-
Innholdsteller
11816 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
115
Omdømmeaktivitet
-
Gabz ga poeng til mr.pingu i Pingu’s X1 F48 - X5 komfort seter ferdig montert!
Da kom plutselig to karer fra Oslo traktene ned til Tønsberg for være bærehjelp. En av dem gjorde det bare fordi den hadde dårlig samvittighet. 😛
Dårlig samvittighet eller ikke: Resultatet ble veldig bra. Takk for praktisk, sosial og mental støtte @Saltkjelen og @CHNilsen
Ut med det gamle sete:
Vi måtte klippe litt ledninger fordi de var for korte å bytte fra pin 41 til 2 osv. Veldig typisk, man tror det er bare en enkel sak og gjøre det i 2 min, men nei ledninger er for kort så da må det klippes og skjøtes.
Så inn med komfort sete fra X5 F15 🤩 Først passasjersete. Her ser man også sammenligning med den gamle sport sete.
I følge mine målinger skulle det passe fint og det er alltid en lettelse når det det faktisk passer virkelig perfekt. Mer enn nok klaring 👌
Eneste, når sete er helt framme kommer skinnet av sete til midtkonsollen. Men med mindre man har ikke bein bruker man aldri den posisjonen
Det var en lettelse at alt passet så bra med tanke på dimensjoner så opp til neste utfordring; innfestning av belte: Tiltenkte løsningen av borre ut klipsen og kone litt den andre siden funket utmerket. Så det var bare å få det gjort.
Alle funksjoner funket bortsett fra Memory, både på førersete og passasjersete. Jeg begynte med kode tingene som jeg hadde skrevet ned;
ACSM2
HALL-Sesnor_3: sitz_positions_Sesnors_BF (07) - nicht_aktiv (00)
Sitzpositionserkennung_Sitzmemory_fahrer: nicht_aktiv -> aktiv (01)
sitzpositionserkennung_Sitzmemory_beifahrer nicht_aktiv -> Aktiv (01)
BDC_BODY
ComAdapterPdu_22A_Status_BFS: nicht_aktiv -> aktiv (01)
ComAdapterPdu_232_Status_FAS: nicht_aktiv -> aktiv (01)
Sitzheizung_low_front: LIN_BF -> nicht_aktiv (00)
Fra airbaglampe med 1 feil gikk jeg nå til 2 feil…
Uten memory funker ikke posisjonsensor og får man opp feil på airbag modulen.
Har ikke skrevet ned akkurat feilkode men strekninger husker jeg:
No message Seatpositin (Transmitter SMFA, Receiver ACSM)
No message Seatposition (Transmitter SMFB, Receiver ACSM)
Der viste seg at begge setemoduler hadde ikke noe kodingfil i seg (CAFD). Så jeg tenkte det blir lett, bare forbinde med E-sys, bruke F15 VO «Detect CAF for SWE» og ferdig. Men så fort jeg prøvde å kode modulen fikk jeg feil og mistet modulen kodingen sin så fort man gikk ut av E-sys. Men plutselig satt det når jeg prøvde med BimmerUtility isteden for e-sys. Eneste utfordring var at kodingen av modulen kom fra F48, så alle verdier inne var beregnet for de originale sportseter. Men nå det var hvertfall koding fil inne i modulen var det bare spørsmål å sette alt til F15-komfort verdier.
Så… Tilbake til e-sys og noe som heter coding verification. Har kan man regne ut verdier av koding fil uten at man trenger å ha forbindelse til en sånn bil. (Coding verification -> NCD Trace)
Nå hadde jeg en .NCD fra både F48 og F15. Var det bare å sammenligne de og sette alle verdier til F15 komfort seter igjen. Heldigvis var det bare 100+ forskjellige verdier 🙈 Brukte sånn sirka 1 time per modul…
Men etter det her skjedde en forbedring, memory funka nå men jeg hadde fortsatt 2 feil + airbaglampa men det var en forbedring; fra no message til incomplete.
