-
Innholdsteller
70 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Blåhvitblogger's Achievements
Newbie (1/14)
99
Nettsamfunnsomdømme
-
Ron Jeremy begynte å følge Blåhvitblogger
-
macrorain reagerte på et innlegg i et emne: Plug-in hybrid?
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: Fredriks alternative bimmerstråd
-
ogee1 reagerte på et innlegg i et emne: Fredriks alternative bimmerstråd
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne: Fredriks alternative bimmerstråd
-
Fredrik reagerte på et innlegg i et emne: Fredriks alternative bimmerstråd
-
Kjører jo selv F31, og kjenner på det samme. Tenker nok dette har mye med styring og styrerespons å gjøre. Jeg graver litt i dette i siste blogginnlegg. Kortversjon: Det er mye mer enn elektrifisering av styreservoen som gjør dette! Langversjon: http://xn--blhvitblogg-y8a.no/artikkel/styrefolelse/
-
Blåhvitblogger reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
Blåhvitblogger reagerte på et innlegg i et emne: Huldra66 sin 850CSI og mange andre sine, store E31 tråden
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
Blåhvitblogger reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
Blåhvitblogger reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
hsd reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
Morsomt å gjøre det også, skjønner du Utgangspunktet mitt er at jeg liker å skrive og fotografere, og vel har litt rutine på det fra tidligere jobb. Men disse bilmøtesakene er ekstra stas. Kjekt å møte entusiastiske bilmennesker, og når det er snakk om bilperler som dette, vil jeg absolutt kalle det en ekstra hyggelig dag på "jobb"
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
tobiasw reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
Blåhvitblogger reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
Blåhvitblogger reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
Blåhvitblogger reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
Blåhvitblogger reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
Blåhvitblogger reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
Blåhvitblogger reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Calypsorot 850i
-
Fant omsider denne tråden - hyggelig lesing en søndagsmorgen sammen med småsyk fireåring i sofaen Nå har jeg jo allerede startet ny show-off-tråd med bilder av den calypsorøde i Sunnfjord. Det beste ville vel være å holde slikt samlet i en tråd, altså her? Jeg er fortsatt rimelig fersk i forumet, så litt skolering i god bimmer-kotyme setter jeg bare pris på. Link til bildetråden: Og ja, den ligger også ute i fb-gruppa. Det er jo ikke noe stort poeng med dobbel/ trippelposting, så det er kanskje et strategisk sprøsmål: Hva er beste entusiastkanal nå i 2017?
-
Det var stor stas å gjøre et bilmøte med denne strøkne 850i'en, og eier Stig Kongsvik. Lyktegrafikken (og selvsagt vipp, ja) sladrer om årgangen, men ellers synes jeg E31 nærmer seg vetreranbilalder med en frisk eleganse og verdighet! Deler en del bilder her, bilmøtet kan du lese på www.blåhvitblogg.no
-
Rød X4 og blå Z4. Storm Chasers s. 51
emne svarte i Blåhvitblogger sin awt i Bilder og filmer / Show-off
Ble bra, ja - og veldig kule bilder/ omgivelser! Er det en bomstasjon den limtrekonstruksjonen spenner over, eller? Voksne folk trenger ikke "en million hk" - mye beddre med den gode følelsen av "tilstrekkelig" -
Etter min mening er Integral Active Steering svaret på et ellers umulig kompromiss: Kvikkstyrt i lav fart, kombinert med høyfartsstabilitet. Jeg las for eksempel om M1 da ams kjørte den gjennom sin moderne testrutine i forbindelse med 100-årsjubileet, at den var direkte nervøs og måtte gjetes kontinuerlig over 160 km/h. Men kvikkstyrt, det var den I praksis er min erfaring/ mening at bilers som 7- og 5- serien blir merkbart nettere å hånterer i hverdagstrafikk/ bykjøring med active steering; bilene virker mye mer kompakte enn størrelsen skulle tilsi på grunn av den mer direkte styreresponsen for små rattutslag i lav fart. Og stabiliteten når det går unna er absolutt ikke noe å si på! Enkelte purister vil hevde at en "ren" styreutveksling og bare forhjulsstyring gir en bedre styrefølelse. Som helhetsvurdering, i en hverdagsbil, er jeg ikke enig. Kanskje det er en forskjell ved de helt store utskeielsenen i veigrepets grenseland, det skal jeg ikke utelukke (men også Porsche leverer bakhjulsstyring nå), men følelsen gjennom rattet i lav fart og i normal trafikk er generelt bedre. Så ja, min G31 blir nok med Integral Active Steering. Hvordan jeg opplevde dette i 530d utbroderer jeg for øvring i det siste blogginnlegget.
