Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    24972
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    357

Alt skrevet av Fredrik 90

  1. Det virker som om at service apparatet til Porsche ikke har vært helt dimensjonert for det massive Taycan salget vi så for noen år siden. Man gikk fra å for det meste ha en mindre og mer stabil kundegruppe bestående av godt bemidlede Cayenne, Macan, Panamera og 911 eiere. Så plutselig løpes dørene ned av horder av forhenværende Passat eiere med Taycan samt stressa småbarnsmødre. Det har nok vært en liten omveltning her som ikke alle Porsche sentrene har vært klare for. Samtlig skal man ta vare på den harde kjernen av Porsche eiere som kjører 911 og Cayenne til 2,6 millioner og forventer kundebehandling deretter. Jeg skjønner at de må gjøre noen harde prioriteringer da 😅 Sånn sett er jeg glad jeg kjører BMW, synes Bavaria her har vært fine å forholde seg til 👍
  2. Ja dette kan bli spennende, jeg stoler som sagt ikke på at BMW har de rette folka på plass til å forvalte arven fra Alpina riktig. Så her må de nok overbevise meg, og de tradisjonelle Alpina kundene. Men noe som er veldig…VELDIG positivt er at mest sannsynlig kommer B7 tilbake ved LCI av G70 senere i år. Og da med V8 motor på 600 hk pluss…dette gir meg et håp om at BMW vet hvordan de skal forvalte Alpina arven videre. Skulle ønske at de kunne jekket inn N73 V12’ern i B7, en motor BMW fortsatt produserer for Rolls Royce. Konkurrenten til B7 blir jo MB S680 Maybach og den har V12. Men dette blir å ønske seg i pose og sekk, jeg er happy med at de relanserer B7 med V8. Og helt uten påvirkning fra Buchloe blir ikke dette, "gamle" Alpina skal ha en "konsulent" rolle og hjelpe til med bla aerodynamikk. BMW har ikke veldig lang erfaring med å lage luksusbiler som går i over 300 km/t, noe Alpina derimot har holdt på med i 30 år.
  3. Ja dette er ett steg i riktig retning, godt det kan komme noe positivt ut av kinesisk påvirkning. Enkelte ting trenger man ikke å endre bare for endringens skyld. Dørhåndtak er ett slikt tilfelle, ingen har bedd om andre dørhåndtak. Nå må vi bare få på plass en enda strengere regulering rundt touchskjermer slik at fabrikkene tar i bruk mer fysiske knapper. Ergonomien fra 80 og 90 tallet hvor tanken var at man ikke måtte lete etter knapper mens man kjører bil MÅ tilbake på dagsorden. Iallfall hva angår funksjoner som man mest sannsynlig trenger under kjøring. Ja BMW…jeg ser på dere! Se å få avstandsjusteringen til ACC tilbake på rattet så fort som faen. Ta med knappen til varmen i rattet i samme slengen…
  4. Klapp på skuldra til deg for å ikke bruke bakruteviskeren 👍 Tror ikke folk helt aner hvor lett man herper og får stygg bakrute i vår del av verden hvor skitten på bilen er ganske grovkornet.
  5. Familieutflukt i dag i nydelig tørt vintervær 😀 Så da ble det kjørt Alpina, nydelig å kjøre bil og høre V8’ern bromme. Etter flere uker i X5 som stort sett kun går lydløst på strøm var det herlig 😀 Måtte vinteren bare fortsette sånn som dette 👍
  6. Gikk fra projektor og læret i loftstua til en 75" Samsung smart HD ett eller annet, angrer ikke ett sekund på det iallfall. Men når sant skal sies så er jeg ikke så opptatt av lyd og bilde, ser kun forskjell når jeg står på Elkjøp og ser på de forskjellige skjermbildene. I TV stua har vi en 55" LG fra 2011 som egentlig er mer enn godt nok for meg, men den brukes mest av ungene til barne-TV og barnefilmer. Denne skal jeg holde liv i til enten den tar kvelden på egenhånd eller at ungene klarer det på en eller annen måte 😂
  7. Er ikke bare i Norge at bruktbilprisene har holdt seg bra ser jeg. 300k før moms og avgift for en F10 med stoffseter er alt for mye.
  8. Når de 760 nm først kommer så kommer det noe voldsomt. Fra 0-100 vil sikkert en elbil være raskere men f eks på Autobahn så skal du har ganske kvass elbil for å klare å riste av deg en 50d enten det er G30/31 eller G11
  9. Og for en gangs skyld så er det ikke en firesylindra hybrid… Men herrejesus for en pris, hva skjedde med at 7-serie falt som en stein i pris. Bilen er straks 10 år gammel
  10. For det første, har du nybilgaranti? Hvis ja så er det ikke noe noe å lure på. Hvis ikke så høres det for meg ut som noe i mekanismen trenger smøring. Kan være verd å prøve dette før man går løs og bytter hele bremsekraft forsterker. Utrolig at verkstedet ikke er mer løsningsorienterte enn å bare bytte alt. Jeg har aldri vært borti dette på min G05 X5 45e.
