Gå til innhold

BrokeBoi

Medlem
  • Innholdsteller

    609
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

BrokeBoi vant dagen sist Desember 14 2024

BrokeBoi hadde mest likt innhold!

1 følger

Profile Information

  • Kjøretøy
    F90 M5 Comp

Nylige profilbesøk

3032 profilvisninger
  1. Hellcats kommer nok til å holde seg bra i pris i lang tid fremover mtp retningen Dodge har valgt for fremtiden. Tror ikke vi noensinne kommer til å se slike biler til "korrekt" pris i Norge, kanskje SRT 392s og Scat Packs, men disse regnes ikke akkurat som noen samleobjekter på lik linje med de andre modellene med 700+ hk. Fullstendig "ubrukelig" med så mye krefter og kun RWD, men fy for en motorlyd og karosseri. Vil gjerne ha noe slikt selv, men det må bli den dagen jeg kan ta meg råd til å ha en 4. bil som kun kjøres om sommeren. Det er rett og slett for mye annet som gir mye mer valuta for pengene i den prisklassen disse bilene er i.
  2. Dårlig bilde pga kraftig regn, men ikke ofte man ser en Charger Hellcat på norske skilter.
  3. @Fredrik 90 Ja, ny eier skal bare herje med bilen i noen måneder på diverse ulovlige street meets før den legges ut for salg med annonseteksten "pent behandlet 2-eiers bil som har blitt vasket 5 ganger hver uke både inn- og utvendig".
  4. Historisk sett har S-klasse alltid holdt seg bedre i pris enn 7-serie, det samme gjelder stort sett også de dyreste modellene til Mercedes vs BMW. Når det kommer til EQS 580 vs i7 M60 så er nok begrunnelsen her at EQSen ser ut som en premium Leaf, og er ikke i nærheten av å ligne på S580 i det hele tatt hverken innvendig eller utvendig. BMW sin i7 M60 er en 7-serie uten eksosrør, og markedet er nok større for i7 nettopp pga dette. i7en fremstår fortsatt som en representabel bil for statsministre og andre viktigperer på lik linje med fossil 7-serie, mens EQSen ser ut som en hverdagslig pendlerbil med stjerne på panseret. Om EQSen var designet lik fossil S-klasse så hadde den nok vært dyrere enn i7 på bruktmarkedet, så akkurat her har Mercedes bommet noe kraftig. Angående i5 så kan jeg også si at selv G3X slår knockout på denne når det kommer til premiumopplevelse både innvendig og utvendig.
  5. Du er nok ikke den eneste som har denne erfaringen, og det gjelder nok ikke bare Porsche. Garantisakene jeg hadde på 530e var vesentlig mer kronglete å få igjennom enn med F90, hvorav alle problemer på sistenevnte har blitt fikset på garanti uten noe som helst motstand fra Bavaria eller Bilia.
  6. For meg er must haves på F90 fullskinn interiør (gjerne i en farge som ikke er svart), alcantara taktrekk, keramiske innfatninger og B&W lydanlegg. Jeg hadde ingen av disse delene på 530e, så det å da gå over til F90 gjorde at oppgraderingen føltes mye større ut til tross for at det er "samme" bil. Interiøet blir ordentlig premium med alt dette. ACC er også viktig for å ikke få noen blanke knapper på rattet, men jeg har til gode å finne noen F90er i Norge uten dette. M5CS leveres uten ACC, men der har de laget en spesiell layout på knappene som gjør at man ikke får noe blankt allikevel. Tilhengerfeste er nok fint å ha, men personlig skulle jeg ønske at min ikke hadde dette. Grunnen til det er at med tilhengerfeste er det ingen andre enn standard diffuserinnsats som funker på bilen. Mange F90er i Norge har tilhengerfeste, og dette er grunnen til at du ser en del F90er med alle slags mulige M-performance og/eller karbondeler utvendig, men helt standard diffuser. De har ikke "glemt" å gjøre noe med diffuseren, det finnes rett og slett ingen andre alternativer. Nightvision er heller ikke et must for meg, men så klart fint å ha. For de som skal ha ettermarkedsluftinntak så kan den potensielt stå i veien for enkelte varianter.
  7. @Snagg30 Forståelig at det blir litt komplisert med den bilparken du allerede har, men forhåpentligvis vil din tid komme om ikke altfor lenge. Regner med at jeg fortsatt har min når det skjer, for jeg har ingen planer om å selge noensinne. Det interessante er at jeg også har fulgt nøye med på F90 markedet de siste årene og begynner egentlig å få veldig god kontroll på hva som finnes der ute. Stort sett forsvinner de godt speccede modellene innen en uke, mens de litt dårligere utstyrt oftest blir liggende i mange måneder. Må vel si at prisene har holdt seg vanvittig bra de siste 3 årene, og eneste gangen jeg har sett en Competition under 1 mill var en middels utstyrt modell med godt over 100k km på telleren. Snakker vi om europeisk hest på panseret angående den bilen med sugemotor?
