-
Innholdsteller
1559 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
28
fxslin vant dagen sist Mars 27 2024
fxslin hadde mest likt innhold!
Profile Information
-
Bosted:
Akershus
-
Kjøretøy
Z3MC Z31.9 iX3
Nylige profilbesøk
13849 profilvisninger
fxslin's Achievements
Collaborator (7/14)
- Rare
- Rare
- Rare
- Rare
- Rare
Recent Badges
3.1k
Nettsamfunnsomdømme
1
Community Answers
-
Tenker en Z3 1.9 er morsom og billig autoslalom racer. Til ren bane kjøring hadde jeg nok gått for en 2.8 og gjort litt N/A tuning på den. Brukbare biler får man ganske rimelig om dagen, hvis man skal ha til "action" kjøring. Da er jo ikke look så viktig og man kan akseptere litt skavanker sånn som min Hellrat V2
-
norbakken reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
norbakken reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
N.E.W. reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
BTS reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
BTS reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
BTS reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
BTS reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
BTS reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
mslello reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
Raceday! Så var dagen kommet etter en uke med fikling/banning/fiksing og delebytting for å få Hellrat V2 løpsklar. Dagen ble startet med tidlig opp på søndag for å rekke være på Basserudåsen (Kongsberg gokartbane) til 9:30. Var fint vær og lite trafikk, og med ferdig pakket bil fra kvelden før. Så ble en fin og rolig morgen, bortsett fra en liten Politi kontroll i Drammen som ville sjekke om jeg hadde drukket noe godt i det siste. Noe som jeg egentlig synes er OK at de utfører, og han Politi mannen syntes bilen var fin (mente sikkert bare å være hyggelig, men vi snakker om Hellrat V2 ) Var veldig spent på om bilen fungere som den skulle og hvordan det ville være å kjøre med stivere motorfester. Synes egentlig at vibreringen hadde roet seg noe på vei til banen, men mulig at jeg har blitt vant til det eller om slik "setter" seg litt kanskje? Uansett så ble det en knall dag i dag, men kjempefint vær. Kanskje litt for varmt etter en slik lang vinter. Var 47 startende biler i dag, med mange gode fører i alle klasser. KNA Drammen som arrangerer Zik-Zakken hadde gjort en kjempe jobb både i forkant av løpet og avviklingen sto til topp karakter. Dagens største glede av at han ene fører av Z3'en jeg fikk låne forrige helg når min havarerte. Som bare er 18 år og forsatt "Rookie" tok andre plassen i standard klassen med Z3 deres Ikke så langt bak regjerende Norgesmester, så dette lover godt for framtiden. Tror disse unge førerne kommer til å bli jækla gode Mens Hellrat V2 klarte jaggu meg å bite fra seg i Clubsport klassen i mot en del gromme biler, endte til slutt opp på P2 etter et nervepirrende tidels oppgjør fra P2 til P4 ( P1 var rett overlegen i dag, med 1s raskere runder enn resten av oss). Jeg ga alt i siste omgangen for å prøve å ta tiden til lederen av løpet, men den stakkars lille M44B19 motoren hadde rett og slett ikke mer å gi.... Kom i mål på identisk tid som omgang 2, men så sa speaker at jeg hadde fått riv og jeg datt ned til P3. Men så kom kontra meldingen senere når "kontroll runden" etter løpet var ferdig, viste seg at siden vi kjører 2 biler omgangen så var et riv feil notert på meg. Så jeg rykket opp igjen til P2, så meget fornøyd med det i en motorsterk klasse To Z3 på pallen i hver sin klasse 18åringen fikk også pokal som beste Rookie for dagen! Skimter forresten P1 i min klasse til høyre der. Noen bilder av Hellrat V2'ern i action, bilene er tatt av @hagenisse. Kan egentlig ikke klage så mye på bilen, den fungerer som den skal og tror kanskje jeg merket at den var litt mer stabil med de nye motorfestene og girkasse festene. Eneste jeg har utsette på er at jeg ikke har helt fått bakpotte på riktig igjen, så er en bitteliten eksos lekasje som jeg må fikse. Også må jeg få tatt en runde til på hjulstillingen, rattet er ikke helt rett og noe er litt off feelingen når man kjører på banen. Uansett nå skal det bli godt med et par dagers pause fra garasjen. Selvom jeg har veldig mye som må gjøres på begge bilene, M Coupen må jo bli reparert og det helst i god tid før NM, så jeg rekker et par shake downs med den. Og Hellrat V2 trenger litt TLC her og der. Min raskeste runde i dag:
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
Tror jeg ville ha prøve kjørt en bil med slike fester. Aner ikke noe disse RS festene. De jeg fikk fra GS er solide poly fester (tror jeg). ehm takk! Tror jeg 🤣 ja dette er en del av gamet! Bare irritert på meg selv at jeg ikke oppdaget/catchet dette før og kunne ha ordnet det preventivt. Har nå snart fikset/bytter alt på denne bilen. Håper jeg 🤣😂
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Rød X4 og blå Z4. Storm Chasers s. 51
