Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Dashboardet på E9x med "kvisen" ser ikke direkte ille ut, men det er definitivt mer "clean" uten. Det jeg imidlertid ikke liker med instrumentpanelet på E9x er at det virker litt tomt og enkelt uten egne målere for drivstoff og vanntemperatur. Slike visere var det på E46 og er på F3x. BMW har åpenbart tenkt seg om i forhold til hva som er fornuftig og hva entusiastene vil ha... :-)

Vedr. "nettbrettet" på F3x så vet jeg ikke helt hva jeg skal mene om dette. Jeg kan si så mye som at det ikke irriterte meg da jeg kjørte rundt 4500 Km med en F31 320d xDrive (190 HK, 400 Nm og manuelt gear) på vei til sommerhuset i Sydfrankrike for et par år siden, men trolig ble jeg helt overimponert over iDrive og ikke minst ConnectedDrive systemet. Dette systemet er helt genialt og et fantastisk hjelpemiddel hvis man ønsker å finne den hurtigste veien uansett forhold. Jeg har skrevet litt mer om dette her. Bildene har dessverre falt ut, men her er et par eksempler... :-)

@tennbrikket Dette intervjuet med Andreas Bovensiepen finnes litt lenger bak i tråden, men det skader helt klart ikke å se det igjen. Jeg liker slike "nerde" filmer... :smile:

gallery_38233_76_2491717.jpg

gallery_38233_76_1917892.jpg

Polestar blir forøvrig Volvo's navn på deres nye bilmerke for elektriske biler i premium segmentet som en konkurrent til bl.a Tesla Model S/X. Jeg tror at Volvo helt klart har en fair sjanse i dette markedet.

http://finans.dk/erhverv/ECE9669940/volvo-vil-udfordre-tesla-med-nyt-bilmaerke/?ctxref=ext

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Werther skrev:

Ønsker man mer luksus kan man vel bare kjøpe seg en 5-serie? Mer luksus fører kun til mindre kjøreglede, så ser ikke hvorfor mer luksus skal være positivt for en 3-serie. Den er lite nok involverende for føreren som den er allerede i forhold til sine forgjengere. ...

Det sies jo sånn ellers at man ikke skal sove bort sommernatta, så jeg knipset noen kjappe bilder her en natt når jeg var en tur rundt i Oslo i 03-tiden på morgenen. Disse lyse sommernettene er absolutt noe av det beste med å bo i Norge.  Kunne kanskje vært noe mer spennende enn en Ford, men man tar det man har.

IMG_2783____.jpg

Jeg er ikke helt enig der. Se bare på G30 5-serie, den er mer sportslig enn noen gang og samtidig mer komfortabel enn noen gang. I flere tester så trumfer den faktisk konkurrenter med luft fjæring når det kommer til kjørekomfort. Samtidig er den sportslig og tight å kjøre. Det er litt det samme jeg håper at de gjør med neste 3-serie, samt at de får på plass ett mer eksklusivt interiør. 

Ellers så driver jeg å kjører Ford selv om dagen, det følger med jobben. Jeg kjører en Mondeo Hybrid, sett bort ifra sittekomforten så er denne nesten på høyde med F10 når det kommer til kjørekomfort. Mondeo av denne generasjonen er den første Mondeoen som ikke er utviklet av Ford i Europa, denne er 100% utviklet i USA, som Ford Fusion. Det synes jeg har gjort bilen godt, da den både har topp kjørekomfort og er utrolig lekker å se på. Dette er ikke en plug in hybrid, heldigvis. Fordelen med denne er at forbruket er 0,5 liter på mila hele tiden, bakdelen er at ikke kan "låse" den til å kjøre på kun strøm (selv om den for det meste går på strøm under 60 km/t). En plug in bruker jo 0,8 liter på mila når den ikke går på strøm, det slipper du her. CVT automaten krever litt tilvenning, men det går overraskende fort. Også er der jo godt å trekke seg tilbake til F10 når jeg har lyst til det 😀