  8. @Snagg30 Nå har du vurdert disse bilene i snart 3 år, så jeg synes du skal bli med i klubben nå!
  9. Hva som er bra avhenger veldig av hva slags lyd du er ute etter. Min erfaring med merke eksos er at man stort sett får en mye mer raffinert eksos lyd, rett og slett mer "kontroll" på lyden. Om du er ute etter en mer eksotisk V8 eksoslyd (tenk Ferrari eller McLaren), så er x-pipe korrekt valg. Om du heller er ute etter en dypere og typisk amcar V8-brøl, så vil nok straight pipe eller H-pipe være mer korrekt. Med E39 er du såpass heldig at du egentlig ikke klarer å ødelegge eksoslyden uansett hva du gjør. Alt fra dyre merker som Eisenmann og Supersprint til billig hjemmesveisa straight pipe uten katalysatorer høres etter min mening bra ut, men det gjelder å finne en løsning som har et lydnivå man selv er komfortabel med. Om man ikke bryr seg om resonans inne i kupéen på lavt turtall og ikke har naboer man må ta hensyn til ved hver kald start, så er det etter min mening å bare gå for den billigste løsningen som finnes der ute med minst mulig lyddemping.
  10. Jammen tok det ikke lang tid før det ble rattbytte igjen.🤡 Det ble rett og slett bare aldri helt "riktig" med custom ratt, for både finish og passform på delene var ikke 100% bra som det er på OEM. Det ble for mange små åpninger og overlappinger av deler som aldri skjer når man kun bruker OEM. Folk flest hadde nok ikke lagt merke til disse småfeilene, men for meg ble det rett og slett ikke bra nok. Løsningen ble da både orignalt M5 CS ratt og rattdeksel i sort krom. Av med det "gamle" rattet: Nytt rattdeksel: Alle deler overført til nytt ratt: Påmontert bil: Både alcantaraen og skinnet på det nye rattet føles vesentlig bedre ut enn på det custom rattet. Dette ble dessverre en dyr lærepenge, og jeg skal aldri kjøpe custom ratt igjen. OEM kvalitet er rett og slett uslåelig.
  11. Så får jeg vel prøve og holde liv i denne tråden som jeg nesten hadde glemt at jeg hadde.😅 Når man henger såpass mye på bimmers.no så begynner man nok å bli relativt sær når det kommer til oppgraderinger og modifiseringer av bilen. Denne gangen har jeg gjort noe så meningsløst som å oppgradere til ID7 "Light" knapper på rattet, som man bare finner på 2020 pre-LCI. Bortsett fra det rent visuelle er den eneste fordelen med denne oppgraderingen at man nå har hurtigknapper for å bytte sanger, fremfor å alltid måtte scrolle i rullehjulet på høyre siden av rattet. Og når jeg først skulle bytte knapper, så måtte jeg jo såklart også bytte rattdeksel. Og når rattdekselet først skulle byttes, så byttet jeg like gjerne til alcantara ratt også. Dette ble mao MYE dyrere enn hva jeg egentlig hadde planlagt.😆 Nye knapper med delenummer 61318053152, som opprettholder Driving Assistant Plus. Det finnes mange versjoner av disse, så her er det viktig at man finner korrekt delenummer i forhold til utstyrsnivået man har på bilen. Med korrekt del er det kun plug-and-play uten behov for koding. Nytt rattdeksel. Ferdig montert på nytt ratt. Den enenste ulempen nå er at jeg fortsatt trykker feil på knappene når jeg ikke ser på rattet, siden jeg har vært vant til ID6 knappene i snart 6 år, både på F90 og tidligere på G30. Tipper nok at jeg har lært meg den nye layouten utenat innen juli er over.
  12. Alle selvaskanlegg i Norge burde være lik den hos AS Bilpartner, det så veldig bra ut. Finnes det i det hele tatt noe likt dette i Oslo og omegn?
  13. @StigJ Det er tydeligvis veldig lav etterspørsel siden tilbudet omtrent ikke eksisterer. Understellsspylere tilsvarende den du viser burde egentlig være standard på alle selvvaskanlegg.
  14. For et drømmelokale, @StigJ! Jeg hadde lett tatt turen hit for en behandling om det ikke var så langt unna meg. Med sakseløft og drenering vil det være mulig med grundig understellsspyling hele året, noe svært få detailere kan tilby. Jeg ser fortsatt etter noen som kan utføre dette i nærområdet mitt, og synes egentlig at det er rart at det nesten ikke er noen som tilbyr dette i et land hvor salt og rust er et årlig problem.
  15. Jeg har begynt å gå tom for idéer når det kommer til modifikasjoner, så da har jeg begynt å gjøre endringer jeg aldri skulle gjøre; alcantara ratt og alcantara rattdeksel. Synes resultatet ble helt greit, så får vi se hvor lenge jeg beholder dette oppsettet. Med alcantara blir jeg nå tvunget til å rense rattet mye oftere, som kanskje egentlig bare er positivt? M-Performance rattet er oppe til vurdering i fremtiden, men vet ikke helt hva jeg synes om den blå stripen på toppen.
×
×
  • Opprett ny...