Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kom over en ganske spesiell bil i dag som jeg tenkte å putte i Spotte-tråden, men jeg synes den fortjener en plass her.

Jeg la øyeblikkelig merke til de gamle skiltene fra 70-tallet, og skjønte at dette var virkelig noe utenom det vanlige. De fleste G-911er i Norge er bruktimport i senere tid, gjerne fra USA. Men denne her er en 1974 2.7 (vognkortvekt 1100kg) som er førstegangsregistrert i Norge allerede i august 1976. Det var jo ikke mange 911er i landet på den tiden, så denne fikk nok MYE oppmerksomhet i sin tid.

Det som gjør det enda mer spesielt er at denne bilen har hatt samme eier siden den kom til Norge, altså samme eier i 39 år! Hadde vært gøy å ta en prat med vedkommende. Jeg googlet litt og fant ut at han driver et verksted i Oslo og er 69 år gammel - han kjøpte altså bilen når han var 30.

 

 

post-47117-0-82498800-1436986882_thumb.j

post-47117-0-19487100-1436986886_thumb.j

post-47117-0-50158300-1436986889_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig design, nydelig lyd og nydelig klipp av denne Ferrari skapningen.  :)

 

Må bare takke deg "bimmerR" for den der! (sett den flere ganger nå, og elsker kjørehanskene :cool: )

Elsker biler (uansett merke) som er fra en tid som bil var bil og glede, bensin noe man bare fylte på, å miljø var noe man bodde i ! :grin:

Motorlyd var lyd, og ikke støy!

Herligt!!

Back to the futuer! :bounce:

 

Beklager Fredrik (DK), men dette er noe helt annet enn 0,35 på mila. :)

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må si jeg begynner å bli svakere og svakere for biler fra fortiden.

Jeg sier meg også ganske enig i det Afshin skriver her på Petrolicious. Jeg er jevnt over mer begreistret for bilene på 90-tallet og tidlig 00-tallet enn jeg er for mye av de moderne bilene i dag. Men det er jo ikke akkurat en dum ting å "klage" på, langt hyggeligere priser på de bilene nå. :)

Det finnes også mye fint i alle årene fra 2000 tallet og frem til i dag om man bare leter, eller legger litt godvilje til. Mange flott eksempler i denne tråden. Det er lett å si at alt var bedre før i tiden (noe jeg selv har en tendens til) og kanskje overse det flotte i moderne tid.

Jeg synes det passer å treke frem Jaguar F-Type R, denne ferske og entusiastiske "amatør anmeldelsen" fra subaruwrxfan er at godt eksempel på at det fortsatt bygges biler som er bygget for bilglede, med flott design, mye karakter og herlig lyd fra en bensinmotor.

(Hopp til 7:45 for å gå direkte til lyd og bilglede dersom gjennomgang av bilen ikke er så gøy.)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 denne ferske og entusiastiske "amatør anmeldelsen" fra subaruwrxfan

Her ble selv Jan Erik Larssen blek i forhold... :)

Herlig med folk som legger litt engasjemang bak repotasjen.

 

Og ja, det lages fortsatt biler som er biler bimmerR, og takk for det. :)

Men det som fasinerer meg med "gamle" biler, er tiden de ble laget av folk, og ikke datamaskiner. ;)

Da racebil sjåfører var helter og ikke et produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

*Advarsel, her kommer det mye forskjellige tall*

 

Noe av det fasinerende med 675LT er (DIN) vekten. Ser vi på dagens Porsche 911 så er ikke vektforskjellen på de forskjellige bakhjulsdrevne Coupe modellene store.

 

1400kg - Porsche 911 Carrera 2   (1420kg med PDK, 20kg ekstra)

1415kg - Porsche 911 Carrera 2 S  (1435kg med PDK, 20kg ekstra)

1425kg - Porsche 911 GTS  (1445kg med PDK, 20kg ekstra)

1430kg - Porsche 911 GT3   (med PDK)

1420kg - Porsche 911 GT3 RS -  (med PDK)

Jeg synes det er litt artig å se at C2 med PDK veier det samme som GT3 RS, og den letteste 911 er en standard Carrera som er hele 20kg lettere enn GT3 RS.

 

Mclaren 650 Coupe - 1428kg

Mclaren 675 LT - 1327kg

675LT er slanket 101kg sammenlignet med 650 Coupe.

 

Til tross for 675hk / 700nm veier 675LT mindre enn BMWs aller letteste Coupe fra moderne tid, BMW 220I med 184hk/270nm.

