-
Innholdsteller
11800 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
114
Omdømmeaktivitet
-
Gabz fikk poeng fra 316 i BMW 316 E30 - originalbil
Grattis med nydelig E30! Spent på å se lakken etter detailing 😁
-
Gabz fikk poeng fra Khan87 i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Da var det jaggu min tur til å få lov å ta over denne kjente forum-helten! Til dere som ikke kjenner den fra før, så er det altså da en ombygd bil (godkjent, såklart). Ble ombygd i 2008 og kun ramme, dører og vinduer gjenstår fra 1996 523i bilen som den ble bygd på. Resten er fra en 99-mod M5, og motor/gir er fra en 00-mod M5 med nye typen vanos. Bilen fikk da også komplett fargebytte fra sølv til Mediterranean Blue Metallic. Nydelig farge som ikke får sin justis på bilder.
I en samtale med Thundercoil i starten av 2024 ble det nevnt at han vurderte å selge bilen etterhvert til fordel for bolig. Etter å ha drømt om E39 M5 siden ungdomsskole-dagene mine, var jeg kjapp på å hive meg på muligheten. Ting ble løst avtalt allerede da, og tidslinjen pekte mot vår/tidlig sommer 2025. Etter over et år med oppfølging og spenning, ble det omsider avtalt en dato; og flybilletter kunne bestilles.
Jeg hoppet da på dette:
Som leverte meg hit:
Og etter litt overføringer og hyggelig bilprat så var dette beistet endelig MITT!
(Prøveskilter pga noe småtteri som må ordnes for EU).
Da gjensto det bare å brimme tanken med litt etanolfri dinosaur-juice..
Også var det klart for avreise.
Litt pent landskap kunne nytes på veien:
Før vi så var hjemme etter rundt 550km. Et stykk fantastisk og spesiell bil. Imponerende nok viste bilen også et forbruk på 11,5L/100km og det gjensto faktisk en kvart tank i det jeg parkerte hjemme. Hovedsakelig pen og rolig kjøring, men likevel; slettes ikke verst for en 4.9 V8. Spesielt når min Subaru brukis med 2.0 bruker rett rundt literen på samme kjøring..
Anyways; dagen derpå fikk bilen seg også en velfortjent vask:
Og noen veeeldig kjappe oversiktsbilder:
Nuvel, over til planene for denne herligheten. Dette er en bil som er perfekt langt ifra, men langt ifra perfekt.
Det er en liten smørbrød-liste med ting jeg vil få fikset, utbedret og byttet.
Første på agendaen er å fikse de tre småfeilene som gjenstår etter EU-kontroll så jeg slipper å styre med disse prøveskiltene osv.
Utover det så kan vel planene deles opp i fire kategorier:
Førstepri:
- Gå over bilen under, forstilling/bakstilling etc.
- Noe dødgang i "midten" av styringen - diagnosere og fikse
- Rister under nedbremsing - diagnosere og fikse
- Mistenker dårlige motor- og girkassefester - bytte disse
- AC funker ikke - diagnosere og fikse
Småplukk:
- Montere på koffertlist (bakluke-spoiler)
- Nye emblemer foran og bak
- Bytte til grillnyrer med krom-kant
- Bytte gitter i frontfanger til nytt (ikke fan av "koppene" som står i nå)
- Venstre sidespeil må strammes
- Dørstopper i dør HF er knekt og må byttes
- Facelift taktrekk i preface-bil - sitter ikke helt som det skal overalt
- Dynavin headuniten sitter ikke flush da den mangler en brakett
- Bytte solfilm i bakrute, da limet har blitt dårlig av en eller annen grunn, og er nå helt "blurry"
- Nye velour gulvmatter
- Nye kjennemerker (plast nå, vil ha alu)
Større jobber/etterhvert:
- Jekkfeste HB har kollapset og må fikses
- Stygg rust inne rundt bensinpåfyllingsrøret
- Høyre framdør har stygg rust i nedre hjørne
- Liten sprekk i frontfanger som må fikses
- Diverse merker/riper/steinsprut etc i lakken
- Preventivt bytte av komplett register med strammere etc.