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Rød X4 og blå Z4. Storm Chasers s. 51
-
For fylle opp med litt nytt her.... Etter forrige løp, så var det par småting jeg ville gjøre på Hellrat V2'ern før jeg begynner på M Coupen. Samt at jeg ville være klar til treninger og løp med den. Første punkt på lista var å få inn bakre bærearms foringer, da de som satt på var ferdige. Dette har man gjort et par ganger nå, så var egentlig en grei liten jobb å få dem inn. Så var det å få lagt om til årets dekk konkurranse dekk, der ble vi litt overrasket når vi så hvor mye bredere de nye var enn de gamle. Enda merke, type og målene var helt like både på dekk oblaten og dekksiden (245/40/17). Så vi ble litt perplekse og jeg begynte å stresse litt med om de ville passe på bilene også... Men heldigvis så trakk de seg mye inn når de ble lagt på felg og passet bilen helt fint. Men så veldig rart ut på verkstedet, aldri sett så stor forskjell på løse dekk og lagt på dekk i samme dim. Deretter ble trening både KNA Varna og Basserudåsen gjennomført (Kongsberg). Hvor bilen fungerte som den skulle, ikke super rask. Men holdt godt følge med de litt raskere bilene. (Bilde fra Basserudåsen) Så var det klart litt til Rattmesten 2024 på Rud (Bærum), hvor vi deltok i Clubsport klassen som før. Men så begynte det å skje ting, på min første runde så gassa jeg på litt som vanlig. Og det var en humpete løype, så jeg smalt inn i en dekkstabel (eller rettere sagt kjørte på en dekk som lå litt ut), så et dekk smalt inn i døra mi og knuste sidespeilet og lagde en liten bulk i et panel. Men er man i løp så er man i løp, så jeg tenker jeg fullfører runden. Kom da til en kombo med et litt "hopp" og en liten "dump" rett etter hverandre, så skjedde det noe... for inn i vendingen etter dette. Så fikk jeg faen ikke gira bilen ned til 1 gir, traff liksom ikke noe annet en fri.... men var litt igjen å kjøre så fikk fomla den i andre gir og avsluttet slik at jeg kom i mål. Men var mye lyder og bilen hadde det ikke bra... Så løpet mitt der og da var over..... For når jeg parkerte så ble det åpenbart at noe var alvorlig feil. Kjapt inspeksjon på stedet viste at et motor feste hadde røket tvers av og motoren sto ca. 4 cm framover. Så ble litt styr med ordne transport hjem og finne ut hva jeg skulle gjøre videre.... løpet var ikke over det gjenstod fortsatt 2 runder. Fikk da tilbud om å låne en standard klasse bil, maken til min med vanlig gatehjul. Så fikk jeg pratet med løpsledelsen og deltakerne som ga grønt lys for at jeg kunne stille med denne lånte bilen. Men da "starter" jeg løpet på nytt med annen bilen, men og får da bare de 2 siste rundene som tellende runder. Mao ingen rom for feil. Tenkte at nå hadde jeg ikke noe å tape og kjørte bare ut for å delta og ha det gøy. Bilde av meg og bilen i en vending, jeg fikk være gjestefører på. Men jaggu meg gikk det ganske fort i en ryddig Z3 som er identisk satt som min, bare med andre dekk. Så klarte å kjøre meg inn til en P2 i Clubsport klassen med lånt bil og fikk reddet dagen for meg selv (og ikke rote til sammendraget i Østlandscupen, som løpet er tellende i). Ble så kjørt hjem av en kamerat og dette sto å ventet på meg.... Må nesten gi Viking skryt for å være super kule og bare kjøre bilen rett hjem til meg og dumpa den til og med foran riktig port. Han Viking karen var veldig pragmatisk og skikkelig JA menneske, sånt liker jeg! Klarte ikke helt å la være å få den på bukken sammen kveld for å få en kjapp oversikt, neste løp er jo allerede nå til søndag... Så fikk den opp på bukken og begynte å se på problemene, slik at jeg fikk en oversikt over skadene. Etter å krabbet rundt i en time både oppå, inne og under bilen så var listen følgende: - Begge motor fester røket tvers av og hele motoren sto ca. 4 cm framover. Noe som forklarer hvorfor jeg ikke klarte å gire til 1 gir, da gir stangen stoppet i tunnelen.... - En girkasse festet røket tvers av på midten og den hang såvidt på den siste girkasse festet. - Servo hjulet hadde blitt trøkket inn i festet til servo olje beholderen og frest av seg et spor - Reima hadde også blitt barbert et spor. - Knust side speil og et par småbulker i dør og sidepanel etter det flyvende dekket.... Men så at jeg har vært sykt heldig, for ingenting annet var ødelagt og det var heller ingen lekasjer. Så en plan ble lagt og deler bestilt samme kveld. Samt at jeg har mye deler på lager, så tenkte at dette er reddbart. M Coupen får bare vente enn så lenge. Og det var en fridag denne uken, så tidsmessig skulle det gå. Bilde med et intakt girfeste og det andre røket. Barbert servo hjul og reim Motor feste på bærtur Bilde av motor som står for langt fram... Men illustrerer også hvor heldig jeg var, vifta var forsatt hel og sto bare pent inne i dekslet. Så fikk dratt inn til GS og hentet de bestilte