IMG_0492.thumb.JPG.be89c31c8ec236b94ecf58261ccaa50f.JPG

IMG_0497.thumb.JPG.7623969cb512fb15b6254273638a3747.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig bruke en 2017 Mondeo 1.5tdci som firmabil, men som tidligere nevnt valgte jeg bort den da Mondeo blir for stor i bykjøring. Focus er en nettere og mer agil bil både i by og langs landeveien, og den går merkbart bedre enn Mondeo med samme dieselmotor. Forbruket er også noe lavere enn tidligere - med en del bykjøring og kø ligger den nå på 0.47, og på ren landevei med hastigheter under 100 km/t er det mulig å presse den ned i 0.39. Den har dog visse irritasjonsmomenter som oversensitive parkeringssensorer/city stop-funksjon og kjipere sittekomfort enn Mondeo. Trykkskjermen inviterer til å ta øynene fra veien, og er ikke spesielt trafikksikker. Også må jeg betale samme firmabilskatt som man gjør med en Mondeo, så jeg får jo mindre bil for pengene på en måte.  

Ellers må jeg si det er imponerende at du og samboeren har en bilpark på 5 biler, der 3 av de er svarte sedaner. Og de to andre er ytterpunktene Excursion V10 og E-Up! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har generelt liten erfaring med Ford Mondeo, men jeg kjørte en del Mondeo Mrk.III (2000-2007) da modellen var ny og ble veldig imponert over hvor dynamisk og agil den var kjøredynamisk... også i forhold til min daværende E36 323i. Såvidt jeg har fått med meg gjaldt dette også Mondeo Mrk.IV, men gjelder ikke i like stor grad Mondeo Mrk.V. Årsaken er at dagens Mondeo er basert på Ford's globale CD4 plattform og ikke EUCD plattformen, som var bedre tilpasset europeisk smak vedr. dynamiske og agile kjøreegenskaper.

Selv om jeg ikke har så mye erfaring med Ford Mondeo og Ford generelt liker jeg bilmerket. Scorpio, som jeg har litt mer erfaring med, var for sin tid en fantastisk fin familiebil og min gamle Ford Fiesta Mrk.II var for hva den var en av de beste bilene jeg har hatt. Jeg valgte imidlertid Peugeot som mitt "bruksbil" merke, men dette er ikke til forkleinelse for Ford. Peugeot av den gamle skolen (205, 306, 405 og 406) hadde helt enkelt litt mer inspirerende kjøreegenskaper... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tidligere i tråden diskutert hvorfor og hvordan bilprodusentene med elektriske biler vil bli tvunget til å finne alternative forretningsmodeller og inntektskilder. Årsaken er sammensatt, men overordnet handler det om at elektriske biler trenger vesentlig færre deler, mindre service og færre reservedeler. Bilprodusentene vil derfor bl.a tilby ulike onlinetjenester i forbindelse med connectivity konseptet og det siste er at Tesla har varslet at de vil komme med deres eget alternativ til Spotify, Apple Music etc.

Denne utviklingen kan virke litt merkelig, men det handler om å være innholdsleverandør big time. Tesla vil ha kontroll over totalopplevelsen ved å kjøre i deres bilmodeller og de vil tjene penger på dette. Som et mer underliggende poeng handler det også om å beskytte infrastrukturen som omgir bilenes operativ system samt ikke minst ramme Apple der det gjør mest vondt.

http://www.greencarreports.com/news/1111189_why-would-tesla-want-to-start-its-own-streaming-music-service

Litt mer om Volvo's nye elektriske bilmerke Polestar.

http://nordic.businessinsider.com/volvo-just-announced-a-brand-new-electric-car-brand--that-will-take-on-tesla-2017-6/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppsamling av helt forskjellige ting som interesserer meg. Jeg kom tilfeldigvis over en veldig interessant analyse over Breaking Bad og hva som egentlig skjer på et dypere nivå når Walter White forandrer seg til Heisenberg. Dette viser at det skjer mer på et metafysisk nivå i Breaking Bad (og Better Call Saul) enn man umiddelbart er klar over. Seriene har, når man graver dypere, lag på lag med interessante vinklinger og betraktninger... :-)

