Gå til innhold

Saltkjelen

Moderatorer
  • Innholdsteller

    19658
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    283

Alt skrevet av Saltkjelen

  1. Bare hyggelig. Bare gi meg en lyd om det skulle være noe mer eller om dere trenger bistand til å gjennomføre transaksjonen.
  2. @Otis Etter endringene i avhendingslova som trådte i kraft 1. januar 2022, ble det tilført et annet ledd i avhl. § 3-9 som sier at klausuler som "solgt som den er" ikke lenger vil ha noen virkning (med mindre det ikke er besluttet tvangssalg av tingretten). En "as is" klausul ville uansett ikke fratatt selgeren for ansvar, men den ville begrenset den (slik det er i kjøpslovssammenheng). Dette er uansett et dødsbo, så bare her inntrer en varsomhetsplikt for kjøper. I dødsbosammenheng er det helt vanlig at arvingene ikke kjenner til eiendommen, noe som også kommer frem i eventuell egenerklæring som fremlegges for interessenter før avtaleinngåelse. For å få det mest mulig behagelig i ettertid, ville jeg anbefalt å utføre tilstandsvurdering i tråd med endringene i avhl. og tegnet boligselgerforsikring. Med dette på plass er det svært liten sannsynlighet for at kjøper vil kunne komme gjennom med noen krav i ettertid.
  3. Med det tankesettet der, er det rart BMW ikke bare har fjernet alle dører utenom førerdøren, for statistisk sett blir vel de andre dørene brukt svært lite. I følge BMWs statistikk var det visst også få som brukte night vision, men hvorfor bryr de seg om folk bruker det eller ikke, når kunden likevel betaler? Det der er ingen premiumprodusent verdig..
  4. Han får ståltak, med mindre han ikke bestiller glasstak (som ikke kan åpnes).
  5. @Bamalama Ok, det er setetrekkene du refererer til. Sånn sett ville jeg definitivt valgt merino om du skal gå for vanlige sportsseter. Skal du gå for M-sportsseter har du ikke noe annet valg enn Vernasca, med mindre du ikke gjør som meg. Her ser du forskjell på M-sportsseter og vanlige sportsseter med ventilering. Det er som sagt marginal forskjell i de vanlige sportssetene med og uten ventilering.
  6. Det er nok riktig det - vi er vitne til nok et sparetiltak. Du har samme tildekning av taket som G31 (rull med tynn duk) og ikke tykke plater slik som på F11. Det hele topper seg ved at BMW gjenbruker den gamle taklukeknappen, slik at symbolet for tilt er på plass (naturligvis helt uten funksjon).
  7. BMW fjerner dessverre alt mulig av utstyr og kjiper ned på materialkvalitet om dagen for å spare kostnader (eller for å ruinere hele BMW-imaget). Hva mener du med Individual-seter? På i4 får man i utgangspunktet to (tre) seter. 1) vanlige sportsseter, 2) M-sportsseter og 3) vanlige sportsseter med ventilering som har en litt flatere skumgummi i rygg og sitteputer. Jeg kjøpte min med alternativ 3, men det var rett og slett fordi jeg visste jeg skulle bytte ut setene til M-sportsseter med ventilering (fra en BMW F97 X3 M). For meg og min kropp er ikke de vanlige sportssetene (verken med eller uten ventilering) samarbeidsvillige. Personlig opplevde jeg å bli sliten i øvre del av rygg og skulerpartiet over lengre kjøreturer siden disse setene ikke hadde noe form for støtte her. M-sportssetene er i en helt annen verden i så måte.
  8. Webasto har vel kun vært parkeringsvarmer siden F1x. Det var på E6x der webastien fungerte som en elendig kjørevarmer i tillegg. BMW tilbyr ikke lenger panoramaglasstak slik vi kjenner det, men en hel glassplate over taket. Forskjellen er egentlig at de har limt på en glassplate fremfor en aluminiumsplate.
  9. Spennende (og spenstig) valg, og gratulerer med ny bil. Jeg støtter isolert sett valget fullt ut, men jeg tror du går på en skikkelig blemme med en 520d - rent økonomisk sett. Jeg tror du treffer en snever kjøpegruppe i ettertid (en ser jo bare hvor tungsolgt en 420d var kontra i4 M50 når en forhandler forsøkte seg på et salgsstunt der). Hadde det derimot vært en sekssylindret dieselbil, ville nok annenhåndsverdien vært i en helt annen verden. I BMW verden finnes det folk som på død og liv skal ha seg en sekssylindret forbrenningsmotor (nesten til enhver pris), men jeg kan dessverre ikke helt se for meg at det finnes noen som på død og liv vil ha en firesylindret dieselmotor til en pris i i5 M60-sjiktet.
  10. Herlig med finesser som setememory på passasjerstolen!
  11. Hva BMW famler med om dagen og ikke, er ikke lett å si. Neste generasjon X5 får visstnok samme NK-design som iX5, og blir ikke en todelt serie slik det blir med X3 og iX3.. Mens Audi tydeligvis har ryddet opp i fake eksos og forvirrende navnestrategier, ser det ut til at BMW skal gjennom samme epoke før de (forhåpentligvis) rydder opp. Her kan du se to eksosrør pekende ned i bakken.
  12. Ventilerte seter er behagelig, men dette ble fjernet på LCI (2025 modellen). Jeg byttet fra vanlige sportsseter med ventilering til M-sportsseter på min i4, og ville ikke vært M-sportssetene foruten. Du har en helt annen støtte rundt skulderpartiet enn det du har med vanlige sportsseter. Behandler man skinnet godt, så er min erfaring at det holder seg pent gjennom årenes løp også.