delene. Gikk for GS Performance motorfester og tilsvarende girkasse fester. Hentet også med meg en ny reim og bestilte et brukt servo hjul. Var ikke 100% sikker på at jeg hadde en liggende og dette var spenningsmomentet mitt. For uten erstatnings servo hjul er ikke bilen kjørbar og GS hadde bare et på lager i utlandet et sted... Men var det bare å brette opp armene og jobbe. Tenkte først å jekke forsiktig opp motoren og dytte den bakover igjen. Men den ville ikke inn på plass, noe stoppet den. Nærmere inspeksjon viste at mellom akslen var dratt ut og ville ikke skli tilbake igjen. Så da måtte eksoen av for å komme til mellom akslingen. Men var egentlig fint å få akslingen ut og inspisert lagret + smøre den litt opp igjen. Så heldigvis fin ut. På ettermiddag nr 2 med jobbing, som en kamerat for å hjelpe til. Lettere å buksere en motor og justere til når man er to. Selv om han har noen uortodokse metoder av og til så funker det. Etter litt plunder og dobbelt sjekking så fikk vi de nye festene inn Samt de nye girkasse festene Så nå var ihvertfall ting på plass der de skulle være. Var dog forsatt spent på test oppstart og håpet at alt hørtes riktig ut. Den startet på første og svivet helt normalt..... ingen rare ulyder, eneste forskjellen var egentlig bare mer vibrasjon pga de stivere motorfestene. Men jeg fikk også en leksjon av kameraten min og lærte noe nytt om OEM BMW motorfester. For jeg oppdaget at det rant noe greier ut av de gamle festene og jeg fikk en grundig leksjon om at de er fylt med noe form for hydraulikk olje o.l og at hvis lakk så var de ferdige. Og da fikk jeg en liten støkk, for jeg hadde sett at de av og til var litt "våte", men jeg trodde alltid at det var vask av bilen.... hadde sjekket dem før hver trening og løp, med skru trekker metoden... Så dette kunne vært unngått med litt kompetanse, hadde selvsagt bytte dem asap hvis jeg viste/forsto dette. Gamle festene og restene av dem... På dag 3 så var planen min å få ferdig bilen, men alt avhengig av at jeg hadde et servohjul liggende på lagret mitt. Etter en times leting, så dukket endelig denne opp Komplett servo med tank og hjul... "Nytt" til venstre og den barberte til Høyre, ser tydelig her hvor mye som har blitt frest av festet den gikk inn til. Etter et par timers jobbing så var både mellom aksel, eksos, nytt servo hjul og reima plassert på igjen. Juksa lit med å slå opp i manualen for å være helt sikker på føringen av reima, begynte å bli sent og jeg "køla" litt for meg selv. Avsluttet det hele med montere resten (vifter, deksler, nytt side speil osv). Og fikk tatt meg en test tur og kjenne litt på om bilen var seg selv igjen. Alt kjentes normalt ut, bortsett fra de stive motorfestene kan jeg si meg engang hører ikke hjemme på en bil som kun skal gå på gata. For det var markant økning av vibrasjon både på tomgang og under kjøring, men på denne er det greit da den brukes primært til motorsport. Så sent på kvelden kunne jeg sende den snappen til autoslalom miljøet igjen Så var jeg heldig og en bekjent hadde tid til å hjelpe meg 4hjulskontroll på fridagen sin. Så han åpnet verkstedet han jobber i og vi fikk tatt en kontroll og dobbelt sjekket alt. Så jeg skulle bli klar til løpet nå på søndag. Oppdaget også da at lyset mitt på passasjer siden hadde tatt kvelden og sikringen røket. Viste seg at pæra hadde løsnet og havnet på en stilling at den smeltet festet. Og etterhvert kortsluttet kretsen, heldigvis så gjorde sikringen jobben sin. Igjen var det kjekt med delelagret mitt, så fant fram en lampe og fikk byttet pære festet. Jeg hadde også fått med rikelig med ekstra sikringer og ekstra pærer fra verkstedet. Så nå hadde jeg lys igjen, tok også dobbelt sjekket alle lysene rundt om bilen. Fikk tatt meg en 2 timers tur med bilen i går og den fungerte utmerket. Bortsett fra den veldig uvante vibreringen.... kjenner jeg angrer litt på de festene, men vi får se hvordan det fungerer på banen. Så i dag ble det hele avsluttet med at jeg gikk over alle boltene jeg hadde skrudd på og dobbelt sjekket at alt satt som det skulle etter gårdagens lengre test tur. Rundet det av med å gi bilen en liten lykte puss med Colgate Sensation White, bare for å løfte inntrykket litt (var tom for skikkelig lykte polering). Så nå håper jeg og tror bilen er klar for løp på søndag på Basserudåsen, som forsåvidt er en bane jeg aldri har fått til. Skulle gjerne hatt en trening med den først for å kjenne på balansen i bilen nå med de nye motorfestene og fått sjekket at bilen fungerer som den skal. Krysser fingra for at det ikke er noen andre skader som jeg ikke har oppdaget eller noen senskader. Så det var min uke.... vært kun jobbing på dagtid og skruing av bil.... Gøy med motorsport Og M Coupen? Vel planen var jo å begynne på den denne uken....
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Skulebollens e34 M5. Bilen endelig tilbake!