Message Seatposition incomplete (Transmitter SMFA, Receiver ACSM)
No message Seatposition incomplete (Transmitter SMFB, Receiver ACSM)
Tilbake til sammenligningen igjen og så kom tilkonklusjonen at det kunne være den her og det stemte:
positionsuebergabe_fraumann -> Aktiv (01)
På F15 er det av, på F48 er det på. Etter det spilte ACSM i lag ogkunnen jeg slette feilkoden/ airbaglampa og funker alt som skal. Brukte en god del timer på selve kodingen men jeg var så glad nå endelig fikk 0 feil og denne meldingen i iDrive:
For interesserte; jeg brukte sirka 5 timer på selve kodingen til å funke. Det vare sirka like mye som vi brukte å sette inn selve setene
Men…. Dermed var X5 Komfort sete retrofit komplett! Så her følger noe bilder av resultatet:
Jeg har kjørt i dag til Gardermoen og kan med 100% sikkerhet si at det er en stort oppgradering, komfortseter er så mye mykere og innstillingsmulighetene gjør at det er lettere å finne posisjon som er behagelig over lengre tid.
-
Gabz ga poeng til Daniel. i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Feiret 2 års eierskap av denne med en runde polering 😅 Var egentlig ikke så gale, men ble blankere i hvertfall 🙂
-
-
Gabz fikk poeng fra Daniel. i Den store finn.no tråden.
Over 50k lagt på i pris etter å ha utelukkende nedgradert og jallamodifisert med rånerutstyr som svartsotede ruter, 2L sotespray på baklyktene, LED-pærer fra wish og stygg wrap på listene.. DEPO-lyktene var selvfølgelig også bestilt ser jeg.. Men hey; bilen "ser helt syk ut i virkeligheten" da.
Jesus. Håper noen redder den.
-
Gabz fikk poeng fra Yngvejos i Den store finn.no tråden.
Over 50k lagt på i pris etter å ha utelukkende nedgradert og jallamodifisert med rånerutstyr som svartsotede ruter, 2L sotespray på baklyktene, LED-pærer fra wish og stygg wrap på listene.. DEPO-lyktene var selvfølgelig også bestilt ser jeg.. Men hey; bilen "ser helt syk ut i virkeligheten" da.
Jesus. Håper noen redder den.
-
Gabz fikk poeng fra sveigis i Den store finn.no tråden.
Over 50k lagt på i pris etter å ha utelukkende nedgradert og jallamodifisert med rånerutstyr som svartsotede ruter, 2L sotespray på baklyktene, LED-pærer fra wish og stygg wrap på listene.. DEPO-lyktene var selvfølgelig også bestilt ser jeg.. Men hey; bilen "ser helt syk ut i virkeligheten" da.
Jesus. Håper noen redder den.
-
Gabz fikk poeng fra Orjan i Den store finn.no tråden.
Over 50k lagt på i pris etter å ha utelukkende nedgradert og jallamodifisert med rånerutstyr som svartsotede ruter, 2L sotespray på baklyktene, LED-pærer fra wish og stygg wrap på listene.. DEPO-lyktene var selvfølgelig også bestilt ser jeg.. Men hey; bilen "ser helt syk ut i virkeligheten" da.
Jesus. Håper noen redder den.
-
Gabz fikk poeng fra eivi91 i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Ja, også var det vel noe pakningsmateriale som var lagt på feil/for mye, og da løsner nedi motoren og kan tette oljeganger. Det ble vel fikset på et punkt, mye mulig før 2009. Ellers er det jo motorer med latterlig fin lyd til diesel å være. Er ikke mange dieselbiler som kan måle seg med UEL manifold på den boxeren der. Skulle så gjerne hatt UELH på min også, men ser ut til at det da blir snakk om 15-20k og det ble litt væl på en "fornuftig" bruksbil.
Nydelig bil du hadde der, veldig kul stance og et utrolig pent karosseri. Synes Outbackene spesielt kler svart svært godt. Og takk for fine ord! 😄
-
Gabz fikk poeng fra papertiger i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Takker!
