Gå til innhold

HakonLimseth

Medlem
  • Innholdsteller

    459
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Eidsvoll
  • Interesser:
    Bil
  • Kjøretøy
    E60 520D & E21 323i

Nylige profilbesøk

2397 profilvisninger

HakonLimseth's Achievements

  1. Skal kjøpe termostater selv til bilen, holder det med Mahle/Behr eller bør man kjøpe originalt?
  2. Skal fungere bra den, men man må bruke en universal elastisk mansjett. Vi har en på verkstedet på jobben, sett det er flere som bruker den. Er nok ett bedre alternativ det istedenfor den man limer i sammen fra biltema. Forrige innlegg kan du se bort i fra avsnitt nummer 2, med mindre du vil bytte hele knuta. Hvis du vil spare penger så kan du også ta av den som sitter på, ta på ny mansjett, sette den på igjen og fylle opp med nytt fett.
  3. Jeg har så langt hatt gode erfaringer med å bruke en drivknuteavtrekker for å ta av den originale drivknuten. Deretter inspisere drivknuten ved å ta ut metallkulene og ringen som holder dem på plass. Etterpå rense drivknuten og kulene grundig for å se etter eventuell slitasje, enten på kulene eller på "veggen" inne i drivknuten. Sette alt sammen igjen (Viktig å sette det inn samme vei som de ble tatt ut), påføre godt med drivknutefett, monterte ny mansjett med nye klemmer og sette på en ny låsering til drivknuten. Gjorde det på en VW Tiguan, og den går fortsatt helt fint i dag uten problemer. En drivknuteavtrekker får du kjøpt for en grei penge på bildeler.no. Ser også Spidan selger ytre drivknuter løst, men de ligger noe høyere i pris enn andre ettermarkedsleverandører. Nå skal det jo sies at dette er en premiumbil, så å bytte til kvalitetsdeler kan være en fordel for både deg og eventuelt neste eier. Litt av ansvaret som kommer ved å kjøpe seg slike premiumbiler, tenker jeg da 😃
  4. Her var det mye fint arbeid 😃 Muttertrekker fra Ryobi er fine saker, det er slike ting at en tenker man ikke behøver, men er verdt sin vekt i gull når man først har det. Leste igjennom resten av tråden din, imponerende hvor mye du har fått til med bilen på jekk og støttebukker.
  5. Ikke så mye som har skjedd i det siste, men har fått gjort litt. Mangler at maskinverkstedet dreier opp navringer, driller om skivene fra 4x100 til 5x120 og skjærer ut braketten til caliper. Har også lagt om dekk på E60. Har en egen verkstedklubb gjennom jobben hvor vi har 4 løftebukker og en dekkmaskin til disposisjon, så møtte selvfølgelig prøve selv. Første gang jeg prøver å legge om, men veldig tilfredsstillende å få det til 😃 Brakett og navringer printet ut for å se om det passer i praksis Det funket heldigvis Prøvemonterte caliper og skiver både foran og bak. Man ser stor forskjell 😃 Neste ut nå blir forhåpentligvis å skifte alle tre termostater på E60, bytte motorolje og bytte olje på automatkassen.
  6. Det ble veldig bra før og etter, hva ble brukt her? 😊
  7. Jeg har begynt å kjøpe mine engangshansker på europris. To stykk 50 pakker med litt tynnere nitrilhansker for 80 kroner også er det 149 kroner for en 50 pakke med ganske robuste nitrilhansker som i tillegg har små nupper som utbedrer grepet. Er fortsatt på første paret av sistnevnte, de holder seg godt 👍
  8. Fikk opp en på youtube her om dagen som sverget til varme og fargestifter. Så ut som det fungerte ganske så effektivt, først varme opp deretter legge tuppen av fargestiften over bremserørsnippelen slik at den smelter og trekker seg inn i mellom. Har imidlertid aldri prøvd denne metoden før, men sett andre få det til med hell. Kanskje verdt forsøket?