For kort tid tilbake var det flystevne på Kjeller utenfor Oslo (jeg var dessverre ikke der) og som en hyllest til det norske flygeresset under den andre verdenskrigen, Rolf Arne Berg (RAB), gjorde Spitfire "RAB" (egentlig RR232 (G-BRSF)) en oppvisning. Fantastiske bilder av et fantastisk elegant fly med for anledningen norsk fargeskjema og Rolf Arne Berg's initialer. På det siste bildet (som er den samme Spitfireren, men med et annet fargeskjema) kan man tydelig se forskjellen på Supermarine Spitfire og Hawker Hurricane. Det siste var britenes arbeidshest under den første del av krigen og ikke minst under slaget om Storbritania (10 juli - 31 oktober 1940) da Luftwaffe for alvor forsøkte å overmanne Royal Air Force. Begge flyene hadde på dette tidspunktet en Rolls-Royce Merlin V12 motor på rundt 27 liter og 1100-1200 HK. 

Rolf Arne Berg ble i 1917 født i Orkanger og døde i tjeneste over Groningen i Nederland i 1945. Han gikk på Hærens Flyveskole på Kjeller og fikk flygervingen i 1939. Deretter ble han sendt til Little Norway i Canada som instruktør og ble i 1941 overført til den første norske jagerskvadronen 331 (Norwegian) Squadron RAF i Skottland og senere North Weald ved Epping ca. 30 Km nordøst for London. 

Berg kom for sent til North Weald til å kunne delta i slaget om Storbritania, men han gorde mange tokt over Nederland og Frankrike. Han endte karrieren som Wing Commander Flying for 132 (Norwegian) Wing og ble i 1945 tildelt Krigskorset med sverd samt de britiske utmerkelsene Distinguished Service Order og Distinguished Flying Cross.

large.SP0931_02.jpg.0dac1ff4dc1ae19f9d8c

large.SP0931_03.jpg.4409e5c7fd9b20bbfe88

large.18839513_1450533301695710_84861577

Rolf Arne Berg foran sin Spitfire IXe i 1944.

large.17855410_1250192138433075_19089443

large.14258337_1401507006531773_65883529

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganske mange ganger diskutert det faktum at bilprodusentene i tiden fremover kommer til å fokusere mer på dataprogrammer (software) enn på mekanisk utvikling og BMW er intet unntak. De etablerer nå et massivt datasenter som skal kunne motta og analysere all data fra bl.a BMW ConnectedDrive konseptet + alle tenkbare tilleggssystemer som etterhvert kommer fordi BMW også trenger nye forretningsmodeller som de kan tjene penger på når bilene blir mer elektriske, selvkjørende og dermed enklere rent teknisk (i relativ forstand). Det er interessant at BMW i denne sammenhengen påpeker at mengden data som skal samles er så stor at den ikke kan lagres i skyen (cloud), men må overføres direkte online til det nye datasenteret.

http://www.bmwblog.com/2017/06/23/bmw-building-giant-new-data-center/

Jeg er såpass gammel at jeg kjørte Range Rover "Classic" (som den idag kalles) da den var halvveis i produksjonstiden. Den ble produsert i perioden 1970-1996, men var stort sett uforandret frem til midten av 80-tallet da jeg kjørte den for første gang. På den tiden hadde jeg allerede erfaring med Land Rover Series III (1971-1985) og forskjellen opp til Range Rover var faktisk ikke så stor hvis man så bort fra V8 motoren og litt ekstra lydisolasjon. Den største forskjellen var at Range Rover hadde spiralfjærer, mens Land Rover hadde bladfjærer. Det gjorde ikke bare en stor forskjell i terrenget, men også komfortmessig.

V8 motoren på 3,5 liter ytet på denne tiden rundt 160 HK og det var ikke mye i forhold til dagens standard, men når man tenker på at Land Rover enten hadde en rekkefirer på 2,3 liter eller en rekkesekser på 2,6 liter som ytet hhv. 71 og 86 hestekrefter forstår man hvorfor Range Rover alltid har vært noe spesielt. Land Rover Series III fantes også med en dieselmotor på 2,3 liter og 62 HK samt en variant av den nevnte V8 motoren på 91 HK, men dette var for spesielt interesserte (les: håpløs langsom, men økonomisk eller håpløs dyr og svært lite økonomisk). Det beste kompromisset var uten tvil bensinmotoren på 2,3 liter og etter 1980 fikk den også fem rådelagre og ble praktisk talt uoppslitelig.