Jepp, min trofaste Subaru er enda den daglige bruksbilen. Bikker 4 års eie om 2 uker. En bil jeg har blitt urovekkende glad i. Den har fått diverse stereo-oppgraderinger, men utenom det har det bare vært vanlig vedlikehold, og ellers tut og kjør. Har siklet mye på å skaffe en diesel E39 eller F11 som bruksbil, men denne har bare vært såpass snill og pålitelig at jeg ikke klarer å kvitte meg med den. Også er den jo både god å kjøre, pen å se på, greit utstyrt og ellers ikke veldig mye jeg mangler. Nydelig fremkommelighet om vinteren også. Tørst er den dog, bruker jo nesten like mye som M5en på normal kjøring. Også skulle jeg gjerne hatt litt mer plass til beina mine, sittestillingsmessig. Men etter de forrige pengeslukene(!) jeg eide før denne så var det såpass digg med så pålitelig bil at jeg fikk en egen kjærlighet for den.
-
Gabz fikk poeng fra RNJ i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Takker!
Jepp, min trofaste Subaru er enda den daglige bruksbilen. Bikker 4 års eie om 2 uker. En bil jeg har blitt urovekkende glad i. Den har fått diverse stereo-oppgraderinger, men utenom det har det bare vært vanlig vedlikehold, og ellers tut og kjør. Har siklet mye på å skaffe en diesel E39 eller F11 som bruksbil, men denne har bare vært såpass snill og pålitelig at jeg ikke klarer å kvitte meg med den. Også er den jo både god å kjøre, pen å se på, greit utstyrt og ellers ikke veldig mye jeg mangler. Nydelig fremkommelighet om vinteren også. Tørst er den dog, bruker jo nesten like mye som M5en på normal kjøring. Også skulle jeg gjerne hatt litt mer plass til beina mine, sittestillingsmessig. Men etter de forrige pengeslukene(!) jeg eide før denne så var det såpass digg med så pålitelig bil at jeg fikk en egen kjærlighet for den.
-
Gabz fikk poeng fra RNJ i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Da var det dags for første opprydningsøkt på M5en. Diverse godt og blandet på agendaen.
Førstepri var å få krysset av denne lista.
Tåkelys framme hadde jeg allerede justert, så gjensto bare tåkelys bak og viskere som tuller.
Begynte med tåkelys bak som ikke ville fungere. Pærene var fine. Første tanke var dermed at kontakter og koblinger kunne ha irr og dårlig kontakt.
Så demonterte begge baklykter og overgangskabler.
Disse ble så gått over, pinnet ut og renset og sjekket over.
Meeeen ingen hell.
Endte med å prøve de på kompis sin originale facelift bil og tåkelysene funket ikke da heller. Prøvde så et sett originale faceliftlykter i min, og vipps så var det lys. Mener å huske at det er forskjellige lykter om det er til facelift eller om det er til ombyggingssett for preface, så mistenker jeg har sistnevnte og at det derfor er noe som ikke går overens på tåkelysene.. Men fram til jeg gidder å hive noe mer penger på det, så ble det bare til å låne de andre lyktene med oransje blink til EU.
Neste var å få orden på vindusviskerne. Etter bytte av mekanisme hos forrige eier parkerer de midt på ruten, selv om de går helt som de skal ellers.
Etter alt for mye demontering, montering og fram og tilbake, så begynte ting å bli bra. Motor funker som den skal, men mekanismen var tilkoblet litt feil vei og med feil "nullpunkt" osv.
Og etter litt prøving og feiling ble ting etterhvert bra og montert på plass igjen.
(Ser nå at jeg lagra feil bilde, dette tok jeg kompis sin for å sammenligne noe, derav svart lakk.. Menmen, er da akkurat likt ellers).
Og halleluja. Korrekt parkering.
Med EU-feilene i orden, var det litt diverse småplukk som måtte rettes opp i.
Begynte med sidespeil på førerside, som typisk nok (på E39 M5 og E46 M3) hadde løsnet i "leddet" sitt og var dinglete.
Ut med seg.
Og litt mer demontering (begynte litt i feil ende da jeg ikke var sikker på hva jeg så etter på det punktet)..
Men synderen ble fort åpenbar:
Disse brakettene får man selvsagt ikke kjøpt fra BMW, kun hele speil. Men fant en side fra UK, Mirrorjohn, som reproduserer disse likt originalt i aluminium. Fortsatt rundt 1200kr ferdig i postkassa for en liten brakett, men bør da i praksis holde i 25 år til. Det ble dermed bestilt en slik derfra som jeg nå venter på for å fullføre her.
Men bilen må brukes i mens, så da ble det midlertidig lånt et standard-speil fra kompis.
