Gå til innhold

Saltkjelen

Moderatorer
  • Innholdsteller

    19655
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    283

Alt skrevet av Saltkjelen

  1. En BMW serviceavtale gjelder over hele verden og har ikke noe med om bilen er levert ny i Norge, Sverige eller Tyrkia for den del. Når den gjelder over hele verden og knyttes til VIN, så kan den også kjøpes i hele verden (med unntak av land der dette nå ikke lenger er mulig). Jeg husker ikke eksakt ordlyden bak at det ikke lenger er mulig her, men det har med særnorske skatte-/avgiftsregler å gjøre.
  2. Kjøpsloven er som sagt fravikelig, og partene har anledning til å avtale akkurat hva man selv ønsker. I praksis kan det avtales noe så banalt som at det kun kan reklameres på slitte dekk på høyre side av bilen hver fjerde torsdag i måneden når solen står i syd og det blåser fra nord. Avtaler man at man ikke har reklamasjonsrett etter kjøpsloven er handelen "endelig" ved levering og det kan ikke reises noen krav uansett hva som viser seg å være feil med bilen i ettertid. Man kan som sagt lage avtale på akkurat hva en vil, og en vanlig kombinasjon kan være at man ikke kan reklamere på skjulte feil, men da vil man likevel kunne reklamere dersom det foreligger opplysningssvikt (kilometereksempelet ditt). Når det er sagt er reglene om avtalerettslig ugyldighet iht. avtaleloven fortsatt gjeldende som redegjort for i forrige innlegg. Har kjøper gått med på en avtale der man har avtalt seg vekk fra reklamasjonsrettighetene etter kjøpsloven, er kjøpers eneste mulighet til å kunne forsøke å fremme krav om mangler å gjøre avtalen ugyldig. For å kunne kjenne en avtale ugyldig gjelder lempingsregelen etter avtl. § 36. Ugyldighet vil bero på flere forhold og kan blant annet foreligge dersom retten kommer frem til at avtalen etter en "samlet vurdering" er åpenbart/kvalifisert urimelig for kjøperen. Det kan også være tilfeller der selgeren bevisst har uttrykt seg usannferdig (kilometereksempelet ditt). Som nevnt innledningsvis er terskelen for å kunne kreve en avtale ugyldig etter avtl. § 36 ekstremt høy. Ikke minst er veien dit tung og dyr. Det er heller ikke slik at "det vil være enkelt på mange andre lover også" å avtale seg vekk kun fordi det er anledning til dette i kjøpslovssammenheng. Kjøpsloven er enkelt og greit fravikelig. I forbrukerkjøpssammenheng oppstår for eksempel ufravikelighetskrav for å utjevne maktbalansen mellom partene. Det er flere slike tilsvarende formuleringer for håndverkertjenesteloven og bustadoppføringslova der det er stor forskjell i maktbalansen mellom partene. Dette er såkalte preseptoriske lover - som er ufravikelig til ugunst for forbrukeren. Utgangspunktet for kjøpslovssammenheng er at partene er likestilte (amatører og amatører eller proffe og proffe), og derfor oppstår avtalefriheten. Avtalefrihet er et grunnleggende prinsipp i norsk rett.
  3. Kjøpsloven er fravikelig og det er full anledning til å avtale seg vekk fra reklamasjonsrettighetene etter denne. Formuleringen til Fredrik er noe annet enn om den "selges som den er" jf. kjl. § 19. Det eneste som kan "slå ihjel" denne avtalen er lempingsregelen etter avtaleloven § 36, men det forutsettes at avtalen er åpenbar urimelig (terskelen er ekstremt høy). Eksempel: En 2022 BMW G05 X5 til kr. 1 000 000,- omsettes med en slik klausul kan fremstå som åpenbart urimelig ettersom bilen er ny, dyr og selges til markedspris. Hadde derimot den samme X5en blitt solgt for kr. 500 000,-, er det ikke åpenbart urimelig ettersom den er solgt svært gunstig. I dette tilfellet er det snakk om en 27 år gammel bil gått over 200 000 km som også er - tatt modellen i betraktning - relativt gunstig priset. Dette fremstår dermed ikke umiddelbart som et urimelig avtalevilkår. Hadde bilen derimot vært priset til kr. 500 000,- så kunne dette potensielt sett endret faktum, men igjen - terskelen for at lempingsregelen kommer til anvendelse er ekstremt høy.
  4. Ja, endelig var dagen her! Gratulerer så mye med den fineste kompakt-SUVen som finnes. Dette er moro, altså!