Range Rover kom først med kun to dører og et enormt glasshus. Først i 1981 fikk den fire dører, men dette gjorde også glasshuset mindre åpent pga dørrammene og innfestningene. Jeg liker derfor spesielt den originale varianten, som jeg ofte gjør når det gjelder bilmodeller... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29/5/2017 at 14.05, Fredrik skrev:

Interessante tanker og jeg har også tenkt mye på hvorfor BMW jmf. BMWBlog har besluttet å endre strategi når det gjelder elektriske biler. Jeg tror at du har helt rett i at tidsperspektivet er avgjørende, men at det også vel så mye handler om å sikre BMW's immatrielle verdier som bilprodusent (altså hvordan vi oppfatter og verdsetter BMW som bilprodusent vis a vis konkurrerende bilprodusenter) i overgangsperioden som ingen vet hvor lang tid vil vare.

Det blir hevdet at Tesla's største utfordring oppstår når premiumbilprodusenter som f.eks BMW begynner å bygge en seriøs konkurrent til bl.a Model S. BMW's merkevare er mer verdt fordi vi som kunder har større forventninger til en bilmodell fra BMW enn fra Tesla (dette er selvfølgelig subjektivt, men generelt er det slik for de aller fleste). Utfordringen for BMW er å beholde dette fortrinnet også når bilene i relativ forstand blir teknisk enklere og BMW ikke lenger kan utnytte deres ekspertise når det gjelder spesielt motorer og gearkasser/drivlinjer. De har derfor frem til nå fokusert sterkt på å bl.a utvikle lette, men sterke chassis av karbonmaterialer parallelt med at de har utviklet drivlinjer til elektriske biler. Spesielt modellene i3 og i8 er eksempler på dette, men også satsingen på hybriddrift i eksisterende modeller.

Tilbake til immatrielle verdier så ser vi at selv om i3 er en imponerende konstruksjon oppfattes modellen av mange ikke som en riktig/ekte BMW og jeg vil tro at det er nettopp dette som har fått BMW på andre tanker når det gjelder hvordan de skal klare overgangen til elektriske biler når de samtidig bygger konvensjonelle biler. Ergo gir det sannsynligvis mer mening hvis bilene stort sett er identiske, men har ulike drivlinjer. Hvis BMW kan klare dette med en ny modulær plattform vil mange utfordringer med de nevnte immatrielle verdiene være løst. På denne måten kan de f.eks tilby en 5-serie med stempelmotorer samtidig som de kan tilby bilen med hybriddrift samt ren elektrisk drift.

Jeg vil tro at denne utviklingen innebærer enkelte tekniske kompromisser, men fordelene er nok allikevel vesentlig større enn ulempene. Det er utrolig hva bilprodusentene idag kan få til med moderne modulær plattformteknologi. Det store spørsmålet er imidlertid hva dette helt konkret betyr i relasjon til kommende BMW modeller. Vi vet at BMW fortløpende vil komme med elektriske modeller av eksisterende modeller (bl.a X3, 3-serie GT, Mini), men dette vil være konvensjonelle bilmodeller som er ombygget til å ha elektrisk drift og dette igjen representerer ingen seriøs utfordring for bl.a Model S/X og trolig også Model 3. G30 og G11 er stadig helt nye så det opplagte valget er at den neste 3-serien blir konstruert på en måte så den også kan bli en fullverdig elektrisk bil med minst like lang rekkevidde som de beste konkurrentene (f.eks Opel Ampera-e). Derfra er det en smal sak for BMW å oppskalere drivlinjen og batteriet til bl.a 5 og 7-serien på et senere tidspunkt.