  9. Gratulerer med førerkort tilbake 😃 Må bare applaudere at motivasjonen til å fikse biler fortsatt beholdes uten å kunne kjøre dem, da blir det enda bedre å kunne kjøre bilene etter alt arbeidet du har lagt inn.
  10. Jeg bestilte SWF til vår BMW x1, fikk beskjed fra M539-gruppen på facebook at disse var OE-leverandør av vindusviskere. Clayet også ruta før jeg monterte viskere, her var det mye grums som jeg ikke fikk fjernet ved vanlig glassrens.
  11. Bildeler.no oppgir at det indre endeleddet/styrestaget er 219 mm. De lover å levere riktig del første gang, og jeg har aldri opplevd å få feil deler fra dem. Et eksempel er da jeg måtte bytte bakbremser på en Audi. VAG-gruppen bruker PR-koder for å spesifisere hvilke skiver som passer, men disse kodene kan være vanskelige å få tak i. Derfor opplevde jeg at både Skruvat, Eurodel og Autodoc hadde tre ulike alternativer å velge mellom. Hos Bildeler.no fantes det derimot bare ett og det viste seg å være riktig (Fikk det også bekreftet av Møller bil). Personlig ville jeg derfor valgt å stole på dem, men selvfølgelig sjansen er der for at de også tar feil.
  12. Mini-oppdatering herfra. Fått unnå litt småtteri, blant annet E60 på EU-kontroll og litt annet småtteri på E21. Er en liten milepæl på E21 at jeg endelig har funnet en løsning til bremsene bak som ikke innebærer dyre adaptere og store calipere. Kan begynne med E60 som har blitt EU-godkjent. Her var eneste problemet justering av tåkelys og bytte av bremseslanger, noe som ikke var et stort problem. Har også fått tak i nye sommerfelger ettersom Style 128 ble solgt. Var litt voldsomt med 19 tommere med 275 bak, dårlige veier, mye sporing og generelt dårlig kjørekomfort. Ble Style 32 istedenfor. Visste ikke at disse ble levert originalt til E60, men fikk bekreftet på nettet at E60 faktisk kunne leveres med Style 32. Nye simmeringer på girkassen til E21 Skal prøve å få gasspjeldet på M20 til å se bedre ut. Her har det blitt sprayet over med sølv bengalakk før, noe som jeg ikke syntes var godt nok Endelig fått forhåpentligvis ordnet ett bremseoppsett bak på E21 som passer ganske så plug and play. Skiver er fra E46 318d, kalipere er fra E24 633CSi. Var ikke helt plug and play. Må til med en 6mm brakett imellom festepunktene på bærearm og caliper. Lagde en liten mockup i CAD, men blir nok litt forandringer ettersom jeg lærer å bruke programmet bedre 😃 De ytterste skivene ble kun brukt for å få plass til bolten som var for lang. Mockup i FreeCAD. Blir noen modifiseringer etter hvert når jeg lærer å bruke programmet bedre Neste ut nå blir sommerdekk til felgene, og å få ut motor i E21. Har fått tak i ett nytt løftepunkt til M20 fra Koed, så blir nok ikke lenge til
  13. Har funnet ut av at det skal passe overens, så hvis noen har ett ledningsnett fra en facelift M20 å selge er jeg interessert 😃
  14. Har funnet ut at ledningsnettet som fulgte med M20B25-motoren som skal inn i E21 er for kort. Har tenkt at ett av alternativene kan være å bruke ett ledningsnett fra E30. Spørsmålet blir som følger: Kan man bruke ledningsnettet fra en E30 sammen med en ecu fra E34? M20B25 fra E34 er fra 1988, så regner med at man må bruke ledningsnettet fra facelift E30 hvis det passer?
  15. Takk for det, blir artig å prøve på veien når alt er tilbake og godkjent 😊 Motoren må hovedsakelig ut fordi det gjør prosessen med å godkjenne bilen mye lettere. Samtidig tenker jeg å sette den bort til Madness Power på Dal for en liten overhaling. Forrige eier hadde satt inn en Getrag 260 fra E30 når motoren ble satt inn i bilen. Ble vanskelig med mekanisk speedometer, men alt blir i orden når jeg får montert inn girkassen fra delebilen 👌
×
×
  • Opprett ny...