Kan også opplyse at letteste utgave av dagens Z4 veier 45kg mer enn 220I. At BMWs letteste 2-seter veier såpass synes jeg er dumt.

Går vi tilbake til BMW (E86) Z4M Coupe som veier 1470kg så har Mclaren 675LT ca dobbelt så mye effekt, men veier hele 143kg mindre! Ganske sykt å tenke på.

Forviller jeg meg videre til min E36 M3 3.2 Coupe (avbildet nedenfor) så er den 1460kg. 10kg lettere/mindre tung enn Z4 M Coupe.

gallery_40647_434_431079.jpg

 

Når jeg først er så godt i gang med å se på tall fra biler som har lite med hverandre å gjøre så kan jeg likegodt fortsette med bredde.  :)

1710mm - E36 M3 3.2

1780mm - E86 Z4M Coupe

1808mm - 991 911 Carrera

1877mm - F80 M3

1880mm - 991 911 GT3 RS

1909mm - Mclaren 650S

Til tross for at nyere biler stort blir bredere og bredere, så synes jeg likevel det er litt spesielt å se at E36 M3 er såpass "mye" smalere enn nevnte biler. Godt tilbake i tid så hadde jeg ikke trodd at E36 skulle fremstå som en smal og "liten" bil.

 

Mclaren 675LT

d6d387453a5fce28150163ac51d1c996.jpg

 

Mclaren 650S er 4509mm lang, noe som er på millimeteren like lang som Porsche 911 GTS.

E36 M3 er dermed 8cm kortere enn disse sportsbilene og ca 15-20cm smalere. Skulle nesten tro det var en liten bil.

Når det er sagt, R56 Mini Cooper S er hele 73 cm kortere enn E36 M3 igjen, 3cm smalere og veier bare 1130kg! Til tross for at M3n har plass til en hel person ekstra i baksetet så ser den ikke akkurat stor ut ved siden av den "lille" Minien. Heller tvert imot synes jeg.

 

IMG_4816__zpskqsbaymx.jpg

 

IMG_4823__zps5bgxhrpc.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det står bra til med Fredrik og at han koser seg på ferie. Tråden er ikke helt det samme uten han.

___

 

Første BMW 3-serie kom i 1975, noe som er 40 år siden. I forbindelse med jubileumet har en journalist fra TopGear fått kjøre alle 6 generasjonene på samme dag og skrevet litt om de i mange små artikler som starter her.

Om man ønsker en form for oppsummering av TopGear artiklene på en enkelt side så finnes det her. :)

 

Muligens artikkel forfatteren "lider litt av nostalgia". Eller så har både han, meg selv, Espen A. og mange andre her på bimmers.no rett i at biler til en viss grad var bedre før.

Eller så lider vi bare litt av nostalgia hele gjengen....

3seriesmain.jpg?itok=wlfJcuS9

 

Edit:

Hehe.. og på temaet eldre biler så kom denne videoen nettopp ut.

 

...legg merke til den slående likheten mellom bildet til videoen og bilnøklene på mitt nøkkelknippe.

IMG_4967__zpse3uaiyfj.jpg

:D

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back in business... iallefall for et par dager. Her har det blitt postet flere interessante innlegg mens jeg har vært på ferie og veldig artig er det. Jeg vil svare på noen av disse, men begynner med det siste fordi det er mest relevant i forhold til hva jeg har opplevd den siste uken. Vi endret planene for denne delen av ferien flere ganger, men endte opp med å besøke Hamburg, Amsterdam, Freiburg, Cotignac og Heidelberg (+ selvfølgelig flere andre byer som vi kort var innom på vår tur sydover). Totalt kjørte vi ca. 4500 km med en praktisk talt helt ny 2015 320d xDrive Touring (Sport).

 

Det var sannelig en blandet opplevelse... noe veldig bra og positivt, men dessverre mest negativt. Bilen gjennomførte turen 100% uten problemer (selvfølgelig), men jeg ble langt fra imponert over hva slags kjøreopplevelse bilen totalt sett leverer. B47D20 motoren som yter 190 HK ved 4000 rpm og 400 Nm mellom 1750 og 2500 rpm er en fin konstruksjon som spesielt imponerer med gode spurtegenskaper over 3000 rpm. At den er sterk på lavt turtall er en selvfølge, men at den også leverer skikkelig over 3000 rpm er mer overraskende. Akselerasjonen denne motoren gir i 5. gear fra rundt 120 Km/t er intet annet enn imponerende og man kjører fra biler med langt større og sterkere motorer. 