Den neste utfordringen for BMW er selve infrastrukturen med alt hva dette innebærer av teknologi for lading, mobility, connectivity og annen vital software som vi foreløpig bare ser begynnelsen på. BMW må også utvikle en forretningsmodell som er fremtidsrettet iom. at mye av ettermarkedet vil falle bort når antallet av elektriske biler øker. Det siste er uten tvil en utfordring for hele bilbransjen og det mangler ikke på dystre spådommer i denne sammenhengen. De fleste analytikere er enige om at vi kommer til å se en revolusjon i måten bilene blir solgt på, vedlikeholdt, oppgradert og ikke minst eiet.

 

Bilverdenen forventer at BMW snart viser muskler i forhold til de andre signifikante bilprodusentene og ikke minst Tesla når det gjelder nye elektriske bilmodeller. Det har vært merkelig stille hos BMW på denne fronten. Vi vet at BMW har endret strategi når det gjelder i-serien og vi vet at utviklingen med elektriske biler ikke har vært enkel for BMW (kanskje først og fremst pga fokuset på immaterielle verdier). BMW har imidlertid varslet at de vil komme med et par rene elektriske biler som f.eks Mini (2019) og X3 (2020), men ingen av disse bilmodellene vil være bygget som elektriske biler fra bunnen av. Dette er ikke en fordel når andre bilprodusenter allerede nå sender svært kompetente fullverdige elektriske biler på markedet. iNext konseptet er imidlertid en fremtidsvisjon som i denne sammenhengen kan endre mye, men såvidt jeg forstår kommer den første bilen på markedet først i 2021. 

Ergo svirrer ryktene om hva BMW vil gjøre i mellomtiden for å vise at de stadig er teknologisk verdensledende og en bilprodusent som ønsker å definere spillet fremfor bare å spille med. Flere medier siterer nå den tyske næringslivsavisen Handelsblatt for at BMW vil vise frem en elektrisk 3-serie på den kommende bilutstillingen IAA i Frankfurt (september). Dette vil evt. være en interessant utvikling, men rent teknisk egentlig ikke så overraskende som jeg har skissert i mitt tidligere innlegg (forutsatt at det handler om G20 og ikke bare en modifisert F30). Uansett... hvis disse ryktene viser seg å være korrekte og bilen er en verdig motstander til bl.a den kommende Model 3 går vi uten tvil veldig interessante tider i møte som BMW entusiaster... :-)

https://electrek.co/2017/06/28/bmw-3-series-electric-tesla-model-3/

Det er noen som har fine biler i garasjen... :-)

large.19402162_1346602042126344_88932272

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made in America - Jay Leno's Garage. Dette programmet handler om de mest populære amerikanske biltypene (gjennom tidene) og er faktisk verdt å bruke litt tid på. Jay møter folk som George W. Bush, Wanda Sykes, Billy Gardell og Gabriel Iglesias som alle har forskjellige typer amerikanske bilmodeller som amerikanske ikoner (så lærer man litt historie også)... :-)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med immaterielle verdier er interessant fordi det handler om hvordan vi oppfatter og definerer verdier som ikke er fysiske og/eller til å ta på (direkte). Det kan f.eks være idéer, konsepter, design, erfaringer, varemerker... stort sett alt som ikke er fysisk, men som tilfører en verdi for et firma eller en organisasjon. For BMW handler de immaterielle verdiene om hvordan vi oppfatter og verdsetter BMW som bilprodusent vis a vis konkurrerende bilprodusenter.

Utfordringen i denne sammenhengen er at begrepet vi ikke er et entydig begrep selv om det er en talemåte som på en måte definerer oss alle. Vi er imidlertid ikke like og vi oppfatter ikke alt likt. Dette er det flere årsaker til, men den kanskje viktigste årsaken i vår tid er alder (altså ikke så mye sosialøkonomiske og kulturelle realiteter på tvers av landegrensene). Alder forteller noe om fremtiden og når det gjelder potensielle bilkjøpere er alder helt avgjørende for hvordan BMW blir oppfattet (altså i relasjon til immaterielle verdier) hos den enkelte av oss.

