-
Innholdsteller
11903 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
115
Omdømmeaktivitet
-
Gabz ga poeng til Newgarden93 i Gabz' E39 M5
Takk 😊
ja, satt å mimret tilbake å så gjennom den jeg også. Både gøy og litt flaut. Ser at man har blitt litt eldre med åra 😅 du får ha masse lykke til videre med M5’n 👍😎
-
Gabz fikk poeng fra Newgarden93 i Gabz' E39 M5
@Newgarden93 Kult, velkommen tilbake! Ble noen års gap mellom min aktivitet her inne også, så kjenner til den. M5en har gått fram og tilbake til Bergen et par runder denne nå da 😄 Satser på at den får blitt i mitt eie en stund også. Måtte bla gjennom gamle tråden din på den igjen nå, bare moro å se noen bilder fra den tiden.
-
Gabz ga poeng til Haug530D i Gabz' E39 M5
"The more the Merrier"
Facebook er ikke det samme som forumet her og jeg må jo si at jeg savner forumets storhetstid før sosiale medier ble en ting, jeg har dog ikke vært så mye innom selv heller, men det blir mer nå fremover for min del
-
Gabz fikk poeng fra sveigis i Gabz' E39 M5
@Newgarden93 Kult, velkommen tilbake! Ble noen års gap mellom min aktivitet her inne også, så kjenner til den. M5en har gått fram og tilbake til Bergen et par runder denne nå da 😄 Satser på at den får blitt i mitt eie en stund også. Måtte bla gjennom gamle tråden din på den igjen nå, bare moro å se noen bilder fra den tiden.
-
Gabz ga poeng til Newgarden93 i Gabz' E39 M5
Datt tilfeldig innom bimmers her om dagen å startet å lese gjennom gamle tråder. Har ikke vert inne her siden 2018😅 Det er utrolig gøy og se at denne bilen fortsatt blir godt tatt vare på og hvordan du strekker den opp 😄 Jeg henta denne bilen i Bergen i 2014 som ikke godkjent ombygd med godt mot med at det ikke skulle vere noe problem å godkjenne. Har mange gode minner med denne bilen og er faktisk en av mine tidligere biler jeg savner fortsatt den dag i dag. Lest forsåvidt hele tråden til han jeg solgte den til. Gøy og se at han hadde den i 10år.
Var ikke klar over at folk fortsatt er så aktiv på Bimmers, får meg til å vurdere ta opp igjen tråden min om E12'n 🙃
Jeg har fortsatt en del bilder av bilen vist du er interessert? Måtte bare legge ved et her(bare slette vist du syns det er upassende)
Kommer definetivt til å følge med her fremover. Keep up the god work! 😁
-
Gabz fikk poeng fra Daniel. i YouTube-/TikTok-/videoklipp-tråden
Slang nylig sammen en liten reisebrev-type video fra hentingen av M5en i våres, dersom noen skulle kjede seg i lunsjen 😅
-
Gabz fikk poeng fra Orjan i YouTube-/TikTok-/videoklipp-tråden
Slang nylig sammen en liten reisebrev-type video fra hentingen av M5en i våres, dersom noen skulle kjede seg i lunsjen 😅
-
Gabz fikk poeng fra Thundercoil i YouTube-/TikTok-/videoklipp-tråden
Slang nylig sammen en liten reisebrev-type video fra hentingen av M5en i våres, dersom noen skulle kjede seg i lunsjen 😅
-
Gabz fikk poeng fra mslello i YouTube-/TikTok-/videoklipp-tråden
Slang nylig sammen en liten reisebrev-type video fra hentingen av M5en i våres, dersom noen skulle kjede seg i lunsjen 😅
-
Gabz fikk poeng fra Paulus i YouTube-/TikTok-/videoklipp-tråden
Slang nylig sammen en liten reisebrev-type video fra hentingen av M5en i våres, dersom noen skulle kjede seg i lunsjen 😅
-
Gabz fikk poeng fra awt i YouTube-/TikTok-/videoklipp-tråden
Slang nylig sammen en liten reisebrev-type video fra hentingen av M5en i våres, dersom noen skulle kjede seg i lunsjen 😅
-
Gabz ga poeng til E.C. i E.C.'s garasjetråd - lagret E39, tatt en tur til TRF
Da har det plutselig gått 13-14 timer i garasjen siden forrige post. Mye igjen, men har nå fått litt unna. Ble litt langt så putter i spoiler:
-
Gabz fikk poeng fra ehaugsnes i Den store finn.no tråden.
https://www.finn.no/mobility/item/430750151?ci=1
Kult med original 6-trinns manuell i en ellers også meget flott E38.
