Gå til innhold

1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35


henfjel
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...

Joda, her kommer sent svar.

Har hatt girkasse havvari å nettopp fått bilen opp å gå gjenn, sjekket dette istad. Her ligger blå kontakt i ECU kassa å det rundet stikket til aktuator ligger klart, aktuator og vaier har jeg liggende fra en 525 men mangler styreenhet og spaken. Så om jeg ikke finner dette etterhvært blir det vel bestilling hps koed da di har delene liggende. Vet ikke om det spiller noe rolle hvilke delnr som passer over ens eller om det bare plukk å mix ;) Men regner med det spillermliten rolle hvor det kommer fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Joda, det har jo skjedd litt de siste månedene :)

Fikk somlet meg til å bytte clutch- og bremsepedalforingene til de jeg bestilte i delrin! Og FOR en forskjell det gjorde. Jeg slet lenge med knirking i bremsepedalen (tro om jeg ble gal..) og begge pedalene hadde en del side-til-side-slakk. Nå er det absolutt ingen slakk eller knirking, og pedalene har blitt utrolig presise! Dette anbefales virkelig.

Elles har jeg også byttet bremseskiver og klosser bak, men ingen bilder av hverken det eller pedalforinger.

 

Husker ikke riktig om jeg har lagt det ut før, men jeg fikk på ett tidspunkt tak i en replica blå BMW-klut preget med BMW-logo som ble levert i verktøyskrinet til disse bilene. Den er vel og bra men plutselig dukket det opp en original klut i en bil jeg fant på skraphandleren! Snakk om flaks. Som noen sikkert vet er disse uhyre skjeldne, og vanskelige å få tak i. Nå har jeg altså en replica og en original :P Gjør seg godt i verktøysettet de der (replica til høyre)! Er nesten helt komplett nå :) 
50792513066_8d21de2eda_b.jpg

 

Ellers har jeg fått så og si alt jeg trenger til clutchbytte nå. Da var det bare å finne tid og sted til å gjøre det da.. Noen som har en løftebukk? :P
Clutch-kit fra Sachs, en del diverse småforinger og ting, nye motorfester og mellomakseloppheng. Toppen av kransekaka er jo selve girspaken, som er fra E60 545i, som skal fungere som en "OEM-shortshift" på E34 :) Gleder meg til å teste, har hørt mye bra om den! Sammen med delrin-foringer til girskiftermekanismen tror jeg det blir en killer combo. I tillegg til dette fikk jeg nye klapprestag av Koed, da gummibelgene på de jeg kjøpte i fjor tok kvelden etter en vinter. Fikk til gjengjeld Lemförder (de jeg kjøpte var Febi), så disse burde vare en god stund lengre.
50791762588_e135606c40_b.jpg

50791762523_f53e4aef31_b.jpg

50791762778_39e9258078_b.jpg

50792631322_f4ed8b2bf9_b.jpg

50792631422_9bf87cf0ec_b.jpg

 

Jeg har også klart å plukke opp et nesten komplett sett med bærearmer og endeledd til forstillingen i løpet av sommeren! Mangler bare én, så er jeg klar til å montere det sammen med klapprestag. Da blir det helt ny og tight forstilling. Det gledes!

 

I dag har jeg faktisk byttet platene som sitter på bagasjeromsveggen mot baksetet. Jeg ettermonterte jo skipose for en god stund siden, og jeg klarte å spore opp en bil som hadde originalt delt plate, ikke sagt i to med håndsag sånn som jeg gjorde, haha! En liten touch, men det gjorde litt forskjell! Mangler bare ramma som skal være rundt åpningen der hvor posen skal sitte nå, så er det strøkent!
50792642397_74519c7791_b.jpg

 

Litt forskjell på snittet her ja (den jeg har kuttet er underst) :P
50791773573_99ff3d282e_b.jpg

 

Ellers har jeg bremserør og bensinrør ferdig bøyde og originale BMW til 540i og 530i (V8) hvis noen vil kjøpe :P Fulgte med et utvalg deler jeg kjøpte.

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jobbet med litt smådetaljer de siste ukene! Noen har kanskje sett det, men dekslet som dekker til dysene og fuel rail'en har fått lakken slitt av foran mot radiatoren. Jeg regner med at det er p.g.a. at pansermatta har hengt litt, men jeg har fått tak i ny pansermatte! Mye tightere enn den gamle OG den har ikke hull i seg ved spyledysene...