  11. Da må dere ha en riktig god jul folkens 😀🤩
  12. Ja forholdene ikke bare i Tyskland men EU ellers er totalt annerledes en i Norge. Elbilandelen er hittil 18% i EU, det inkluderer 95% i Norge og 50% i Danmark. Noe annet som jeg stusser på er at selv om elbiler har kommer så langt som de har nå så omtaler man ikke fossile biler som noe man skal slutte med i Tyskland. Kjøper man en ny fossilbil i Norge i dag så må man forklare valget sitt, det er litt som de som fortsatt røyker…det er noe som ikke er bra og som vi skal slutte med. Mens i den tyske dagligtalen så er det ikke sånn, fossilbil er ikke noe man skal slutte med…det er fortsatt ett opplagt valg når man kjøper ny bil. Videre har man noe som Tyskerene kaller "Dreiliter klasse", og det er biler med treliters motorvolum. F eks å få en forfremmelse på jobb hvor ett av godene er at man kan avansere til en firmabil i "Dreiliter klasse". Å kjøre en bil med stor sekssylindret motor er det knyttet en viss status til i Tyskland. Det er forsåvidt knyttet status til en dyr elbil også, men dette er mer nisje og da er det andre signaler man ønsker å sende ut. Først og fremst ses elbil på som enten noe miljøvennlig eller ett sparetiltak, ingen av delene anses som spesielt sexy i den tyske middelklassen. Men har du en ny og blank MB E450d eller en Audi S6 stående i carporten, da har du lykkes med noe. Det er utrolig fascinerende å se hvor viktig bil er for image for folk i utlandet, det er like viktig som å ha designer møbler i huset, noe kunst på veggen, noen gode viner til middagen og pene antrekk når man skal ut. Så har du noldus Norge da, det er møkkete Nissan Leaf og bulkete Tesla Model Y på piggdekk, Fjordland ferdigmat, furupanel og Ikea møbler…fysj! At jeg har Tyske røtter (min olderfar var Tysk) merker jeg tydelig, jeg er åpenbart født i feil land 😂 Nye E-klasse selges i Norge nå for øvrig, går en E300d AllTerrain og en sprett ny E53 AMG her i byen. Den E53’n er så sinnsykt bøs, ser hundre ganger bedre ut enn i5 M60…
  13. Du har som vanlig norske skylapper på og tror hele Europa har samme bruksmønster som oss her i Norge. Det er soleklart at du ikke er mye utenfor Norges grenser å kjører bil. iX3 plasserer seg størrelsesmessig og prismessig i den øvre middelklasse. Her er det mange bilkunder som kjører lengre distanser, ofte firmabil kunder som kjører i forbindelse med jobb. Mesteparten av Europas befolkning bor i storby, derfor er ofte de mest solgte bilene i EU småbiler. De kundene som skal kjøpe en bil i X3 klassen skal kjøre lengre distanser, veldig ofte på motorvei da det er store motorveier som binder Europa sammen. Så når du kaller dette en smal nisje så beviser du din totale mangel på kunnskap om den reele kundemassen for denne modellen. Og dette er en klassiker fra deg… En reel test hvor bilen kjøres effektivt på motorvei mener jeg at har mye større betydning hvis det skal være salgsfremmende. Å hypermile en slik bil under urealistiske forhold bare for å bevise at den går over 1000 km er det rene sludder og tøv. Det har null…NULL relevans for kjøpere av bilen. Det Fritz, en tysk mellomleder er mer interessert i er hvor effektivt en iX3 kan kjøres på lengre strekk kontra hans gamle X3 20d. Leser man tyske bilblader så er det en enormt fokus på Autobahn (ca 130 km/t) forbruk på elbiler, dette skrives det ingenting om i Norge. Mens i EU er motorveiforbruk helt vesentlig fordi dette er den måten man kommer seg fra a til b nede på kontinentet. Man pendler mer i EU og man bruker bilen i langt større grad til å kjøre på ferie med. I denne sammenheng er det Norge som er annerledes landet. Jeg har sagt før at jeg kritiserer ikke totalpakken i nye iX3, den er veldig bra. Jeg har til og med gått så langt og sagt at dette kanskje er den første elbilen som kunne fungert til mitt bruk. Årsaken til at iX3 har solgt bedre enn X3 er nok mer sammensatt enn at veldig mange bare vil ha en elektrisk X3. Nyhetens interesse er en faktor, en annen er at nye X3 er en usedvanlig svak modell. Når nyhetens interesse har lagt seg så skal jeg vedde 1000 spenn på at dette endrer seg. Også er det så klart avgjørende at totalpakken og kombinasjonen mellom rekkevidde, plass og ladehastighet er veldig bra på iX3. Faststoff batterier har dere fablet om i mange år nå. Hvis, hva og når er det som går igjen, alt skal ta helt av når fastsoff batterier kommer. Foreløpig er dette fortsatt ett stykke unna, og med fjerningen av ICE forbudet i 2035 er de enda langer unna sto det nettopp på lederplass Auto, Motor und Sport.
