Gå til innhold

Gabz

Medlem
  • Innholdsteller

    11902
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    115

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Gabz fikk poeng fra mslello i YouTube-/TikTok-/videoklipp-tråden   
    Slang nylig sammen en liten reisebrev-type video fra hentingen av M5en i våres, dersom noen skulle kjede seg i lunsjen 😅 
     
     
  2. Like
    Gabz fikk poeng fra Paulus i YouTube-/TikTok-/videoklipp-tråden   
    Slang nylig sammen en liten reisebrev-type video fra hentingen av M5en i våres, dersom noen skulle kjede seg i lunsjen 😅 
     
     
  3. Thanks
    Gabz fikk poeng fra awt i YouTube-/TikTok-/videoklipp-tråden   
    Slang nylig sammen en liten reisebrev-type video fra hentingen av M5en i våres, dersom noen skulle kjede seg i lunsjen 😅 
     
     
  4. Like
    Gabz ga poeng til E.C. i E.C.'s garasjetråd - utvidelse av bilparken   
    Da har det plutselig gått 13-14 timer i garasjen siden forrige post. Mye igjen, men har nå fått litt unna. 
    Kan trygt si at E60en ikke har blitt shinet opp under panseret før salg:

    Nok av støv og løv:

    Skulle starte rolig med å bytte luftfilter og veivhusventilasjon. Der er ting allerede knekt:

    Kan ikke være noe dårligere jeg, så knakk en bolt jeg også:

    Bakerste bolten. Kanskje litt vann som sniker seg forbi deksler der, slik at den blir ekstra utsatt og ruster fast:

    Prøvde å drille, men får ikke plass til drill i riktig vinkel, så det ble med den eneste fornuftige løsningen: Å gi opp. Er ikke så kritisk når det er på utsiden av luftfilteret og før LMM, vil muligens suse litt ved mye pådrag, men det skal nok gå. Får kanskje drille ut hele messing-inserten og få inn ny. Skrik ut om noen kjenner til hvor man får tak i passende størrelse.
    Luftfilteret var, som det så ofte pleier å være på M57, rimelig møkkete:

    Bedre met et nytt:

    Fant litt spennende isolasjonsrester i området, spørs om det ikke har vært noen gnagere innom. Ikke sett noen skader ellers:

    Veivhusventilasjon ja, der har M57 hatt hele tre typer. Fra "dorullen", til vortex og til sitt endelige form, "ingentingen", sistnevnte avbildet til høyre:

    Kan sikkert lure på hvorfor en da bytter, men det er nå noen membrangreier i den andre halvdelen, så det er ikke så dumt allikevel å få byttet:

    Kjipa litt ut og kjøpte en fra Gates. Grei passform på pakninger og generelt, får også med o-ring om man har av de andre typene enn "ingentingen". Patentet på skruer er dog merkbart dårligere enn OE, men det funker.
    Montert:

    Begynte å demontere mer foran:

    Så kom jeg på at det trolig var smartere å "safe inn" og bare ta bremsevæskeskift, slik at bukken blir klar for E91 når delene der kommer. Bremsevæske var tross alt en av servicene som var akkurat utgått.
    Bilen opp i lufta og titte en runde under, her har man kjørt over noe spennende en gang i tiden:

    God og svett på bunnpanna er den også:

    Tror det blir en del pakninger som må byttes her etter hvert.
    Så kommer det litt komiske. Én bolt på framfelgen satt så hardt at selv Dewalten med bryteren på "3" måtte gi opp:

    Her har altså noen strammet med hele 4 ugga dugga! Makan!
    Dette var selvfølgelig på siste hjul jeg skulle ha av, så da måtte alle hjul tilbake på for å senke bilen ned på bakken og ta den satans bolten med muskelkraft:

    Gikk greit ish, så lurer på om det snart må bli en ny Dewal som takler 4 ugga dugga. DCF899 har jeg hatt siden 2016, har skjedd litt siden da. Mulig nytt batteri vil gjøre susen.
    Fikk til slutt kommet opp og tatt av alle hjula:

    Var litt sedimentert den bremsevæska, men fikk sugd ut og byttet, så ble det bra:


    Det som var en førstegangsopplevelse derimot var at begge lufteniplene bak var helt tette. Skrur én runde - kommer ingenting ut, to runder - ingenting. Vanligvis renner det ut etter at man har vridd luftenippelen 90-120 grader, så begynte jo å lure fælt. Slik så det altså ut:

    Hadde heldigvis akkurat to stk. liggende i en skuff, så ble nå ordnings. Tror kanskje at bremserør på denne bilen burde byttes før neste PKK.
    Så skulle den på bakken igjen. Vinterfelgene har sett bedre dager:

    Så måtte ta en runde her også:

    Ble nå rengjort både annlegsflater på felger og nav på bil. Slik at felgen faktisk kan rotere rundt navet under monteringa og når man strammer bolter. Tipper at den bolten som satt bom fast muligens ikke var 100 % sentrert i hullet sitt.
    Så ble bilen slengt litt provisorisk sammen for å få neste bil inn:

    Måtte titte under på diffen og tenkte umiddelbart at dette her så litt vel fuktig ut:

    Så kom jeg på at det var mye kondens på undersiden og at det var nok lurere å sjekke dagen etter. Da så det fort litt bedre ut:

    Antydning til lett svetting fortsatt, men det får jeg nå bare leve med. Kan være det er noe ripe der et sted som ingen ny pakning vil greie å fikse.
    Over til dagens synder:

    Dette ble fanget tidlig, så var ikke noe gedigen forskjell på klossene på venstre kontra høyre, men faktisk bittelitt mer slitt på siden som hang, nok til at man kjente det (siden som hang er rødere):

    Videre demontering:

    Tok begge skiver + nye klosser i tillegg til caliperen. Hadde sikkert ikke trengt det, men greit å bli ferdig bak der:

    Måtte justere brekk på nytt siden skivene var nye. Min go-to snurreanordning:

    Så skulle caliper på. Jeg driver ikke sånn snurre caliper rundt slange opplegg, så jeg skulle løsne slangen fra røret først og deretter flytte bremseslanga over til ny caliper (tenkte å ta nye slanger senere, når travers skal byttes). Rengjorde mutteren godt, slik at den ikke blir rundet av. Rundet av ble den ikke, men hele bremserøret begynte å gå rundt sammen med mutteren 🤣:

    Hadde dette skjedd for 10 år siden hadde jeg trolig blitt rimelig forbanna og lei meg, men nå var det ikke så gale, måtte bare bort til skapet og lage meg nytt bremserør:

    Runda av den mutteren i andre enden da 😆 Heldigvis kan man bare kappe og bruke ekstraktor når røret uansett skal kastes: 


    Nytt på plass:


    Ble bittelitt alternativ bane kontra OE, så sjekket at brekkvaier ikke treffer når hjulet er oppe:

    Alt ok!
    Foran var det en grønn sak som var klar for høsting:


    Greide ikke å rive den fra hverandre for hånd, men den begynte å bli litt røff, så lurt å bytte preventivt - før man står der og bilen ikke vil starte.
    Bedre med noe som skinner der:

    Så ble det vinterhjul og 12 mm spacere bak som jeg uansett hadde liggende:

    Altså, det er mye å gå på her, men ser litt mer edruelig ut i år med effektivt ET på 26, kontra felgen slik den er original - med ET 38.
    Tenk det der enda 12 mm lengre inn:

    Rundet av med gummimatter for å offisielt gli over i vintersesongen:


    Ble så en prøvetur.
    Bremseskive VB var bittelitt varmere enn høyre, så kan hende det er en bremseslange som er dårlig der i tillegg. Ikke i nærheten av å være så gale som før da. Tror jeg bare følger litt med. Brekket kan sikkert justeres enda bedre når det har slitt seg litt mer til. Blir i typisk BMW-stil aldri 100 % på første forsøk.
    Nå tror jeg det blir skrupause resten av uka. Skal få E39en vasket og på lagring, så blir nok å holde på med allikevel.
  5. Like
    Gabz fikk poeng fra ehaugsnes i Den store finn.no tråden.   
    https://www.finn.no/mobility/item/430750151?ci=1