Ikke noe bilde av det, MEN jeg fikk tak i et nytt deksel ;) 

Nye ved siden av det gamle.
50791773413_4dd04f3d9b_b.jpg

 

Nye montert. Er bare skittent, ikke så gulfalmet som det ser ut, men jeg tenkte jeg skulle ta det med en motorvask.
50792642197_ffe5b905a0_b.jpg

 

Men så, til rosinen i pølsa. Her om dagen fikk jeg tak i noe spesielt, noe jeg har prøvd å få tak i siden jeg kjøpte bilen.

M5-plate til midtkonsollen! Det gjorde seg altså. SÅ fornøyd. Burde trekkes om, siden den har et par små kutt (helt til høyre) og noen hakk, men en runde SwissVax-rens og melk gjorde underverker. Får trekke den om en gang jeg har råd! Storfornøyd med oppgraderingen hvertfall :D
50792523471_8efaaedd52_b.jpg

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Ble sittende å bla gjennom hele tråden her nå..kjekt å se en slik e34 der man tar seg arbeid med å reparere/skifte ut slike små detaljer som gjør den store helheten! Veldig pen bil! Og må si det hadde vært moro å sett denne med moderat senk og throwing stars felger engang i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til BMW kjøper man nye bærearmer, men det er en helt annen sak til sjeldne Forder fra 1965! Her er et par bilder av en nyoverhalt bæreaerm til en 1965 Ford Zephyr 6 jeg jobber med. Har fått seg ny gummiforing og et overhalingskit med nytt kuleledd! Må bare lakkes litt mer så jeg får dekket merkene som skruestikka lagde og dekslet under holdefjæra.

Greit med sånne ting man kan overhale, så man slipper å kjøpe nytt :) Totaloverhaler forstillingen her, nye foringer i bærearmer og til stabstag, nye endeledd og så kommer det et overhalingskit liknende det til bærearmen, bare til lenkearmen som står mellom styreleddene på hver side.

Nylig overhalt bakbremsene med repsett til bremsesylindre og smurt opp håndbrekkwiren, og snart står ny pakning og simmering til diffhodet for tur.

Driver også å rydder opp i ledningsnettet, som har sett sine ymse forsøk på utbedringer opp gjennom årene.. Sånn som det ser ut nå blir jeg å midlertidig fikse det så nært originalt som mulig, og så etterhvert lage nytt ledningsnett fra bunnen av, så jeg får ordentlig jording til alt, kontakter mellom forskjellige elektriske deler så det blir lett å bytte hvis noe går sundt og ikke minst nye ledninger som ikke er 50 år gamle. OG så jeg får reléer til de tingene som drar mye strøm, som startersolenoid, frontlykter, horn o.l. og sikringer til alt. Noe som ikke eksisterer i bilen pr. i dag :P 

 

Ellers står følgende på agendaen før EU-kontroll nå til våren:

- Olje og filterbytte

- Justere pluggåpning

- Justere ventiler

- Justere tenning

- Justere forgasser (nettopp overhalt)

- Koble nytt horn (monterer på plass originale horn etter nytt ratt med ny horn-knapp)

- Justere girmekanisme (hopper ut av 1. og revers)

- Bestille og montere instrumenter; klokke, voltmeter og oljetrykk)

- Montere ny eksosmanifold

 

50812343577_d90f42821a_b.jpg

50811494918_af8074872a_b.jpg

50811488308_d25f177dab_b.jpg

50812350212_4eb2e2381a_b.jpg

 

 

Nok å gjøre, si :P 

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lite som skjer for tiden, men i går vasket jeg over alle rutene innvendig siden de var blitt ganske tåkete. Lenge siden jeg har fått tatt en skikkelig innvendig vask, men det får vente til det er plussgrader ute.