-
Gabz fikk poeng fra sondre i Den store finn.no tråden.
https://www.finn.no/mobility/item/430750151?ci=1
Kult med original 6-trinns manuell i en ellers også meget flott E38.
-
Gabz ga poeng til TRF i Den store finn.no tråden.
Man skal bruke ganske store ord for å beskrive hvor spesielt interessert man er hvis man finner e38 728i som et bedre alternativ enn e38 730d. Men hver sin smak
-
Gabz fikk poeng fra Paulus i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra Thundercoil i Gabz' E39 M5
Antakelig. Ble litt verre igjen etter en liten stund bak nå, så blir litt nye deler igjen ved neste anledning. Rister ikke så fælt i lavere hastigheter, men i høyere hastigheter rister det en del.. Og ja, det var et kapittel i seg selv med diverse deler til denne, gitt. Døra ser foreløpig veldig bra ut, men vi får jo se når det blir dypdykket litt i den før lakkering. Tør ikke ha for høye forventninger 😅
Men - nå er det snart på tide med vinterlagring for meg, så da kan det hende det blir en omgangsrunde når den hentes ut igjen til våren potensielt. Vil ha den innerst i lokalet jeg skal lagre den i for å slippe å flytte på den for andres behov ila vintersesongen, isåfall må den inn allerede nå på onsdag. Litt kjipt når det enda er litt ålright vær ute, men samtidig har jeg ikke så veldig mye tid til overs om dagen uansett.
-
Gabz fikk poeng fra OddErik_E34 i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra OddErik_E34 i Gabz' E39 M5
Opprydningsøkt nr. 2:
Da er ny innsatsrunde på M5en foretatt og en del punkter krysset av fra listen, så en liten write-up må til.
Første på agendaen var girkassefester og motorfester som føltes slitne ut.
Bilen opp, og jeg kjenner allerede at jeg savner løftebukk:
Men etterhvert er girkassefestene demontert, og nye Lemförder deler er montert inn.
Deretter var det motorfestene som måtte si farvel til sin gamle bopel.
Her også var det Lemförder som fikk overta plassen.
Fornøyd med sitt nye hjem:
Har hatt en del dødgang "i midten" av styringen, og det ble også påpekt på EU at ene indre endeleddet var litt dårlig. Da er det vel neppe noe overraskelse hva som måtte skje. Klart for å settes igang:
På disse bilene med V8 er det jo ikke tannstag, men styresnekke. Dermed måtte hele parallellstaget byttes for å fikse indre endeledd. Etterhvert var hele greia demontert. Har kjøpt nye ytre endeledd også, så de gamle fikk bare stå på:
Synderen indentifisert:
Skal bli bra med litt nytt. Lemförder nok en gang.
Glemte selvfølgelig å ta noe etter-bilder. Men styringen ble natt og dag etter skiftet, og bilen er nå levert hjulstillingskontroll. Deilig!
Men vi er ikke ferdig. Hadde jo en liten Van Gogh situasjon på sidespeilene, som måtte løses.
Jeg hadde omsider fått denne braketten i posten fra England, i maskinert aluminium.
Gjenget opp og skrudd fast med de originale skruene.
Og etterhvert var speilet igjen komplett, og ikke minst wobble-fritt.
På plass.
En annen ting som har irritert meg litt er at bilen har vært delvis skeivøyd. Tåkelysene var nemlig forskjellige. Høyre siden hadde klart glass, men venstre side hadde "vaskebrett"-glass. Glemte naturlig nok før-bilde her. Men ny lykt ble iallefall kjøpt inn:
Og montert. Omsider likt igjen foruten litt forskjell i alderdom, men iallefall ikke like synlig som før. Var ikke super-gira på å bruke 1500kr ekstra bare for å få den andre like blank (selv om det fristet). De jevner seg nok ut etterhvert.