    Kult med original 6-trinns manuell i en ellers også meget flott E38.
  6. Like
    Gabz fikk poeng fra sondre i Den store finn.no tråden.   
    https://www.finn.no/mobility/item/430750151?ci=1

    Kult med original 6-trinns manuell i en ellers også meget flott E38.
  7. Like
    Gabz ga poeng til TRF i Den store finn.no tråden.   
    Man skal bruke ganske store ord for å beskrive hvor spesielt interessert man er hvis man finner e38 728i som et bedre alternativ enn e38 730d. Men hver sin smak
  8. Like
    Gabz fikk poeng fra Paulus i Gabz' E39 M5   
    Får kjøre en liten update her. 
    To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust. 

    Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring. 

    Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:






    Men letingen har jo gått.. tja..




    Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.





    Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.

    Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..




    Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer. 

    Så jeg satt igang:




    Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:




    Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:




    Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld. 




    Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.





    Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!





    Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
    Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):




    Brukisene fikk også være med:





  9. Sad
    Gabz fikk poeng fra Thundercoil i Gabz' E39 M5   
    Antakelig. Ble litt verre igjen etter en liten stund bak nå, så blir litt nye deler igjen ved neste anledning. Rister ikke så fælt i lavere hastigheter, men i høyere hastigheter rister det en del.. Og ja, det var et kapittel i seg selv med diverse deler til denne, gitt. Døra ser foreløpig veldig bra ut, men vi får jo se når det blir dypdykket litt i den før lakkering. Tør ikke ha for høye forventninger 😅

    Men - nå er det snart på tide med vinterlagring for meg, så da kan det hende det blir en omgangsrunde når den hentes ut igjen til våren potensielt. Vil ha den innerst i lokalet jeg skal lagre den i for å slippe å flytte på den for andres behov ila vintersesongen, isåfall må den inn allerede nå på onsdag. Litt kjipt når det enda er litt ålright vær ute, men samtidig har jeg ikke så veldig mye tid til overs om dagen uansett.
  10. Like
    Gabz fikk poeng fra OddErik_E34 i Gabz' E39 M5   
    Får kjøre en liten update her. 
    To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust. 

    Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring. 

    Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:






    Men letingen har jo gått.. tja..




    Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.





    Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.

    Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..




    Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer. 

    Så jeg satt igang:




    Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:




    Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:




    Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld. 




    Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.





    Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!





    Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
    Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):




    Brukisene fikk også være med:





  11. Like
    Gabz fikk poeng fra OddErik_E34 i Gabz' E39 M5   
    Opprydningsøkt nr. 2: 

    Da er ny innsatsrunde på M5en foretatt og en del punkter krysset av fra listen, så en liten write-up må til. 

    Første på agendaen var girkassefester og motorfester som føltes slitne ut. 
    Bilen opp, og jeg kjenner allerede at jeg savner løftebukk:


     
     
    Men etterhvert er girkassefestene demontert, og nye Lemförder deler er montert inn. 


     

    Deretter var det motorfestene som måtte si farvel til sin gamle bopel.


     
     
    Her også var det Lemförder som fikk overta plassen.


     
     
    Fornøyd med sitt nye hjem:


     
     
    Har hatt en del dødgang "i midten" av styringen, og det ble også påpekt på EU at ene indre endeleddet var litt dårlig. Da er det vel neppe noe overraskelse hva som måtte skje. Klart for å settes igang:


     
     
    På disse bilene med V8 er det jo ikke tannstag, men styresnekke. Dermed måtte hele parallellstaget byttes for å fikse indre endeledd. Etterhvert var hele greia demontert. Har kjøpt nye ytre endeledd også, så de gamle fikk bare stå på:


     
     
    Synderen indentifisert:


     
     
    Skal bli bra med litt nytt. Lemförder nok en gang. 






     
    Glemte selvfølgelig å ta noe etter-bilder. Men styringen ble natt og dag etter skiftet, og bilen er nå levert hjulstillingskontroll. Deilig! 
     
    Men vi er ikke ferdig. Hadde jo en liten Van Gogh situasjon på sidespeilene, som måtte løses. 


     
     
    Jeg hadde omsider fått denne braketten i posten fra England, i maskinert aluminium.