- Preventiv overhaling av vanos
Oppgraderinger/modifikasjoner:
- Girskift-mekanisme fra E60 545i (aka OEM+ "shortshift")
- Oppgradering av eksos; mer V8-lyd uten at det blir for voldsomt
- Oppgradering av stereo
Det er foreløpig det! Dette blir en sommerbil/kosebil, så vi får se hvor fort ting skjer med tanke på at det foreligger en god del penger i disse punktene her, men vil samtidig få ting gjort asap så jeg kan nyte bilen fullt ut. Følg gjerne med videre, skal prøve å få postet oppdateringer fortløpende ettersom ting skjer
-
-
Gabz ga poeng til eivi91 i Min '09 X5 xDrive30d
Ja, jeg liker veldig godt dette karosseriet. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at dette er biler som fort kan kreve litt nå som de har begynt å dra på årene, så jeg ville ikke anbefalt noen som ikke skrur selv å kjøpe en slik bil. 😊 Blir fort dyrt om man skal betale blodpris for deler hos bilverkstedene, i tillegg til svindyre timepriser.
Har ikke kassespesifikasjonene foran meg her, men det er en bassreflekskasse for 4x 6,5" elementer. Så her har jeg brukt 4x GAS MAX S1-6D1, som kobles ned til 2 ohm samlet last. Så bruker jeg en monoforsterker som gir 1500W i 2 ohm. Det fungerer veldig bra. 😁
Ja, spent på det jeg også. Tanken min har vært å kunne sitte på en krakk med hjul under bilen. Uansett blir det mye enklere enn å ligge på rygg på garasjegulvet med bilen på støttebukker. 😃
Nå er jo ikke sakseløftere like praktiske som en 2-søyler for eksempel, siden platået på sakseløfterne fort kan blokkere litt av tilkomsten, men praktisk sett i en bruksgarasje så veier det høyt å få alt ut av veien og flush med gulvet når det ikke er i bruk.
-
Gabz fikk poeng fra Otis i Ny nøkkel til E39
Foreløpig fått svar av Sulland, og han sa at man ikke får tak i fjernkontroll-nøkkel ny fra BMW lenger. Kun reservenøkkel uten noe elektronikk.. Så da er vel fort OEM-ruten utelukket iallefall. Begynner å bli bekymringsverdig mye NLA deler på E39..
-
Gabz fikk poeng fra eivi91 i Min '09 X5 xDrive30d
Artig tråd, mye tilfredsstillende oppdateringer her på det som allerede er den fineste X5-modellen.
Kult med litt stereo, hva slags spesifikasjoner er det på det kasseoppsettet der? Fornøyd?
Digg med løftere også, blir brått en mye mindre dørstokkmil på de fleste vedlikeholdsjobber da 😁
-
-
-
-
Gabz fikk poeng fra mr.pingu i Min '09 X5 xDrive30d
Artig tråd, mye tilfredsstillende oppdateringer her på det som allerede er den fineste X5-modellen.
Kult med litt stereo, hva slags spesifikasjoner er det på det kasseoppsettet der? Fornøyd?
Digg med løftere også, blir brått en mye mindre dørstokkmil på de fleste vedlikeholdsjobber da 😁
-
Gabz fikk poeng fra CHNilsen i Min BMW E90 2010 325d - 10+ år med eierskap. Service + koed Piknik
Dette var kul lesning. Flott bil med mye kule og riktige oppgraderinger Følger med videre.
-
Gabz fikk poeng fra mr.pingu i Pingu’s X1 F48 - X5 komfort seter (WIP) - DSP10 (WIP) - Nærmer seg ferdigstillelse
Sittet og lest gjennom hele tråden her nå, spennende lesning! Veldig gøy å se alle ettermonteringene. Selv om det meste av koding/moduler/etc. er ganske så gresk for meg, så er det moro å se de som kan det såpass godt. Spesielt på et chassis man ellers ser lite av i entusiast-verden. Og ikke minst - ekstra kult når det involverer bilstereo også 😎 Godt jobba og stå på, må følge med videre her!