Mens jeg var i gang tenkte jeg også å få demontert skiposen i armlenet bak, da den er mer i veien enn praktisk. Kommer aldri til å bruke den. Tok også en overflatevask av alt annet her mens setene var ute, inkludert beltet (glemte bilde av dette også).
Posen ute.
Og baksetene på plass igjen.
Enda en liten plage var interiørlampen som sitter i bakluken. Denne hadde et knekt feste som gjorde at den hang og dinglet, samt utbrent pære og diverse sprekker.
Ny original lampe innkjøpt.
Og alt i orden igjen.
Apropos sprekker; midtre luftventil i dashbordet hadde også det i 3 av fire hjørner.
Out with the old and in with the new.
Og da ble det litt mer ro i sjela her også.
Emblemene foran og bak har definitivt sett sine bedre dager.
Nye originale deler fikk erstatte disse også.
Før/etter bak:
Og foran:
Ene skiltlyset bak hadde samme diagnose som lampen i bakluken - sitter løst pga knekt feste. Dette var dog også uoriginale LED-innsatser (med en del sotespray på pga. sterkt lys).
Her ble det også nye originale deler.
Mye bedre.
Og til slutt noe jeg har gledet meg til fra første stund. Få av de slitne, stygge kjennemerkene i plast og få på noen ferske aluminium-skilter i stedet. Skiltholderne var også veldig falmet og ble erstattet med dual lock borrelåser.
Av med det gamle:
Og nytt stæsj klart.
Dermed kunne bakenden på bilen gå fra dette:
Til dette:
Og likeså fronten fra dette:
Til dette:
Detaljene hjelper fælt på helhetsinntrykket. Enda mer i virkeligheten enn på bilder. Er fortsatt en del lakk-tjafs som ødelegger helhetsinntrykket for meg (spesielt frontfanger og panser), men dette står på planen. Den plasten under fangeren skal også byttes, da den er både sliten, sprukket og misfarget. Men dette var en veldig god start på det utseendemessige løftet i min bok.
Avslutter innlegget med et par stemningsbilder fra påfølgende kveld.
-
Gabz fikk poeng fra Thundercoil i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz ga poeng til jorg1s1 i Den store finn.no tråden.
https://www.finn.no/428202693
God gammel 124 solgt ny i Norge og eid av samme familie siden ny. Tok et lite veddemål med meg selv da den dukket opp om at det må være den personbilen på Finn som har gått lengst, og etter å ha sortert fra høy til lav og luket ut alle de åpenbare tulle-kilometerene så stemte det jaggu meg også.
-
-
-
Gabz ga poeng til E.C. i E.C.'s garasjetråd - lagret E39, tatt en tur til TRF
Separering av spaghettien går nå sin gang. Tatt en uke ferie denne uka, så jeg kanskje får unna litt ting. Min strategi er stort sett å demontere ett ledningsnett om gangen (for hver "ting" som skal ettermonteres), så prøver jeg å merke og notere litt underveis. Det meste stemmer overens med koblingsskjemaer i TIS, men ikke alt. Dessuten er delebilen fra 2007/10 og min er fra 2006/01. Selv om det største skillet gikk i 2005/09 så er det fortsatt en del forskjeller ute og går - både ved overgang til facelift og ved andre datoer, så noe kan potensielt bli litt spennende ved montering.
Her er ledningsnett til baksetevarme og uttak sigarettennere, litt mer enn man kanskje skulle tro. Det eneste som er kuttet i er belysning til knapper, eller 58G, da den uansett gikk i en spleis fra fabrikk:
Pakket i en boks og kan nå avvente montering:
Og nåværende stand på delebilen, ser litt verre ut enn det er:
Jeg synes for så vidt at dette går rimelig greit, man blir litt kjent med både oppsett av komponenter, funksjon og hvordan BMW har lagt opp ledninger i bilen og løst ting, men det tar mye tid. Og som en fornuftig mann med "for lite" tid har jeg gjort det eneste riktige. Kjøpt enda en bil som har omgående behov for skruing 😆
-
Gabz fikk poeng fra E30TurboTouring i E46 M3 Touring
Utrolig kult prosjekt! Ble meget flott. Støtter Saltkjelen her i ønske om flere bilder av Z3en også