     
     
    Gjenget opp og skrudd fast med de originale skruene. 


     
     
    Og etterhvert var speilet igjen komplett, og ikke minst wobble-fritt. 


     
     
    På plass.


     
     
    En annen ting som har irritert meg litt er at bilen har vært delvis skeivøyd. Tåkelysene var nemlig forskjellige. Høyre siden hadde klart glass, men venstre side hadde "vaskebrett"-glass. Glemte naturlig nok før-bilde her. Men ny lykt ble iallefall kjøpt inn:


     
     
    Og montert. Omsider likt igjen foruten litt forskjell i alderdom, men iallefall ikke like synlig som før. Var ikke super-gira på å bruke 1500kr ekstra bare for å få den andre like blank (selv om det fristet). De jevner seg nok ut etterhvert.


     
     
    Mens jeg var i gang tenkte jeg også å få demontert skiposen i armlenet bak, da den er mer i veien enn praktisk. Kommer aldri til å bruke den. Tok også en overflatevask av alt annet her mens setene var ute, inkludert beltet (glemte bilde av dette også).


     
     
    Posen ute. 


     
     
    Og baksetene på plass igjen. 


     
     
    Enda en liten plage var interiørlampen som sitter i bakluken. Denne hadde et knekt feste som gjorde at den hang og dinglet, samt utbrent pære og diverse sprekker. 


     
     
    Ny original lampe innkjøpt. 


     
     
    Og alt i orden igjen.


     
     
    Apropos sprekker; midtre luftventil i dashbordet hadde også det i 3 av fire hjørner. 


     
     
    Out with the old and in with the new. 


     
     
    Og da ble det litt mer ro i sjela her også. 


     
     
    Emblemene foran og bak har definitivt sett sine bedre dager.
    Nye originale deler fikk erstatte disse også. 

    Før/etter bak:




     
     
    Og foran:




     
     
    Ene skiltlyset bak hadde samme diagnose som lampen i bakluken - sitter løst pga knekt feste. Dette var dog også uoriginale LED-innsatser (med en del sotespray på pga. sterkt lys). 


     
     
    Her ble det også nye originale deler. 


     
     
    Mye bedre. 




     
     
    Og til slutt noe jeg har gledet meg til fra første stund. Få av de slitne, stygge kjennemerkene i plast og få på noen ferske aluminium-skilter i stedet. Skiltholderne var også veldig falmet og ble erstattet med dual lock borrelåser. 

    Av med det gamle:


     
     
    Og nytt stæsj klart. 


     
     
    Dermed kunne bakenden på bilen gå fra dette:


     
     
    Til dette: 


     
     
    Og likeså fronten fra dette:


     
     
    Til dette:




    Detaljene hjelper fælt på helhetsinntrykket. Enda mer i virkeligheten enn på bilder. Er fortsatt en del lakk-tjafs som ødelegger helhetsinntrykket for meg (spesielt frontfanger og panser), men dette står på planen. Den plasten under fangeren skal også byttes, da den er både sliten, sprukket og misfarget. Men dette var en veldig god start på det utseendemessige løftet i min bok. 

    Avslutter innlegget med et par stemningsbilder fra påfølgende kveld. 


     
     

  12. Like
    Gabz fikk poeng fra Thundercoil i Gabz' E39 M5   
    Får kjøre en liten update her. 
    To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust. 

    Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring. 

    Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:






    Men letingen har jo gått.. tja..




    Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.





    Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.

    Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..




    Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer. 

    Så jeg satt igang:




    Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:




    Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:




    Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld. 




    Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.





    Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!





    Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
    Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):




    Brukisene fikk også være med:





  13. Like
    Gabz ga poeng til jorg1s1 i Den store finn.no tråden.   
    https://www.finn.no/428202693
    God gammel 124 solgt ny i Norge og eid av samme familie siden ny. Tok et lite veddemål med meg selv da den dukket opp om at det må være den personbilen på Finn som har gått lengst, og etter å ha sortert fra høy til lav og luket ut alle de åpenbare tulle-kilometerene så stemte det jaggu meg også. 
  14. Like
    Gabz fikk poeng fra viggo E34 i Gjenoppliving av Thomas' E39   
  15. Like
    Gabz fikk poeng fra Ampera i Gjenoppliving av Thomas' E39   
  16. Like
    Gabz ga poeng til E.C. i E.C.'s garasjetråd - utvidelse av bilparken   
    Separering av spaghettien går nå sin gang. Tatt en uke ferie denne uka, så jeg kanskje får unna litt ting. Min strategi er stort sett å demontere ett ledningsnett om gangen (for hver "ting" som skal ettermonteres), så prøver jeg å merke og notere litt underveis. Det meste stemmer overens med koblingsskjemaer i TIS, men ikke alt. Dessuten er delebilen fra 2007/10 og min er fra 2006/01. Selv om det største skillet gikk i 2005/09 så er det fortsatt en del forskjeller ute og går - både ved overgang til facelift og ved andre datoer, så noe kan potensielt bli litt spennende ved montering. 
    Her er ledningsnett til baksetevarme og uttak sigarettennere, litt mer enn man kanskje skulle tro. Det eneste som er kuttet i er belysning til knapper, eller 58G, da den uansett gikk i en spleis fra fabrikk:

    Pakket i en boks og kan nå avvente montering:

    Og nåværende stand på delebilen, ser litt verre ut enn det er:

    Jeg synes for så vidt at dette går rimelig greit, man blir litt kjent med både oppsett av komponenter, funksjon og hvordan BMW har lagt opp ledninger i bilen og løst ting, men det tar mye tid. Og som en fornuftig mann med "for lite" tid har jeg gjort det eneste riktige. Kjøpt enda en bil som har omgående behov for skruing 😆

     
  17. Thanks
    Gabz fikk poeng fra E30TurboTouring i E46 M3 Touring   
    Utrolig kult prosjekt! Ble meget flott. Støtter Saltkjelen her i ønske om flere bilder av Z3en også 
  18. Haha
    Gabz fikk poeng fra fupsaker i Du gjør det helt feil!-tråden   
    Kjære vene..



    https://www.finn.no/mobility/item/359543084?ci=1
  19. Haha
    Gabz fikk poeng fra Orjan i Du gjør det helt feil!-tråden   
    Kjære vene..



    https://www.finn.no/mobility/item/359543084?ci=1
  20. Haha
    Gabz fikk poeng fra RemyNG i Du gjør det helt feil!-tråden   
    Kjære vene..



    https://www.finn.no/mobility/item/359543084?ci=1
  21. Haha
    Gabz fikk poeng fra Makky123 i Du gjør det helt feil!-tråden   
    Kjære vene..



    https://www.finn.no/mobility/item/359543084?ci=1
  22. Like
    Gabz ga poeng til sveigis i Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & e91 318i.Nye deler og div   
    Takk for det Marius 😊
    Det ble over all forventing ,noe det ikke skulle bli utifra måten ting ble gjort .Nå skal det slipes og poleres meget straks så ser vi da .
    Ja enig har og fått øynene opp for disse og håper de er bedre enn på bildene ,dvs at de kan reddes 😊
     
    Tusen takk for fine ord ,det var hyggelig Gabz🙏🙏😊.
    Ja jeg tror og det .
    Gates har levert varene bestandig de så støtter deg fullt ut .
    Aha så de gjør det ja ,det var jeg ikke klar over .
    Enig i det og helt slutt for min del og kjøpe dyre merkedeler på enkelte ting og Gates har vært gode greier bestandig .
    Selvsagt har du de som har kjøpt en bensinslange som da har røket litt fortere enn antatt og da er jo selvsagt hylekoret i gang 😅😅 
     
     
  23. Like
    Gabz fikk poeng fra sveigis i Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & e91 318i.Nye deler og div   
    Utrolig hva du får til med det du har, bra jobba 😎 Og style 285 blir meget kledelig!
    Vedrørende siste post på forrige side så er Gates bra greier det! De som leverer originale reimer til Subaruen min blant annet. Med såpass innsparing er det en no-brainer uten tvil. 
  24. Like
    Gabz fikk poeng fra Markus E30 i Markus E30 sin 07' E61 M5 Interlagos Blå, Reisebrev S.6   
    Denne tråden har visst gått meg hus forbi. Herlig lesning og brutal mengde drømmebiler i én og samme bilpark - fantastisk! Nå sper du på med drømmetur også.. Misunnelsen skal ikke legges lokk på herfra 😂 Følger med videre!
  25. Like
    Gabz fikk poeng fra paukri i Gabz' E39 M5   
    Får kjøre en liten update her. 
    To ting har vært prioritet på agendaen nå; bremsene og rust. 