Litt Van Gogh stil på ørene, men viskerne på plass, iallefall.
Neste punkt var å få vekk koppene i grillen i fangeren, samt montere på krom-nyrer.
Utgangspunkt:
Fanger av:
Ut med det gamle:
Og inn med det nye:
Her også:
Og da ble det etterhvert veldig mye mer korrekt etter min smak 🥰
M5 har jo full-krom grill originalt, men synes kromkant og svarte riller er 10/10 på E39 så det ble heller det.
Fortsatt mye steinsprut og tjafs i lakken på frontfanger/panser, men det får bli etterhvert. Pent langt ifra, men langt ifra pent.
Så til litt mer småtteri.
Bakluke-spoiler var ikke montert etter lakkering av ny bakluke, så den måtte på. Borte:
Og på plass:
Innvendig speil manglet deksel:
Noen flere kroner til BMW senere, så var det også i orden.
Mens jeg var her så tenkte jeg også å hive inn et dashcam, da jeg synes det er veldig kjekt å ha dersom et uhell skulle være ute.
Slippe å eventuelt måtte bevise uskyld hvis (når) jeg IGJEN skulle være utsatt for noen andres tull.
Så da ble det et diskret Garmin-kamera makent til det jeg har i Subaru-brukisen, da det er greit å ha alt i samme app osv.
På plass. Kabel trukket skjult ned bak hanskerom, også kobles dette opp ordentlig med sikring osv.
Dørstopperen i høyre framdør var også på avveie.
Men det var også kjapt og greit å få i orden med ny pin.
Og siste lille ting før avreise var å fjerne klistremerker fra siderutene bak.
Borte.
Første økt i boks og det kunne så bæres bort til nærmeste verksted for en etterkontroll.
Ikke store lista akkurat, så den ble fort klar for 2 nye år på norske veier 😁
Dermed kunne baklyktene med hvite blink slenges på igjen..
Og landeveier kunne omsider nytes uten røde klistremerker på skiltene.
Hadde egentlig flere punkter (og innkjøpte deler) på agendaen, men hovedproblemet var dette kollapsede jekkfestet høyre bak, så jeg kunne ikke ha bilen på bukken. Jekkfestet høyre foran er også ganske crunchy og ikke helt til å stole på, tror jeg. Må eventuelt brukes 4-søyler, hvilket jeg ikke har tilgang på privat. Så vil nok prøve å prioritere å få tatt jekkfestene snart, slik at jeg kan jobbe fritt på bilen selv. Veldig kjipt å skulle bruke mangfoldige tusen på verkstedtimer for jobber jeg fint kan ta selv. Men, enn så lenge får jeg være litt kreativ med bruk av jekk, og skru på gamle måten - altså på bakken.
Ellers er det også mer småplukk som skal tas fortløpende, så det kommer oppdatering på det så fort det blir ordnet også.
Så bare å følge med 😁 Blir nok aldri arbeidsledig med gammel BMW uansett.
-
Gabz fikk poeng fra RNJ i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Da var det jaggu min tur til å få lov å ta over denne kjente forum-helten! Til dere som ikke kjenner den fra før, så er det altså da en ombygd bil (godkjent, såklart). Ble ombygd i 2008 og kun ramme, dører og vinduer gjenstår fra 1996 523i bilen som den ble bygd på. Resten er fra en 99-mod M5, og motor/gir er fra en 00-mod M5 med nye typen vanos. Bilen fikk da også komplett fargebytte fra sølv til Mediterranean Blue Metallic. Nydelig farge som ikke får sin justis på bilder.
I en samtale med Thundercoil i starten av 2024 ble det nevnt at han vurderte å selge bilen etterhvert til fordel for bolig. Etter å ha drømt om E39 M5 siden ungdomsskole-dagene mine, var jeg kjapp på å hive meg på muligheten. Ting ble løst avtalt allerede da, og tidslinjen pekte mot vår/tidlig sommer 2025. Etter over et år med oppfølging og spenning, ble det omsider avtalt en dato; og flybilletter kunne bestilles.
Jeg hoppet da på dette:
Som leverte meg hit:
Og etter litt overføringer og hyggelig bilprat så var dette beistet endelig MITT!
