Da er det en stund siden det har vært en skikkelig oppdatering her, og nå kommer det litt om hva som har skjedd.
Var i kontakt med TRF og en av hans forhandlere som holder til her i slutten av 2019 med spørsmål om det kunne være interessant å få satt sammen ett oppsett med andre turboer enn TRF turboer da disse ikke er ferdig utviklet.
Dette ble godt mottatt og dermed ble et oppsett på hva som var nødvendig av endringer laget.
Bil ble levert til forhandler og demontering startet.
Turboer klar for demontering
På vei ut
Alltid like spennende når bolter som har mye varm/kald intervall skal demonteres...endte med knekte bolter.
Manifold ute
Sist, men ikke minst.. stor turbo ute
Klar for avreise til modifisering
I mellomtiden når turboene er borte for ombygging så starter forhandleren på montering av ny høytrykkspumpe. Den som stod i fra fabrikk holder ikke mål til det vi skal oppnå.
Tilbake til eksosmanifold hvor bolt knakk. Disse ble fjernet og manifold glassblåst for å få den pen igjen.
Turboer kommer tilbake i starten av mai og disse blir montert tilbake i bil. Noen deler utenom det som er nevnt over her blir installert for å holde kontroll på diesel og ladeluft utover org deler. Så begynner forhandleren på datalogging langs vei for å gi TRF en pekepinn hvordan motoren oppfører seg. De kommer til slutt frem til det som er forsvarlig å hente ut av effekt ihht. kjørbarhet og holdbarhet.
Ble anskaffet større intercooler etter at bilen var ferdig. Valget falt på Wagner sin nye EVO3. Et monster av en ic selv med oppgradert fra før.
Måtte av med kræsjbjelke for å tilpasse litt, men igjen Wagner selger ikke noe uten at det passer 100%.
Dynokjøring:
Oppspent i dyno og klar
TRF var innom på ene dynomålingen vi hadde i starten av juli. Ble oppdaget at det var noen rare målinger på moment og hk. Den gamle girkassen stod på dette tidspunktet enda i.
Noen dager senere så ble det oppdaget ladeluftlekkasje på innsugsplenum på grunn av slitne pakninger. Disse ble byttet tvert. Samtidig var også girkasse blitt skiftet. Vi var igjen tilbake i dynoen i slutten av oktober og resultatet var et helt annet med eksakt samme software. Dette viser viktigheten av et nøye vedlikehold, og kan gi som sett ovenfor her, merkbar forskjell
Diesel:
Diesel + vanninnsp:
Alt i alt en kjekk opplevelse fra start til slutt å få begi seg ut på "noe som ikke alle andre gjør". Vil rette en stor takk til TRF og hans forhandler lokalt her (Ueland Mekaniske) for godt utført arbeid, og håper at dette er noe de selv sitter igjen med en god opplevelse av.
IMG_2673.MOV