  5. Sannsynligvis har han tenkt noe i retningen av; "Ha du vært norrafør nån gang? Panoramatak lækker jo meir einn sjarken til hanj bæssfar. Koffor i hælvette skal e ville mæ så vondt med luftfjæran som går rett til hælvette og litt til bærre av å sjå på dæm. Nei, bli no færdi me de derran homopapiran og gi mø nøklan, æ ska ut å fesk".
  6. Forskjellen er at din Tromsø-solgte E70 ble solgt til en annen kundegruppe enn den tysk-solgte direktørvogna. "Æ kanj no fan mæ låkke dørra sjøl, æ treng ikkje ein jævla motor får det, å nøkkln, den kan æ putt i håle sjøl din hælvettes latsabb. Radio seie du? Ka i svarte fette peis høle skal æ me det? Æ hørre på måsan, kjærringa som skrik og diselmotorn når e kjøyra. Gi mæ no den derre Æxfæmmen og hold kjæften på dæ". Alarm var nok ekstrautstyr (som det meste annet).
  7. Skamdeilig 7er! Litt artig å se utstyrslisten her, for det er så åpenbart at denne er solgt ny i Tyskland med de litt rare utstyrskombinasjonene de leverer. Her gikk vi for det meste, men vi sparte 1000 euro og droppet alarm, soft close og DAB. Jeg leter etter hvor han har ettermontert kasettspilleren. 😅
  8. @Martin-D For en vanvittig kul G87 med helt riktig farge. Denne gleder jeg meg til å se mer av.
  9. Det er litt skadefryd å lese at Ferrari-aksjen stuper (ned 6-7% iflg. forskjellige artikler). https://www.cnbc.com/2026/05/26/ferrari-stock-shares-luce-electric-vehicle-ev-launch.html
  10. Jeg beundrer at du nyter og er så spontan som du er, Simon! Dette er intet annet enn ekstremt. Gratulerer, og igjen - tusen takk for hjelpen hos Cools!
  11. Det er sannelig ikke rart om det er slik at den generelle bilinteressen er synkende. Bilfabrikantene ser ut til å gjøre alt i sin makt for å ødelegge dette. Noe er riv ruskende galt når privatpersoner og AI gjør dårlig design til noe appellerende, og attpåtil er mer tro til fabrikantenes merkevareidentitet enn den tidligere vaskemaskindesigneren som nå tilfeldigvis har fått jobb i et bilkonsern.
  12. De har ikke det mest spennende designet, men de er nå i det minste litt tro til egen merkevare. Hovedproblemet til BMW er vel egentlig proporsjonene og manglende finesse. Se bare hvilket annet uttrykk Neue Klasse kunne hatt med riktig justerte proporsjoner og enkelte design tweaks. Bløtt designspråk kombinert med gale proporsjoner er vel egentlig hele oppskriften på å få en bil til å se mest mulig generisk og asiatisk ut.
  13. Æsj, dette var trasige greier, og godt det gikk så bra som det gjorde. Hadde du byttet bærebru til Meyle HD, som nå røk?
  14. Nei, den Mercedesen ser ut som en breiflabb. Absolutt ikke pent. Det er vel stort sett Audi som leverer relativt solid eksteriørdesign om dagen.
  15. Det er BMW vi snakker om. De gjør jo, som kjent, alt for å være annerledes. Litt sånn som LQBT+-/%LA8PV-greiene som er populært om dagen.
  16. M3 EV basert på de lekkede bildene fra en liten tid tilbake.
  17. I see what you did there (ref. finn-tråden)! 🤓
  18. Ser ut som de lukter rimelig godt på brudd på markedsføringsloven §§ 6 og 7 her om lokkepris, om dette er en pris de ikke er villig til å akseptere. 😅 Uansett - en ekstremt feit kåk!
  19. Oppgraderingene ble skikkelig smekre, altså! LED-lyktene til F01 er jo også en av de kuleste BMW har laget.
  20. Ingen problem det, men jeg ville ikke brukt Swissvax Leather Cleaner Forte sånn helt uten videre, om du har denne i settet ditt. Det er en ekstremt sterk skinnrens som fort kan ta farge.
  21. Takk for det, Jan! Ja, hjelpen og samholdet man har inne gjør plutselig at man sitter med et enormt verdifullt kontaktnettverk rundt om i landet. Si ifra om du er i området (eller ta turen til landsteffet med BMWCCN i juni). Jeg greide helt aldri bli enig med meg selv med 195/55-20, så det var ønskelig å forsøke noe som ble mer korrekt med den originale rulleomkretsen. Nå vet en i alle fall at 175/55-20 og 215/45-20 gir en rimelig optimal setup på i3S/sportspakke. Ja, det er trist at et så godt og innarbeidet merkevarenavn nå er historie, men for meg vil det nok fortsatt være Bavaria. Hedin Automotive er så dårlig klingende, at jeg får vondt i magen. Jeg var heldig med at serviceteknikeren min hadde fått tak i et sett. Det er den samme gamle rakkeren i bakgrunnen der som før, ja. Jeg så nå at man selvfølgelig ikke fikk 175/55-20 i vinterdekk, så da må det forskes litt på den fronten. 😅 Den samler dessverre støv. Alt jeg skulle gjort med 321 i høst/vinter/vår har dessverre latt vente på seg, men jeg har en ambisjon om å få puslet litt med den i nærmeste framtid. I det minste den type pusling som gjør at jeg kan begynne å bruke den som en bruksveteran. De er visst populære de der! 😅 I det minste kunne en jo spurt om å bytte når en kommer over en slik. Ja, garantiarbeid på stolen. Neida, må ikke bruke spacer med denne dekkdimensjonen. Det er kun for syns skyld at de er montert. Det er 10mm foran og 15mm bak. Hadde jeg kjøpt spacere på nytt, hadde jeg nok gått for 18mm eller 20mm bak.
