Gå til innhold

HakonLimseth

Medlem
  • Innholdsteller

    452
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Eidsvoll
  • Interesser:
    Bil
  • Kjøretøy
    E60 520D & E21 323i

Nylige profilbesøk

2363 profilvisninger

HakonLimseth's Achievements

  1. Fikk opp en på youtube her om dagen som sverget til varme og fargestifter. Så ut som det fungerte ganske så effektivt, først varme opp deretter legge tuppen av fargestiften over bremserørsnippelen slik at den smelter og trekker seg inn i mellom. Har imidlertid aldri prøvd denne metoden før, men sett andre få det til med hell. Kanskje verdt forsøket?
  2. Gratulerer med førerkort tilbake 😃 Må bare applaudere at motivasjonen til å fikse biler fortsatt beholdes uten å kunne kjøre dem, da blir det enda bedre å kunne kjøre bilene etter alt arbeidet du har lagt inn.
  3. Jeg bestilte SWF til vår BMW x1, fikk beskjed fra M539-gruppen på facebook at disse var OE-leverandør av vindusviskere. Clayet også ruta før jeg monterte viskere, her var det mye grums som jeg ikke fikk fjernet ved vanlig glassrens.
  4. Bildeler.no oppgir at det indre endeleddet/styrestaget er 219 mm. De lover å levere riktig del første gang, og jeg har aldri opplevd å få feil deler fra dem. Et eksempel er da jeg måtte bytte bakbremser på en Audi. VAG-gruppen bruker PR-koder for å spesifisere hvilke skiver som passer, men disse kodene kan være vanskelige å få tak i. Derfor opplevde jeg at både Skruvat, Eurodel og Autodoc hadde tre ulike alternativer å velge mellom. Hos Bildeler.no fantes det derimot bare ett og det viste seg å være riktig (Fikk det også bekreftet av Møller bil). Personlig ville jeg derfor valgt å stole på dem, men selvfølgelig sjansen er der for at de også tar feil.
  5. Mini-oppdatering herfra. Fått unnå litt småtteri, blant annet E60 på EU-kontroll og litt annet småtteri på E21. Er en liten milepæl på E21 at jeg endelig har funnet en løsning til bremsene bak som ikke innebærer dyre adaptere og store calipere. Kan begynne med E60 som har blitt EU-godkjent. Her var eneste problemet justering av tåkelys og bytte av bremseslanger, noe som ikke var et stort problem. Har også fått tak i nye sommerfelger ettersom Style 128 ble solgt. Var litt voldsomt med 19 tommere med 275 bak, dårlige veier, mye sporing og generelt dårlig kjørekomfort. Ble Style 32 istedenfor. Visste ikke at disse ble levert originalt til E60, men fikk bekreftet på nettet at E60 faktisk kunne leveres med Style 32. Nye simmeringer på girkassen til E21 Skal prøve å få gasspjeldet på M20 til å se bedre ut. Her har det blitt sprayet over med sølv bengalakk før, noe som jeg ikke syntes var godt nok Endelig fått forhåpentligvis ordnet ett bremseoppsett bak på E21 som passer ganske så plug and play. Skiver er fra E46 318d, kalipere er fra E24 633CSi. Var ikke helt plug and play. Må til med en 6mm brakett imellom festepunktene på bærearm og caliper. Lagde en liten mockup i CAD, men blir nok litt forandringer ettersom jeg lærer å bruke programmet bedre 😃 De ytterste skivene ble kun brukt for å få plass til bolten som var for lang. Mockup i FreeCAD. Blir noen modifiseringer etter hvert når jeg lærer å bruke programmet bedre Neste ut nå blir sommerdekk til felgene, og å få ut motor i E21. Har fått tak i ett nytt løftepunkt til M20 fra Koed, så blir nok ikke lenge til
  6. Har funnet ut av at det skal passe overens, så hvis noen har ett ledningsnett fra en facelift M20 å selge er jeg interessert 😃
  7. Har funnet ut at ledningsnettet som fulgte med M20B25-motoren som skal inn i E21 er for kort. Har tenkt at ett av alternativene kan være å bruke ett ledningsnett fra E30. Spørsmålet blir som følger: Kan man bruke ledningsnettet fra en E30 sammen med en ecu fra E34? M20B25 fra E34 er fra 1988, så regner med at man må bruke ledningsnettet fra facelift E30 hvis det passer?
  8. Takk for det, blir artig å prøve på veien når alt er tilbake og godkjent 😊 Motoren må hovedsakelig ut fordi det gjør prosessen med å godkjenne bilen mye lettere. Samtidig tenker jeg å sette den bort til Madness Power på Dal for en liten overhaling. Forrige eier hadde satt inn en Getrag 260 fra E30 når motoren ble satt inn i bilen. Ble vanskelig med mekanisk speedometer, men alt blir i orden når jeg får montert inn girkassen fra delebilen 👌