Unge mennesker opp til midten av 30 årene +/- ("instagram" generasjonen) oppfatter firmaer og organisasjoner som "mennesker" i den forstand at firmaene/organisasjonene agerer og markedsfører seg selv som mennesker ville ha gjort. Det er i denne konteksten ingen forskjell på den virtuelle verden (altså hva som blir sagt eller fremført på internettet og/eller sosiale medier) og den virkelige verden. Hvordan BMW agerer og markedsfører seg i den virtuelle verden vis a vis konkurrerende  bilprodusenter og produkter er med andre ord like viktig for disse menneskene som at de fysiske bilene fremstår som attraktive vis a vis konkurrerende bilprodusenter og produkter. BMW må være representert og ta seg godt ut på alle virtuelle og fysiske markeder/steder. Immaterielle verdier kan derfor på den samme måten skapes i den virtuelle verden som i den fysiske verden. God sosial omtale på nettet er idag minst like viktig for BMW som at BMW rent faktisk bygger kompetente bilmodeller.

Dette er et "språk" de litt eldre av oss hverken forstår og/eller tillegger mye vekt. For oss er de fysiske bilene det viktigste og det er opplevelsen de fysiske bilene gir som underbygger vår forståelse av hvordan vi oppfatter og definerer BMW's verdier og med dette tillegger BMW immiaterielle verdier. 

Et eksempel som på en god måte illustrerer dette fenomenet er BMW's deltagelse med i8 på årets Coachella Valley Music and Arts Festival i California. Dette er en musikkfestival som har fokus på miljømessig bæredyktighet og det er en av de aller største festivalene i USA uansett kategori. Relasjonen til hybridbilen i8 er åpenbar, men festivalens målgruppe er primært unge mennesker som ikke umiddelbart har råd til en bil som minst koster 143000 dollar (1,2 millioner kroner) i USA. Poenget for BMW var derfor primært å ta seg godt ut, bygge positive relasjoner blandt de unge (kommende miljøbevisste bilkjøperne) og få god omtale på sosiale medier.

På et dypere nivå bygget BMW også opp immaterielle verdier blandt de unge festivaldeltagerne. BMW var representert på en musikkfestival med et miljøfokus og BMW hadde derfor indirekte både en mening om og en løsning på miljøproblemene. BMW agerte som et "menneske" og talte derfor et språk som unge mennesker idag forstår og vektlegger i deres forståelse av hvordan de oppfatter og definerer BMW's verdier og med dette tillegger BMW immaterielle verdier.

BMW - "The Ultimate Driving Machine" har derfor sannelig fått en bredere mening med årene. For oss gamle var dette synonymt med høytytende og hylende rekkeseksere samt perfekte kjøreegenskaper, men for dagens unge er det viktigere at BMW engasjerer i miljøkampen og har løsninger som man kan snakke om på sosiale medier. Med dette som bakgrunn er det ikke vanskelig å forstå hvordan Tesla kunne få nesten en halv million forhåndsbestillinger på Model 3.

https://www.forbes.com/sites/danroth/2017/06/29/you-may-not-like-the-way-bmw-advertising-is-changing/#5e86511b2533   

Vi ser også en forlengelse av dette fenomenet i BMW's siste reklamefilm for den nye X3. Bortsett fra 4-5 sekunder med litt aktiv kjøring handler hele filmen om opplevelser mellom mennesker. BMW deltar aktivt i opplevelser, men skaper ikke direkte opplevelsene. Kjøreglede er tonet ned til fordel for sosial glede og dermed positive immaterielle verdier som kan deles på sosiale medier. Det er denne forandringen/transformasjonen som de siste årene har vært så vanskelig for BMW. De må som en virksomhet skape en ny selvforståelse for å kunne overleve som bilprodusent. De må skape et nytt innhold i begrepet "BMW" for å kunne skape interesse og aksept blandt dagens unge og kommende bilkjøper.