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E61 545i. Tur til Nurburgring
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E61 545i. Tur til Nurburgring
-
Får fortsett litt med updates da... Avsluttet forrige post med at jeg hadde byttet vannpumpe og pakningen på termostaten. Vel første skikkelige test tur med litt varm motor og opparbeidet trykk avslørte endelig hvor det lakk (eller om det var siste bit som forsatt lakk vites ikke). Viste seg at det var en mikroskopisk sprekk i termostat hus som piplet litt kjølevæske når motoren ble kjørt skikkelig. Sett i ettertid så burde kanskje den ha vært byttet først, men alle tidligere tegn pekte imot vannpumpa.... (mulig begge lakk da). Så ny termostat hus ble bestilt på GS i håp om at den skulle ankomme før neste trening, noe den gjorde (ankom tirsdags ettermiddag og treningen var på onsdag). Så den ble byttet kjapt ut uten full tømming av kjølesystemet og systemet luftet kjapp. Luft belgen på innsuget var også dårlig og blitt limt av en tidligere eier, noe som ikke holdt lenge med den typen kjøring som jeg bedriver med på treningene. Så dette ble også bestilt sammen med termostat huset. Belgen som satt på var fryktelig dårlig... Ny vs gammel. Inne og alt klart til treningen neste dag.... Men ikke helt, ville også ha inn Recaro PP stolene også. Så fikk skrudd stolen på fører siden og justert slik jeg liker. Justering gikk fort, siden jeg bare kopierte mest mulig fra M Coupen ved siden av som har de samme stolene inne. Rakk også få få OZ hjula fra M Coupen med A052'erne, sånn da var bilen klar for trening. Så var dagen kommet for trening. Det mest spennende var hvordan ville kjølesystemet holde seg igjennom flere økter og hvordan fungerer en 1.9 med super grippy A052'er på autoslalom. Det vell for å oppsummere det hele treningen: Fantastisk! Bilen fungerte utmerket både med dekk, forbedret sitte posisjon uten å bli kastet rundt og et kjølesystem som holdt tett Ble mange runder på meg og Hellrat V2'ern. Eneste problemet var en luft slange som stadig vekk datt av den nye luftbelgen, men denne ble teipet fast. Og ny må bestilles.... mer KR ut på denne bilen Noen bilder tatt av @hagenisse @hagenisse Som i løpet av vinteren har gått fra Orange MX5 til Gul Westfield. Men som alle engelske biler, så hadde han også problemer. Og det morsomme (les kjipe), var at han hadde fått en sprekk i termostat huset han også Litt kjipt for hadde vært gøy å se den på banen og hatt han med til første løp! Jeg fikk også testet en kompis sin nye leketøy, en godkjent ombygd m3 E46 family wagon med S54B32 i. Som for anledningen hadde lånt et sett med OZ felger med noen gamle A052'er på. Utrolig artig bygg og fungerte utmerket rent motormessig, bilen føltes ikke stor eller lang i det hele tatt. (Selv om jeg ser potte sur ut når jeg kjører) Men mangler litt TLC på understell osv. Men han kameraten min er en petimeter så dette blir en veldig bra bil når han er ferdig! Med andre det var en utrolig artig onsdags trening hvor både sjåfør og bil koste seg i fin været. Følte nå egentlig at bilen fungerte bra nok og var klar til det første løpet 13 April (TDS Motorshow autoslalom). Men var et par små ting igjen på lista mi, første var å inn passasjer stolen også. Andre som måtte inn var en liten gummiforing imellom gasspedalen og gasswaieren, som ble lirket fort på plass. (lite bilder av dette dessverre). Så måtte bilen selvsagt shines opp litt før det først løpet... Før man går helt amok og slenger på de ulike arrangør/sponsor merker. Samt at jeg tok med en bunke tøffe klistremerker med nerde humor fra jobben og plasserte dem strategisk rundt på bilen for å avlede all oppmerksomhet fra lakken. Samt skremme motstanderne litt... Så var det bare å ta seg en velfortjent fridag (fredag), eneste jeg skulle gjøre var å fylle bensin og pakke alt som trengs for en løps dag (verktøy osv). Så tok det rolig og hang litt med dama osv... for å komme hjem sent på ettermiddagen for å oppdage at noe var rart med gasspedalen plutselig etter byttet av den gummiforingen, pedalen var litt sticky og treg. Så endte opp med smøre opp alt sammen både selve waieren (så godt lar seg gjøre ) og selv gummi foringen. Ble noe bedre, men var ikke helt 100% sikker. Så pakket med ned i utstyrs boksen min egen løsning, så jeg kunne bytte foringen nede på løpet hvis nødvendig. Ble tidlig opp kl 6 den lørdagen for å kjøre fra Ski til Tvedestrand med løps start kl 12 og innsjekk fra 09:30. Kom heldigvis fram uten problemer og bilen gikk som den skulle. Jeg hadde meldt bilen opp i Clubsport klassen som er en mellomklasse for sportsbiler (+ noen relger for vekt effekt, type dekk og tidligere NM plasseringer). Selv om Z3 1.9 strengt havner i klassen under pga vekt effekt forhold (8.39kg) så har jeg på R dekk. Og dermed blir den automatisk plassert i Clubsport klassen, imot en del grommere biler. M Coupen min havner f.eks automatisk i Supersport klassen (tidligere kl 2), som er den klassen jeg vanlig hvis kjører i. Var veldig hyggelig å møte kamerater og konkurrenter etter en lang vinter, selv om alle ikke var tilstede. Samme hvert år det, alltid en del som ikke har fått bilene klare til første løp Inkludert meg selv, derfor jeg kjører den røde nå 😇 Selve løpet kan vi si var en stor suksess, ble positivt overrasket over at løypa passet Hellrat V2'ern så bra og det viste seg at jeg ledet klassen min etter første runde Så ble spennende og ganske nervepirrende 2 runde hvor jeg gjorde et par skikkelig bommerter (horn i panna), men beholdt ledelsen. Men siste runden fikk jeg til det igjen og kjørte 1 sekund raskere enn konkurrentene og kunne hente hjem min første P1 plassering i autoslalom. Og ekstra morsomt var at det jeg hadde nest raskest tid for dagen kun slått av P1 vinneren i Supersport klassen (Westfield). Så ble en utrolig fin sesong start på meg, selv med "feil" bil. Men var godt å se at alle timene i Påsken og uken etter jeg har jobbet med denne for å få den klar så jeg kunne delta på løpene som M Coupen går glipp av betalte seg. Jeg har jo i praksis bare kopiert setupen fra M Coupen og håpet at dette skulle fungere på en lettere bil med mindre motor. Men jeg blir stadig imponert over M44B19 motoren, når man lærer seg hvordan utnytte den best mulig. Men tror dessverre ikke at det vil holde i de neste løpene når de raskere banene kommer som favoriserer de motorsterke bilene i Clubsport klassen, men vi skal prøve så lenge M Coupen er på sykepermisjon. Video fra min raskeste runde, som rent teknisk ikke er så bra. Men det holdt heldigvis: Status på M Coupe er at nå har alle delene kommet, siste del var impulse giveren til den nye speed sensoren på diffen. Så nå blir det å få ryddet garasjen klar til operasjon subframe repair. Blir til at jeg gjør mesteparten av jobben selv og så kommer sveiseren en dag for sveise det som må sveises. Ble rett og slett for dyrt å sette det bort til verksted for meg, samt at jeg faktisk kan tenke meg å gjøre det selv. Så vil ta litt tid, men jeg har heldigvis Hellrat V2'ern til å kose meg med på både på vei og treninger/løp med. Spesielt nå som den har blitt så fin å kjøre. Ble en litt rar og lang post, men den reflektere virkelig kaoset jeg har hatt med å få en bil kjørbar slik at jeg kunne delta på treninger og først løp. Blitt mange sene timer i garasjen, hvor selv de minste tingene tar tid. Håper dere får noe ut av denne posten!