 

gallery_38233_76_2491717.jpg

 

gallery_38233_76_2787310.jpg

 

Apropos gearkasse så var den i vårt tilfelle manuell og med 6 gear. Dette var også et krav fra min side da jeg undersøkte muligheten for å leie en F31 320d av Sixt i Flensburg. At den i tillegg hadde xDrive var av mindre betydning, men allikevel litt artig. I tillegg hadde bilen panoramatak, stoffseter (et stort + i min bok), stor navi (nok et stort + i min bok) og var en Sportline med dobbelteker 397 18" felger (jeg er mindre imponert over akkurat dette, men det kommer jeg tilbake til). BiXenon, sportseter, sportsratt og ulike kjøreprogrammer er andre trivialiteter som bilen også hadde, men dette hører til standardutstyret i forbindelse med Sportline (iallefall i Tyskland... tror jeg).

 

Anyway... gearkassen var tung i skiftene og langt fra like smoot og slick som jeg husker fra da vår tidligere 2003 E46 318d Touring var like ny. Man merker at gearkassen er bygget for et stort dreiemoment og dette er ingen fordel når man skal kjøre fort på trange og svingete sydfranske veier. Bilens størrelse og vekt er heller ingen fordel på disse veiene og det krever endel selvtillit å utnytte bilens potensiale fullt ut. Enormt stor er forskjellen ikke rent konkret (F31 320d xDrive er 75 Kg tyngre og 7,2 cm bredere enn E46 318d Touring), men den føles mye, mye tyngre og langt bredere enn de faktiske tallene tilsier. Årsaken til dette er sammensatt, men det er ingen tvil om at dagens 320d kan kjøres svært hurtig selv på trange og små landeveier. Utfordringen er manglende feedback fra styringen og understelet... stort sett alt av tilbakemeldinger filtreres bort og det er vanskelig å akseptere. Iallefall for meg som har lang erfaring med litt eldre 3-serier (E30, E36 og E46) og den langt mer ufiltrerte kjøreopplevelsen disse bilene gir.

 

Jeg irriterte meg også over hvor satt og tung bilen er med 18" felger (225/45-18 runflat dekk). Dynamisk er bilen suveren i sportprogrammet... det går som på skinner, men feedback fra styring og understel... nada. Det slår imidlertid tilbake over større ujevnheter, men på en heller utrivelig måte og det hjelper heller ikke å stille kjøreprogrammet inn på comfort. Et skikkelig kalibrert oldschool understel (uten alt for store dekk) gjør dette med langt større finesse, men det går nok heller ikke så fort. Dette er et tankekors som er verdt å filosofere litt over synes jeg... høy hastighet og massiv progresjon kontra ordentlig feedback fra styring og understel.

 

Styringen er også temmelig "død" rundt midtpunktet. Det går rett frem, men man merker det ikke i rattet. Man merker heller ikke i rattet at man svinger og det er virkelig trist med tanke på hvor geniale tidligere BMW modeller var på dette området. Igjen... når dette er sagt er det ingen tvil om at styringen er presis og utrolig bra vektet i spesielt sportprogrammet. Man må derfor ha erfaring med eldre BMW'er for å forstå hva min kritikk går ut på i forhold til manglende klassisk BMW fahrfreude. Den er ikke eksisterende når det gjelder styring og understel på E31 (iallefall med xDrive) og det er litt trist.

 

Designet (eksteriøret og interiøret) er imidlertid suverent. Jeg elsker fronten på F30/31 LCI (spesielt med BiXenon/LED) og som Touring er resten av bilen også svært harmonisk og nydelig designet. Føreropplevelsen bak instrumentpanelet og midtkonsollen samt den store navigasjonen er fantastisk og helt klart noe av det beste BMW har prestert frem til nå. Apropos den store navigasjonen så hadde vår bil BMW ConnectedDrive i full skala og tilbakemeldingene man får enten det gjelder alternative veier for å spare tid, mulige steder for en varm kopp kaffe eller enkel tilkobling til Spotify er helt... og da mener jeg helt suverent. Dette systemet tok oss igjennom et ferieplaget Europa uten at vi brukte mer enn 10 minutter i kø. Det gikk på kryss og tvers på motorveiene nedover Frankrike før og etter Lyon, men totalt uten antydning til skikkelige køer (og de var garantert der). Tilsvarende også hele veien tilbake fra Cannes til Flensburg... fantastisk!