  22. Ja, 215/45-20 egner seg ikke på noe annet enn 431-hjulene som er 6x20 bak. Framfelgene er 5,5x20, mens på i3 uten S/sportspakke er det 5" og 5,5". For både 5" og 5,5" finnes jo 155/60-20 og 175/55-20 i mange forskjellige kvaliteter, så her er det enkelt å finne noe passende. Det er vel bare i3S/sportspakke som kjører 195/50-20 i hele verden, så derfor er det snevert utvalg av dette. Neste balanse mot 175/55-20 blir da 215/45-20. Dette kjører i8 med, i tillegg til VW ID-et eller annet og Cupra, så her er det plenty å velge mellom. Man kunne nok dog fint gått opp til 175/195 på 5" og 5,5", men jeg ser ikke helt hensikten med dette da du blir låst til dyre bakdekk. Alternativt har jeg et sett 431-hjul i sølv liggende som jeg kan vurdere å selge, men ettersom denne dimensjonen nå passet så greit, så vurderer jeg å kjøre vinterhjul i 175/215 også. i3 er faktisk helt nydelig å kjøre sidelengs med det rattutslaget denne har. Ja, spacere gjør seg når det er skjermbreddere. Burde nok slippe den noe ned, men på en annen side er det i3 som har høyest bakkeklaring og fungerer som hyttebil. Jeg tror jeg blir upopulær i heimen om jeg gjør denne bilen ubrukelig på fjellet også. 😅
  23. Både E9x og E8x er vel dessverre ganske utsatt for rust rundt tanken og bagasjeromsgulvet. Helt klart noe man bør få gjort noe med. Fikk du tak i nytt gulv eller lager du til noe alternativt i stedet?
  24. Det er begrenset hva man kan få gjort med biler det allerede er gjort mye med, så det går i å holde det rent og pent og litt småtjafs nå og da. Jeg har ikke fått somlet meg til soft close-prosjektet på i4en ennå, men tenker det bør på plass i løpet av sommeren. Uansett - en Indvidual-bil fortjener Individual tilbehør. Bort med M(arketing). At bimmers er et unikum i dagens sosiale medier vises nok engang! @Snagg30 sendte melding om at han skulle en tur til Cools i Nederland og lurte samtidig på om jeg hadde noe jeg trengte å få gjort noe med der nede. Raus som han var, prakket jeg like gjerne på han hele passasjersetet mitt da jeg hadde et litt oversensitivt passasjersete som trengte en justering. Bavaria er historie (som for øvrig er triste saker) og skiltplatene likeså. Var heldig og fikk tak i de nye skiltplatene til BMW Norge. En ting som alltid har irritert meg med i3S er Bridgestone-dekkene som leveres til denne originalt. Først og fremst er det bakdekkene der man kun får tak i originale, overprisede Bridgestone-dekk, eller alternative dekk av merke "Nipaporn 9000 Superduper" til grei penge som jeg absolutt ikke ønsker på min bil. Foran har Bridgestone alltid levd opp til den norske oversettelsen; Brostein. Her har det, selv på helt nye i3er, vært en "rumlelyd" i retning av hjullagerstøy. Ettersom bakdekkene nå var slicks, var det dags for gjøre alvor av det litt trøblete i3S-problemet "hva gjør man når et dekk blir slitt?"-prosjektet. Jeg foretrekker like dekkmerker foran og bak, og heller ikke blakke meg på noe så kjedelig som dekk. 195/55-20 gir mange alternativer utover Bridgestone og "Nipaporn-alternativene", men jeg synes det blir litt vel mye dekk med denne profilen (originalt er 195/50-20). Jeg sjanset derfor på at i8-dimensjon skulle gå fint og gikk for kombinasjonen 175/55-20 og 215/45-20 i Continental Ecocontact 6 som gir en tilnærmet perfekt match foran/bak. Dette er så langt en drøm å kjøre på; ingen hjullagerstøy foran og bakdekkene er tilnærmet hva 195-dekkene var. Utvalget av dekk i 175/215 er også formidabelt - i tillegg til at det er mye billigere enn 195-dekk. 195/55-20: 215/45-20: Med 15mm spacere:
×
×
  • Opprett ny...