(Prøveskilter pga noe småtteri som må ordnes for EU).
Da gjensto det bare å brimme tanken med litt etanolfri dinosaur-juice..
Også var det klart for avreise.
Litt pent landskap kunne nytes på veien:
Før vi så var hjemme etter rundt 550km. Et stykk fantastisk og spesiell bil. Imponerende nok viste bilen også et forbruk på 11,5L/100km og det gjensto faktisk en kvart tank i det jeg parkerte hjemme. Hovedsakelig pen og rolig kjøring, men likevel; slettes ikke verst for en 4.9 V8. Spesielt når min Subaru brukis med 2.0 bruker rett rundt literen på samme kjøring..
Anyways; dagen derpå fikk bilen seg også en velfortjent vask:
Og noen veeeldig kjappe oversiktsbilder:
Nuvel, over til planene for denne herligheten. Dette er en bil som er perfekt langt ifra, men langt ifra perfekt.
Det er en liten smørbrød-liste med ting jeg vil få fikset, utbedret og byttet.
Første på agendaen er å fikse de tre småfeilene som gjenstår etter EU-kontroll så jeg slipper å styre med disse prøveskiltene osv.
Utover det så kan vel planene deles opp i fire kategorier:
Førstepri:
- Gå over bilen under, forstilling/bakstilling etc.
- Noe dødgang i "midten" av styringen - diagnosere og fikse
- Rister under nedbremsing - diagnosere og fikse
- Mistenker dårlige motor- og girkassefester - bytte disse
- AC funker ikke - diagnosere og fikse
Småplukk:
- Montere på koffertlist (bakluke-spoiler)
- Nye emblemer foran og bak
- Bytte til grillnyrer med krom-kant
- Bytte gitter i frontfanger til nytt (ikke fan av "koppene" som står i nå)
- Venstre sidespeil må strammes
- Dørstopper i dør HF er knekt og må byttes
- Facelift taktrekk i preface-bil - sitter ikke helt som det skal overalt
- Dynavin headuniten sitter ikke flush da den mangler en brakett
- Bytte solfilm i bakrute, da limet har blitt dårlig av en eller annen grunn, og er nå helt "blurry"
- Nye velour gulvmatter
- Nye kjennemerker (plast nå, vil ha alu)
Større jobber/etterhvert:
- Jekkfeste HB har kollapset og må fikses
- Stygg rust inne rundt bensinpåfyllingsrøret
- Høyre framdør har stygg rust i nedre hjørne
- Liten sprekk i frontfanger som må fikses
- Diverse merker/riper/steinsprut etc i lakken
- Preventivt bytte av komplett register med strammere etc.
- Preventiv overhaling av vanos
Oppgraderinger/modifikasjoner:
- Girskift-mekanisme fra E60 545i (aka OEM+ "shortshift")
- Oppgradering av eksos; mer V8-lyd uten at det blir for voldsomt
- Oppgradering av stereo
Det er foreløpig det! Dette blir en sommerbil/kosebil, så vi får se hvor fort ting skjer med tanke på at det foreligger en god del penger i disse punktene her, men vil samtidig få ting gjort asap så jeg kan nyte bilen fullt ut. Følg gjerne med videre, skal prøve å få postet oppdateringer fortløpende ettersom ting skjer
-
-
Gabz ga poeng til Ingvaldsen i ingvaldsen's forskjellige kjøretøy _ 750d prosjekt
takk takk, noe lesing å grubling er det jo. men stagene fra m5 skal @E.C. ha æren for.
kjøpte de av en kar som heter Radosław Godzina, dukket opp på en e39 gruppe på feisbukk. BMW E39 Exclusive Club for å være eksakt. meget profesjonell å forholde seg til. han er også på saken med å ordne løsning for 6,5 bak på sedan. men i sedan er det jo best med individual hifiløsningen som er dobbel 10" i hattehylle.