-
Jeg kjøpte direkte via ham på mail. (Kan PM'e deg konkakt infoen hvis du vil) Dorman diff lokket fant jeg på amazon her :https://www.amazon.com/dp/B07KL92NN2?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details Altså det Rear subframe kittet er veldig dyrt og tenker at du hvis du ikke kjører bilen din hardt og mye av det. Så funker det nok å holde et øye med sveisepunktene og evt sveise opp på nytt når de popper. Jeg tenker litt at jeg kommer til å ha denne bilen en stund (sagt det før ;-D) og jeg bruker den ganske hardt på bane og autoslalom så jeg koster litt på den. Jepp, var ikke helt sikker på hvilken bil du kjørte da. Kjip opplevelse!
-
Skjer ting i ZedBua... GS var kjappe med å sende varene denne gangen (bestilte onsdagskveld og mottok på fredag...), så både vannpumpe + pakning til termostaten kom før helgen. Ble til at jeg tok en tusletur i garasjen og tok et "kjapt" byte av vannpumpa og pakningen på termostaten. Hadde glemt hvor grisete en slik jobb er Så søla litt her og der... Men fikk alt ganske greit ut, oppdaget at det hadde vært gjort tettnig med sånn sealer.... Skjønte hvorfor når jeg kjente på pakningen til termostaten, den var knallhard og har nok ikke tettet mye alene under trykk. Fikk også bekreftet at vannpumpa har blitt byttet på et tidspunkt (siden den har metall impeller) og så ut som at den har lekket igjennom O-ringen som var bra misfarget av avleiringer. Men byttet like greit hele pumpa, siden jeg hadde ny. Samt at disse kan vel i teorien lekke igjennom senter også, når lagre og tettninger blir slitne der? Fikk smukket alt sammen igjen etter litt rengjøring, satt bilen med fronten opp på løfte bukken. Slik at det skulle bli lettere å lufte etter påfyll av radiatoren. Gikk egentlig veldig greit å lufte og få den stabil i temperatur. Tok litt lite bilder av dette dessverre. Men noen fordeler (les ulemper) å jobbe litt motorrommet) for da oppdager man et par ting som kanskje ikke er så greit. F.eks at en luft slange hadde hoppet av... Og at belgen er klart for utskiftning, limet har løsnet helt (limt av en tidligere eier) Så blir ikke helt ferdig med den med første, men fikk fikset alt med litt teip og slange klemme. Så bilen er brukbar igjen og klar for test tur for å se om jeg har kurert kjølevæske lekasjen. Har også paralellt puslet litt med de Recaro PP stolene jeg kjøpte. De var rimelig skitne og stinket litt, samt at på den ene (førerstolen) så hadde limet løsnet på deler av trekket. Så ble til at jeg plukket alt fra hverandre og vasket putetrekk i vaskemaskinen Og tok begge stolene ned på kjellerbadet som brukes til bikkjevask osv.. Og skrubbet og dusjet stolene med grønnsåpe og zalo... Slik så bøtta ut etter en runde på en av stolene, og en god del skitt rant i sluken. De ble skikkelig dynket og skrubbet til de var gjennomvåte. (ville ikke ta av hovedtrekket, siden det er limt ved hullene og det limet satt bra) Men skotørkeren måtte fram igjen for å få tørket ting skikkelig! Mens puter og skumgummi fikk ligge på tørkestativet og god gjøre seg! Selv etter all den skrubbingen, dynkingen, spyling så satt forsatt litt sånn "gammel mans svette eim" igjen her og der. Så da ble løsningen å prøve X-it som jeg har hørt positive ting om, sprayet både på skumgummi og trekkene. Ble litt overrasket over fort det funka og hvor bra det funka. Den siste lille eimen forsvant, så denne kan anbefales som. (Får se om lukta kommer tilbake) Det hele ble avslutet med litt sying av riftene som fantes her og der, med påfølgende liming av løst trekk. Før alt ble montert sammen igjen. Ikke så lett å lage et bra før og etter bildet, men lover dere stolene er mye renere både ved å kjenne på stoffet og visuelt, samt at lukten er borte. Neste steg blir å montere dem i Hellrat V2'en.