 

Så... hvordan var Hamburg, Amsterdam, Freiburg, Cotignac og Heidelberg? Som forventet egentlig selv om det var alt for mange mennesker i Amsterdam. Cotignac og Heidelberg var turens høydepunkter rent opplevelsesmessig. Jeg kjører imidlertid gjerne tilbake til Amsterdam, men det blir off season. Hamborg sliter dessverre for tiden med mange hjemløse (fattige tyskere og innvandrere) og er generelt ikke et hyggelig sted å være som turist (no offence). Ellers vil jeg anbefale motorveien mellom Lyon og Mulhouse via Bourg-en-Bresse og Dole. Den er fantastisk selv med en F31 320d xDrive Touring... :)

 

gallery_38233_76_1917892.jpg

 

gallery_38233_76_161871.jpg

 

gallery_38233_76_89172.jpg

 

Vårt lille krypinn i Sydfrankrike... :)

 

gallery_38233_76_1455027.jpg

 

Hamburg med det nye prestisjebygget til høyre... Die Elbphilharmonie

 

gallery_38233_76_7123526.jpg

 

Klassisk Amsterdam fra Jordaan (fra fransk jardin... hage) bydelen med de mange kanalene fra 1700 tallet.

 

gallery_38233_76_3553424.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F31 mener du nok, hehe.  ;-)

Hvilket understell hadde bilen? Jeg er en av dem som ikke er glad i xDrive i det hele tatt fordi du mister M-sportunderstellet.

 

Jeg har nå hatt anledning til å kjøre to 5-serie motpoler med 258hk diesel motoren. :)

Den første var det som "alle" i Norge skal ha, F11 xDrive 530d med EDC understell, her kan du også få Adaptive Drive med aktive stabstag, men mulighet for M-sport understell har du ikke pga. xDrive. Denne kjører enkelt og greit som en båt, altfor tung, myk og krengete.

 

Motpolen til denne, en F10 530d uten xDrive og med M-sportunderstellet som det sikkert ikke er mange av i Norge. Her begynner vi å snakke kjøremaskin, mindre krenging og duving, men fremdeles komfortabel nok på dårlig og humpete veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selgern av bilen min anbefalte ikke xDrive hvis man var ute etter kjøreegenskapene når jeg så på 520n. Han mente at xDriven var veldig mye dårligere å kjøre en f11 med m-sport. Nå har jeg ikke prøvd med xDrive så kan ikke uttale meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E.H.D... F31... selvfølgelig... :)

 

Jeg skal ikke uttale meg om andre modeller/kombinasjoner med xDrive, men akkurat den modellen vi hadde var ingen stor suksess for min del når det gjelder ren fahrfreude/kjøreglede. Jeg har tidligere hatt E30 320i, E36 323i (som langt på vei er en av de mest harmoniske kjøremaskinene BMW har bygget på den billige siden av M3) og E46 318d Touring. Det er veldig viktig i denne sammenhengen å se forskjellen på hastighet og massiv progresjon (altså at det virkelig går fremover) kontra ordentlig feedback fra styring og understel. Det er med andre ord ingen tvil om at F31 320d xDrive Touring kan være en svært hurtig bil, men om den er egentlig morsom å kjøre (utover å kjøre fort uansett veikvalitet) er et annet spørsmål.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en fantastisk flott tur, ser ut som du er flink til å finne fine steder å dra til. Selv har jeg i alle år styrt unna Hamburg pga at jeg har hørt mye rart men har virkelig lyst til å ta byen for meg, frister dog mer å dra til Berlin.

Jeg ser vi har litt samme opplevelse av F30/31. Jeg kjørte denne modellen aller først som 320d rett etter dens lansering i 2012, bilen hadde sportautomat og EDC understell og jeg synes den var helt rå, ett fantastisk avstemt chassis, nydelig og presis styring som ga godfølelse lang vei når man presset på i svinger. Men så kjørte jeg F30 328I ett år senere, dette en Sport utgave med manuell gir og EDC. Da fikk jeg med en gang litt mer blanede følelser, jeg følte ikke den var så skarp som jeg først opplevde og bilen føltes tung og klumpete. Man kjenner at dette er blitt en stor og tung bil, styrefølelsen manglet den lille biten av feedback som jeg trodde jeg erfarte i den første 320d jeg kjørte. Nydelig og dynamisk bil, men bensinfirern var uinspirerende å kjøre... Ser du nevner den manuelle girkassen, kanskje den ikke passer så bra til 320d og dens diesel karakteristikk. I 328I var manuellkassa helt herlig, nydelige og presise girskift med passe motstand og herlig "feeling" :)

Ser også at F10 blir nevnt her, jeg har 530d uten xDrive men med Adaptiv drive. Den imponerer meg stort, jeg har ikke vært borti en bil som kamuflerer sin størrelse og vekt så bra. Jeg trodde mine foreldere sin E60 M-sport var god på dette men her har BMW tatt steget ett godt stykke videre, man føler man kjører en mye mindre og skarp bil enn hva man egentelig gjør. Det mangler dog noe på feedback ifra styling og understell (men igjen, dette er en 5-serie) som gjør at man blir litt usikker på hvor grensene går. Men det skal sies at når man pusher på og leiter etter den grensen så utstråler bilen en slags trygghet, når man først klarer å få provosert den til å slippe så er den veldig lett kontrolerbar og "trygg". Det gjør det litt mer gøy å pushe grensene når man ikke er super erfaren på bane, men igjen så blir det sikkert litt kjeldelig i lengden for de som søker utlimat spenning. Da er uansett en 5-serie eller 3-serie feil bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjørt rundt i den vestlige delen av Europa i 30 år og det er derfor ikke til å unngå at vi har vært i de fleste byene flere ganger tidligere, men gjenbesøk kan være hyggelig og man kan selvfølgelig variere hvilke veier man velger å kjøre. Denne gangen valgte navigasjonsanlegget i BMW'en primært veiene selv om jeg på forhånd hadde plottet inn byene i Sygicappen på iPhonen. De var ikke alltid like enige og da lot jeg BMW navigasjonen bestemme fordi den viste seg som sagt å være helt suveren (det er virkelig et fantastisk system BMW har utviklet der)... :)

 

Jeg har kjørt en tidlig F30 før (320d med automatgear), men det var en demotur og ga ikke et komplett bilde av bilen. Meningen var ellers at vi skulle leie en Citroën C5 med HDi dieselmotoren på 204 HK, men jeg slo til på BMW'en da Sixt fortalte hvilke biler i den aktuelle prisklassen de hadde tilgjengelig i leieperioden. Dermed fikk jeg en anledning til å virkelig teste F30/31 til det bilen er bygget for og det er alltid spennende og interessant. Som langtursbil på primært motorveier er den fabelaktig selv om jeg heller ville ha valgt å kjøre på de originale 16" felgene av hensyn til bl.a komforten. Jeg tror imidlertid ikke at felgdimensjonen i samme grad som på E46 ville ha endret på hvor levende og agil bilen oppleves. Som Poul Horrel forteller i artikkelen bimmerR linket til snakker vi egentlig om to helt forskjellige tekniske epoker der E90/91 og F30/31 representerer den moderne epoken til forskjell fra E36 og E46 som representerer den eldre epoken når det gjelder 3-serien. Hva man liker best er en smaksak, men det er vel ingen stor overraskelse at jeg foretrekker mest mulig analoge biler. Det er også verdt å huske på at 3-serien tradisjonelt alltid har hatt de mest involverende kjøreegenskapene på den billige siden av Porsche. Selv en 316i var genial på dette området, men det tror jeg dessverre neppe man kan si om dagens modell med samme overbevisning som tidligere.

 

Jeg liker å teste mine personlige grenser for hva chassis og understel klarer. Er jeg på en vei som jeg kjenner liker jeg å teste hvordan bilen oppfører seg på forskjellige måter rundt akkurat den/de svingene avhengig av inngangsvinkel, hastighet og gearvalg. Vi har mange slike svinger i området ved sommerhuset i Frankrike og de er alltid en like stor glede å komme tilbake til. Dessverre var F31'en ute på dypt vann i relasjon til fahrfreude i denne sammenhengen i forhold til vår tidligere E46 Touring som briljerte på disse veiene (selv om den også noen ganger føltes litt for stor akkurat på disse veiene). Veiene er kjøreteteknisk tildels svært krevende og farten er 60-90 Km/t. Alle som har vært på småveiene i Provence-Alpes-Côte d'Azur vet hva jeg snakker om og de lokale vet åpenbart også hva som skal til. Området florerer med 911'er (gjerne eldre), E30/E36/E46, Miata'er, Mini'er (gamle og nye) samt et utall av franske småbiler som stort sett blir kjørt det stempler og ventiler kan klare... helt genialt og mye, mye morsommere enn f.eks Autobahn noen gang kommer til å bli... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...