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... BMW er naturligvis ikke alene om å være en del av den nye utviklingen, men jeg tenker at denne utviklingen på mange måter er en større utfordring for BMW enn for mange andre bilprodusenter. En viktig årsak er hvordan BMW i de siste 30-40 årene har spissformulert deres budskap om å være ledende på kjøreglede. Porsche har den samme utfordringen, men deres målgruppe er smalere og mer spesialisert enn ditto for BMW som i realiteten selger biler for alle (spesielt de senere årene med betydelig øket kjøpekraft for mange).

Utfordringen for BMW er at de er tvunget til å ri flere hester på samme tid i relasjon til forandringen/transformasjonen av innholdet i begrepet "BMW". De må idag snakke til ulike generasjoner på forskjellige måter der de for noen år siden kunne ha et budskap med primært et innhold - "The Ultimate Driving Machine".

Dette påvirker ikke bare hvordan BMW formidler deres budskap og presenterer seg selv, men det påvirker også i den grad også hvordan bilene skal konstrueres og bygges. Det er, for å si det forsiktig, svært stor spennvidde fra i3 til M5 og det er ikke lett å selge et forståelig og nogenlunde ærlig budskap med en slik spennvidde i produktporteføljen. Tesla har definitivt en lettere oppgave i så måte og det har også mange andre bilprodusenter. Derfor vil det være betydelig lettere for BMW hvis de f.eks kan pakke i3 konseptet (samt andre påtenkte modeller i i-serien) inn i mer alminnelig bilmodeller og på den måten forenkle budskapet. Såvidt jeg forstår er dette nå også planen fremover. 

Dagens unge interesserer seg ikke for mekanikk og teknikk som tidligere generasjoner gjorde, men de er desto mer opptatt av hvordan BMW fremstår og presenterer seg selv (altså i relasjon til "menneskelighet" og immaterielle verdier). Det er dette som skaper status idag... mye mer enn hylende rekkeseksere og flere hundre hestekrefter.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har absolutt noen interessante betraktninger!

Det er jo litt synd på mange måter at det er hvilket inntrykk andre får av deg som skal være styrende for dine personlige preferanser- og ikke minst temmelig overfladisk.

Det å ha "forhåndsbestilt en tesla" har tydeligvis en langt større verdi for mange enn forskuddsbeløpet, ettersom det kjøper en ønsket sosial status, før i det hele tatt man eier bilen. Sånn sett får man statusen ved eiendelen uten å ta verditapet. Mon tro om like mange hadde kjøpt bilen hvis den var klar for omgående levering?

Det samme fenomenet sees jo igjen alle veier,- folk som poster bilder av hunden sin til 12000kr som om at den er like verdifull som ungene, men i praksis blir den neglisjert. Eller skrytebilder av ferier, middager, reiser osv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Dette med immaterielle verdier er interessant fordi det handler om hvordan vi oppfatter og definerer verdier som ikke er fysiske og/eller til å ta på (direkte). Det kan f.eks være idéer, konsepter, design, erfaringer, varemerker... stort sett alt som ikke er fysisk, men som tilfører en verdi for et firma eller en organisasjon. For BMW handler de immaterielle verdiene om hvordan vi oppfatter og verdsetter BMW som bilprodusent vis a vis konkurrerende bilprodusenter.

Utfordringen i denne sammenhengen er at begrepet vi ikke er et entydig begrep selv om det er en talemåte som på en måte definerer oss alle. Vi er imidlertid ikke like og vi oppfatter ikke alt likt. Dette er det flere årsaker til, men den kanskje viktigste årsaken i vår tid er alder (altså ikke så mye sosialøkonomiske og kulturelle realiteter på tvers av landegrensene). Alder forteller noe om fremtiden og når det gjelder potensielle bilkjøpere er alder helt avgjørende for hvordan BMW blir oppfattet (altså i relasjon til immaterielle verdier) hos den enkelte av oss.