  9. Lenge siden nå 😃 Fått gjort litt småtteri i det siste. Mest på E21, men begynte denne uken på E60. Har blitt veldig lite bilder dessverre, har helt glemt det. Opp og hopp. Fortvil ikke, den hviler ikke på kanalene. Støttebukkene står på rammevangene foran og traversen bak. Gjør klart for å få ut motor. Har planer om å låne en verkstedkran fra en kompis når jeg får ett par dager med fri. Blir i så fall første motoren jeg tar ut av en bil. Ikke rart motoren gikk varm. Var jevnt over ganske mye rust i alle kjøleslanger og gjennom hele kjølesystemet. Her tenker jeg at alt burde byttes, eventuelt renses godt. Inn igjen med dashbord. Fikk ryddet ganske greit på ledningsnettet imens det var ute. Fjernet også det midlertidige speedometeret som tok signal fra boltene på hardykoblingen, kreativ variant. Byttet også speedometeret med det som stod i delebilen. Siden det originale speedometeret blir satt inn igjen må jeg bytte ut girkassen. Det blir dessverre en 4-trinns Getrag 242. Skulle gjerne hatt en 245, men blir noe dyrt å betale godt over 15000 kroner for en tvilsom brukt girkasse. Gikk også over girkassen med messingbelagt stålbørste. Tenkte å bytte alle simmeringer på girkassen når jeg har den så tilgjengelig, ble ganske imponert over at koed fortsatt har alle simmeringer og o-ringer på lager. Er flere pakninger enn det som er på bildet, men de andre ble kjøpt fra Eurodel. Viktig å holde seg organisert 😃 E60 har vært på EU-kontroll denne uken, og den ble dessverre underkjent. Ikke overraskende med tanke på at den har stått rolig under carporten i ett år. Ble nye bremseslanger bak, nye viskere og merkelig nok justering av tåkelys som var for høye. Får vite i morgen om den blir godkjent eller ikke
  10. https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/403277342 Hei
  11. Strøkent og informativt, som vanlig 😉 Alpina-hjul er noe eget, virker som de nesten alltid treffer innertier med felgene sine.
  12. Takk for det, begynner å nærme seg noe nå 😃 Blir artig å teste ut om bremsene bak passer som de skal, muligens jeg trenger større bremsekraftforsterker. Skal gi tilbakemelding så fort jeg får trukket om dashbordet. Kvaliteten ser bra ut, men får jo se om det passer i det hele tatt. Pakkene kom overraskende fort, belgen til girspaken passet i hvert fall perfekt 👍
  13. Ser bra ut dette 😃 Blir vesentlig mye finere når man får vasket av litt olje. Litt av et prosjekt du har, men en strøken E61 slår aldri feil. Jeg hadde også samme problem med drivakselen når jeg tok den ut. Vet ikke hvor ille din er, men fikk ordnet den med en slik en.
  14. Fy fader så tøft, også for noen rå dekaler 😍 https://www.finn.no/mobility/item/352326489
  15. Det har ikke skjedd så mye her i det siste. Planen var egentlig å bruke påskeferien på å fikse bilen, men mesteparten av tiden har gått med til å ordne fiber og internett. Heldigvis har jeg fått mange av pakkene jeg bestilte. Blant annet hjulkapsler fra Frankrike, skinn til dashbordet fra England, og ikke minst et komplett sett med større bremser foran og bak fra Tyskland 😃 Har også solgt Style 128-felgene jeg hadde på 5-serien. Går heller ned til 18-tommers felger, veiene her er rett og slett ikke laget for 19-tommers felger. Her er hjulkapslene til BBS-felgene Skinn til dashbordet med rød søm. Tror dette blir bra med tanke på at resten av setene også har rød søm. Sist men ikke minst, større bremser både foran og bak. Disse skulle visstnok være plug and play både foran og bak, men det gjenstår å se. Opel Omega 3000 calipere sammen med bremseskiver fra E28 535i på 282x25mm foran, godt innenfor SVV sine krav God klaring sammen med BBS-felgene heldigvis Bak blir det å bruke bremsecalipere fra E24 633Csi sammen med tilhørende bremseskive på 272x19. Her igjen er dette mer enn godt nok for SVV, men er litt usikker på om det kommer til å passe. Han jeg kjøpte det av påstod det skulle passe rett på siden han hadde brukt samme oppsett selv, men det gjenstår å se. Forhåpentligvis kommer alt til å passe. Sjekket bremsekalkulatoren til Statens Vegvesen, hvis alt passer skal oppsettet være mer enn godt nok. Hvis jeg skjønte riktig skal den tåle alt opp til 163kW ~ 218hp. Muligens litt overdimensjonert, men bedre å være på den sikre siden 😉
×
×
  • Opprett ny...