66,5mm dybde inntil en magnetstørrelse på 90mm. men ja gå ut i fra 65mm dybde så er det mye rart som passe, men ikke mine gamle focal k2 power som jeg har liggende å flyte da de er altfor dype. men da måtte jeg nok hatt en helt annen forsterkerløsning også.
legger ved bilde av braketter til høytalere bak, med riktig element og litt overflatebehandling av adapteren kan dette se meget bra ut.
ser også noen som fester 10" element rett i sidedekslet bak i touring uten kasse bak, er litt skeptisk til om de sitter godt nok til at de ikke rister løs ved spilling. men det hadde jo vært en enkel løsning, frister jo med et element i vær side. men da blir det jo evt mindre kasse på venstre side en høyre, og det spørs jo om mk4 navi modul tåler et subelement i umiddelbar nærhet.
-
Gabz fikk poeng fra Shattered i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Takker!
Jepp, min trofaste Subaru er enda den daglige bruksbilen. Bikker 4 års eie om 2 uker. En bil jeg har blitt urovekkende glad i. Den har fått diverse stereo-oppgraderinger, men utenom det har det bare vært vanlig vedlikehold, og ellers tut og kjør. Har siklet mye på å skaffe en diesel E39 eller F11 som bruksbil, men denne har bare vært såpass snill og pålitelig at jeg ikke klarer å kvitte meg med den. Også er den jo både god å kjøre, pen å se på, greit utstyrt og ellers ikke veldig mye jeg mangler. Nydelig fremkommelighet om vinteren også. Tørst er den dog, bruker jo nesten like mye som M5en på normal kjøring. Også skulle jeg gjerne hatt litt mer plass til beina mine, sittestillingsmessig. Men etter de forrige pengeslukene(!) jeg eide før denne så var det såpass digg med så pålitelig bil at jeg fikk en egen kjærlighet for den.
-
Gabz fikk poeng fra Saltkjelen i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Takker!
Jepp, min trofaste Subaru er enda den daglige bruksbilen. Bikker 4 års eie om 2 uker. En bil jeg har blitt urovekkende glad i. Den har fått diverse stereo-oppgraderinger, men utenom det har det bare vært vanlig vedlikehold, og ellers tut og kjør. Har siklet mye på å skaffe en diesel E39 eller F11 som bruksbil, men denne har bare vært såpass snill og pålitelig at jeg ikke klarer å kvitte meg med den. Også er den jo både god å kjøre, pen å se på, greit utstyrt og ellers ikke veldig mye jeg mangler. Nydelig fremkommelighet om vinteren også. Tørst er den dog, bruker jo nesten like mye som M5en på normal kjøring. Også skulle jeg gjerne hatt litt mer plass til beina mine, sittestillingsmessig. Men etter de forrige pengeslukene(!) jeg eide før denne så var det såpass digg med så pålitelig bil at jeg fikk en egen kjærlighet for den.
-
Gabz fikk poeng fra Ampera i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Takker!
Jepp, min trofaste Subaru er enda den daglige bruksbilen. Bikker 4 års eie om 2 uker. En bil jeg har blitt urovekkende glad i. Den har fått diverse stereo-oppgraderinger, men utenom det har det bare vært vanlig vedlikehold, og ellers tut og kjør. Har siklet mye på å skaffe en diesel E39 eller F11 som bruksbil, men denne har bare vært såpass snill og pålitelig at jeg ikke klarer å kvitte meg med den. Også er den jo både god å kjøre, pen å se på, greit utstyrt og ellers ikke veldig mye jeg mangler. Nydelig fremkommelighet om vinteren også. Tørst er den dog, bruker jo nesten like mye som M5en på normal kjøring. Også skulle jeg gjerne hatt litt mer plass til beina mine, sittestillingsmessig. Men etter de forrige pengeslukene(!) jeg eide før denne så var det såpass digg med så pålitelig bil at jeg fikk en egen kjærlighet for den.
-
Gabz fikk poeng fra mr.pingu i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Takker!
Jepp, min trofaste Subaru er enda den daglige bruksbilen. Bikker 4 års eie om 2 uker. En bil jeg har blitt urovekkende glad i. Den har fått diverse stereo-oppgraderinger, men utenom det har det bare vært vanlig vedlikehold, og ellers tut og kjør. Har siklet mye på å skaffe en diesel E39 eller F11 som bruksbil, men denne har bare vært såpass snill og pålitelig at jeg ikke klarer å kvitte meg med den. Også er den jo både god å kjøre, pen å se på, greit utstyrt og ellers ikke veldig mye jeg mangler. Nydelig fremkommelighet om vinteren også. Tørst er den dog, bruker jo nesten like mye som M5en på normal kjøring. Også skulle jeg gjerne hatt litt mer plass til beina mine, sittestillingsmessig. Men etter de forrige pengeslukene(!) jeg eide før denne så var det såpass digg med så pålitelig bil at jeg fikk en egen kjærlighet for den.
