Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det var interessant, første testen jeg har lest hvor M2 faktisk ikke har vunnet. Men jeg antar at AMS testen er gjort på en våt eller fuktig bane, da vil A45 AMG helt klart ha en fordel med sitt firehjulstrekk system. Det er ingen tvil om at M2 har det som skal til for å være hottest i sitt segment, bakhjulstrekk, rekkesekser og mulighet for manuell. Når det er sagt så er jo egentelig M140I den reelle konkurrenten til A45, Focus RS osv da dette er en "Hatchback" noe M2 ikke er. Og denne kommer med xDrive og forholdsvis matchende prestanda, M2 er mer rendyrket sportsbil.

Min kamerat bytter sin Porsche 991 Carrera S i en Alpinweiss M2 med DCT. Han har vurdert nyere brukt M4 men tror helt ny M bil til under millionen var for fristende. Eneste problemet er at ventetiden nå er oppe i ett år, ja faktisk ett helt år!! Årets tur til Nurburgring må han derfor gjøre i familiebilen....en MB S212 facelift...eller "Ringtaxi" som vi skal kalle den :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, flobben skrev:

Men er de 5-10år foran i tid Fredrik? http://www.theverge.com/2016/4/27/11518826/volvo-tesla-autopilot-autonomous-self-driving-car

min tanke her er at Volvo fyren har ett godt poeng her, og at det ikke står på hva de andre klarer.

Leverandøren av Teslas autopilotsystem er det israelske selskapet Mobileye. Dette er det samme selskapet som BMW også bruker til deres selvkjørende system. Mobileye skal fom. 2021 i samarbeide med Intel levere 100% selvkjørende systemer til ulike BMW modeller. Tesla har samarbeidet med Mobileye de siste 4-5 årene og har kunnet levere delvis selvkjørende biler siden 2014.

Slik jeg opplever situasjonen med de forskjellige ulykkene knyttet til Teslas selvkjørende system er at Tesla mest trolig har oversolgt systemet på samme måte som de i sin tid oversolgte effekten på P85D modellen. Lettere sleip markedsføring burde være unødvendig når produktet grunnleggende er så bra som i Teslas tilfelle, men det tegner seg dessverre et bilde av at Tesla har en markedsavdeling som noen ganger tyr til litt for kreative grep og bl.a unngår å fortelle kundene alt de bør få vite om bilene. Her kan man også legge til den famøse saken om kontantpriser på biler der et fiktivt fradrag for drivstoffutgifter spilte en viktig rolle.

Mobileye gikk imidlertid i juni 2016  ut med en pressemelding der de understreket at deres selvkjørende system, som brukes i Teslas modeller, ikke skal oppfattes som et 100% selvkjørende system (dette kan iht. Mobileye leveres på Tesla fom. 2018). Det er derfor stadig enkelte situasjoner som dagens system ikke kan håndtere, som f.eks objekter som plutselig kommer inn fra siden foran bilen. Sjåføren skal derfor stadig være oppmerksom som om han/hun kjører bilen samt primært bruke det selvkjørende systemet på veier uten kryssende trafikk (typisk motorveier og større hovedveier).

Etter nok en alvorlig ulykke med en Tesla der det selvkjørende systemet var aktivert understreker Tesla nå at sjåføren skal være fullt oppmerksom når systemet er aktivert, primært ha begge hendene på rattet samt være klar til å gripe inn hvis dette er nødvendig for å unngå ulykker (altså mer eller mindre som om man kjører bilen selv).

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8849519/tesla-endte-i-groeften-paa-autopilot/?ctxref=ext      

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må da være tidenes kuleste webshop for litt sofistikerte bilentusiaster. Baggene/veskene er håndlaget av det canadiske firmaet Mariclaro og hver bag/veske er laget av originalt skinn og spenner fra ulike interessante bilmodeller som f.eks Porsche 911 (964) fra 1991, BMW 735i fra 1986, BMW 750i fra 1996, Lamborghini Espada fra 1969 etc.. Prisene varierer fra rundt 2500 kroner til 11000 kroner... :)

http://mariclaro.ca/26-drive-collection

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par tanker litt på siden ang autopilot:

1) Personvern ift Teslas behandling av innsamlet data. Jeg forstår det fra et rent forretning/penge perspektiv. Hvis noen skylder på autopilot, og det ikke er autpilotens feil, så er det behagelig å avkrefte dette for Telsa. Men at de tidvis nesten umiddelbart går ut med slik informasjon i media synes jeg er litt rart rett og slett. Det er noe med Teslas interesser i en slik sak som gjør dette uheldig synes jeg.

2) Jeg elsker å kjøre bil, og jo mer svingete og jo mer natur jo bedre. Jeg er dog også positiv til autopilot. Av og til trenger jeg å komme meg fra a til b, og kunne gjerne sovet under transporten for å være opplagt når jeg kommer dit jeg skal. Tesla har vært klar på at autopiloten deres ikke egenltig er en autopilot, men, burde det da i det hele tatt vært lovlig? "Denne bilen kjører av seg selv, men du må være like på som alltid". Det er noe som skurrer litt. Det ser for meg ut som en alt for stor fristelse, noe vi ser at også er realiteten ref sovende folk i tesla på motorveger etc. Tesla får teste systemene sine, men er det riktig måte å gjøre det på?