-
Ja, helt enig - interresant å finne ut av dette, kanskje spesielt: To mulige forklaringer: Adaptive drive, eller dekk. La du merke til om det kanskje hadde sneket seg på dekk uten runflat på M550i'en? Kanskje til og med noe fra Michelin?
-
Kjempemessige prøvekjøringer, @Dweezil! Og det er flere interessante tema å følge opp her, tenker jeg, etter selv å ha kjørt G30 520d med standardunderstell og dynamisk deming, og nå 530d med M Sport, men uten EDC. Ja, jeg tenker nok det er en mulig både vekt og luftfjæringsforskjell mellom sedan og touring. Den letthetsfølelsen jeg fikk gjennom de faste referansesvingene var ikke helt den samme i 530d'en, men her bidrar nok både frontvekt og karroserivekt (G31 530d med panoramatak, 19" og komfortseter var akkurat 2 tonn på kontainervekta, med ca halv tank.) Men M Sport er "løp og kjøp" på G3x etter min smak. Med min F31 (standardunderstell) som nærmeste referanse er G31 M Sport vesentlig mer komfortabel, og hadde jeg ikke vist om at det fantes både dynamisk demping og adaptive drive, kunne jeg levd lenge og lykkelig med det understellet som var på 530d'en. Problemet mitt (og sikker de fleste andre som bruker tid her inne...), er å vite om at det finnes noe som er bedre ... Så ja, jeg hadde definitivt bestilt min G31 med M Sport OG dynamisk demping. Adative drive kan også være et spørsmål i samme kategori, og basert på det du, Dweezil skriver om M550i. Men den har nok et understell som er tilpasset motoren, også. Derfor hadde det vært veldig interessant om noen her har kjørt identisk bil med/ uten adaptive drive - det ville være en mer enn kjærkommen oppdatering i tråden (unnskyld om jeg har oversett noe bakover i tid ...) Min "ut på tur" historie med 530d kan du lese på www.blåhvitblogg.no. Et annet tema som kunne være interessant å diskutere med andre som har kjørt G3x: Styrefølelse. Det er jo en høyst subjektiv størrelse. Er dere enige eller uenige med meg i det jeg skriver?
-
Nei, bare automat - og sågar wandler, ikke dobbeltclutch. Men forhåndsrapportene lover bra. Utvalgte journalister har fått prøve den, og BMWblog.com har sakset sammen noen høydepunkter - les det her .
-
Fin bil! Hadde jeg funnet en med riktig motor/ utstyr da jeg kjøpte, er det godt mulig jeg ville valgt GT fremfor F31, ja
-
Ja, 15-20% i følge Michelin (har ikke prøvd dem selv). Sjekk gjerne blogg og/ eller "felg og skumdekk"-tråden for mer om dette.