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Gabz fikk poeng fra Werther i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Da var det jaggu min tur til å få lov å ta over denne kjente forum-helten! Til dere som ikke kjenner den fra før, så er det altså da en ombygd bil (godkjent, såklart). Ble ombygd i 2008 og kun ramme, dører og vinduer gjenstår fra 1996 523i bilen som den ble bygd på. Resten er fra en 99-mod M5, og motor/gir er fra en 00-mod M5 med nye typen vanos. Bilen fikk da også komplett fargebytte fra sølv til Mediterranean Blue Metallic. Nydelig farge som ikke får sin justis på bilder.
I en samtale med Thundercoil i starten av 2024 ble det nevnt at han vurderte å selge bilen etterhvert til fordel for bolig. Etter å ha drømt om E39 M5 siden ungdomsskole-dagene mine, var jeg kjapp på å hive meg på muligheten. Ting ble løst avtalt allerede da, og tidslinjen pekte mot vår/tidlig sommer 2025. Etter over et år med oppfølging og spenning, ble det omsider avtalt en dato; og flybilletter kunne bestilles.
Jeg hoppet da på dette:
Som leverte meg hit:
Og etter litt overføringer og hyggelig bilprat så var dette beistet endelig MITT!
(Prøveskilter pga noe småtteri som må ordnes for EU).
Da gjensto det bare å brimme tanken med litt etanolfri dinosaur-juice..
Også var det klart for avreise.
Litt pent landskap kunne nytes på veien:
Før vi så var hjemme etter rundt 550km. Et stykk fantastisk og spesiell bil. Imponerende nok viste bilen også et forbruk på 11,5L/100km og det gjensto faktisk en kvart tank i det jeg parkerte hjemme. Hovedsakelig pen og rolig kjøring, men likevel; slettes ikke verst for en 4.9 V8. Spesielt når min Subaru brukis med 2.0 bruker rett rundt literen på samme kjøring..
Anyways; dagen derpå fikk bilen seg også en velfortjent vask:
Og noen veeeldig kjappe oversiktsbilder:
Nuvel, over til planene for denne herligheten. Dette er en bil som er perfekt langt ifra, men langt ifra perfekt.
Det er en liten smørbrød-liste med ting jeg vil få fikset, utbedret og byttet.
Første på agendaen er å fikse de tre småfeilene som gjenstår etter EU-kontroll så jeg slipper å styre med disse prøveskiltene osv.
Utover det så kan vel planene deles opp i fire kategorier:
Førstepri:
- Gå over bilen under, forstilling/bakstilling etc.
- Noe dødgang i "midten" av styringen - diagnosere og fikse
- Rister under nedbremsing - diagnosere og fikse
- Mistenker dårlige motor- og girkassefester - bytte disse
- AC funker ikke - diagnosere og fikse
Småplukk:
- Montere på koffertlist (bakluke-spoiler)
- Nye emblemer foran og bak
- Bytte til grillnyrer med krom-kant
- Bytte gitter i frontfanger til nytt (ikke fan av "koppene" som står i nå)
- Venstre sidespeil må strammes
- Dørstopper i dør HF er knekt og må byttes
- Facelift taktrekk i preface-bil - sitter ikke helt som det skal overalt
- Dynavin headuniten sitter ikke flush da den mangler en brakett
- Bytte solfilm i bakrute, da limet har blitt dårlig av en eller annen grunn, og er nå helt "blurry"
- Nye velour gulvmatter
- Nye kjennemerker (plast nå, vil ha alu)
Større jobber/etterhvert:
- Jekkfeste HB har kollapset og må fikses
- Stygg rust inne rundt bensinpåfyllingsrøret
- Høyre framdør har stygg rust i nedre hjørne
- Liten sprekk i frontfanger som må fikses
- Diverse merker/riper/steinsprut etc i lakken
- Preventivt bytte av komplett register med strammere etc.
- Preventiv overhaling av vanos
Oppgraderinger/modifikasjoner:
- Girskift-mekanisme fra E60 545i (aka OEM+ "shortshift")
- Oppgradering av eksos; mer V8-lyd uten at det blir for voldsomt
- Oppgradering av stereo
Det er foreløpig det! Dette blir en sommerbil/kosebil, så vi får se hvor fort ting skjer med tanke på at det foreligger en god del penger i disse punktene her, men vil samtidig få ting gjort asap så jeg kan nyte bilen fullt ut. Følg gjerne med videre, skal prøve å få postet oppdateringer fortløpende ettersom ting skjer
-
-
-