3) De to punktene over tegner et bilde av en ganske kynisk leverandør med et muligens fraværende etisk fundament.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med Tesla sin pop-up butikk og Moldejazz kom Model X til byen, denne uken. Jeg har sittet inne på sjukehuset, men benyttet sjansen idag for å stikke å se på den når jeg måtte handle mer babyklær. Bilen er kul i form at interiøret er veldig fint og dørene er utrolig stilig, praktisk eller ei... Bilen er fæl i form av pris og utseendemessig, minner meg om Pontiac Aztek, eller en oppblåst hval, ingen av delene er noe å skryte over, men det virket i det minste som det var god plass inni. Med pris fra 660 000,- til 1 250 000,- så vil jeg påstå man får mye annet også som for min del frister mer, men jeg skal ikke bruke 700k på en bil... Uansett var det kjekt å beskue live, jeg tok ikke bilder, men det gjorde lokalavisen.

http://www.rbnett.no/nyheter/2016/07/18/Omsvermet-supermodell-13055509.ece

:) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med priser som starter på rundt 3 millioner kroner ($350000) før norske avgifter for en Singer 911... og du skal ha en donor 964 i god stand i tillegg... så krever det at man er litt gal for å kjøpe Singer, men du verden for noen fine 911'er de bygger... :)

Det skal forøvrig bli spennende å se om noen på et eller annet tidspunkt kommer til å gjøre det samme som Singer gjør med 911 (964) med f.eks 928 eller 968. Jeg tror det... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Det skal forøvrig bli spennende å se om noen på et eller annet tidspunkt kommer til å gjøre det samme som Singer gjør med 911 (964) med f.eks 928 eller 968. Jeg tror det... :)

Det er vel allerede noen som bygger om 928 til Chevrolet Corvette-drivverk Tror det er en god match, da Corvette-motor og gir er solide og funker fjell - her kan man potensielt få en driftssikker 928 med 6-trinns manuell og sugeV8er på 345hk++++. Tror dog det er verre å typegodkjenne 924/944/968 siden de aldri ble levert med sekser eller åtter. Det er kaaaanskje det største hinderet for at de skal bli klassikere fremfor en veteranbil for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... si ikke det. Porsches 3,0 liter rekkefirer kom også med turbo (968 Turbo S med 305 HK og 500 Nm) og dette var allerede i 1993 (veldig få ble imidlertid bygget) og da er det vel ikke urimelig å tenke seg at nærmere 400 HK og 600 Nm er mulig idag. 968 Turbo RS hadde sogar 350 HK, men det var mest av alt en prototype. Poenget er imidlertid at 968 er en relativt lett bil (rundt 1350 Kg som standard) og med de rette endringene kommer man lett ned på 1200-1250 Kg og da snakker vi plutselig om 0-100 Km/t på rundt 4 sekunder inkl. en topphastighet på over 300 Km/t.

Jeg tror imidlertid at det er 928 som har det største verdipotensialet, men som du er inne på er V8 motoren kanskje for kompleks til å bygge videre på. Den har imidlertid blitt brukt i racing dog med begrenset suksess. Uansett så er 944, 968 og 928 veldig fine biler som fortjener en renessanse. 924 S (altså den med 2,5 liter rekkefirer) kan også være et spennende prosjekt hvis den f.eks oppgraderes med 944 Turbo motor og understel... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos "fattigmanns" Porschen 924 (samt 914 og 912 tidligere) så er 718 Boxster/Cayman (uten "S") dagens versjon av disse modellene. I likhet med samtlige av disse modellene har Boxster/Cayman nå også en firesylindret motor. Porsche 924 hadde en vannkjølt rekkefirer på 1984 cm3 som i innstegsmodellen ytet 125 hestekrefter. Denne motoren ble senere utviklet til å ha 170, 177, 210, 245, 270, 320 og 375 hestekrefter (samtlige med turbo). I tillegg finnes 924S som har en vannkjølt rekkefirer på 2479 cm3 uten turbo fra 944 på 150 og 160 hestekrefter. 914 hadde i utgangspunktet en boblemotor (altså en luftkjølt boxerfirer på 1679, 1795 og 1971 cm3) som utviklet hhv. 80, 85 og 100 hestekrefter. I tillegg fikk den en 911 luftkjølt boxersekser (1991, 2311, 2653 og 2897 cm3) som i ulike konfigurasjoner har 110, 190, 210, 260 og 300 hestekrefter. 912 kom kun med luftkjølte boxerfirere på hhv. 1582 og 1972 cm3 som begge yter 90 hestekrefter. 912 var essensielt en relativt rimelig 911 med boblemotor.

Dagens innstegsmodell i Porsches modellportefølje har en boxerfirer på 1988 cm3 som yter 300 HK ved 6500 rpm og 380 Nm mellom 1950 og 4500 rpm. 0-100 Km/t går som best løs på 4,7 sekunder med Sport Chrono og topphastigheten er 275 Km/t. Det interessante er at dette tilsvarer sånn nogenlunde hva 924 Carrera GTS (937) klarte allerede i 1981. Den gangen var 937 med 270 HK så hardcore som man kunne få en sportsbil som var "streetlegal"... altså på nivå med Porsche 911 Turbo (930). Det er litt av en innstegsmodell 718 Boxster/Cayman har blitt selv om jeg ikke er helt sikker på eksoslyden (det er sikkert en smakssak)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...