-
Gabz ga poeng til Shattered i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Meget fin børse dette Gabz! E39 M5 har vært drømmebil her også i 25 år. Og blir sikkert det til jeg dauer. Men sikkert veldig moro med 400 ponnier under panseret! Kjører du Subaru som daglig enda, eller har det skjedd noe utskifting der?
-
Gabz fikk poeng fra mr.pingu i Pingu’s X1 F48 - X5 komfort seter ferdig montert!
Kult! Hvordan er Morel sine subs til BMW? Hva er specs på de?
-
Gabz fikk poeng fra Saltkjelen i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Tusen takk! Ja, veldig sant. Utrolig mye jeg selv har likt før i tiden også, som jeg nå ikke engang kan forstå når jeg ser tilbake. Ting kan snu fort. Men en klassisk OEM/OEM+ BMW slår ytterst sjeldent feil 😎
-
Gabz ga poeng til Saltkjelen i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Gratulerer med BMW og hyggelig å se deg tilbake her, @Gabz! Det er rart med det - grillen med kopper var en höjdare for 10 år siden og de kostet skjorta. Nå gjelder OEM og det klassiske skal opprettholdes. Vakkert!
-
Gabz fikk poeng fra Saltkjelen i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Da var det dags for første opprydningsøkt på M5en. Diverse godt og blandet på agendaen.
Førstepri var å få krysset av denne lista.
Tåkelys framme hadde jeg allerede justert, så gjensto bare tåkelys bak og viskere som tuller.
Begynte med tåkelys bak som ikke ville fungere. Pærene var fine. Første tanke var dermed at kontakter og koblinger kunne ha irr og dårlig kontakt.
Så demonterte begge baklykter og overgangskabler.
Disse ble så gått over, pinnet ut og renset og sjekket over.
Meeeen ingen hell.
Endte med å prøve de på kompis sin originale facelift bil og tåkelysene funket ikke da heller. Prøvde så et sett originale faceliftlykter i min, og vipps så var det lys. Mener å huske at det er forskjellige lykter om det er til facelift eller om det er til ombyggingssett for preface, så mistenker jeg har sistnevnte og at det derfor er noe som ikke går overens på tåkelysene.. Men fram til jeg gidder å hive noe mer penger på det, så ble det bare til å låne de andre lyktene med oransje blink til EU.
Neste var å få orden på vindusviskerne. Etter bytte av mekanisme hos forrige eier parkerer de midt på ruten, selv om de går helt som de skal ellers.
Etter alt for mye demontering, montering og fram og tilbake, så begynte ting å bli bra. Motor funker som den skal, men mekanismen var tilkoblet litt feil vei og med feil "nullpunkt" osv.
Og etter litt prøving og feiling ble ting etterhvert bra og montert på plass igjen.
(Ser nå at jeg lagra feil bilde, dette tok jeg kompis sin for å sammenligne noe, derav svart lakk.. Menmen, er da akkurat likt ellers).
Og halleluja. Korrekt parkering.
Med EU-feilene i orden, var det litt diverse småplukk som måtte rettes opp i.
Begynte med sidespeil på førerside, som typisk nok (på E39 M5 og E46 M3) hadde løsnet i "leddet" sitt og var dinglete.
Ut med seg.
Og litt mer demontering (begynte litt i feil ende da jeg ikke var sikker på hva jeg så etter på det punktet)..
Men synderen ble fort åpenbar:
Disse brakettene får man selvsagt ikke kjøpt fra BMW, kun hele speil. Men fant en side fra UK, Mirrorjohn, som reproduserer disse likt originalt i aluminium. Fortsatt rundt 1200kr ferdig i postkassa for en liten brakett, men bør da i praksis holde i 25 år til. Det ble dermed bestilt en slik derfra som jeg nå venter på for å fullføre her.
Men bilen må brukes i mens, så da ble det midlertidig lånt et standard-speil fra kompis.