  14. Svaret på det er lenger, myyye lenger. Hele 1770 km i en G11 730d, med en snittfart på 100 km/t og i vanlig trafikk…på dagtid. https://www.bmwblog.com/2022/07/02/joe-achilles7-series-london-madrid/ Eller 2880 km i en litt mer økonomisk bil som koster brøkdelen av en iX3. Jeg skjønner at BMW synes dette er stas og noe å skryte av, men for å være helt ærlig…hvis dette er noe å fremheve på iX3 så vil jeg mene resten av bilen må være skuffende. iX3 har en imponerende rekkevidde og ladehastighet, det er helt irrelevant at man kan snile seg av gårde i urealistiske hastigheter under urealistiske forhold for å oppnå noe som en hver annen (fossil) bil klarer. Selv min bensintørste Alpina med V8 skulle jeg klart å lokke over 1000 km på en tank om det var målet. Det som hadde vært mye mer imponerende hadde vært å testa rekkevidden f eks ved å konstant kjøre 150 km/t. Sett at iX3 kunne klart 400 km rekkevidde ved konstant 150 km/t, for så å lade i 20 min og kjøre 400 nye km med snitthastighet på 150 km/t. Det hadde vært mye mer interessant, ikke minst for europeiske bilkjøpere og langdistanse kjøpere. Hvis målet er å få dem over fra X3 med dieselmotor så ville vel heller ett sånt eksperiment vært mer interessant.
  15. Ja nå er det lenge siden jeg så en E34 på veien sist. Tilbake på starten av 2010 tallet så kunne man fortsatt se en og annen bruks E34 på veien, men det gjør jeg aldri lenger. Litt som med E39 i dag, men det tynnes stadig ut her også.
  16. Ikke noe problem så lenge man kjører konstant i 70 km/t på Autobahn. Synes helt ærlig at dette ikke er noe å skryte av, dette gjorde Tesla Bjørn med en Model S i Danmark i 2018..
  17. Artig bilde Jan, husker faktisk det der. Den i midten var en manuell 540i som dessverre ikke lever lenger, var vel en buss som brøt vikeplikten og skadene ble for store til at det lot seg reparere. Ble den spiker eller står den som vrak ett sted? Men som du sier så er begge våre biler på veien fortsatt, med samme eiere Det var den gangen jeg kjørte E34 hele året, hadde jo ikke noe valg da vi måtte ha to biler... Utrolig at min E34 da var 19 år gammel, det samme som en 2006 modell E60 er i dag..
  18. Hadde ikke trodd jeg skulle kjøre på julegave shopping med sommerbilen 👍 Mildt og tørt i været 😀
  19. E60 føles enormt mye mer moderne selv om modellene mer eller mindre er like gamle.
  20. Ja dette er sånne gjennomtenkte løsninger vi er vant til at BMW kommer med. Dette er ett fremmedord på det meste lansert etter 2020-21.
  21. Unik bil, helt klart. Men 460 000,- (omregnet til NOK og inkl MVA) er stivt for en preface E90 med automat 😅
  22. Det tar Kina ca 27 sekunder å lage ett verktøy og kopi av dette greiene her som kan selges på temu for 119,- 😬
  23. X5 45e har ligget veldig stabilt i pris lenge, de har fått ett lite dropp nå men ikke mye sammenliknet med hva forgjengeren fikk etter kun få år på bruktmarkedet. Jeg var også heldig med hva jeg betalte for min, hadde jeg solgt den i dag hadde jeg tapt minimalt på å kjøre den 45 000 km på to år. Så langt ett veldig hyggelig eierskap sett med økonomiske øyner.
  24. Bomber har vi vel alltid kjørt rundt med, før hadde vi 70 liter bensin rett under rompa. Så var det disse batteriene som plutselig begynner å brenne helt intenst og ikke lar seg slukke med vann. Diesel er vel det tryggeste her skulle jeg mene
  25. Første gang jeg har hørt om en ytelses motor som går dårligere på 98 enn 95...🤣 Det pleier jo som oftest å være motsatt. Ikke at det er noen ytelses motor men jeg merker ingen forskjell på min B58. Husker jeg merka at min G30 540d var litt hvassere på sånn super duper diesel som de har i Tyskland. Jeg tok feil pumpe og stussa først på prisen når jeg så på kvitteringa dagen etter, så det utelukker placebo vil jeg mene. Gønna på oppover mot Hamburg og følte at bilen var skikkelig i god form. Hadde kanskje ikke merka så mye til det på sånn lusekjøring som vi gjør her hjemme, men når du stadig akser opp over og forbi 200 km/t så merket jeg forskjell på denne bilen.
×
×
  • Opprett ny...