Unge mennesker opp til midten av 30 årene +/- ("instagram" generasjonen) oppfatter firmaer og organisasjoner som "mennesker" i den forstand at firmaene/organisasjonene agerer og markedsfører seg selv som mennesker ville ha gjort. Det er i denne konteksten ingen forskjell på den virtuelle verden (altså hva som blir sagt eller fremført på internettet og/eller sosiale medier) og den virkelige verden. Hvordan BMW agerer og markedsfører seg i den virtuelle verden vis a vis konkurrerende  bilprodusenter og produkter er med andre ord like viktig for disse menneskene som at de fysiske bilene fremstår som attraktive vis a vis konkurrerende bilprodusenter og produkter. BMW må være representert og ta seg godt ut på alle virtuelle og fysiske markeder/steder. Immaterielle verdier kan derfor på den samme måten skapes i den virtuelle verden som i den fysiske verden. God sosial omtale på nettet er idag minst like viktig for BMW som at BMW rent faktisk bygger kompetente bilmodeller.

Dette er et "språk" de litt eldre av oss hverken forstår og/eller tillegger mye vekt. For oss er de fysiske bilene det viktigste og det er opplevelsen de fysiske bilene gir som underbygger vår forståelse av hvordan vi oppfatter og definerer BMW's verdier....

På et dypere nivå bygget BMW også opp immaterielle verdier blandt de unge festivaldeltagerne. BMW var representert på en musikkfestival med et miljøfokus og BMW hadde derfor indirekte både en mening om og en løsning på miljøproblemene. BMW agerte som et "menneske" og talte derfor et språk som unge mennesker idag forstår og vektlegger i deres forståelse av hvordan de oppfatter og definerer BMW's verdier og med dette tillegger BMW immaterielle verdier.

BMW - "The Ultimate Driving Machine" har derfor sannelig fått en bredere mening med årene. For oss gamle var dette synonymt med høytytende og hylende rekkeseksere samt perfekte kjøreegenskaper, men for dagens unge er det viktigere at BMW engasjerer i miljøkampen og har løsninger som man kan snakke om på sosiale medier......

.....handler hele filmen om opplevelser mellom mennesker. BMW deltar aktivt i opplevelser, men skaper ikke direkte opplevelsene. Kjøreglede er tonet ned til fordel for sosial glede

 

Kunne ikke vært mer enig i det du skriver her. Det er som tatt ut av min egen skalle! Jeg er 30 nå, men tilhører den eldre generasjonen med tanke på hva bmw er og står for. 

Jeg vil tro ett av de største temamøtene i bmw organisasjonen nå om dagen er imagebygging for neste generasjon og hvordan fremstå utad mot det du skriver ovenfor. Mindre er det utviklingsjag mot "løpsbiler for vei" som bmw nesten har vært i mange år. De er ennå effetive og skal enda være det friske alternativet blandt f.eks hybrider og elbiler. Men det gamle mekaniske, rekkesekser, manuell og rwd. Altså alt som gir en bmw sjel, er nok helt og holdent skrinlagt på styremøtene.

De eneste som taper på det er de eldre entusiastene. Men de gagner ikke bmw rent økonomisk. De satser mot de yngre. Ikke mange år siden bmw var det harry alternativet, nå begynner dem å bli eksklusiv i imaget på linje med audi. Det at bmw er bedre å kjøre og teknisk en mer korrekt bygget bil, er det ikke mange som tar med i betraktningen når "hvem som er best" skal bestemmes.

Nettopp de yngre, miljøimage og en slags menneskelig korrekthet er noe som går igjen i de fleste merkevarer om dagen. Og det irriterer meg grenseløst. Det er så falsk for oss som gjennomskuer det. Jeg er sikker på det var en intern kamp i bmw konsernet for 7-8 år siden om de skulle fortsette på den gamle linja, eller havne i det store miljøgapet som alle andre. Bmw valgte det siste.

Man ser jo bare hvordan alt fra barne tv til videre i skole og næring, hvordan vinklingen på alt er blitt miljøvennlig. Unge personer blir matet med miljøvennlig snakk 24/7 og det er en slags hjernevasking. Det er også dette som er det nye økonomiske satsningsområdet og er her man styrer tankegangen til folket. Eksempel så var postman pat og brannmann sam i min tid på barne tv bestående av dieselmotorer, usynkroniserte girkasser og andre artige kjøretøy. Legg merke til at postmann pat anno 2017 sykler rundt og spiser økologisk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...