Tok også av dørtrekket på førersiden foran og byttet vindusglidere! Ruta har gått ganske treigt opp og ned de siste par månedene, og jeg var redd for at klipsene skulle ryke. Litt rens av glidesporene og litt lithiumfett senere var alt så godt som nytt! Godt å få gjort :) Må jo også si at det så strålende ut i bunnen av døra på innsiden! Ingen tegn til rust. Skal få tatt litt lett overflaterust som er på utsiden og få byttet listen under, siden den er ganske sliten.
50792642622_924df06de8_b.jpg

50792523521_78b7efe7d8_b.jpg

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble visst bitt av basillen igjen etter i går, og endte opp med å holde på med litt forskjellig i dag også!
Ga bilen en god vask, siden det har vært plussgrader her i hele dag. Gjorde seg godt, men det er kjedelig å se rusten komme til syne. Har en del å ta meg av nå til våren, før det blir skikkelig stygt noen steder. Må ta under alle dørene, på hjørnet av døra foran høyre og venstre bak, rundt tanklokket, og en del småsteder. Må også bytte kanalen bak på høyresiden. Det blir gøy...

Etter vasken tok jeg meg av et par småting! På venstresiden i bagasjerommet er det jo såklart bekledning, men hos meg har det stukket ut en brakett, som jeg lenge har sett på å få gjort noe med. Etter litt nærmere inspeksjon så jeg at den var bøyd mot midten av bagasjerommet. Bøyde den tilbake og dro bekledningen foran. Etter en kjapp sjekk i delekatalogen viste det seg å være en slik "tommelskrue" som holder dekslet foran jekken på plass som skal sitte der. Har ikke en til overs, men jeg tok den fra foran jekken. Skal bestille opp noen, så jeg har et par ekstra liggende! Men jeg må jo si at dette ble bra! It's all in the details 8) Får beklage kvaliteten på bildene, men jeg hadde kraftig motlys fra sola som gjorde det vanskelig å fokusere skikkelig.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_b078.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_b07a.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_b07b.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_b07c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig skjer det masse på BMW-fronten!

Tok meg en pause fra jobb i dag og surfet kjapt gjennom Facebook-feeden min, og plutselig dukket det opp en 525ix touring som skulle hugges, ikke langt fra meg. Skulle leveres på huggern i morgen formiddag, og han skulle selge unna deler billig, så jeg bestemte meg for å hive meg rundt og ta turen.

Sjekket bilens VIN-nummer på forhånd så jeg visste hva jeg gikk til, og det var ikke langt mellom hver kule ting på utstyrslisten! Denne bilen hadde oppvarmet lås på førersiden, original HiFi-stereo, CD-veksler, lyktespylere, interiørlys med leselamper og el-vinduer bak! Fikk med meg alt dette + en del småsnacks, og en del skruer og klips som det er greit å ha flere av, og dette for en svært god deal! Jeg fikk også med meg setebelte til førersiden. Mitt mangler den lille "knappen" som skal hindre beltespennen i å falle ned mellom setet og B-stolpen. Blir sååå deilig å få på plass nytt. Fant også en instruksjonsbok på dansk! Da har jeg altså tysk, svensk og dansk instruksjonsbok, hehe.

Noe av det jeg er mest gira på av disse tingene er i grunn oppvarmet førerdørlås og høyttalerene fra HiFi-stereoen. Kult å kunne tine låsen ved å holde opp dørhåndtaket. Og når det kommer til høyttalerelementene er disse oppgraderte i forhold til de som ble levert standard i E34. Disse har høyere watt-rating, og er i bunn og grunn designet mye bedre. Skal passe godt inn i en spesiell stereo-upgrade jeg planlegger en gang i fremtiden!

Tweeterene til å ha i døra og leselysene kommer for øvrig til salgs snart, da jeg har et sett av hver fra før. Bare å skyte avgårde en melding hvis noen er interesserte :) Har også litt annet snacks til E34 liggende!

Mangler bilder av motorene til el-vinduene bak, dørhåndtak med varme ++ her, var ikke alt jeg hadde lyst til å ta med meg inn på spisebordet :P Skal se om jeg får knipset noen av resten i morgen!
50792652332_4b643862f8_b.jpg

50792652437_98fb197d46_b.jpg

50791783588_64f66555bb_b.jpg

50792652257_0680bd958a_b.jpg

50792533996_9d6f3fe492_b.jpg

50792652522_5ae1ab1be2_b.jpg

50792533966_280be22d03_b.jpg

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henfjel changed the title to 1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...