Gå til innhold

Sommerdekk, hva skal man velge?


ahj
 Share

Anbefalte innlegg

Kjører Dunlop Sport Maxx nå. Fungerer veldig bra. Ellers er vel de fleste større merker bra. Forresten er ikke Sonardekkene til GS så altfor ille, dersom det er budsjettdekk man er ute etter. Slipper litt lett på våt vei, og støyer litt, men bra ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen i det hele tatt anbefaler deg Sonar kan jeg ikke forstå. Jeg forsøkte disse dekkene en gang i tiden og dette kan karakteriseres som det værste dekket jeg har kjørt på noen gang i form av støy. Etterhvert som dekket slites trappes det og lager en forferdelig støy som kan minne om gåent hjullager. I tillegg er det ingen ting som skal til for at det slipper. Billig? Nja. Bra? Definitivt ikke. Styr unna!

 

Hva slags budsjett har du, Andrè? Kjenner jeg deg rett legger du heller ekstra penger i noe som er bra og sånn sett ville jeg sett på Pirelli P-Zero Nero eller Michelin Pilot Super Sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan absolutt gå god for Michelin Pilot Sport 2. Svært gode dekk.

Bridgestone Potenza R050A er også svært gode, men støyer mer og er hardere å kjøre på enn PS2.

Continental sport contact er også svært bra, men altfor dårlig holdbarhet.

Og såklart når jeg sier gode dekk, refererer jeg til veigrep som største punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigdekk er helt uakseptabelt, da kjører jeg heller rett i en fjellvegg for å se om det er behagelig. Jeg har kjørt med Michelin PS2 og det er veldig bra dekk, men veldig dyre i min dim. Har potenza run flat nå og det er veldig hardt og som du sier Otis sier sport contact veldig dårlig på holdbarhet.

Har et budsjett på ca 2000-2300 pr dekk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Saltkjelen prøvd andre budsjett dekk? Sonar er det beste budsjett dekket i mine øyne. Ja di støyer noe jevlig. Men har mye bedre grep på vått føre enn foreks. Nankang, ling long osv.

Har man råd til skjikkelige dekk ville jeg gått for Eagle f1a2. Disse er vertfall bedre enn Potenza:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falken kan vel karakteriseres som et budsjettdekk, så ja, jeg har prøvd andre rimelige dekk i tillegg til Sonar. Både Falken FK452 og FK453 er overlegen Sonar hva gjelder grep, støy og komfort. Jeg har i korte perioder prøvd en bil med Nankang NS-1/2 (?) og disse har hittil fremstått som vesentlig bedre i støy og grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nankang jeg har hatt har vertfall vert mye verre på vått føre. Falken er mye dyrere enn Sonar. Og er også ett drittdekk:) Sonar er mest for pengene om man ikke er kresen på støy.
Men nok fra meg om budsjettdekk:) Er såklart mye bedre og betale for skjikkelige dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Bridgestone Potenza RE 070, de sitter godt både på vått og tørt. Du kan ta de frem igjen neste sesong uten at de har blitt harde. Slites noe fort og støyer kanskje mer en andre, men du får igjen i sportslighet og kjøreglede :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falken er mye dyrere enn Sonar. […]

 

Mye dyrere er kanskje litt hardt å ta i, men noen beskjedne hundrelapper er det om man sammenlikner på dekkonline.com. Nå fører riktignok ikke nevnte forretning Sonar, men Nankang er nok ganske representativt for prissammenlikningen. Der skiller det skarve 400,- per dekk, noe som blir totalt 1.600,- i total prisdifferanse med dekk i 235/35-19. Ikke mye med andre ord for vesentlig bedre dekk. Så vidt jeg vet er det bare GS Bildeler som selger Sonar og prisene der har jo ikke rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonar overrasket meg positivt i forhold til pris. På ingen måte noe superdekk, men de gjør jobben på en hverdagsbil. De er i hvertfall bedre enn BF Goodrich, som på papiret skal være mer "mid-range". De støyer, men at de høres ut som ødelagt hjullager kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i. I såfall har jeg hatt flaks 2 ganger på rad, hvilket aldri har skjedd tidligere.

 

Uansett skal trådstarter ha toppdekk. Da gjentar jeg Dunlop Sport Maxx. Evt Michelin Pilot Sport. Bridgestone er vel "husleverandør" til BMW, og leverer bra dekk, men basert på RE050 RFT, støyer de enormt. Mye mer enn Sonar. Conti styrer jeg unna. Dyre og slites fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Falken på E60en og veit ikke endelig hva jeg syns siden jeg kjørte lite på dem, men hadde Dunlop Sport Maxx på E39en og de var skikkelig gode dekk. Dyre, men verdt det når man kjører BMW. Billigdekk kontra dyre dekk kan være forskjellen på liv og dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...