-
Liten update! Da var årets første autoslalom trening gjennomført. Kjente det var en "stor" dag for meg å endelig komme igang med sesongen igjen. Kriblet skikkelig i "blyfoten" min Var selvsagt spent på hvordan Hellrat V2'en skulle fungere, hadde jo bare gjort alle modsene/seutp basert på erfaring med Z3 med større motor. Ikke dermed sagt at samme setup fungerer på en 4'er med liten annen balanse. Har hatt litt problemer med M44'er at den "svettet" litt kjølevæske når var varm, trodde jeg hadde kurert det ved å låne radiator lokket fra M Coupen. Så måtte følge litt med på dette på treningen. Men kom da fram til treningen uten problemer og kompis/treningsleder var selvsagt framme. Han har kjøpt seg en BMW E46 pussywagon godkjent ombygd til M3 Liker å tro at jeg har påvirket ham litt.... Den er ikke helt ferdig fikset til hans høye standarder, men den var klar nok til en liten shakedown test! Jeg stilte med vanlig sommerdekk, da de "nye" felgene med Yohohama A052 dekkene ikke var ferdig lagt om ennå. Men passet bra og få testet den med gate oppsett, samt at det er ganske morsomt å pushe på standard dekk med lite grep. Man sklir litt ut her og der som dere ser på dette bildet Bomma totalt på den svingen der.... Ble en ganske morsom dag med ganske bra med kjøring, tror jeg fikk lagt ned 25-30 runder i både egen bil og andres biler. Test kjørte også en Z3 1.9 til en autoslalom kamerat. Dette er en litt morsom bil, som er resultatet av en far og sønn som startet med autoslalom i BMW 1 serie. Som om en aller annen grunn ble påvirket av M Coupen til å kjøpe sin egen Z3 1.9 som løpsbil. De endte opp med å hente den i Nederland. Jeg har fått lov til å være med å gi dem litt tips og forslag underveis i prosjektet fra sidelinjen. (de har byttet alt av foringer til powerflex, montert på KW v2 understell, overhalt clucth osv) Så var med stor spenning at jeg fikk prøve den på treningen og se hvordan bilen hadde blitt. Og "fy faen" så bra en OEM Z3 1.9 med fersk understell som er fast og fin fungerer. Den var rett og slett rå å kjøre. Dette blir en vinner bil i standard klassen tror jeg. Jeg kjørte ca. 0.5s tregere med den enn min egen bil, som er identisk satt opp men litt mer slitent understell. Liten video fra raskeste runde, som dere ser så er det ikke akkurat M Coupe fart på denne bilen. Men morsom å kjøre og man må kjøre litt andre linjer. Må bare jobbe litt med powershiftene mine... Men klarte å holde ganske bra følge med vesentlig grommere supersport og clubsport biler på tid. (M Coupe går i Supersport klassen). Så var dette med kjølevæska da, ser at den "svetter" litt kjøle væske fra vannpumpa (som skal være byttet) når det er trykk i systemet, samt at radiator lokket også slipper ut litt. Men bilen går ikke varm heldigvis, men bestilte ny vannpumpe + pakninger samme kveld når jeg kom hjem. Bytter dette og sjekker systemet, da jeg ikke er så keen på ha en bil som lekker. Slikt bør være i orden.... Bremsene var litt slappe synes jeg, det har jo blitt satt på større OEM bremser på denne. Noe som er fint for banekjøring med flere runder, men til autoslalom var de litt slappe. Men får se om jeg nedgraderer til OEM bremser igjen, mener jeg har dette liggende på lagret mitt. Men mulig bremseklosser fikser biffen! Trenger også sårt å få byttet ut bakre foringer på bærearmene foran (powerflex er bestilt), går fint å kjøre. Men merker at de "gir" seg litt når jeg trykker på i svingene, blir litt ullen og uklar følelse. Men ellers så fungerte bilen veldig greit, digg å se at lignende oppsett som M Coupen fungerte fint. Og klarer man å opprettholde turtallet på M44'ern så gir den deg litt å jobbe med når man trenger det på banen. Rett og slett artig å kjøre med. Så blir å stille i Clubsport klassen med denne bilen på R dekk, selv om det egentlig er en Standard klasse bil hvis man ser på vekt/effekt forhold. Men denne har jo fått litt mods opp igjennom årene, så blir feil å stille i en Standard klasse (selv om modsene den har er mest for kjørbarhet enn effekt). Blir gøy å se om man kan henge med i en høyere klasse i under motorisert bil. Ellers så ramler det inn litt deler til M Coupe'n, nå kom diff lokket fra Dorman. En E36 M3 lokk, som skal være forsterket på "ørene", som vist nok er en svakhet på OEM lokkene. Men venter forsatt på nytt impuls hjul til diffen og powerflex foringer fra GS, samt jeg har noen dialoger ang. sveisingen på gang. Også må jeg slutte å være på finn.no, ble et nytt impulse kjøp av to Recaro Pole Positions. Har allerede to fine i M Coupen. Men disse var veeeldig rimelige og grei stand. Tenker å fikse/vaske dem litt også kan de havne i neste prosjekt bil og temporært i Hellrat V2 så lenge jeg må kjøre løp med den.
-
Tja, hvis man ser litt nærmere på detaljer og i solys. Så vil man se klarlakk slipp, bort rusta sensorer (ok, juks er bak fangeren) osv... Takk! Kommer nok til å prøve å holde tråden oppdatert... er forsatt flere ting som må skje disse bilene. Men nå er ihvertfall Hellrat V2 kjørbar!