-
Jeg har vært så heldig å disponere en M3 30 Jahre i to omganger, tilsammen oppunder 700 km. Spesielt å kunne slippe den løs etter innkjøring og 2k-service var en stor opplevelse - det kan du lese om på www.blåhvitblogg.no Største ulempe? Hjulstøy ... Så ja, jeg ville ha undersøkt om det var mulig å få Michelig Pilot Sport med skum til denne, slik jeg skriver om på bloggen og i felg og dekktråden her inne. Men jubileumsfelgene i 20", de er slanke og elegante - de ville jeg ikke ha byttet ut Men ok, dette er en show-off tråd, så her skal bilden få råde:
-
Vekt på felger og "skumdekk"
emne svarte i Blåhvitblogger sin Blåhvitblogger i Annet BMW og motorprat
Takk for veldig informative innlegg, alle sammen! Flow-forming virker interessant, som en mellomting mellom støpt og smidd felg. Om meg skulle problematisere litt ut fra litt rusten materialteknikk-kunskap (NTNU sent på 90-tallet), må det være at legeringen de bruker til dette må være et kompromiss mellom en støpelegering og en legering med gode smiegenskaper. Og hvorfor er egentlig smidde felger best? Fordi selve bearbeidingen styrker materialet! (Men dette krever altså en duktil (formbar) legering med dislokasjoner og annet snadder på mikronivå som vases inn i hverandre i selve smiprosessen. Det gir økt styrke) Støpegods er sprøere (slik jeg husker det fra skolebenken, i alle fall), og det er en av grunnene til at det må dimensjoneres grovere (En annen grunn er muligheten for små kavitasjoner i selve støpeprosessen). Resultat i praksis: Støpte felger i store størrelser blir blytunge ... Derfor mener jeg kanskje at våre lokale helter her i Høyanger har den mest lovende løsningen. Gamle Fundo Wheels, en relativt stor produsent av støpte aluminiumsfelger, var ett av de første ofrene i finanskrisen. Men de hadde en lovende patent under utvikling: "Friction steer welding". Restenene av Fundo (først og fremst patentet) ble kjøp opp av franske Saint Jean Wheels, og nå er de i gang med i alle fall småserieproduksjon her i Høyanger. Prinsippet er litt i samme gate som FlowForm, men her sveises en støpt front til en valset (altså smidd) bane. Det er selve sveiseprosessen som har vært teknisk utfordrende, for å si det mildt, men vektbesparelsen virker lovende. I tillegg har vistnok Saint Jean sin egen versjon av FlowForm, der de også gir den støpte fronten en "kakk" med smiverktøy, slik at den får bedre materialtekniske egenskaper. Detter er det som markedsføres under Cobawheels (update!) Her ligger vekten av17-tommere på like over 6 kg, og en påstått vektbesparelse på 19" på 3,5 kg per felg sammenlignet med en støpt felg. Interesserte felgnerder må gjerne lese visdere på hjemmesiden til Saint Jean. -
Vekt på felger og "skumdekk"
emne svarte i Blåhvitblogger sin Blåhvitblogger i Annet BMW og motorprat
Nei, ikke bare betydelig - over seks kg reduksjon per hjul er jo enormt mye! Når jeg innbiller meg at jeg kjente 300 g (NB! følelsen kom før jeg fant fram badevekta), må jo dette være mer enn merkbart, ja. Newtons 2. lov gjelder jo så definitivt for hjulbevegelsene. Og siden det virker som du har noenlunde samme vektbevissthet som meg: Har du noe bedre måleredskap enn badevekta? Og finnes det noen online felgsjapper som faktisk oppgir ordentlig med tekniske data, inkludert vekt? Om du gikk så grundig tilverks at du også veide dekkene, er jeg veldig interessert i hvor mye RFT veide mer enn dekk uten stålforsterkning. Jeg skjønner også at jeg trolig bør se etter smidde felger i neste trekk. Selv uten data på vekt er jo det materialteknisk barnelærdom: Smidd er alltid bedre enn støpt -
Gratulerer med veldig smakfullt bilvalg, ja! Men jeg ser at du vil velge Vredestein som sommervalser. Ut fra det jeg har lest i det siste, ville jeg sjekket opp om det finnes Acoustic-versjon av Michelin Pilot Sport 4S i din dimensjon, eventuelt om Conti kan levere noe med Silent. Jada, G30 er godt støydempet, og G31 i følge de første prøvekjøringene som tikker inn nå likeså, men norsk, piggslitt asfalt er nå engang noe satans svinmakt, spesielt i de dimensjonene du spekulerer. Jeg skriver litt om dette i sommerdekksaken på www.blåhvitblogg.no