    Har gående dialog med en fyr som skal ta på seg å sveise opp nye jekkfester i høyre kanal (og rusten rundt tanklokk), men går litt tregt der. Så får se hvordan tidsskjemaet blir. Håper det går i mål før vinterlagring. 

    Har også vært på leting etter ny dør HF da den som står på er ganske kjeks i nedre hjørne:






    Men letingen har jo gått.. tja..




    Men etter noen ukers leting så fant jeg endelig en som tilsynelatende er helt strøken. Så da ble den hentet hjem og ligger klar til resten av rust/lakk skal tas.





    Også var det bremsene da. Jeg har slitt litt med at når bremsene får varme i seg så rister det veldig ved nedbremsing. Mest ved medium trykk på pedal og fra høye hastigheter. Hadde fått skivene sjekket på verksted og de fant ingen kast i dem. Mistanken gikk derfor til kalipere (og potensielt klosser) bak ettersom forrige eier overhalte kalipere framme rett før jeg kjøpte bilen.

    Men originale kalipere til E39 M5 er notorisk umulig å finne komplett, iallefall til fornuftige summer. Etter mye fram og tilbake med diverse leverandører som leverer overhalte originale kalipere så fant jeg til begge sider hos Koed. Bestilte disse, før jeg så fikk mail av dem om at den ene ikke var på lager likevel. Fant heldigvis til andre siden hos Autodoc. Meeeen etter bestilling fikk jeg beskjed av disse også at den ikke var på lager likevel. Fikk tilbud om en alternativ og tenkte å gi det et forsøk siden dette viste seg så umulig ellers. Men det var jo selvfølgelig ikke korrekt del dette heller..




    Så prosjekt "ferdig overhalt kaliper" er foreløpig henlagt, også overhaler jeg heller de som sitter på selv. Men før jeg bestilte nye deler igjen, så tenkte jeg å teste de kaliperne jeg hadde ved å smøre opp glideboltene, sjekke at stempel beveger seg "fritt", også bytte klosser til OEM klosser, da jeg har hørt at visse billige klosser også kan bidra til slike symptomer. 

    Så jeg satt igang:




    Klavene trengte også litt kjærlighet med stålbørste:




    Perfekt blir det ikke, men veldig mye bedre. En liten 50/50:




    Det var Hella Pagid som sto i, og dette er vel en av de som blant annet @Ingvaldsen hadde hatt dårlig erfaring med fra tidligere. Jeg kjøpte inn Jurid, som er en av de som leveres originalt til disse. Kjøpte også nye fjærer fra TRW bare for tilfredshetens skyld. 




    Glemte selvfølgelig å ta noe bilder av prosessen, men demonterte kaliper, sjekket stempel (iallefall noe) og de virket helt greie. Renset og smurte opp glidebolter med litt nytt fett, litt kobberfett på ørene til klossene, og satt alt sammen igjen. Skivene er bare rustne på bildet fordi bilen sto ute i regnvær i et par dager før jeg satt igang.





    Etter å ha beddet de inn og testet litt på hjemveien så var problemet tilsynelatende borte! Ingen aggressiv risting lenger. Var nå noe småristing helt "i starten" av pedaltrykket, men ingenting veldig nevneverdig. Tenker uansett å kjøpe nye ATE glidebolter og litt sånt, samt nye bremseslanger og flushe bremsevæsken. Så tester vi igjen og ser hvordan det føles da. Men virker veldig lovende dette!





    Får avslutte med noen kjappe stemningsbilder på kveldingen.
    Min og kompis sin E39 (den som jeg har Youtube-serie gående på):




    Brukisene fikk også være med:





×
×
  • Opprett ny...