-
Siden M Coupen er satt ut spill inntil videre, i avvente av deler og planlegging av reparasjonen. Så ble pluteselig Hellrat V2 prosjektet mer aktuelt, for jeg må jo ha en bil til sesong start med første trening den 3 April på KNA Varna. Så var jeg litt heldig med tiden i påsken i år, som gjorde at jeg fikk sjansen til å gå off grid og installere meg i ZedBua over flere dager. Så bestemte meg for å kjøre et skikkelig skipper tak på Hellrat V2'en og få den klar til sesong start.... som dere sikkert husker så hadde jeg en grei todo lista over punkter som måtte/bør taes. Først så ville jeg ha litte grann ren bil til å jobbe med, så den fikk en kjapp kattevask. Som fort eskalerte til at jeg bare skulle sjekke om hvor mye av gammel guffe jeg kunne få av inne hjulbuenen. For her var det mye gammel moro.... Litt prickbort, kjapp skrubbing + såpe..... Resulterte i dette, så det ga meg håp for at det kan bli bra. Fant ingen rust eller noe slikt under der, så ble litt lettet. Men dette var ikke på todo lista mi, så wrappet dette opp for å gå videre. Men ble et nytt punkt på lista, men som da involverer å ta av lokariene og vaske alle hjulbuene skikkelig. Min approach med lange todo lister er ofte å ta et par enkle ting for å komme igang. Så startet med pakninger rundt dørhåndtakene (som ikke er kristisk, men irriterte meg noe sykt). For å si det slik, tror aldri de har vært byttet. De nye "kina" varene jeg hadde passet ikke helt perfekt, så måtte fram med saksa å justere litt på bare sider hvor det var litt for mye gods. Ble bra til slutt og første punkt på lista er sjekket av. Enda enkelt punkt ble tatt i samme slengen, ny pakning på radio antenna. Greit nok at at jeg skal ha litt "rat" look på denne bilen. Men liker som med dørhåndtakene at ting faktisk er tett og gjør jobben sin. Sånn poppa inn en ny plug. Det var enkle punktene.... neste var å se litt på gasspedalen som av og til kunne være litt nøkkete. Så tok en runde og sjekket alt fra pedal inne fram til motoren. Renset og smurte opp alt sammen, oppdaget også at den lille gummi greia fra kabel til gaspedal armen hadde smuldret helt opp (bestilt ny), men lagde meg DIY plug så det fungerte igjen. Så ut som at det presse litt WD40 ned i vaieren og smøre opp alle bevegelige deler hjalp. Nå er pedalen smooth og jevn igjen. Sånn enda et punkt sjekket av, neste punkter var å gå over bremsene og montere coiloversene. Disse slo jeg sammen for å kunne multitaske litt.... Først ble alt av bremser demontert, for gi det skikkelig skrubb og sjekk. Alt så greit ut, litt møkete og preget av tidens tann. Men masse bremse klosser igjen og fullt fungerende. Mens bremser lå i bløt, så ble bakfjærene montert. (red.anmn: jeg monterte dem med justerings skruen nede siden da ville nummer pregingn stå riktig vei da bildet ble tatt. Men alle andre kit jeg har montert så har denne vært i toppen, så endret mening underveis i påsken og snudde dette slik at justeringen ble i toppen som f.eks KW'ene på Coupen er. Synes det virker mer riktig). Fører siden foran bøy heller ikke på noe problemer. Passasjer siden røyk jeg på en liten smell. Jeg var nok litt uforsiktig med muttertrekkern å denne bolten og den brakk rett av. Og den knekte jævlen ga meg ca. 1 times motstand (inkludert handle et bolt utrekks kit på biltema), men klarte å knekke et par bor underveis. Jækla trangt under der og fort gjort å havne i feil vinkel. Men den kom ut til slutt. Etter at understellet var på, så var det bare å smøre oppe og skru sammen bremsene igjen. Fant en skadet glider hette, så en "ny" ble funnet fra lagret. Kjente det var godt å ha et par rotekasser med deler Etter alt dette styret med understell, bremser, knekt bolt.... så trengte jeg en enkel oppgave. Så da ble en liten motorolje bytte utført. Mest fordi dette gir meg en liten pause med å vente på at det skal dryppe ferdig. Olja var faktisk ikke så ille, så tror det har vært byttet for ikke så lenge siden. Neste oppgave var en jeg ikke gledet meg til, men har litt dårlig erfaringer med diff olje på disse bilene her. Virker ikke som noe folk ofte bytter eller tenker på. Samt at diffen på denne hadde andtydning til svetting. Så tappet diff olja og når jeg så resultatet i gullvaske panna, så er jeg glad jeg gjorde det. Nest værste oljen jeg noen gang har tappet av en diff, bare slått av naboens Z3. Olja var helt merkelig i kosistens og så ut til å ha mye fukt i seg. Selve diff looket så greit ut på innsiden, men var pakket med noe sånn flytende paknings greier. Så investerte litt tid for å vaske dette skikkelig av og slik at jeg lettere kunne inspisere lokket å se etter skader/korrosjon. Var litt her og der som der ser, men fullt brukbar. Siden jeg ikke hadde noen OEM pakning liggende, ble det til at jeg laget min egen av papp... er jo bare papir disse OEM greiene.... Neida, bare lagde en mal av pappen da det er lettere å jobbe med enn tynne ark. Men glemte å ta bilder av den ferdig pakningen, brukte sånne 0.75mm (tror det er litt tykkere en OEM) paknings ark fra biltema. Fikk også skrubbet og fjernet diff merkingen, så den ble lesbar igjen og kunne komme på igjen. Puh, sånn da var alt montert igjen og ny frisk olje fylt på. Ser litt renere og velholdt ut nå, og har vært tett og fint etter et par test turer. Annet punkt jeg hadde var jeg ville sjekke for rust bak og justere litt på eksos festene. Litt viktig at dette sitter riktig, for blir mye dunk i autoslalom hvis ikke! Sant at det å ta bakfanger på disse er 5 min jobb. Ble veldig glad da jeg så at alt så veldig bra ut, ingen rust osv.. så ble en liten katte vask bare samt fikk gått over eksos festene. Vasker jo gjerne deler skikkelig før man setter det på igjen.... Også gikk jeg på en liten smell underveis, har et søk på finn etter OZ felger da jeg har fått sansen for disse mtp vekt, dimmensjoner og holdbarhet. Pluteselig i påsken så plinget det på tlf og et sett med OZ Alleggerita HLT dukket opp innenfor kjørbar avstand med riktig dimensjoner (8x17 ET35) og pris. Så ble litt avbrudd jobbingen på Hellrat V2'er, med henting av disse. Samt en skikkelig skrub av disse. Jeg har et sett med Yokohama A052 liggende (brukt en sesong) som jeg tenkte jeg skulle slenge på disse. Disse er faktisk 0.4kg lettere en det andre OZ settet jeg har til M Coupen. Måtte teste litt komboer når man først leker med felger og tenker på dimensjoer av dekkene Liker når en tanke fungerer.... Neste punkt etter at olje bytter og felg lek var ferdig. Var å fikse "Elephant nose drain issue", som er at drensrørene ved brannmuren under varmeapparatet blir tett. Også renner det inn i bilen istedenfor, også fikk jeg tatt en vask av dette området også. (Den blå ledningen er en jordings punkt til girkassa, som jeg må se litt mer på. Er tydligvis et jordings punkt på bilen som er gåent. Siden bilen ikke vil starte uten den ledningen). Men når jeg kom til drensrør hullene, så var viste det seg at de ikke var tette. Var riktig nok litt gammel grums der, men dette er ikke årsaken til våt bil innevendig. Aaarggh denne CDO'en, mer vasking på gang. Men fikk vasket opp alt og behandlet plastikken med litt sånn Owatrol plast fornyer. (glemte å ta bilder av ferdig resultat, men ser litt teit ut med skinnende og strøken plast på bilen nå, står liksom ikke stil med resten av bilen :-D) Neste ut var å flushe litt bremsevæske, siden den ga utslag på måleren at den inneholdt litt fukt. Så koblet på lufteren og flushet godt igjennom med litt DOT 5.1 væske på alle 4 bremser. Var ingen anntydning til luft i systemet, har heller ikke merket noe på det egentlig. Men nå vet jeg at det er OK. Slitt litt med at det luktet vondt og gammel sur gubbe i bilen. Må nevne at når jeg kom fra henteturen med bilen, så var det første jeg gjorde å ta ut stolene og åpne hele gulvet la dette tørke skikkelig over flere dager. Men lukta satt godt ennå her og der. Også hadde jeg ikke vasket bilen skikkelig ennå innendig, så jeg blandet meg en kraftig grønnsåpe blanding og satte igang med skrubbing alt inne i bilen. Spesielt softoppen innvendig fikk gjenngå skrubbingen min, for der var det mye "opplevelser" som skulle ut. Slik så bøtta ut etter at taket var tatt. Og når jeg først var i vaske modus, tok jeg like gjerne KN filtret også... Men hadde vist ikke noe KN olje på lager, så dette må anskaffes slik at den kan smøres inn. Det konkluderer veldig min påske, 3 dager med jobbing i furtebua for å få ting klart. Så hvis jeg ser på tilbake på todo lista mi så er status nå dette: . Sette på coilovers settet - done (må godkjenne disse bare) Hjulstilling tatt hos en kompis, så den er kjørbar nå. Må ha gyldig hjulstilling for visning etterhvert. Fikse lysbryter - done Tørke bilen - done Vaske bilen grundig innvendig - done (utvendig må taes engang til) Gå over kanaler og fikse rust - tar jeg til vinteren Gå over bremser - done Bytte noen led pærer med OEM spec pærer - done Slenge på style 154 felger med nye dekk - Blir OZ Allegerita istedenfor Sjekke alle foringer - lollipop foring bestilt, resten OK Polere lykter - ehm avventes Fikse elephant nose drain - done, men må sjekke for A Pillar leak soft toppen må på et tidspunkt byttes ut - avventes, stor kostnad Full service - motor og diff done. Girkasse gjenstår Fikse lekkasje på diff - done Bytte pakninger på dørhåndtak og antenne - done Reparert passasjer stol (gjort etter hentetur, med ledningsnett jeg hadde liggende) Vaske KN filter - done Plukke ut aftermarket stereo anlegg og få oversikt over ledningsnettet - påbegynt Føler nå at bilen egentlig er nå klar til kjøres med på trening, er et par punkter til jeg vil ta etterhvert. Viktigste er kanskje å finne ut hvor den lekker/svetter kjølevæske fra når den er varm. (mistenker pakkninger på termostat eller vannpumpe), samt at jeg ønsker å sy litt på softtoppen bak ved vinduet så den er litt mer tett. Har også lyst til å flytte batteriet fra motorrom til bak i bilen for bedre vekt balanse + at gir meg sjanse til å se litt på det elektriske. Men målet i denne omgangen er å få bilen brukbar i avvente av at M Coupen blir klart til tjeneste igjen. Føker jeg har jobbet ræva meg på bilen i påsken også er egentlig før og etter bildet helt likt Litt lavere bare......