  13. Takboks er sjeldent pent, men Volvo-boksen så faktisk overraskende sprek ut. Synes også den tok seg fint ut i sort slik at den blender litt bort.
  14. Låseknapp for i3 på passasjersiden: Koding: Expert mode -> BDC (evt. FEM for de som har det) -> CLI_CCW_PSD_ASSEMBLED -> nicht_aktiv til aktiv Kontakt låseknapp: S179*1B (i i3en til Ida og Carl Henrik var dette allerede ferdig i dørledningsnettet) = 4 pins kontakt Dørkontakt: X5*1B BDC: A258*2B Fra pin 3 S179*1B til pin 18 X5*1B Fra pin 2 S179*1B til pin 20 X5*1B (merk: hvis bilen har ledningsnettet klart i døra, er pin 20 tom ettersom kabelen er koblet sammen med lik leder i vindusknapp. For ettermontering anbefales det uansett å koble den sammen med kabelen som allerede går til vindusbryteren, slik at man sparer et strekk. Om man drar kabel gjennom dørkontakten, skal man likevel skjøte sammen med denne på bilsiden) Fra pin 1 S179*1B til jord i døra (koblet sammen med annen jord i døra) Fra pin 18 X5*1B til pin 29 i A258*2B Done! Nyt synes av orange bakgrunnsbelysning og fungerende låseknapp på passasjersiden!
  15. Den M6en der er høyt priset, men jeg mener det ikke er sammenligningsgrunnlag mellom verdi for E6x M6 og F1x/F06 M6. Førstnevnte er et ikon med en motor vi aldri kommer til å se maken til, mens sistnevnte er en "helt ordinær" M-bil.
  16. @Dusy Er det noe å se på dette hotellet eller er det kun, som navnet indikerer, et hotel med mye motorhistorie?
  17. Herlige prosjekter og ekstra artig at det skjer på en modell som ofte blir overlatt til seg selv. Synd det ikke gikk hjem med ACC-radar, men det dukker vel alltids opp andre, artige mods.
  18. For en herlig, erkeekte egotur du har fått vært på her! Jeg har lyst til å få gjennomført mye tilsvarende du fikk gjort her - blant annet Furka pass med hotellet/restauranten (som dessverre er stengt?). Har du en viss oversikt over hva turen kom på eller dro du bare kortet og lukket øynene?
  19. Ikke heeelt uten problemer. G-serie kommuniserer på helt annet vis, så man må ordne til noe der. Fikk problemer med F15 SZL i går, så har en F45 SZL jeg skal ordne med nå slik at alt forhåpentligvis virker 100%. Min i3 hadde av en eller annen merkelig grunn heller ikke 5AR Traffic Jam Assist, så skal få kodet inn dette etterpå. Hadde vært ekstra kjekt om LED-markørene over knappene også lyste ved bruk av TJA. Kommer med ny oppdatering.
  20. Etter hvert begynner man å gå tom for idéer, men det er jo alltids noe å komme på. Har lenge fundert på rattvarme, men det har som regel fordret et F30-ratt hvor rattstammen synes i overkant mye. Har derfor tenkt at et G20 ratt med rattvarmeknapp plassert i rattet måtte være ypperlig. En anne positiv ting med å gå for denne løsningen var at man ble kvitt den blå ringen rundt BMW emblemet på rattet og airbagen ble skinntrukket. Som sagt så gjort, deler fra en G26 i4 M50 og en G20 330d ble skaffet, og en SZL fra F15 hadde jeg liggende.
  21. Fin-fine detaljer, som vanlig!
  22. Kommende X5: Kommende et-eller-annet-med-kort-akselavstand-høy-bakende-lav-front-og-to-dører:
  23. Så vidt jeg husker ble (og blir) i alle fall 520i levert med 1,6 liter i Tyrkia og Egypt. Mulig det også gjelder andre land.
  24. Gratulerer med flott bil med helt riktig motorisering. Godt valg!
  25. Hadde en bare hatt midlene (dog synd det er en US-bil)! Når en bil selges ved bruk av profesjonell mellommann er det forbrukerkjøpsloven som er gjeldende. Den profesjonelle mellommannen er solidarisk ansvarlig med eier for feil og mangler de neste fem årene (for deler som er ment å vare vesentlig lenger enn to år). Mellommannen kan fraskrive seg dette ansvaret ved å tydelig kommunisere at de ikke er solidarisk ansvarlig med selger. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, og det er derfor ikke anledning til å avtale dårligere vilkår enn det loven selv angir (som f.eks også klausuler som "solgt som den er" som forsvant med ny fkjl. 1. januar i år). Enkelt forklart kan man derfor ikke avtale seg vekk fra reklamasjonsbestemmelsene. Hadde bilen derimot vært solgt av privatpersonen selv, ville salget vært regulert av kjøpsloven. Kjøpsloven er fravikelig, slik at det i dette tilfellet ville vært lov til å avtale seg vekk fra loven eller at reklamasjonsrettighetene ikke er gjeldende. i enkelte tilfeller kan en slik avtale settes helt eller delvis til side dersom den er sterkt urimelig. Fantastisk flott og velholdt E61. Jeg måtte sjekke om bilen samsvarte med specs fra fabrikk, og det gjør den. Kilometerstanden er også kjent i KaSIO. Dette er nok en da et svært godt vedlikeholdt eksemplar der slitasjen ikke synes (tilsvarende @idapederse sin). Prisen derimot er nok 100 000,- for høy med den kilometerstanden der.
×
×
  • Opprett ny...