger på nåværende tidspunkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...