-
Innholdsteller
11897 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
115
Omdømmeaktivitet
-
-
Gabz ga poeng til E.C. i E.C.'s garasjetråd - utvidelse av bilparken
Separering av spaghettien går nå sin gang. Tatt en uke ferie denne uka, så jeg kanskje får unna litt ting. Min strategi er stort sett å demontere ett ledningsnett om gangen (for hver "ting" som skal ettermonteres), så prøver jeg å merke og notere litt underveis. Det meste stemmer overens med koblingsskjemaer i TIS, men ikke alt. Dessuten er delebilen fra 2007/10 og min er fra 2006/01. Selv om det største skillet gikk i 2005/09 så er det fortsatt en del forskjeller ute og går - både ved overgang til facelift og ved andre datoer, så noe kan potensielt bli litt spennende ved montering.
Her er ledningsnett til baksetevarme og uttak sigarettennere, litt mer enn man kanskje skulle tro. Det eneste som er kuttet i er belysning til knapper, eller 58G, da den uansett gikk i en spleis fra fabrikk:
Pakket i en boks og kan nå avvente montering:
Og nåværende stand på delebilen, ser litt verre ut enn det er:
Jeg synes for så vidt at dette går rimelig greit, man blir litt kjent med både oppsett av komponenter, funksjon og hvordan BMW har lagt opp ledninger i bilen og løst ting, men det tar mye tid. Og som en fornuftig mann med "for lite" tid har jeg gjort det eneste riktige. Kjøpt enda en bil som har omgående behov for skruing 😆
-
Gabz fikk poeng fra E30TurboTouring i E46 M3 Touring
Utrolig kult prosjekt! Ble meget flott. Støtter Saltkjelen her i ønske om flere bilder av Z3en også
-
Gabz fikk poeng fra fupsaker i Du gjør det helt feil!-tråden
Kjære vene..
https://www.finn.no/mobility/item/359543084?ci=1
-
Gabz fikk poeng fra Orjan i Du gjør det helt feil!-tråden
Kjære vene..
https://www.finn.no/mobility/item/359543084?ci=1
-
Gabz fikk poeng fra RemyNG i Du gjør det helt feil!-tråden
Kjære vene..
https://www.finn.no/mobility/item/359543084?ci=1
-
Gabz fikk poeng fra Makky123 i Du gjør det helt feil!-tråden
Kjære vene..
https://www.finn.no/mobility/item/359543084?ci=1
-
Gabz ga poeng til sveigis i Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & e91 318i.E91 ferdig .
Takk for det Marius 😊
Det ble over all forventing ,noe det ikke skulle bli utifra måten ting ble gjort .Nå skal det slipes og poleres meget straks så ser vi da .
Ja enig har og fått øynene opp for disse og håper de er bedre enn på bildene ,dvs at de kan reddes 😊
Tusen takk for fine ord ,det var hyggelig Gabz🙏🙏😊.
Ja jeg tror og det .
Gates har levert varene bestandig de så støtter deg fullt ut .
Aha så de gjør det ja ,det var jeg ikke klar over .
Enig i det og helt slutt for min del og kjøpe dyre merkedeler på enkelte ting og Gates har vært gode greier bestandig .
Selvsagt har du de som har kjøpt en bensinslange som da har røket litt fortere enn antatt og da er jo selvsagt hylekoret i gang 😅😅
-
Gabz fikk poeng fra sveigis i Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & e91 318i.E91 ferdig .
Utrolig hva du får til med det du har, bra jobba 😎 Og style 285 blir meget kledelig!
Vedrørende siste post på forrige side så er Gates bra greier det! De som leverer originale reimer til Subaruen min blant annet. Med såpass innsparing er det en no-brainer uten tvil.
-
Gabz fikk poeng fra Markus E30 i Markus E30 sin 07' E61 M5 Interlagos Blå, Reisebrev S.6
Denne tråden har visst gått meg hus forbi. Herlig lesning og brutal mengde drømmebiler i én og samme bilpark - fantastisk! Nå sper du på med drømmetur også.. Misunnelsen skal ikke legges lokk på herfra 😂 Følger med videre!
-
Gabz fikk poeng fra paukri i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra Werther i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra M-jakob i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra mslello i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra Otis i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz ga poeng til RF91 i Gabz' E39 M5
Rustfri dør til E39? Første eigaren må ha køyrt bilen ut av butikken i Tyskland og rett på lager 😅
-
Gabz ga poeng til sveigis i Gabz' E39 M5
Å finne rustfrie dører til eldre Bmwer generelt ,er umulig omtrent ,så bra du fant tilslutt 😊.
Ser ut som du har kommet i mål med bremseproblemer og ,det er godt .
Så er det morro å se at du er tilbake her Gabz .
-
Gabz fikk poeng fra Daniel. i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra *MrB* i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra Skulebollen i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra Dusy i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra tennbrikket i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra GtiGtr i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra sveigis i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med:
-
Gabz fikk poeng fra RemyNG i Gabz' E39 M5
Får kjøre en liten update her.
To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust.
Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring.
Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:
Men letingen har jo gått.. tja..
Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.
Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.
Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..
Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer.
Så jeg satt igang:
Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:
Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:
Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld.
Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.
Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!
Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):
Brukisene fikk også være med: