Kommer fort opp i de summene om man plutselig må bytte noen bremseskiver, coiler, dyser, drivstoffpumpe, turbo, gasspjeld, demper, stag i understell, whatever når det skal tas med originale deler på et verksted. Skrur man selv og kan vente i noen uker på deler fra utlandet så blir det en del rimeligere, men det er kanskje ikke aktuelt for alle at familiebilen skal stå i 3-4 uker og deretter så skal man skru ute i -20 og 1 m snø. Så i tillegg til flaks/uflaks kommer ens egne ferdigheter, tilgjengelighet og infrastruktur inn på å avgjøre kostnadene.