Litt Van Gogh stil på ørene, men viskerne på plass, iallefall.
Neste punkt var å få vekk koppene i grillen i fangeren, samt montere på krom-nyrer.
Utgangspunkt:
Fanger av:
Ut med det gamle:
Og inn med det nye:
Her også:
Og da ble det etterhvert veldig mye mer korrekt etter min smak 🥰
M5 har jo full-krom grill originalt, men synes kromkant og svarte riller er 10/10 på E39 så det ble heller det.
Fortsatt mye steinsprut og tjafs i lakken på frontfanger/panser, men det får bli etterhvert. Pent langt ifra, men langt ifra pent.
Så til litt mer småtteri.
Bakluke-spoiler var ikke montert etter lakkering av ny bakluke, så den måtte på. Borte:
Og på plass:
Innvendig speil manglet deksel:
Noen flere kroner til BMW senere, så var det også i orden.
Mens jeg var her så tenkte jeg også å hive inn et dashcam, da jeg synes det er veldig kjekt å ha dersom et uhell skulle være ute.
Slippe å eventuelt måtte bevise uskyld hvis (når) jeg IGJEN skulle være utsatt for noen andres tull.
Så da ble det et diskret Garmin-kamera makent til det jeg har i Subaru-brukisen, da det er greit å ha alt i samme app osv.
På plass. Kabel trukket skjult ned bak hanskerom, også kobles dette opp ordentlig med sikring osv.
Dørstopperen i høyre framdør var også på avveie.
Men det var også kjapt og greit å få i orden med ny pin.
Og siste lille ting før avreise var å fjerne klistremerker fra siderutene bak.
Borte.
Første økt i boks og det kunne så bæres bort til nærmeste verksted for en etterkontroll.
Ikke store lista akkurat, så den ble fort klar for 2 nye år på norske veier 😁
Dermed kunne baklyktene med hvite blink slenges på igjen..
Og landeveier kunne omsider nytes uten røde klistremerker på skiltene.
Hadde egentlig flere punkter (og innkjøpte deler) på agendaen, men hovedproblemet var dette kollapsede jekkfestet høyre bak, så jeg kunne ikke ha bilen på bukken. Jekkfestet høyre foran er også ganske crunchy og ikke helt til å stole på, tror jeg. Må eventuelt brukes 4-søyler, hvilket jeg ikke har tilgang på privat. Så vil nok prøve å prioritere å få tatt jekkfestene snart, slik at jeg kan jobbe fritt på bilen selv. Veldig kjipt å skulle bruke mangfoldige tusen på verkstedtimer for jobber jeg fint kan ta selv. Men, enn så lenge får jeg være litt kreativ med bruk av jekk, og skru på gamle måten - altså på bakken.
Ellers er det også mer småplukk som skal tas fortløpende, så det kommer oppdatering på det så fort det blir ordnet også.
Så bare å følge med 😁 Blir nok aldri arbeidsledig med gammel BMW uansett.
-
Gabz fikk poeng fra Olaandref i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
Tusen takk! Helt enig, E39 M5 må for meg være på topp 3 BMW produsert noen gang. Gud for et tidløst og fantastisk design utvendig og innvendig. Nydelig å kjøre, rå lyd, samt perfekt mengde mekanisk/analogt i forhold til elektroniske ting (oppbygning og utstyr). Tror E92 M3 ligger rett over den på drømmelista av biler jeg vil eie, men det er definitivt tett løp mellom bilene i toppen uansett 😁
Den der er veldig fin! Husker ikke hvilken modell kompisen min har i bruk privat, men han driver verktøybutikk med mye Bahco, så mye mulig han evt har en demomodell jeg kan se på om det ikke er denne han har fra før selv.
-
Gabz ga poeng til E.C. i Gabz kjøper drømmebil - E39 M5
En garasjejekk som er litt lang og som når under huset på diffen og fremre jekkepunkt under motor så kan du sette støttebukker (f.eks. Biltema sine 3 tonn som er litt større) under travers bak (lirke litt forbi stabstag) og foran (om plastplata under er tatt av). Da får du skrudd det aller meste. Har gjort det på min E39 i 8 år nå, helt uten bruk av jekkfester